Nieuwe lynxwaarneming

Gestart door wouterbosgra, september 01, 2009, 19:25:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ellen Luijks

Groetjes

Ellen

Freek Verkerk

Citaat van: Ellen Luijks op december 15, 2009, 16:00:58 PM
Tja, weer geen foto.....
Je moet als mountainbiker ook wel erg snel zijn met je mobiele telefoon. Zo'n dier zit ook niet stil uiteraard. Hoogstwaarschijnlijk zijn er ook fietsers die even opkijken en niks melden om niet voor gek verklaard te worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Nu er in Nederland op veel plaatsen sneeuw ligt is het een zeer goed moment om sporen van Lynxen te zoeken, bijvoorbeeld op de plaatsen waar ze recentelijk gezien (zouden) zijn. Ik woon zelf in Estland, een land waar de Lynx inheems is en op vele plaatsen voorkomt. Ik heb nog nooit een Lynx in levende lijve gezien, maar zodra er sneeuw ligt zijn her en der sporen van Lynxen te vinden (zelfs bij ons op het erf!). Een pootafdruk van een Lynx heeft ongeveer het formaat van een vuist, dus qua oppervlakte vele malen groter dan dat van een kat. Sneeuw is eigenlijk de enige manier om Lynxen op te sporen. Dit is de kans om het onomstotelijke bewijs te leveren!
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Nieuwe waarneming: http://www.hartvannederland.nl/nederland/gelderland/2010/mysterie-op-de-veluwe/


De dieren zijn in principe snachts actief en overdag liggen ze ergens verstopt te slapen. Ik kan me wel voorstellen dat ze verstoord zijn door een wandelaar, een hond of een trimmer en dan op zoek moeten naar een nieuwe schuilplek. Toevallige ontmoetingen zoals door de man in het filmpje beschreven zijn goed mogelijk.


Dit is een enkele waarneming. Als het dier op de Veluwe blijft verwacht ik dat het onopvallend blijf. Wel zullen er dode reeen gevonden worden met de specifieke kenmerken van een Lynx aanval. Ook zal er zo eens per paar maanden een waarneming zijn. 


Op zichzelf is de Veluwe geschikt gebied voor de Lynx.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jan vH

Zie ook dit bericht van Omroep Gelderland:"RHEDEN - In Gelderland komt mogelijk de lynx voor. Dat zegt Geert Groot Bruinderink van onderzoeksbureau Alterra, verbonden aan de Wageningen Universiteit.

Een inwoner van Bemmel zegt dat hij zondagochtend op de Posbank bij Rheden een lynx heeft gezien. Eerder zeiden wandelaars al dat ze het katachtige roofdier ter grootte van een herdershond zagen lopen bij Kootwijkerbroek en bij Overasselt.

Groot Bruinderink sluit niet uit dat het inderdaad een lynx was, omdat het goed gaat met de dieren die onder meer in België en Duitsland zijn uitgezet. "Die gaan op een gegeven moment op sjouw. De jonge beesten gaan een eigen gebied zoeken. En als ze eenmaal de problemen van snelwegen en andere wegen gepasseerd zijn en - in dit geval - op de Veluwe terechtkomen, dan vinden ze ieder geval tafeltje-dekje wat het voedselaanbod betreft."

Als mensen denken dat ze een lynx hebben gezien, kunnen ze volgens Groot Bruinderink het beste de beheerder van het gebied informeren. Die zou dan naar sporen kunnen zoeken."
Jan van Harten
Validator Plantengallen

lucasn

Zou best kunnen dat sommige lynx waarnemingen zijn verward met het kattenras
´maine coon´. Zo was er een iemand bij mij in de buurt die de kat (maine coon) van een vriend, met een lynx verwarde.

groet Lucas
Groet,
Lucas Nieuweboer