Hoofdmenu

lichte uil

Gestart door klesman, augustus 27, 2009, 16:21:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

klesman

Ik denk zelf dat het een lichte variƫteit van de variabele breedvleugeluil is, maar omdat ik hem nog niet eerder had in deze kleur toch maar even voorleggen aan jullie.
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Oosterhof

#1
Hallo Rudy,
Ik zag je topic van augustus en wil toch graag even reageren. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat het D. mendica is. Zelf heb een soort in gedachten die het qua vliegtijd eigenlijk ook helemaal niet zijn kan, maar die volgens mij wel heel veel gelijkenis vertoont: een lichte Orthosia gracilis. (zie: http://www.lepiforum.de/cgi-bin/lepiwiki.pl?Orthosia_Gracilis) Ik wil dus zeker niet zeggen dat het deze soort ook is, maar misschien helpt het je om in een iets andere richting te zoeken.
Succes en VrGr, Willem

Ben Kruijsen

volgens mij Hoplodrina ambigua

Oosterhof

Hoi Ben,
Heb wel aan Hoplodrina gedacht maar om de e.o.a. reden als mogelijkheid weer vergeten. Ik weet eigenlijk niet waarom want het exemplaar op de foto lijkt er inderdaad wel op en zou - ook wat mij betreft - een veel logischer kanshebber zijn.
VrGr, Willem

Ben Kruijsen

hoi Willem,

ik snap wel waarom je op die Orthosia uitkwam. Ik neem aan dat die opvallende niervlek je op het idee bracht. Orhosia's beginnen zo'n beetje in februari/maart te vliegen dus qua vliegtijd kon deze vlinder geen Orthosia zijn. Hoplodrina's vliegen in de zomer. Dit ex is wat lastig omdat er geflitst is en de voorvleugels gaan dan spiegelen en zijn vaak overbelicht op de foto. Ik kom op ambigua door de rechte voorvleugel-voorrand.

Oosterhof

Ben, ik ben het helemaal met je eens.
VrGr, Willem