Nieuwe lynxwaarneming

Gestart door wouterbosgra, september 01, 2009, 19:25:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

http://forum.fok.nl/topic/1334987/1/25

misschien even invoeren als onzeker onder 'externe bron'?

Freek Verkerk

Ziet er wel betrouwbaar uit en past in het algemene beeld.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

mystacinus

ziet er inderdaad wel betrouwbaar uit en de afgelopen maanden zijn in de Voerstreek ook weer lynxen gesignaleerd!
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Freek Verkerk

EN dus net ook weer een in Zuid Limburg
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rene Janssen

Het ziet er idd goed uit. Jammer dat het niemand lukt een foto te maken van een dergelijke waarneming.  :rolleye: ; al is het maar een snapshot.


René
René Janssen

frankneijts

Citaat van: Rene Janssen op september 04, 2009, 10:16:47 AM
Het ziet er idd goed uit. Jammer dat het niemand lukt een foto te maken van een dergelijke waarneming.  :rolleye: ; al is het maar een snapshot.


René

Des te merkwaardiger omdat tegenwoordig vrijwel elke wandelaar c.q. "spotter-van-wat-dan-ook" rondloopt met een camera en vrijwel elke m2 in NL bezocht wordt in de weekeinden. Ik geloof niet dat het gros van deze waarnemingen de toets de kritiek van een beoordelingscommissie (à la CDNA-vogels of CWNO-libellen) zou kunnen doorstaan. Of ben ik nou al te kritisch?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

redmar_woudstra

Ik vraag mij af in hoeverre hier de psychologie van de foute determinatie een rol speelt. We hebben gezien met de "poema" van de Veluwe hoe katten overschat kunnen worden. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een Lynx in Zuid-Limburg niet kan.
groet,
Redmar

mystacinus

Lynxen in zuid-Limburg kunnen idd. Eerdere beschrijvingen van waarnemingen, zoals die bij Noorbeek waren ook aannemelijk. Bovendien zijn er zekere meldingen uit de Voerstreek (met vondsten van aangevreten reeen). Een hard bewijs in de vorm van een pootafdruk, foto (enorme toevalstreffer) of doodvondst zou natuurlijk het mooiste zijn. De ingevoerde waarneming is om die reden op onzeker gezet.

Wat versta je eigenlijk onder 'de psychologie van de foute determinatie'? Wishful-thinking?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen


M.Haverkamp

Citaat van: Bas vd Burg op september 04, 2009, 15:03:53 PM
Citaat van: mystacinus op september 04, 2009, 14:14:00 PM
Wat versta je eigenlijk onder 'de psychologie van de foute determinatie'? Wishful-thinking?

Zie http://deceptiontours.nl/index.php/De-weekenden/2009/De-psychologie-van-de-foute-determinatie.html

Het zal ook te maken hebben met wat Popper noemt: "als je de bevestiging zoekt, vind je deze altijd". Iets wat ik ik bij soortenjagers van vogels veel tegenkom. Verder zal de reductie van de cognitivieve dissonantie ook een rol spelen. Ook dit zie je bij soortenjagers veel: je weet eigenlijk best dat die "eend" ontsnapt is, je gaat echter argumenten zoeken die het aannemelijk maken dat het toch een wild exemplaar is. Iedereen die het niet met je eens is, of zelfs maar enige twijfel heeft wordt bijna vijandig behandeld.

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nogal sceptisch ben over de lynxwaarnemingen, nog steeds geen hard bewijs in de vorm van een foto, aangereden exemplaar etc.

mystacinus

mooi artikel, bedankt, nuttig leesvoer voor niet alleen vogelaars idd! Overtuig je eerst van het tegendeel voordat je een zeldzame soort claimt ja zo sta ik er zelf ook in. Wat beweegt iemand om een lynx te claimen? Alleen een gesprek met zo iemand kan duidelijkheid verschaffen. Zo heb ik mij intensief met vleermuizen, slaapmuizen en hamsters bezig gehouden, nu ook nog wel maar ietsje minder, en al heel wat waarnemingen langs zien komen die de toets der kritiek niet konden doorstaan. In oktober is een zoogdierweekend in Zuid-Limburg en het zou mij verbazen als daar geen cameravallen opgesteld gaan worden om die lynxen in het grensgebied nu eens in het vizier te krijgen. Zo verging het ook de wilde kat, maar ook daar zijn in het verleden al onbevestigde waarnemingen van gedaan door niemand minder dan Leo Backbier en hij heeft postuum wat dit betreft toch nog gelijk gekregen...
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

wimtegels

Er zijn met enige regelmaat waarnemingen van Lynxen in Limburg. Er zijn zelfs foto's van een lynx met jong op de Meinweg, ik geloof al van enkele tientallen jaren geleden.

