Hybriden Algemeen

Gestart door BWoets, januari 11, 2005, 18:06:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

BWoets

Hier kan je alles kwijt over Hybriden wat je maar wilt..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Rick van der Weijde

CiteerBen ik niet met je eens.
Hier een Canadese gans x Rotgans

Kijk hoe het zwart in de hals loopt
en het zwart op de borst van die 2e foto in dit topic
Ik ga toch echt voor Brandgans x Rot of kleine candese gans

Volgens mij maakt het dan ook nog uit of het Canadese Gans x Rotgans betreft, of Rotgans x Canadese Gans. Tel daarbij ook nog enige individuele variatie op, en het zou dan zomaar weer kruising Rot x Canadees wezen. Of klets ik nu onzin?
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

-Arthy-

#2
:o

Kunnen we niet iemand bellen die even een spuitje mee neemt en alle DNA gaat onderzoeken?
Je zit bij die Kruisingen met Canadese gans erg moeilijk, vooral omdat er zoveel variateit onder die Canadese ganzen zit. Tel daarbij op dat ze uitheems zijn en dus sneller kruisen.

Kijk ook eens naar deze foto, is net een toegevoegde waarneming. Ik denk dat dit een Ross' Gans x Tamma (witte) gans is.
de foto:

deze waarneming:
http://www.waarneming.nl/bijzonderheden.php?id=170152
http://www.waarneming.nl/foto_overzicht.php?wrn_id=170152

Volgens de waarnemer een Ross' Gans

kijk hier voor meer foto's:
http://home.hetnet.nl/~blauwekiek/zouweboe...ngen%202004.htm
Rick Gevers

BWoets

#3
Zie er niet meteen een kruising in met soepgans. Maarlijkt me duidelijk escape. Al lijkt het me ook geen zuivere Ross' Gans
Heb de waarneming aangepast en commentaar geplaatst.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

-Arthy-

Moet je eens kijken naar de grote van de gans.
Op die andere foto's is dat beter te zien.
En deze vogel heeft duidelijk geen eenden kopje.
Rick Gevers

Jan Harteman

#5
CiteerOf klets ik nu onzin?
Zeker niet, ik denk dat je gelijk hebt.

CiteerVolgens de waarnemer een Ross' Gans

En volgens mij ook.
Als je een Ross' gans met een Soepgans zou kruisen zou deze sowieso zijn zwarte slagpennen missen, en ook zijn grijzige washuid op de snavel.
Kortom; een zuivere Ross' gans, ook gezien zijn grootte.

BAVB

Hoi,
Even een vraag tussendoor. Komen er ook kruisingen voor tussen dwerg- en kolgans? Soms zie je ganzen die heel veel van een dwerg weghebben maar het toch niet zijjn. Of is dit gewoon de variatie bij kolganzen.

Bart

Thijs Fijen

Goede vraag. Volgens mij kan het wel. Ik weet niet of het veel gebeurt. Maar er is veel variatie van kolganzen. Ze hebben vaak ook een wit voorhoofd tot de kruin. en het zwart op de buik varieert ook veel.

Thijs
Thijs Fijen

thijs

Sommigen hebben een oogring, wel een witte, nooit een gele hoor, maar dat zou toch voor verwarring kunnen zorgen...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

maar de grootte van de gans zou toch de doorslag moeten geven of niet?

Thijs
Thijs Fijen

thijs

Ja, maar ik vind grootte nog al vervelend.
Misschien is het gewoon een kleine Kolgans?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Nou soms kan het wel belangrijk zijn. wij hadden op terschelling precies een vrouwtje zomertaling gezien. maar hij was erg groot, toen dachten we aan een wilde eend vrouwtje eclips kleed. alleen maar omdat hij te groot was. Later toen we er al zeker van waren ging hij kopje onder en zagen we oranje poten. Wilde eend dus. Dus grootte kan erg belangrijk zijn (vaak ook moeilijk moet ik je gelijk geven.)

Thijs
Thijs Fijen

BWoets

Vrouw Zomertaling & Vrouw Wilde Eend zit toch wel duidelijk verschil tussen dacht ik..?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

-Arthy-

Kruising Kolgans x Dwerggans komt ongetwijfelt voor.
Maar foto's heb ik niet

Wel kolgans x Brandgans
en Dwerggans x Brandgans

Dit is die mogelijke Kolgans x Brandgans:
Rick Gevers

-Arthy-

En dit is de mogelijke Dwerggans x Brandgans:
Zie beide ouders op de achtergrond ;)
Rick Gevers

Thijs Fijen

CiteerVrouw Zomertaling & Vrouw Wilde Eend zit toch wel duidelijk verschil tussen dacht ik..?



