voor mij onbekende weidevogel

Gestart door Ton Koek, september 03, 2009, 12:45:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ton Koek

is dit een graspieper? Ik vind de poten wat lang en de snavel is wat gebogen.



Bij voorbaat dank.
Groet, Ton.

Rikstar

#1
jemig, wat een raar beestje. hij lijkt om zijn rechterpoot ook een zwart ringetje te hebben. De kleur komt meer overeen van een leeuwerik maar postuur van pieper. Ben benieuwd.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

frankneijts

Ton, graag wat meer info (waar en wanneer? maakte de vogel nog geluid? gedrag? enz.) en liefst ook nog wat foto's, bijv. van opzij waardoor vleugels en snavelvorm wat duidelijker zichtbaar zijn. Overigens duidt de zwarte ring met inscriptie op een ecape en de hoek waaronder de foto's zijn gemaakt (schuin van boven) wijst op een nogal tamme vogel......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gjcaspers

Met die snavel lijkt het haast een Duponts Leeuwerik, maar dan zou je een lichte middenkruinstreep moeten zien. Een Veldleeuwerik met een snavelvergroeiing is dan meer waarschijnlijk.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Ton Koek

Ik heb de foto vorige week gemaakt in een hele grote doorloopvolière in Blijdorp.
Helaas maakte het beestje geen geluid.
Ik heb de volgende plaatjes nog:

Groet, Ton.

frankneijts

Zoals Gert-Jan al zei: een Veldleeuwerik met een vergroeide snavel (wat in gevangenschap wel vaker voorkomt).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ton Koek

Hartelijk dank!
Hoe bedoel je dat zo'n vergroeiing vaker in gevangenschap voorkomt?
In het wild zou zo'n vogel al overleden zijn?
Groet, Ton.

frankneijts

Citaat van: Ton Koek op september 04, 2009, 19:35:30 PM
Hartelijk dank!
Hoe bedoel je dat zo'n vergroeiing vaker in gevangenschap voorkomt?
In het wild zou zo'n vogel al overleden zijn?

In het wild komt zoiets sowieso minder voor dan in gevangenschap denk ik maar soms zie je vogels (in het wild) met vergroeiingen die zich verbazend goed hebben aangepast. In gevangenschap is de kans groter dat zoiets gebeurt door verkeerde voeding/behandeling maar ook door verkeerde huisvesting waardoor in sommige gevallen vergroeiingen aan nagels en snavel ontstaan.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ton Koek

Ah, zo bedoel je.
Gelukkig worden steeds meer mensen zich bewust dat ook vogels in gevangenschap ruimte en goede verzorging nodig hebben. Behalve de bewustwording over dierenwelzijn in het algemeen, is ook de importbeperking van tropische vogels daar debet aan. De prijzen zijn zo gigantisch gestegen dat mensen er zuiniger op zijn. Niet echt de juiste motivatie, wel het juiste resultaat; vogels worden beter verzorgd.

Dank voor je reactie.
Groet, Ton.