Hoofdmenu

Aardmuis

Gestart door wouterbosgra, september 19, 2009, 17:55:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Van muizen heb ik nog niet zoveel kaas gegeten, vooral omdat je ze eigenlijk zelden echt goed ziet. Gisteren had ik geluk en zag ik in een open plek in het bos een aantal muizen gewoon midden op de dag open en bloot rondrennen, vaak heel dichtbij. Nu zit ik even op wn door alle muizenfoto's te bladeren, en de enige muis die erop lijkt is de aardmuis. Het gedrag past echter niet helemaal bij de soortinformatie. Bovendien zou het om een nieuwe locatie gaan (Veluwe). Helaas heb ik nog geen muizenboek en moet ik het met deze info doen.

Vandaar mijn vraag: Is deze soort gewoon op foto te determineren?

Tim Asbreuk

De aardmuis is een woelmuis zoals je misschien al wist. Bij woelmuizen zijn de kleur (soms variabel), de staart lengte (ten opzichte van het lichaam) en staartkleur belangrijke kenmerken. Bij vangst/vondst kan ook de achtervoet lengte gemeten worden. Met  goede foto(s) komen we er hier meestal wel uit.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wouterbosgra

Hoi Tim,

Ik bedoelde het eigenlijk andersom: Is het mogelijk om op basis van mijn herinnering een foto erbij te zoeken en vervolges het label 'aardmuis' erop te plakken? Uit je antwoord merk ik iegenlijk al op dat dat lastig wordt zonder staartlengtes enz?

Tim Asbreuk

Dat is inderdaad bijna niet te doen vergelijk maar eens met een veldmuis deze zijn meestal lichter van kleur maar niet altijd
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

rombout

Maar in het bos is de kans best groot dat het om rosse woelmuis gaat. Die hebben vaak een opvallend roestroodbruine rugvacht. Als een dier dit niet heeft zegt dat niet zoveel, maar als hij het wel heeft kan het haast niets anders meer zijn.
Verder zijn eigenlijk alleen spitsmuizen en woelmuizen ook overdag actief, bosmuizen nauwelijks. Maar dit is dus niet bruikbaar als absoluut kenmerk.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Tim Hofmeester

Verder is determinatie vaak mogelijk op 'Jiz', een aardmuis heeft namelijk een veel ruigere vacht dan een veldmuis. Ook is de lengte van de haren bij de aanhechting van de oorschelp een goed kenmerkt, maar niet voor in het veld natuurlijk.
De omschrijving van het habitat klinkt echter sterk als rosse woelmuis. Die zijn op de veluwe regelmatig goed te zien overdag.

Succes ermee,
Groeten,
Tim Hofmeester

wouterbosgra

Ik ben idd voor rosse woel gegaan. Omdat ik er aardig wat gezien heb, en die allemaal een 'roestroodbruine' rugvacht hadden. Bovendien weet ik nu in het vervolg wat beter waar ik op moet letten :)

Bedankt voor alle reacties!