Stomaphis quercus (Linne,1758) wie gaat ze vinden!

Gestart door ad sonnemans, augustus 01, 2009, 15:33:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

ad sonnemans

Om de bladluizen wat onder de aandacht te brengen heb ik een verzoek,

Wie gaat ze vinden op Quercus spp. Graag melden op dit topic met foto. Ik ben benieuwd of ik ze gemeld krijg uit alle provincies.

Een heel apart genus zijn de Stomaphis.

De Stomaphis quercus (Linne, 1758) zijn te vinden op de stam van zomer en wintereik. Ze zitten vaak diep verankerd in de spleten van de bast. Ze worden massaal bezocht door mieren, Lasius fuliginosus. Deze stomaphis hebben een rostrum dat langer is dan het lichaam. Met dit rostrum zitten ze goed vast in de stam. 

Eigenlijk zijn ze niet zo moeilijk te vinden, als er op de stammen van eik hoopjes mieren aanwezig zijn en dan ook nog vaak dicht opelkaar op een bepaalde plek dan zit er onder deze mieren vaak Stomaphis quercus, je kunt de mieren wegblazen om de Stomaphis te kunnen zien zitten.
groet,
Ad Sonnemans

blaauw7

Stomaphis longirostris heb ik hier in de uiterwaarden al wel gevonden. Op schietwilg. Ook hier waren er mieren in het spel. Er staan hier maar een paar eiken. Ik zal er eens op letten.
Groeten,
Dick Belgers

ad sonnemans


Mocht je ze weer tegenkomen dan ben ik wel geintereseerd in enkele exemplaren van Stomaphis longirostris voor  :micro:
Ben benieuwd of je Stomaphis quercus vindt, denk het wel   B)
groet,
Ad Sonnemans

lo.troisfontaine

Hoi Ad en andere,

ben een poging gaan wagen om aan je verzoek te voldoen. Ze lijken er wel op, maar deze twee zaten solitair. Verder had ik nog wel een bladluis bij een aantal zwarte mieren, maar die was echt anders gebouwd.
Heb ik de goede gefotografeerd? Dit is trouwens in Merselo - Venray.

Helaas heb ik geen macro, maar misschien is het genoeg voor een kenner.

groeten,

Lo

ad sonnemans

 :duim:

Dit zijn ze.

Meestal zitten ze ook solitair de dames,ze zijn viviparous (levendbarend), 
met wat jonge luizen om zich heen die weer een plekje gaan zoeken. Ik heb eenmaal gezien dat ze werden weg gedragen door mieren  en op een andere plek op de stam werden neer gezet.
groet,
Ad Sonnemans

lo.troisfontaine

ha, mooi begin van de vakantie, alleen kan ik ze nog niet invoeren, ze geven alleen nog maar de mogelijkheid van S. longirostris. Zal nog een foto toevoegen van die anders gebouwde, want die werd omhoog gedreven door de zwarte mieren.

groeten,

Lo

ad sonnemans

moeilijk te zeggen.
Lijkt een lachnus sp (Lachnidae)
groet,
Ad Sonnemans

spinnenvrouw

Ad, waarom vraag je alleen waarnemingen op eik? Ze zitten ook op berk.
Jacomijn Prinsen

ad sonnemans

#8
Jacomijn

Weet ik, ook op Acer , eerst maar eens Eik, de bladluizen zijn toch al niet zo populair dus eerst maar eens eenvoudig


groet,
Ad Sonnemans

spinnenvrouw

Jacomijn Prinsen

ad sonnemans

zeker : ;D http://waarneming.nl/waarneming/view/44103237 vandaag ingevoerd

Heb dat natuurlijk ook gevolgd, vandaar nu deze en dan alleen op eik was mijn eigen keuze,

Ik wacht even af wat het hier gaat worden, heb nog een hele leuke in petto die ook met geen ander te verwarren is, wacht maar af.

groet,
Ad Sonnemans

thijsdegraaf

Ik heb nog niets kunnen vinden. Dat was bij het Klein Springzaad ook al het geval  :-[

Thijs

ad sonnemans

#12
Thijs

De moed niet opgeven, je kunt ze vinden tot ver in de herfst, let op de mieren bij Stomaphis.

Even Off topic foto van Impatientinum asiaticum hoe ze op de zaaddozen zitten.
Op klein sprinzaad vooral letten op de zaden, hier zitten ze graag op, even de moeite nemen om goed te kijken,

groet,
Ad Sonnemans

spinnenvrouw

Citaat van: ad sonnemans op augustus 05, 2009, 16:58:21 PM
z heb nog een hele leuke in petto die ook met geen ander te verwarren is, wacht maar af.
gokje: Uroleucon tanaceti?
Jacomijn Prinsen

ad sonnemans

groet,
Ad Sonnemans

ad sonnemans

groet,
Ad Sonnemans

blaauw7

Hoi Ad,

Ik heb een Stomaphis longirostris voor je gevonden. Moet ik hem voor je bewaren?
Stomaphis quercus nog niet gevonden.
Groeten,
Dick Belgers

ad sonnemans

#17
Heel graag, :duim:
mail gestuurd
Alvast bedankt
groet,
Ad Sonnemans

maria48_4

Geen idee of je deze zoekt, de mier was te snel om nog duidelijker te krijgen. Zie maar even oke?

ad sonnemans

Geen echt duidelijke foto, zeg niet nee en geen ja, bijft een mier met uuhh.

Heb je geen plekken gezien op de stam waar meerdere mieren actief zijn?
Als er op de stammen van eik hoopjes mieren aanwezig zijn en dan ook nog vaak dicht opelkaar op een bepaalde plek dan zit er onder deze mieren vaak Stomaphis quercus, je kunt de mieren wegblazen om de Stomaphis te kunnen zien zitten.


groet,
Ad Sonnemans

maria48_4

Dat had ik gelezen ja. De bomen zitten enorm vol met mieren families en lopen van boom naar boom. Dan staan ze vrij donker dus ik ga morgen de rest van de eiken even kietelen en blazen  ;D

JohnvR

Noord Holland meldt zich. Vanochtend in het duin bij Castricum. Ze zitten wel diep in de bast, althans deze. Zijn die mieren altijd Lasius fuliginosus?

ad sonnemans

 :duim:

In Heie band Vl wordt Lasius fuliginosa genoemd als mier die overwegend te vinden is op Stomaphis. Best mogelijk dat er nog een soort is. Ben niet zo mier onderlegt
groet,
Ad Sonnemans

JohnvR

OK. Ik zie grote gelijkenis met Lasius fuliginosa, maar zal het nog aan Peter Boer voorleggen. Er zijn nog wel wat provincies te gaan!

gerples

Ik heb ze vandaag ook gevonden (denk ik), op berken op de Edese Hei. Heb er voor de foto eentje uitgepeuterd.
met vriendelijke groet,

Chris Geris

ad sonnemans

 :right:

Mooi en op Berk (betula)

Voer je de waarneming wel in
groet,
Ad Sonnemans

ad sonnemans

groet,
Ad Sonnemans

JohnvR

Inderdaad, vanochtend weer een paar gevonden bij Castricum in het duin.

JohnvR

Overwinteren ze als ei (leggen ze eieren?). Ik vond dit op 1 december in het duin bij Bergen op eik.

ad sonnemans

Ze leggen inderdaad eieren onder de schors. En overwinteren als ei
groet,
Ad Sonnemans