Welke wesp heb ik hier?

Gestart door Rickgel1, september 19, 2009, 12:17:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rickgel1

Welke wesp is dit? Ik dacht zelf aan de Boswesp. Klopt dit
Het was een lange dunne wesp 2 a 2,5 cm met extreem lange antennes

Alvast bedankt!
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

barebigfoot

hoi Rick ik denk dat het een kortkop is een vulgaris.
helaas zijn deze maar tot 19mm.
Uwe

Rickgel1

Nee hij is duidelijk groter dan de gewone en die lange antennes die vallen erg op. Hij was lang gerekt
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

Corryabbink

M.i. een Saksische wesp. Kijk daar maar eens naar.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Rickgel1

Yep dat is hem inderdaad :duim:

Bedankt!
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

wilde

CiteerYep dat is hem inderdaad
Dat is wel erg kort om de bocht. Het is een mannetje, dat staat vast, maar niet van D. saxionica. Dan zou het dier opvallend lange gena (wangen) moeten hebben en die zijn bij dit exemplaar, voor zover ik het kan zien, kort. De mannetjes D. saxionica zijn max. 15 mm. Dat klopt ook al niet.
Het is helaas gewoon een mannetje V. vulgaris.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Corryabbink

CiteerHet is helaas gewoon een mannetje V. vulgaris
Inderdaad. Ik was ook iets te snel. De kop is te kort en hij mist ook het geel aan de basis van de antenne.
Zo gaat dat als men even niet oplet ;D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wilde

De onderkant van de scapus is wél geel. Dat is overigens bij veel wespensoorten een wat variabel kenmerk. Bij mannetjes meestal wat meer geel dan bij vrouwtjes.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Corryabbink

#8
Citaat van: wilde op september 19, 2009, 20:40:55 PM
De onderkant van de scapus is wél geel. Dat is overigens bij veel wespensoorten een wat variabel kenmerk. Bij mannetjes meestal wat meer geel dan bij vrouwtjes.
Dat is nieuw voor mij.

Zou je dan deze waarneming ook even voor mij willen mij bekijken?
Misschien heb ik deze ook ten onrechte tot Saksische wesp gebombardeerd.
http://waarneming.nl/waarneming/view/44620195

Iemand anders mag natuurlijk ook :rolleye:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wilde

#9
De waarneming staat op 'zeker' voor een D. saxionica. Op grond waarvan?
De 2e foto laat de 7 zien die hoort bij D. media. Beide soorten hebben een lange wang en dat is hier het geval. D. media is variabel in kleur. Ze kunnen bijna geheel zwart zijn en ook roodachtige ogen hebben. Die lijkt mij meer in aanmerking te komen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Corryabbink

#10
Citaat van: wilde op september 19, 2009, 22:30:55 PM
De waarneming staat op 'zeker' voor een D. saxionica. Op grond waarvan?
De 2e foto laat de 7 zien die hoort bij D. media. Beide soorten hebben een lange wang en dat is hier het geval. D. media is variabel in kleur. Ze kunnen bijna geheel zwart zijn en ook roodachtige ogen hebben. Die lijkt mij meer in aanmerking te komen.

Op grond van alles wat ik kon controleren. Die 7 op de 2e foto zie ik niet. De gele lijn hoort bij de kop. Zie de volgende foto's. Aan D. media heb ik ook wel gedacht. Dit zijn geen plaatjes van een wesp die zomaar eventjes geschoten zijn maar deze wesp(en) heb ik het hele zomer gevolgd. Ze zijn bloembezoekers in mijn tuin. Erg vredelievend.

Misschien zit ik er naast. Uiteindelijk ben ik een leek en besluit als leek wat het kan zijn met de middelen die ik heb.
Ik kan alles wel met een vraagteken invoeren maar of dat nu de oplossing is.........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Harsbijtje

Volgens mij inderdaad de Saksische wesp, een mannetje.
Over de 7, staat al in onderstaand bericht! Dat het de Saksische wesp is,
is te zien aan het smalle gele bandje in de onderkant van de uitholling van de ogen;
slapen onder en boven met gele vlek en aan tekening op het kopschld.

Rickgel1

Nu begrijp ik het even niet meer. Hebben jullie het nu over mijn foto's of over de waarneming van Corry?
Het kan er nog niet helemaal in bij mij dat het een gewone is. Daar was hij echt te lang en dun voor volgensmij en ook de erg lange antennes kloppen ook niet voor een normale.
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

Corryabbink

#13
Citaat van: Rickgel1 op september 20, 2009, 00:59:33 AM
Nu begrijp ik het even niet meer. Hebben jullie het nu over mijn foto's of over de waarneming van Corry?
Het kan er nog niet helemaal in bij mij dat het een gewone is. Daar was hij echt te lang en dun voor volgensmij en ook de erg lange antennes kloppen ook niet voor een normale.

Het laatste deel sloeg op mijn waarneming. Jouw wesp zou volgens Albert de Wilde een Gewone wesp zijn.
Sorry voor de verwarring.

Jouw wesp heeft inderdaad lange antennes. Ik durf er verder niet veel meer over te zeggen. Misschien  iemand anders..........
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

LakeSide

Citaat van: Rickgel1 op september 20, 2009, 00:59:33 AM
Nu begrijp ik het even niet meer. Hebben jullie het nu over mijn foto's of over de waarneming van Corry?
Het kan er nog niet helemaal in bij mij dat het een gewone is. Daar was hij echt te lang en dun voor volgensmij en ook de erg lange antennes kloppen ook niet voor een normale.