Er hoeven niet persé foto's te zijn om zekerheid te hebben. Het lijkt mij zinvol om in de buurt van (vermeende) waarnemingen op zoek te gaan naar sporen. Ook dit is overigens niet al te makkelijk, maar dat moet te doen zijn.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

mystacinus

Wie heeft die foto met jong op de Meinweg?
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

M.Haverkamp

Citaat van: wimtegels op september 05, 2009, 12:44:43 PM
Er zijn met enige regelmaat waarnemingen van Lynxen in Limburg. Er zijn zelfs foto's van een lynx met jong op de Meinweg, ik geloof al van enkele tientallen jaren geleden.

Er hoeven niet persé foto's te zijn om zekerheid te hebben. Het lijkt mij zinvol om in de buurt van (vermeende) waarnemingen op zoek te gaan naar sporen. Ook dit is overigens niet al te makkelijk, maar dat moet te doen zijn.

Dat verhaal circuleert al jaren alleen.....die foto heeft nog nooit iemand gezien!

mystacinus

vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

wimtegels

Die lynx met jong in Nationaal park de Meinweg is destijds gefotografeerd. De foto is zelfs gepubliceerd in een tijdschrift als Grasduinen of zoiets. Weet niet meer zeker welk blad het was.

Natuurlijk zijn foto's het mooiste, maar er zijn ook andere keiharde bewijzen. Bij ons wonen veel bevers. Ik zie ze zelden en heb er zelf geen foto van. Toch twijfel ik niet aan hun aanwezigheid, zekere sporen genoeg..........
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

mlahaye

Heerlijk. Mooi bericht in komkommertijd. Weer eens een Lynx in Limburg en een verhaal over mogelijke foto's van de Meinweg die niemand ooit heeft gezien. Enige scepsis lijkt mij wel op de plaats. Ik blijf erbij dat een Lynx vroeg of laat plat gereden moet worden, omdat Limburg helemaal vol ligt met wegen. Mocht iemand zo'n Lynx vinden, ik mag daarvoor dag en nacht uit bed worden gebeld en zal dan direct het voorkomen van de Lynx in Limburg erkennen (na de vondst met eigen ogen te hebben gecontroleerd). Tot die tijd houd ik het bij Fantoom-Lynxen.

O ja, Jaap Mulder heeft al eens uitgebreid met fotovallen geinventariseerd in het Vijlenerbos (ja, de man die de Wilde kat echt voor het eerst in NL heeft vastgelegd) en geen spoortje Lynx op de foto's te bekennen. Zal wel komen doordat het Limburgse exemplaar nèt even over de grens aan het rondneuzen was.

Maurice


M.Haverkamp

Citaat van: mlahaye op september 05, 2009, 20:02:26 PM
Heerlijk. Mooi bericht in komkommertijd. Weer eens een Lynx in Limburg en een verhaal over mogelijke foto's van de Meinweg die niemand ooit heeft gezien. Enige scepsis lijkt mij wel op de plaats. Ik blijf erbij dat een Lynx vroeg of laat plat gereden moet worden, omdat Limburg helemaal vol ligt met wegen. Mocht iemand zo'n Lynx vinden, ik mag daarvoor dag en nacht uit bed worden gebeld en zal dan direct het voorkomen van de Lynx in Limburg erkennen (na de vondst met eigen ogen te hebben gecontroleerd). Tot die tijd houd ik het bij Fantoom-Lynxen.

O ja, Jaap Mulder heeft al eens uitgebreid met fotovallen geinventariseerd in het Vijlenerbos (ja, de man die de Wilde kat echt voor het eerst in NL heeft vastgelegd) en geen spoortje Lynx op de foto's te bekennen. Zal wel komen doordat het Limburgse exemplaar nèt even over de grens aan het rondneuzen was.

Maurice

Mee eens, ik heb wel eens in de bieb alle uitgaven van Grasduinen doorgebladerd, geen foto. Wel een artikel over de Lynx op de Meinweg maar geen foto, wel een keer een melding dat er een moeder met jong zou zijn gefotografeerd, maar geen foto! Tot er hard bewijs is kunnen we tot nu toe met behoorlijke stelligheid zeggen dat er geen Lynxen in Nederland zijn waargenomen. Ook hier lijkt de wens de vader van de gedachten (en de waarnemingen).

