Dassen in Flevoland?

Gestart door Lobke Thijssen, september 25, 2009, 11:11:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Lobke Thijssen

Hoi zoogdierkenners/liefhebbers,

Ik heb in juni in het oostelijk deel van Flevoland deze uitwerpselen in een graafputje tegen. Het deed mij erg veel aan das denken, maar ik heb geen idee of die uit Flevoland bekend zijn. Ik heb net even op waarneming.nl en google gezocht, maar kon niet zo snel dassen in flevoland vinden. Weet een van jullie meer, of is dit toch iets anders?

Alvast bedankt!

Groetjes,
lobke

Violet (en Remco)

Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

Lampe

In 2005 waren er al 2 dassenburchten bekend in flevoland. Dus ze zitten er wel en wat je op de foto ziet is ook typisch das.
Vriendelijke groet,

Nico

Lobke Thijssen

Hoi Nico,

Hartstikke bedankt voor je snelle bevestiging!

Groetjes,
Lobke

Pim

Nou volgens mij zijn er al jaren geen bewoonde burchten in Flevoland bekend.
Wat overigens niet wil zeggen dat ze er niet zitten.
Overtuigend bewijs ontbreekt vooralsnog.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Lampe

Beste Pim:

Zijn ze inmiddels weer verdwenen dan? Wat je op de foto ziet is sowieso werk van een das.

Hier vroegere berichten.


Lokvogeltje 31-4: 11 (december 2005):

Het was al langere tijd erg stil rond de Das die tussen Lelystad en Dronten huist: onduidelijk was of er nog dieren zaten. Gelukkig zijn er recent weer sporen gevonden. Een fraaie voetprent (samen met die van een Vos [Vulpes vulpes]) waarbij de lange nagels van de voorpoten duidelijk zichtbaar waren en een afgekloven maiskolf: het lievelingskostje van deze Das. Hoeveel dieren er nu zitten is onduidelijk.

Uit het Lokvogeltje van december 2002:

Al enkele jaren zijn er onregelmatig meldingen van Dassen in Flevoland. Er zijn nu minstens twee lokaties waar een bewoonde Dassenburcht bekend is. Een Dassenburcht ligt in de gemeente Dronten waar met zekerheid twee Dassen wonen. Gezien de grootte van de pootafdrukken lijkt het om een mannetje en een vrouwtje te gaan. Zijn er volgend jaar de eerste jonge Flevolandse Dassen? Als deze dieren in de schemer uit eten gaan, lopen ze helaas meer dan 1,5 km en passeren daar een gevaarlijke weg. De gemeente Dronten en Staatsbosbeheer bekijken of zij nog maatregelen kunnen nemen om deze Dassen beter te beschermen.





Vriendelijke groet,

Nico

Landschapsbeheer

Zoals ook in het Lokvogeltje beschreven: dassen komen onregelmatig voor in Flevoland. De burcht tussen Dronten en Lelystad is ondertussen verlaten en ook de burcht bij Lelystad is leeg.
In de randmeerbossen en het Kuinderbos zijn in het verleden ook wel eens sporen gevonden maar daar hoor ik ook niks meer van.
Kijkend naar de foto zou ik ook das zeggen dus dat is wel een leuke vondst. Misschien is er toch weer een das in Oostelijk Flevoland!

Jeroen

Lampe

Bedankt voor de info Jeroen!

Zou idd mooi zijn dat er, ook daar, weer een das/dassen zit/zitten.
Vriendelijke groet,

Nico