Hoofdmenu

Geel kuifje

Gestart door verbua, augustus 15, 2009, 09:46:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

verbua

Dag microforumleden,
Deze bladroller met een gelig geting 'kuifje' zat vannacht in de lichtval. Welke soort is het?
Groeten, Adri.
Adri Verburg

arnoldwijker

Adri Verburg,

Gezien je foto's gaat er heel wat dood, want echt natuurlijk staan ze er niet op. Mijn ervaring met lichtvangen (vallen) is nu niet dat dit door de val zelf komt. Dus ik heb sterk het vermoeden dat ze moedwillig gedood worden. Is dit nu steeds nodig? Ik ben het er zoals je al begrijpt geheel niet mee eens.

verbua

Arnold,
Ik volg een tip van een forumlid (niet de minste) om vangsten even in het vriesvak te zetten en dan te fotograferen. De meesten zijn niet dood en komen na enkele minuten weer 'in beweging'. Foto's in de lichtval zelf is vaak moeilijk, zo niet onmogelijk. Heb je trouwens een goede tip hoe het wel lukt?
Graag ook nog een tip over de soort.
Groeten, Adri.
Adri Verburg

Date Lutterop

Vriesvak is wel erg heftig als je daar weinig ervaring mee hebt. En dan nog... Je kunt een vlinder beter in de koelkast zetten. Maarniet alle soorten worden daar rustiger van. Shit happens, maar er zijn natuurlijk ook nog wel andere methodes te verzinnen om een vlinder te fotograferen zonder dat 'ie meteen de pijp uit gaat of wegvliegt (tweede te prefereren). Met enig zoekwerk op google of elders kom je ongetwijfeld goede ideeën tegen.

Groet,

Date


Elachista

Groet,
Tymo

verbua

Ieder die gereageerd heeft mijn dank. Zal mijn best doen om vangsten iin leven te houden.
Groeten, Adri.
Adri Verburg

Sifco

#6
Hoi Adri,

Een vriesvak overleven ze doorgaans niet. Beter is dus gewoon de koelkast voor een paar uurtjes of hooguit een nachtje in een bakje of potje. Ze slapen dan gewoon en blijven de hele nacht rustig. Kan je ze de volgende dag na fotograferen weer gewoon vrijlaten, of indien noodzakelijk voor genitaal onderzoek bewaren in enkele gevallen. Vocht of een blaadje groen in het potje kan, maar niet noodzakelijk, vaak betekent dat condens op het moment dat het potje weer in de warme lucht komt met het risico op het vastkleven van vleugels..

Groetjes,
Sifra
Groet,
Sifra

http://www.microlepidoptera.nl

Determineer rupsen en vraatsporen van minerende microlepidoptera met behulp van bladmineerders.nl (Dr. Willem Ellis) http://www.bladmineerders.nl


verbua

OK Sifra; die techniek pas ik nu ook toe. Tot ongenoegen van mijn vrouw vliegt er nu wel eens een door de kamer.
Groeten, Adri.
Adri Verburg

zakdrager

#8
Dag allemaal,

ik ben zelf erg benieuwd naar goede tips voor het levend fotograferen. Zelf ben ik niet erg tevreden over het vriesvak (inderdaad erg heftig; het komt heel precies: ze zitten er snel te lang in of juist te kort), de koelkast (bij mij werkt dat voor geen meter, veel beesten - zeker micro's - zijn erg snel weer opgewarmd of - omgekeerd - sommige leggen in de koelkast ook al snel het loodje). Zelf werk ik het liefst met kort in de ethylacetaat, ca een halve minuut ('slaapmiddel'). Ook dat werkt de ene keer beter dan de andere, maar bevalt mij tot nu toe het best. Het maakt natuurlijk erg veel uit hoe groot een beest is, maar dat zegt ook weer niet alles. Sommige ook kleine beesten kunnen er onvoorstelbaar lang tegen, andere vallen meteen plat op hun rug en kun je niet meer wakker kussen.
Maar helemaal tevreden ben ik zeker niet, dus concrete tips zijn bij mij erg welkom. 

Ik ben het overigens niet erg eens met Arnold of laat ik het anders zeggen: ik ga ervan uit dat niemand hier voor zijn lol insecten doodmaakt. Ik ben het er op zich nog wel mee eens dat je dat zoveel mogelijk moet proberen te voorkomen. Maar als het wel gebeurt kan ik daar persoonlijk niet mee zitten en in veel gevallen is het zelfs noodzakelijk als je de wetenschap goed wilt beoefenen. Als je morele bezwaren hebt tegen het - al dan niet per ongeluk - doden van insecten, dan zou je m.i. moeten beginnen met bezwaar maken tegen energiegebruik (bijv voor digitale fotografie!), mobiliteit, landbouw en dierproeven. Daardoor worden miljarden insecten gedood. Zelfs als wij als natuurliefhebbers de hele dag met opzet zoveel mogelijk insecten zouden doden zou dat nog steeds totaal in het niet vallen bij alle systemische oorzaken waardoor insecten gedood worden.

Henk



arnoldwijker

Henk e.a.

Ik heb niet gezegd dat ik het niet eens ben met het verzamelen voor wetenschappelijke doeleinden. Doe ik zelf ook. Als er soorten zijn die heel moeilijk te determineren zijn op basis van uiterlijke kenmerken dan kan verzamelen nuttig zijn. Ook voor evt onderzoek later aan soorten waarbij 1 soort eigenlijk blijkt te bestaan uit 2 (of meer) soorten zijn collecties zeer interessant.

Waar ik wel moeite mee heb is als echt iedereen alles in vriesvakken of koelkasten gaat leggen voor een mooi plaatje of voor determinatie op grond van uiterlijke kenmerken omdat het vlindertje niet stil wil zitten. Dat is m.i. onnodig slachtoffers maken. Ook al is het voor populaties meestal niet erg dat dit gebeurt, mijn 'natuurhart' zegt dat het nogal egoistisch is.

Nogmaals mijn ervaring is dat je de meeste vlinders gerust wel op de plaat krijgt op lakens, vlindervallen of in de natuur. En de methode van Sifra van een overnachting is ook prima. Ik neem zelf ook genoegen met het feit dat ik wel eens iets mis doordat het wegvliegt of dat de foto gewoon niet goed was. De meeste soorten zullen vroeg of laat gerust wel eens stilzittend voor de camera komen.

Elachista

Micro's fotograferen heb je geen trucs voor nodig. Wel taktieken, en dat gaat gepaard met veel geduld.

1. zorg er voor dat een exemplaar al een tijdje in een potje zit, zodat deze al enigszins gekalmeerd is - en zij niet uitgedroogd is. Zodra ze uit het potje komen gaan ze dan anders op zoek naar vocht en daarbij worden ze geprikkeld om veel te lopen en te vliegen.
2. zodra je gaat fotograferen, zorg ervoor dat je dit niet in fel zonlicht doet (als je het in de vensterbank doet, dan kun je beter wachten tot de zon even weg is); vlinders zijn namelijk geneigd actief te worden zodra zij in feller licht staan omdat het opwarmingsproces zo gestimuleerd wordt
3. zorg dat je ze in één harde tik op een blaadje zet, niet door te duwen of door veel geschud. Veel geschud wordt als harde verstoring of vijandelijk beschouwd waardoor ze aldoor vliegen of maar zeer kort blijven stilzitten.
3a. als ze bij een harde tik gaan lopen, doe dan gewoon een blaadje in het potje waar ze uiteindelijk wel op gaan zitten.
3b. als ze op het blad gaan lopen, en zij zich dus wat verstoord voelen, blaas dan een paar keer goed zodat de natuurlijke situatie wordt nagebootst en het exemplaar zich uiteindelijk verdekt opstelt.
3. kies het juiste blad. Soorten zijn geneigd om weg te vliegen als zij bepaalde planten betasten, kies dus vooral bladeren van struiken of bep. kruipplanten.

Misschien helpt het.
Groet,
Tymo

Elachista

Ander punt wat ook helpt: doe het op momenten wanneer je zelf ook zin hebt in fotograferen. Soms fotografeer ik tijdens excursies en dan heb ik weinig geduld en dan krijg je ook dat het fotograferen voor geen meter wil..
Groet,
Tymo

zakdrager

Hoi Arnold,

Dan zijn we toch wat meer eens dan ik eerst dacht. Ik ben groot voorstander van verantwoord omgaan met de natuur maar ben nogal allergisch geworden voor mensen die dierenwelzijnsoverwegingen projecteren op individuele insecten. Als je op dat gebied een absolute moraal aanhangt (je mag nooit om welke reden dan ook een individueel beest van het leven beroven), kan ik daar best in meegaan, maar dan moet je daar ook de consequentie van zelfmoord uittrekken. Dat lijkt me dan de enige verantwoorde optie.  Mijn allergie komt ook door allerlei discussies die vroeger plaatsvonden op het Zuidwest-Vlaamse Vlinderforum. Daar bestond een soort communis opinio dat je van alles en nog wat niet mocht, bijv. vlinders kweken, beesten meenemen etc. Het soort mensen dat een individueel insect na onderzoek of fotografie thuis terugbrengt naar een tientallen kilometers verder gelegen gebied waar het oorspronkelijk verzameld is om het daar de "vrijheid" te geven. Daarbij vergetend dat ze tijdens die lange reis tientallen of meer insecten en andere beesten doden. En dat hun fotografie energie kost die bijdraagt aan klimaatverandering waardoor veel insectensoorten het loodje leggen.

Henk

zakdrager

Tymo,

bedankt voor je vochttip. Jeroen had me dat ook al eens verteld maar dat wil ik nog wel eens vergeten.

Begrijp ik goed dat jij ze niet in de vriezer of de koelkast zet voor je gaat fotograferen?

Henk

PS Van het felle zonlicht heb ik weinig last B)

Elachista

Hoi Henk,

Nou, ik heb natuurlijk wel eens wat in de koelkast staan maar meer om de reden dat ik niet wil dat vlinders helemaal kapot vliegen. Vaak liggen micro's al snel op hun rug en dat stel je op die manier nog een tijdje uit/of je laat ze na het fotograferen weer los.
Ik heb soms het idee dat de koeling (ik gebruik de vriezer uitsluitend om ze te doden) negatief is bij het fotograferen, omdat als ze de warmte voelen meteen het gevoel hebben maar te moeten vliegen..
Het is wel per familie verschillend overigens.
Groet,
Tymo