Hoofdmenu

Geelpootmeeuw?

Gestart door adpostma, december 14, 2009, 22:53:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

adpostma

Gisteren fotografeerde ik deze meeuw in de Block van Kuffeler jachthaven. Het leek me een geelpootmeeuw, maar ik ben absoluut niet thuis in meeuwen, dus graag jullie opinie.

Met vriendelijke groet,

Ad Postma

Folkert Jan

De geheel witte kop in deze tijd van het jaar sluit zilvermeeuw zo goed als uit (geen idee of er ook afwijkende zilvermeeuwen met geheel witte kop in de winter zijn)

gezien de vrij vorse bouw van deze vogel lijkt het mij dan ook een geelpoot en geen pont!! :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Citaat van: rnbflavour op december 15, 2009, 10:59:49 AM
De geheel witte kop in deze tijd van het jaar sluit zilvermeeuw zo goed als uit
Dat lijkt me toch iets te drastisch uitgedrukt. Ik ben wel geen echte meeuwenkenner, maar ik zie best nog wel af en toe een zilvermeeuw met een vrijwel schone kop, ook nu. Overigens neig ik hier ook wel naar geelpoot, o.a. vanwege de net zichtbare roodachtige oogrand en de net iets donkerder tint grijs. Verder laat ik dit graag over aan de echte kenners, die vast ook nog wel iets kunnen zeggen over bijvoorbeeld de handpenformule.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rikstar

al een tijdje zitten er meerdere pontische meeuwen en 1 geelpootmeeuw in de haven van Block van Kuffeler, Zou goed kunnen dat dit die geelpoot betreft.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

adpostma

Op verzoek een extra foto van de meeuw, met de vleugel wat beter zichtbaar




Ies Meulmeester

#5
Citaat van: Rikstar op december 15, 2009, 12:56:58 PM
aleen tijdje zitten er meerdere pontische meeuwen en 1 geelpootmeeuw inde haven van Block van Kuffeler, Zou goed kunnen dat dit die geelpootbetreft.
Zoals al eens eerder gezegd is dit een goed kenmerk wat we er zeker in moeten houden.... ;)

De grijstint van de bovendelen waar Guus het over heeft valt vrij weinig over te zeggen omdat je nergens mee kan vergelijken, tevens komt dit nog behoorlijk licht bij mij over, ook de oogrand komt in de 2e extra foto weer helemaal niet zo dieprood over, en als je de foto wat inzoomt lijkt er ook wel wat oranje in te zitten!

Wat ik wel zie is een typische bouw en kop vorm van een Zilvermeeuw, verder een wat korte vleugel, korte en lichte mat gele poten en patroon/vorm van snavel die toch niet echt aan Geelpootmeeuw moeten doen denken.

Maar de beste kenmerken waarom dit geen Geelpootmeeuw is zijn toch ook nu weer in de vleugel te zien, let op de top van p10(in beide foto's is de onderkant van deze handpen zichtbaar), de mirror en de witte top zijn in elkaar overgevloeid en vormen een geheel witte top. Je kan zien dat er vrij weinig zwart op de handpennen zit want aan de bovenkant tussen p6 en p7 zie je een lichtgrijze streep(zelfde kleur als bovendelen) wat een stukje is van de grijze tong die op p7 zit. En tot slot p5(slechts gedeeltelijk te zien omdat de tertials er een stukje overheen liggen) waarop een grote witte top zit en je op de buitenvlag nog een sikkeltje zwart van het bandje ziet, wat naar de schacht toe erg smal wordt en waarschijnlijk daar ook onderbroken is.

Een geheel witte kop in het najaar sluit Zilvermeeuw dus gewoon niet uit, en is totaal geen betrouwbaar kenmerk. Hieronder nog enkele links naar geringde Baltische Zilvermeeuwen:
http://www.iesmeulmeester.nl/fotos.php?actie=foto&subcatsub=206
http://www.iesmeulmeester.nl/fotos.php?actie=foto&subcatsub=398 (ook nog weinig streping op kop)

En een lokale broedvogel die ook wat geel/orange tint in haar poten heeft:
http://www.iesmeulmeester.nl/fotos.php?actie=foto&subcatsub=393

Gr, Ies

adpostma

Dank voor jullie reacties.
Ies, dank je wel voor je uitgebreide toelichting. Een goede les in kijken.

Groet, Ad

Mars Muusse

CiteerEn een lokale broedvogel die ook wat geel/orange tint in haar poten heeft:
http://www.iesmeulmeester.nl/fotos.php?actie=foto&subcatsub=393

Die geel-oranje toon in de poten had ze overigens niet in 2006. eerder de kleur van Pim zijn zomerse mooie roze knuistjes! ;-)






Jeroen Nagtegaal

Waarom zit de Metalen ring ondersteboven?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Herman Bouman

 ::)  Dat doen ze om aflezers een beetje te plagen....

Bram Rijksen

Als je niet van bovenaf op de vogel kijkt, als deze niet z'n buikveren tot op z'n knieen laat hangen, en als deze niet al te rottig van je af gedraaid staat is zo'n hoge ring soms erg handig..
Staan ze bijvoorbeeld in ondiep water of wat hoger gras, dan zijn de vogels van dhr Buijs nog de enige die een kans maken om afgelezen te worden.

Het valt me trouwens steeds vaker op dat heel veel meeuwen níet in ondiep water of hoog gras staan, maar wél last hebben van een buikhang en kontdraai..

Herman Bouman

tja het blijft leuk meeuwen kijken...... whahahaha ;D  LOL

Ies Meulmeester

Citaat van: Bram Rijksen op december 16, 2009, 20:04:35 PM
Het valt me trouwens steeds vaker op dat heel veel meeuwen níet in ondiep water of hoog gras staan, maar wél last hebben van een buikhang en kontdraai..
Verder geen problemen Bram...?? ;D