Helaas......

mystacinus

Main Coon, een ontsnapte Amerikaanse boskat, zal het niet geweest zijn...
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

M.Haverkamp

Citaat van: mystacinus op september 06, 2009, 13:52:17 PM
Main Coon, een ontsnapte Amerikaanse boskat, zal het niet geweest zijn...

Laat maar zien die foto! Verder "zien" mensen ook zaken als bigfoot, plesiosaurusachtige dieren (Nessie), spookkatten in b.v. de UK etc. etc.  Een gevangen vis van 30 cm wordt opgefokt tot een 1,5 meter vis etc. etc. Ik kan wel duizenden voorbeelden geven van op het eerste gezicht zeer aannemelijke getuigenverklaringen door meerdere mensen (onafhankelijk van elkaar) die later gewoon pertinent onmogelijk bleken te zijn terwijl de getuigen er nog steeds van overtuigd zijn etc. etc.

mystacinus

Al met al blijven dit voor mij aanwijzingen voor het voorkomen van lynxen in het grensgebied met Belgie, niet meer of niet minder dan dat. Op een verspreidingskaart komen ze ook niet als zekere waarneming te staan. Criteria voor de validatie zijn vastgesteld door de ZWG-NHGL en Zoogdiervereniging, en dat betekent voor de lynx dat bewijsmateriaal in de vorm van een foto, vondst of sporen overhandigd moet worden.
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

mystacinus

vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

Freek Verkerk

#22
Citaat van: wimtegels op september 05, 2009, 12:44:43 PM
Er zijn met enige regelmaat waarnemingen van Lynxen in Limburg. Er zijn zelfs foto's van een lynx met jong op de Meinweg, ik geloof al van enkele tientallen jaren geleden.

Er hoeven niet persé foto's te zijn om zekerheid te hebben. Het lijkt mij zinvol om in de buurt van (vermeende) waarnemingen op zoek te gaan naar sporen. Ook dit is overigens niet al te makkelijk, maar dat moet te doen zijn.

Achteraf gezien geloof ik geen enkele waarneming van lynxen in Nederland meer dan 5 jaar geleden. Toen waren ze hier gewoon nog niet. Toen kwamen de eerste waarnemingen uit Belgie. De soort breidt zich uit richting het noord westen (Nederland) vanuit de Vogezen / Eiffel. het verhaal geloof ik wel waar Ludy naar verwijst. Nu geloof ik wel waarnemingen in Limburg/Brabant, maar zelfs bij die waarnemingen in Drente heb ik mijn twijfel, alhoewel ik het eigenlijk nog wel vertrouw.

Overigens denk ik dat lynxen meer belang hebben bij reeen dan bij bossen, dus ook in het Nederlandse landschap zouden ze verwacht ik wel kunnen overleven. Op een gegeven moment wennen ze gewoon aan de menselijke drukte. Als er maar wat te eten is; dat is het belangrijkste. Ook in de stad heb je dieren die zich weinig van de mensen aantrekken. Zelfs de Lynx kan aan de mensen wennen, net als de reiger, de meerkoet, de rat en de eend.

En over die foto's: Inderdaad iedereen heeft een mobiele telefoon met fotomogelijkheid, maar op het moment dat je een Lynx ziet ben je verrast en je hebt ook maar 5 seconden of zo. Op de een of ander manier denk ik dat die natuurwaarnemers niet zo handig zijn met het nemen van foto's met een mobiele telefoon. Ook in het laatste geval was het een fietser, die toevallig bij het beklimmen van een leuke heuvel een lynx zag oversteken. Ik verwacht juist meer van dat soort toevalllige waarnemingen. Die ene Lynx in Nederland zal overdag slapen en mogelijk eens per week worden waargenomen door een mens die achteraf denkt dat hij zich vergist en zich niet belachlijk wil maken met het doorvoeren/invoeren van een waarneming. Misschien wordt maar een van de 10 waarnemingen doorgegeven, dus bij EEN waarneming elke 3 maanden geloof ik gewoon dat er een dier rondloopt.