2e foto laat daarnaast duidelijk het anker voorop de kop zien, dus kan niet missen voor gewone wesp.

wilde

Citeeren ook de erg lange antennes kloppen ook niet voor een normale.
Het is een mannetje en die hebben langere antennes dan vrouwtjes (ook 1 segment meer). Als vuistregel kun je aannemen dat als de antennen langer zijn dan de voorpoten, het een mannetje is. Dat het een mannetje is, is op jouw foto's duidelijk te zien aan het aantal achterlijfsegmenten. Dat zijn er 7 en dus een man (vrouw 6). En het is echt de  'gewone'.

Bij de wesp van Corry heb ik de gele streep achter het oog aangezien voor een streep op de voorkant thorax. Dat blijkt dus fout en de Saksische bij zal het dus zijn, vermoedelijk een mannetje, ogv. de antennensegmenten, waarvan ik er 13 meen te zien.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Corryabbink

Citaat van: wilde op september 20, 2009, 11:12:04 AM
Citeeren ook de erg lange antennes kloppen ook niet voor een normale.
Het is een mannetje en die hebben langere antennes dan vrouwtjes (ook 1 segment meer). Als vuistregel kun je aannemen dat als de antennen langer zijn dan de voorpoten, het een mannetje is. Dat het een mannetje is, is op jouw foto's duidelijk te zien aan het aantal achterlijfsegmenten. Dat zijn er 7 en dus een man (vrouw 6). En het is echt de  'gewone'.

Bij de wesp van Corry heb ik de gele streep achter het oog aangezien voor een streep op de voorkant thorax. Dat blijkt dus fout en de Saksische bij zal het dus zijn, vermoedelijk een mannetje, ogv. de antennensegmenten, waarvan ik er 13 meen te zien.

Allemaal bedankt.
Ik dacht al dat die streep verkeerd geïnterpreteerd was bij mijn wesp. Dat is het vervelende met foto's. Men moet constant oppassen.

Wat betreft de wesp van Rick ben ik het met jullie eens. Dat is een Gewone wesp.
Dit in vet omdat anders Rick het overzicht misschien kwijt raakt.

Dan heb ik nog een vraag.

Hoe komen jullie aan die wijsheid wat betreft het aantal antenneleden? Bestaat er een goede determinatietabel?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Rickgel1

Ok tis me nu helemaal duidelijk al blijf ik het apart vinden dat een mannetje van hetzelfde soort zo veel kan verschillen. qua lengte alleen al was hij zeker 1 cm langer dan een vrouwtje en de antennes waren zeker 3 x zo lang als die van een vrouwtje.

De natuur blijft je verbazen ;D

Allemaal bedankt!
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

wilde

Voor alle bijen en hommels en enkele genera wespen (w.o. plooivleugelwespen) geldt dat de vrouwtjes 12 antennesegmenten hebben en de mannetjes 13. De scapus(schacht) is het eerste segment. De achterlijfsegmenten zijn resp. 6 en 7 stuks. Dat staat vermoedelijk wel in relevante determinatietabellen, maar het is voor mij algemene kennis, die ik dikwijls nodig heb.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

wilde

 
Citeeren de antennes waren zeker 3 x zo lang als die van een vrouwtje
Je kunt wel goed overdrijven. Met dat soort onzin maak je het anderen moeilijk. Liever beter waarnemen. Onderstaand 2 foto's die ik vandaag maakte van de Gewone wesp, resp. een vrouwtje en een mannetje. De antennen van het mannetje zijn iets langer, maar niet meer dan ongeveer 1,5 x die van het vrouwtje.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

LakeSide

Ik kan me herinneren dat ik wel eens gelezen heb dat een handig kenmerk is dat de antennes van een mannetje altijd naar buiten krullen, terwijl die van de vrouwjtes min of meer recht lopen. Op de foto's van Albert is dat ook te zien.

Rickgel1

Overdrijven?? Een klein beetje misschien ik heb hem met deze foto vergeleken en dan zijn ze toch zeker 2 a 2,5 keer zo lang. Of heb ik hier perongeluk niet de gewone wesp
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

LakeSide

Citaat van: Rickgel1 op september 22, 2009, 19:20:50 PM
Overdrijven?? Een klein beetje misschien ik heb hem met deze foto vergeleken en dan zijn ze toch zeker 2 a 2,5 keer zo lang. Of heb ik hier perongeluk niet de gewone wesp

Ik denk dat het hier door het effect van de foto's zo lijkt. De antennes van het vrouwtje lopen recht naar voor en recht naar achter, waardoor ze korter lijken  ;D

Rickgel1

Aha nou dat verklaard dan een hoop ;D

Bedankt!
Bedankt voor de reactie!

Rick Geling

wilde

Bij beide foto's van mij heb ik de antennen gemeten in verhouding tot de lengte van voorkant kop tot achterkant thorax (postscutellum), rekening houdend met de kromming van de antennen.
Ik heb het dus relatief bekeken en niet absoluut, want de groottes van de wespen kunnen aanzienlijk verschillen, zowel bij vrouwtjes als mannetjes. Mijn vrouwtje was een klein exemplaar, het mannetje van dezelfde vindplaats was minstens 50% groter.

Bij het vrouwtje is de waarde 1,0; bij het mannetje 1,7.
Aannemend dat de kop- en thoraxlengtes relatief niet veel verschillen in de geslachten kan dus geconcudeerd worden dat de antenne van een mannetje gewone wesp gemiddeld een lengte heeft van 1,7 maal die van een vrouwtje en zeker geen 2 x of meer.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me