Eclips vrouwtje wilde eend. Lichte kinvlek, lichte oogstreep, en lichte vlek op vleugel.
Thijs Fijen

Thijs Fijen

foto's komen toch redelijk overeen. Vind ik

Thijs
Thijs Fijen

Jan Harteman

CiteerEn dit is de mogelijke Dwerggans x Brandgans:
Zie beide ouders op de achtergrond ;)
Met behulp van door brandganzen uitgebroede eieren van dwergganzen is er de afgelopen jaren een nieuwe populatie dwergganzen ontstaan. Die overwintert niet meer rond de Zwarte Zee, maar in Nederland. De projectganzen hebben van hun adoptiefouders 'geleerd' dat het in de herfst veiliger is naar ons land te trekken, en daar te overwinteren.

Eén van de favoriete plekken in Nederland waar ze 's winters maandenlang verblijven is het gebied tussen de Putten en de Abtskolk. Ze trekken er veel bekijks. Stichting De Faunabescherming eist al een paar jaar speciale beschermingsmaatregelen.

Meer informatie:
http://www.aviornis.nl/forum/viewtopic.php?t=826

-- Hoe dan ook, wellicht verklaard dit het kruisen tussen Dwergganzen en Brandganzen. De Dwergjes weten immers niet beter dan dat Brandganzen soortgenoten van hen zijn.

thijs

Hier het stuk van de faunabescherming over de Dwergganzen bij de Putten

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BWoets

De vogels van de Putten worden ook waargenomen bij Anjum. Ook vast wel bij het Land van Steijen..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

-Arthy-

Jan, heel mooi om te zien dat jij ook zo op de hoogte bent van de 'wilde' vogels  :duim:  
Rick Gevers

Jan Harteman

Een logische samenhang met vogels houden en kweken...

Als je je dieren optimaal wilt verzorgen zul je je toch moeten verdiepen in hun oorspronkelijke leven, leefgebieden, gedrag, voeding etc. etc.
Oftewel; je bent nooit uitgeleerd!
Mijn interesse in vogels (en andere natuur) is groot, dus wat dat betreft hou ik alle nieuwtjes graag bij.

Bovendien zijn veel Goudooggansjes afkomstig bij kwekers uit Nederland :)
Dus de samenhang is sterk ;)

rik


BWoets

Op http://www.wierhaven.nl staat een foto die gemaakt is in een groep ganzen op Wieringen. Het betrefd een hybride.

Iemand enig idee wat voor kruising dit kan zijn?

MVG,
Bob Woets
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

Gezien grootte kol en gans zelf ga ik denk ik voor een Kolgans.
Waarschijlijk veel mensen met andere gedachtes, dus laat maar horen B)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

boogey55

#25
zwarte snavel en vorm kop + kol:

brand x kol?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

-Arthy-

Kan de grote niet goed zien, maar lijkt me een dwerggans x brandgans

Mogelijk dezelfde vogel als deze:
Rick Gevers

Jan-Pieter

Allemaal leuk en aardig hoor dat iedereen nadenkt over welke kruizing het nou is. Wie doet het met wie maar als je een beetje wat van genetica weet dan is werkelijk elke combi mogelijk tussen twee soorten. Ik bedoel daarmee dat een gans voor elke kenmerk 2 genen bevat die elk wat anders kunen zeggen over het uiterlijk en dat dan duizenden keren. Welke combinatie daar uit komt in een eicel cq spermacel zal je nooit weten (genenparen worden opgedeeld bij aanmaak eicel of spermacel). Uitspraken zoals als het die kruizing is dan kunnen er geen zwarte vleugelpunten aan zitten of is de waslaag anders kan je niet 100% zeggen het kan altijd anders. En dan nog wat anders. Hele discussies zijn er gaande over hybriden terwijl zuivere soorten die hier niet thuis horen (vogels de NL faunalijst) niet 100% serieus worden genomen. Waarom?

thijs

Jan-Pieter, ik begrijp je niet helemaal (ben ook een beetje suf).
Arthy, dit zijn m.i. twee totaal verschillende vogels :huh: , maar voel bij jouwe ook wel wat voor Brand x Dwerg

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Ik ga voor rotgans kolgans
Thijs Fijen