Hoofdmenu

Mol op Texel

Gestart door A. Vermaat, oktober 06, 2009, 10:51:13 AM

Vorige topic - Volgende topic

A. Vermaat

Rondstruinend op waarneming kwam ik deze waarneming tegen: waarneming.nl/waarneming/view/43595235
Mollen op Texel, nee toch hoop ik? Weet Kees Verschoor hier iets meer van? Heeft ie contact met Patrick Heijne gehad, of iemand anders? Of heeft Patrick een Noordse Woelmuis voor Mol versleten. Dat laatste hoop ik eigenlijk

Arend Vermaat
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

HPM

Een vluchtende mol nog wel.

    "De mol komt algemeen voor in Nederland, met uitzondering van de
    waddeneilanden. De invoering van de mol is op Texel en Schiermonnikoog
    mislukt, ook al heeft de mol enkele keren de kans gekregen om zich op een
    van deze eilanden te vestigen. Doordat geschikte biotopen grotendeels
    ontbraken en het dier intensief bejaagd werd door boeren kreeg de mol
    niet de kans zich blijvend te vestigen."
http://www.natuurinformatie.nl/get?site=ecomare.devleet&view=natuurdatabase.nl&id=i000974&searchString=mol&q=mol

Dat van het ontbrekende geschikte biotoop lijkt mij overigens onzin. Dat is er voldoende.

Misschien was het wel een Wadmol!
http://waarneming.nl/waarneming/view/43595235

--
Groeten. Herman van der Meer
Herman van der Meer

ecotex

Graag krijg ik meer informatie betreffende de waarneming Mol op Texel!
Ga vanavond rond 18:00 uur de opgegeven locatie even naspeuren.
Is verwarring met bijvoorbeeld Waterspitsmuis mogelijk?


Vriendelijke groeten Kees Verschoor 

Tinok

Stuur even een pb naar Patrick hierover dan kan hij het je vast vertellen.
Ik zal hem ook even prive mailen dat deze vragen er zijn,
Weet dat hij vanaf morgen naar Terschelling gaat dus antwoord laat misschien wel even op zich wachten.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

ecotex

Mocht je  Patrick via mobiel kunnen benaderen hoor ik het graag spoedig! heb zojuist via de waarneming een mailtje verzonden.

Groet Kees Verschoor

ecotex

Administratie, graag deze waarneming op onzeker zetten,wie weet vanavond meer duidelijkheid na inspectie.Ga uit van Waterspitsmuis na telefoon gesprek waarnemer.

vriendelijke groeten Kees Verschoor

Tinok

Kees,

Begrijp ik hieruit dat je patrick al gesproken hebt?
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

ecotex

Ja klopt,vanmiddag heeft hij mij gebeld.Kan met voorzichtige zekerheid garanderen dat het Waterspitsmuis is geweest. De Texelse variant van de Waterspits is geheel zwart van vacht en vluchten van het dier lijkt mij de water vlugge Waterspits. Ben net even snel op locatie geweest geen sporen mol aangetroffen.Morgen ochtend bij daglicht verder speuren. Werd weg geroepen voor mijn werk, (aanwezigheid van woelmuizen nabij werktraject.)

Groet Kees Verschoor   

PatrickH

Beste Kees,

Ik heb de waarneming aangepast in een waterspitsmuis. Iedereen bedankt voor de opmerkzaamheid.

Met vriendelijke groet,

Patrick Heijne
Groet, Patrick Heijne

ecotex

Oke'Patrick bedankt. Mocht ik rare dingen vinden morgen laat ik het weten.

Groet en veel plezier op dat andere eiland!

Kees Verschoor

A. Vermaat

Fijn dat iedereen zo snel reageert en de volgende keer zal ik jullie weer inlichten (hopelijk nooit nodig). Vond het eigenlijk echt geen plek voor een mol, te veel duinzand-achtig (vroeger tenminste, zo'n 10 jaar geleden). Zo'n waterspitsmuis zit dan meer dicht bij de waterkant, of heeft ie op Texel (net zoals de Noordse Woelmuis) een breder niche? Zoiets kan ik me vaag herinneren.
En Patrick, jou kom ik misschien wel op Terschelling tegen van 't weekend (45 Brabantse vogelaars, je bent gewaarschuwd)

Arend Vermaat
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

ecotex

Arend,

Prettig toch een snelle reactie! Waterspits kom ik wel eens meerder kilometeres vanaf water tegen en ,ook langs het zoute gedeelte. Wie weet hebben zij het wel gemunt op zoute prooien tijdens laag water in poelen/plassen(garnalen,kreeftachtige). Ga op zoek naar sporen in het slib bij laagwater vroeg in de morgen wie weet wordt daar meer over bekend?.Weer een uitdaging!

groet Kees verschoor

PatrickH

Citaat van: A. Vermaat op oktober 08, 2009, 20:27:04 PM
Fijn dat iedereen zo snel reageert en de volgende keer zal ik jullie weer inlichten (hopelijk nooit nodig). Vond het eigenlijk echt geen plek voor een mol, te veel duinzand-achtig (vroeger tenminste, zo'n 10 jaar geleden). Zo'n waterspitsmuis zit dan meer dicht bij de waterkant, of heeft ie op Texel (net zoals de Noordse Woelmuis) een breder niche? Zoiets kan ik me vaag herinneren.
En Patrick, jou kom ik misschien wel op Terschelling tegen van 't weekend (45 Brabantse vogelaars, je bent gewaarschuwd)

Arend Vermaat

Wie weet, zo'n grote groep kan je bijna niet over het hoofd zien. Morgenochtend pakken we de eerste boot, dus de wekker gaat om 5.00.

Met vriendelijke groet,

Patrick
Groet, Patrick Heijne