Ik kijk ook naar de waarnemingen in Belgie en Duitsland. Ik Belgie zijn het er ook niet zoveel op onze zustersite. http://waarnemingen.be/soort/view/392 3, verborgen in de provincie Luxembourg,
Ik mis nog de waarnemingen in de buurt van Brussel, Noord Vlaanderen, Antwerpen, Hasselt. Als daar geen waarnemingen zijn is Nederlands Brabant nog erg onzeker.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

mystacinus

voor wie het niet geloven wilde, de sporen van Brabant zijn ontmaskerd door Jaap Mulder en blijken van een hond te zijn...
vriendelijke groeten

Ludy Verheggen

yonivaneynde

de waarneming van 23 mei 2009 in de buurt van hamont en eventueel deze in nederlands limburg:

Het is niet ondenkbaar dat lynxen uit de zuidelijke Belgische Ardennen regelmatig de tocht richting Nederlands en Belgisch limburg maken, maar door het intensieve landbouw gebied van haspengouw ten Noorden van Luik en charleroi is de kans klein dat dit telkens opnieuw gebeurd. Waarnemingen in dit kale landbouw gebied zijn er nog niet of nauwelijks.

Waarschijnlijker is dan ook dat de dieren zich ergens ophouden tussen de eiffel, oost luik en nationaal park Hoge Kempen in belgisch limburg. dit mede ondersteund door oudere waarnemingen in houthalen helchteren en omgeving en nederlands limburg. Wild viaducten naar het noorden zijn er genoeg over de E314 in belgie welke de mogelijke verkenningstostochten van lynxen naar noordelijke gebieden via die weg ondersteund.

Overige bossen in belgisch limburg zijn vrij klein en versnippert, toch zijn er enkele omvangrijke (leger) terreinnen tussen houthalen en lommel tot leopoldsburg en hechtel, wat jachtterrein en tijdelijke schuilplaatsen biedt voor mogelijke uitstapjes van lynxen naar het noorden.

Ik vermoed dan ook dat ze via deze weg nederland (noord brabant) zullen bezoeken, maar gaan ze zich ooit vestigen in vlaanderen of nederland? daar twijfel ik sterk aan....

Ellen Luijks

Ik zal er nog een schepje bovenop doen.....

De filmer Niek Frigge heeft een aantal Dvd's gemaakt over De Meinweg en de natuur in Limburg. Op een van die DVD's staan bewegende beelden van een ...... Lynx. Ik weet niet of al deze beelden ook binnen de Limburgse grenzen gemaakt zijn, maar dat doet de kaft wel vermoeden. Anders maak je ook geen dvd over zoogdieren in Limburg.

Groetjes,

Groetjes

Ellen

frankw

Rippen en hier op het forum plaatsen zou ik zeggen  :duim:

mlahaye

Helemaal eens, kom maar op met die beelden! Op een DVD over de zoogdieren in Limburg horen geen beelden van een lynx te staan, die komt namelijk niet voor in Limburg. Als ze wel op de DVD staan dan zullen de beelden vast en zeker elders gemaakt zijn. Hoewel, ik heb laatst een vaag filmpje gezien..... Nu even serieus. Stuur de filmer een mail en vraag om meer info of analyseer de vegetatie (op de film).

Groeten,
Maurice
admin

Johannes Regelink

Citaat van: Ellen Luijks op november 12, 2009, 18:43:20 PM
Ik zal er nog een schepje bovenop doen.....

De filmer Niek Frigge heeft een aantal Dvd's gemaakt over De Meinweg en de natuur in Limburg. Op een van die DVD's staan bewegende beelden van een ...... Lynx. Ik weet niet of al deze beelden ook binnen de Limburgse grenzen gemaakt zijn, maar dat doet de kaft wel vermoeden. Anders maak je ook geen dvd over zoogdieren in Limburg.

Groetjes,
Op die dvd staan ook wilde zwijnen..... van de veluwe! Dus enige scepsis blijft op zijn plaats!

Freek Verkerk

hi,


een nieuwe waarneming: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/nijmegen/article5949434.ece
Vind ik ook wel betrouwbaar klinken. Een fietser die de moeite neemt om op internet te gaan zoeken en staatsbosbeheer inlicht. Zo gek zijn er maar weinig en dat voor de eeuwige roem!!?? Zwervers zeg ik. Lynxen in Nederland worden indien aanwezig vrij weinig waargenomen. Overdag slapend in de beschutting worden ze alleen waargenomen als ze toevallig worden verstoord, bijvoorbeeld door een vroege mountainbiker. Dat zal hen niet vaak overkomen. Misschien eens per 3 maanden ofzo. Wel mogelijk is dat er dode reeen gevonden worden, maar dan nog moet de link naar de Lynx gemaakt worden want met zoveel reeen gaan er heel wat dood, voornamelijk op natuurlijke wijze.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk