Egel bescherming door gemeentes

Gestart door martin-1955, september 22, 2009, 09:35:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

martin-1955

Hallo, mijn naam is Martin en ben gister 21 sept 2009 begonnen op telmee.
Ik ben bezig om de Egels te beschermen in Den Helder.
De gemeente Den Helder heeft een groenbeleid waarbij veel struiken worden verwijderd. In 1996 heb ik actie gevoerd voor de vlinders (resultaat Den Helder vlinderstad).
Nu zijn de Egels aan de beurt, het egelbestand is drastisch verminderd n de loop der jaren vanwege het groenbeleid.
Ik denk dat veel gemeentes in Nederland niet stilstaan bij de flora en fauna. Dus mijn vraag is zouden er geen standaard plannen voor de gemeente gemaakt kunnen worden om de flora en fauna te beschermen.
Nu worden de struiken verwijderd in de herfst/winter en de landbouw werktuigen doden veel dieren m.n. Egels.
Ik ben een voorstander dat er eerst van het te bewerkte gebied een inventarisatie gemaakt wordt en de dieren e.v.t. te verplaatsen. Dus gemeente dienen met zorg voor de flora en fauna om te gaan. De Egel is een beschermde diersoort en ook zijn biotoop dus kunnen er regels opgelegd worden.
Dit is wel genoeg om enige discussie uit te loken denk ik, dus reageer svp.

markmeijrink

Dag Martin,

ik denk niet dat de gemeente Den Helder erg blij is met je? ;D Eerst vlinders, nu egels, wat straks?
Helaas is (echt) ecologische groenbeheer nog lang niet overal ter sprake. Maar je idee om eerst standaard een inventarisatie uit te voeren alvorens werkzaamheden starten lijken mij erg onzinnig en klinkt een beetje als gemeentetje pesten. (al hoewel sommige gemeente best hard aangepakt mogen worden soms!). Wie zou een dergelijke inventarisatie uitvoeren?

Ik ken het kaalkappen van alle struiken heel goed (bijna iedere gemeente doet het in openbaar groen :rolleye:) Je kunt beter voorstellen om struiken gefaseerd af te zetten. Dit bespaard gemeenten inprincipe geld, en dan hebben ze vaak wel interesse ;D. Daarnaast moet je je afvragen, gaat het regionaal, lokaal of landelijk slecht met de egel? Anders zou je bijvoorbeeld samen kunnen werken met de VZZ. Daarnaast zou je een publiekscampagne kunnen beginnen om mensen hun tuin egelvriendelijk te maken.

M.v.gr. Mark

wimtegels

Eerst even kijken of de werkzaamheden onder bestendig beheer vallen. Zie topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=51040.0
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Margreet Kwh

Hallo Martin,

toevallig of niet, dit jaar is het jaar van de egel, uitgeroepen door de VZZ.
Zie: http://www.jaarvandeegel.nl/
In Den Helder wordt er bijvoorbeeld op de site van de Groene Poolster, het natuur- en milieucentrum alhier, aandacht aan besteed. Daar staan ook tips om je tuin egelvriendelijk in te richten: bijvoorbeeld niet helemaal betegelen.
Als je actie wilt voeren, lijkt het mij handig om dat via de VZZ te doen. Bijvoorbeeld met Jan Boshamer, actief VZZ'er hier ter plaatse.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven