Hoofdmenu

Tekenziekte

Gestart door marcel123, mei 03, 2006, 22:00:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Erik

ik ben ook een tekenparadijsje volgens mij. Heb er elk jaar ook een stuk of 15 in mn lijf en had gisteren de eerste opgelopen (in luxemburg). Ik houd zelf altijd mn lijf in de gaten op rode kringen en dergelijke en ben ook wel alert voor andere symptomen.

Het blijft wel een lastig gebeuren. Ik heb in de afgelopen drie jaren voor Stichting Veldwerk Nederland gewerkt, twee jaar een zomerkamp voor kinderen gedraaid en vorig jaar met een mobiel natuuractiviteitencentrum langs campings in  Nederland gecrosst. Op de kampen hebben we de kinderen ook elke avond onder de douche gezet en gecontroleerd, met als gevolg zo'n 60 tekenbeten op een groep van 30.

Het is heel moeilijk om mensen duidelijk te maken dat een teek niet levensgevaarlijk is maar wel aan te geven dat een teek mogelijk een ziekte kan overdragen. Ik heb kinderen horen zeggen: ik mag niet in het bos van m'n moeder, want dan krijg ik teken. Dan isoleer je kinderen van het hele fenomeen natuur.

Wat beschermende kleding betreft: ik kan met Hans meevoelen, ik ga ook niet in de zomer in beschermende kleding lopen, een teek komt echt wel in je lijf als ie het wil, daar helpen broekspijpen of lange mouwen niet tegen. Goed verwijderen en oplettend zijn, dan kom je een heel eind lijkt me...  

huysse

CiteerIn de zuidelijke bananen republieken heeft de teek ook een virus bij zich waar een hond ziek van kan worden.
Is hier ook al vastgesteld

Groet,
Marijke

marcel123

Ik citeer http://www.gezondheid.be.

Voor juiste, correcte en actuele informatie moet u altijd contact opnemen met uw huisarts.

CiteerVaccinatie       
Bij FSME is het, in tegenstelling tot de ziekte van Lyme wel mogelijk om je vooraf te laten inenten.
Het vaccin FSME-IMMUN® (Baxter) is nu in de apotheek te verkrijgen op voorschrift. Het vaccinatieschema omvat 3 intramusculaire injecties van 0.5 ml: 1 tot 3 maanden tussen de eerste 2 injecties, op 9 tot 12 maanden volgt de derde injectie. Men bekomt dan een protectiegraad van meer dan 97 %. Een herhalingsinenting dient om de 3 jaar te gebeuren. Bij tijdsgebrek gebruikt men een versneld schema, waarbij de twee eerste injecties op dag 1 én 14 toegediend worden (en de derde injectie na 9 à 12 maanden): protectie van ongeveer 90 - 95 % vanaf 2 weken na de tweede inspuiting (dus vanaf dag 28). Voor kinderen vanaf 3 jaar én tot en met 15 jaar gebruikt men een halve dosis voor de eerste inspuiting. Volgens de internationale literatuur kan het vaccin echter vanaf de leeftijd van 1 jaar toegediend worden (halve dosis voor alle toedieningen), indien echt aangewezen. Een FSME-IMMUN Junior vorm zal in de toekomst op de markt komen.
Het gebruik van insect-repellents, op basis van DEET is een nuttig alternatief en aanvulling voor de bescherming tegen tekenbeten; het produkt kan op de huid aangebracht worden of op de kleding. De werkingsduur is beperkt (enkele uren).

Tegen de ziekte bestaat geen behandeling. Wel kunnen afweerstoffen via een injectie worden toegediend ( passieve immunisatie) ter voorkoming van de ziekte. Dit dient zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen 4 dagen na de tekenbeet, te gebeuren.


marcel123

Vandaag in het nieuws dat een hond ziek is geworden van een tekenbeet. Dus geen honden meer in de Venlose heide!

GerardL


Ik heb ook ieder jaar op een bepaalde plaats last van die teken, welke het zijn weet ik niet.
Ze komen door nagenoeg alle kleren heen, en zitten vaak op plaatsen die niet echt prettig zijn.

Nu heb ik jaren gezocht voor kleding die me hiertegen beschermd maar nooit iets gevonden wat "normaal" te dragen is. Of het moet wel een latex pak zijn.
Maar ik neem toch aan dat dit niet voor iedereen "normaal"  zal zijn.

Tot een jager mij de tip gaf om knoflook te eten, waardoor de teken geen interesse meer zouden hebben.

Heb hetzelf geprobeerd, en het werkt echt!
Ik heb geen last meer gehad van deze lastpakken!

Moet er wel bij zetten dat een kennis van mij ook altijd bezocht werd door deze teken, soms wel 5 per keer, niet 100% ervoor beschermd word, maar dat het aanzienlijk minder is als hij knoflook gebruikt. Vaker heeft hij er zelfs geen.

Mijn probleem is nu, wat moet ik eten waarik mijn knoflook in kan gebruiken ?
Als je een keer per week de natuur in gaat, is het niet echt probleem, maar wat als
je 3 of 4 keer gaat.

Rest mij alleen nog eens om bij de reform-winkel knoflookpillen te proberen, en te controleren of die hetzelfde effect hebben.

Grtzzzz


Gerard


Corryabbink

Hallo Gerard,

Als het met knoflook opgelost is probeer ik het ook dan maar iets minder lekker ruiken :lol:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

tekenaar

CiteerVandaag in het nieuws dat een hond ziek is geworden van een tekenbeet. Dus geen honden meer in de Venlose heide!
Honden kunnen ook ziekte van Lyme krijgen, net als mensen. Maar veel honden zijn drager van borrellia zonder er ziek van te worden. Een bepaald gebied mijden heeft weinig zin, want teken in heel Nederland kunnen besmet zijn. Ook bij honden dus op verschijnselen letten (meest gewrichtsproblemen en koorts).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

markenleij

#37
Uit onderzoek van de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht onder leiding van Dr. Jongejan blijkt dat de mediterrane teek Dermacentor reticulatus in delen van West-Brabant en Zeeland voorkomt. Deze teek is potentieel in staat om verschillende ziekteverwekkers over te brengen, waaronder de parasieten Babesia canis en Babesia divergens  .

De RIVM heeft ook een kaart online gezet met de geografische verspreiding van de ziekte van Lyme. Teken komen overal in Nederland voor, maar de belangrijkste risicogebieden zijn (aflopend risico):

   * Drenthe, Zuidoost-Friesland en de Achterhoek
   * Waddeneilanden, Friesland, Groningen, Overijssel, Veluwe, Utrechtse Heuvelrug, regio Haarlem, grote delen van Zeeland, zuiden van Noord-Brabant, Midden-Limburg
   * de overige delen van Nederland
   * minste risico: Zeeuws-Vlaanderen, Tholen, het zuidwesten van Utrecht, het noordwesten van Noord-Brabant

RIVM tekenkaart

Windekind

Ik geloof niet dat lange broeken en shirts met lange mouwen e.d helpen.
ik denk zelfs dat het een tegendraads effect kan hebben. Heerlijk al die warme zweterige plekjes.
Het verschilt waarschijnlijk ook nog per persoon . Liep b.v. samen met een collega maanden in een bosgebied onderzoek te doen. Hij met lange kleding etc. en ik met korte broek en veelal ontbloot bovenllijf (warm dat jaar puf).
Had hij er wekelijks een flink aantal en ik heb er nooit een kunnen ontdekken bij mijzelf.
Merkwaardig , toch ?

Maar 't blijft natuurlijk een enorm probleem die teken met hun besmettingsgevaar.
En natuurlijk ben ik ook wel enkele malen gebeten. En wie weet ?

Maar vanaf nu neem ik nog een paar teentjes knoflook voor ik ga.
Bedankt voor de tip. En dan maar hopen dat ik niet onverwachts een prachtige meid tegen komt in het bos.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jeroen Nagtegaal

Ik hoorde vandaag iets over een tekenziekte die was uitgebroken bij het limburgse horst, weet iemand welek ziekte het is??
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

characea

Citeer
Het verschilt waarschijnlijk ook nog per persoon . Liep b.v. samen met een collega maanden in een bosgebied onderzoek te doen. Hij met lange kleding etc. en ik met korte broek en veelal ontbloot bovenllijf (warm dat jaar puf).
Had hij er wekelijks een flink aantal en ik heb er nooit een kunnen ontdekken bij mijzelf.
Merkwaardig , toch ?

Maar 't blijft natuurlijk een enorm probleem die teken met hun besmettingsgevaar.
En natuurlijk ben ik ook wel enkele malen gebeten. En wie weet ?

Maar vanaf nu neem ik nog een paar teentjes knoflook voor ik ga.
Bedankt voor de tip. En dan maar hopen dat ik niet onverwachts een prachtige meid tegen komt in het bos.

Groet,

Elmar
Volgens mij is schoeisel het belangrijks en heb je de minste probleme nmet laarzen, daarna bergschoenen, dan gewone schoenen en tenslotte het meest risico vol: sandalen !

Windekind

Volgens mij liep ik op gympen.

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Windekind

Die beesten laten zich gewoon vallen uit een struik of ze klimmen de bergschoen op.

Ik denk wel dat wanner je je hermetisch verpakt je minder (geen) kans hebt op teken.


Maar ze klimmen volgens mij tussen sok en broek e.d. door en volgens mij vinden ze dat heerlijk.  Ik ga voor de korte broek e.d.


Is hier trouwens wetenschappelijk onderzoek naar verricht ? (Ik heb verscheidene voorlichtings ronden aangehoord, maar hierover lijkt weinig bekend)


Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

marcel123

#43
Hot item in het nieuws vandaag..20% van de teken is besmet ipv 5% met Lyme. En voor Jeroen: het in-enten heeft waarschijnlijk te maken met FMSE, dat idd in Duitsland zeker voorkomt.

http://www.borreliose.nl/



CiteerDe informatie op deze website behandelt alle aspecten van Borreliose en de co-infecties, in tegenstelling tot officiële informatiebronnen die slechts een onvolledig en eenzijdig beeld van deze ziekten geven. Niet alleen belangrijke literatuur uit het verleden, maar ook recent verschenen wetenschappelijke literatuur is hier te vinden. Deze site zal daarom dan ook regelmatig worden geactualiseerd


CiteerGetuige deze gegevens is de ziekte er minsten 100 jaar zowel in de VS als in Europa en het is jammer dat de naam nooit veranderd is in de meer passende naam Borreliose, wat een infectie met Borrelia bacteriën betekent

Jeroen Nagtegaal

Het ineten tegen FSME is niet mogelijk, als je besmet bent is het afgelopen, en voor Lyme zou het dus wel mogelijk zijn, Natuurmonumenten wil dit gaan oden bij hun werknemers en die zoeken het dus uit, zodra ik weer eens wat hoor, horen jullie het ook,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

eline1234

wat wel goed werkt, in ieder geval van je tenen tot je middel (jaja mannen, lach maar!) is een panty. als je dan vervolgens een t-shirt o.i.d in die panty stopt, een beetje netjes dat er niet overal vouwen en plooien zitten (best dus ook een strak shirt) hebben die teken weinig kans daar tussendoor te kruipen. een gewone lange broek, die vanonder gewoon open op schoenen of laarzen hangt, is vaak inderdaad nog risicovoller dan een korte broek, je ziet ze dan niet zitten, ze klimmen zo via je broek omhoog en blijven soms ook in je broek zitten, waardoor je thuis soms pas gebeten wordt! (als je na het controleren je broek weer aantrekt....)

overigens, wat die knoflook betreft: je hebt ook knoflookolie, dat moet je dus niet opeten maar kun je smeren, je stinkt dan enorm, maar je kunt het wel weer afdouchen, als je knoflook eet stink je ook maar dan krijg je het niet weg  ;)

en het allerbelangrijkst natuurlijk: controleer jezelf altijd als je thuiskomt, of, nog beter, laat jezelf controleren. ze zitten erg graag in onderkleding e.d., lekker beschut en warm, dus controleer vooral daar ook erg goed.

tzijn gewoon rotbeesten  :mellow:  
Eline

characea

#46
CiteerHet ineten tegen FSME is niet mogelijk, als je besmet bent is het afgelopen, en voor Lyme zou het dus wel mogelijk zijn, Natuurmonumenten wil dit gaan oden bij hun werknemers en die zoeken het dus uit, zodra ik weer eens wat hoor, horen jullie het ook,
Ik dacht dat je juist voor FSME drie prikken (iets van 80 euro per stuk) kon halen.
Als je het eenmaal hebt dan ben je wel te laat.

CiteerBeet van een Teek, Tekenbeten in het buitenland
Frühsommer- Meningo-encephalitis

Frühsommer-Meningo-encephalitis (FSME) wordt veroorzaakt door een virus en wordt overgebracht door Ixodes ricinus. Tot nu toe is niet vastgesteld dat men deze ziekte in Nederland kan oplopen. In de omringende landen, van Oost-Frankrijk tot diep in de Russische federatie, zijn gebieden waar teken met dit virus besmet zijn. Ongeveer tweederde van de besmette mensen wordt in het geheel niet ziek. De ziekte verloopt vaak in twee fasen. Eén tot twee weken na de tekenbeet ontstaat gedurende enkele dagen koorts. Bij een deel van de patiënten ontstaat een tweede ziekteperiode met hoge koorts, hoofdpijn en verlammingsverschijnselen. Zelden leidt dit tot ernstige en blijvende aandoeningen van het zenuwstelsel. Tegen deze ziekte bestaat geen behandeling.

In gebieden waar Frühsommer- Meningo-encephalitis veel voorkomt worden bewoners tegen deze ziekte ingeënt. Er bestaat geen overeenstemming over de vraag of het zinvol is om vakantiegangers in te enten. Een rol daarbij speelt dat de kans om na een tekenbeet Frühsommer-Meningo-encephalitis te krijgen zeer klein is en de besmetting van de teken plaatsgebonden is. Het vaccin FSME-Immun Inject, Baxter, is in Nederland geregistreerd. Het volledige inentingsprogramma neemt echter negen maanden in beslag. Er zijn onderzoeken gedaan met het vaccin van Chiron Behring waarbij versneld werd geïmmuniseerd, op dag 0, 7 en 21, waarbij op dag 21 reeds bij 99% van de patiënten de aanmaak van afweerstoffen tegen het virus kon worden aangetoond. Wie in warme maanden in het buitenland in een bosrijke omgeving vertoeft, kan zich het beste op de plaats van bestemming laten adviseren over de wenselijkheid van vaccinatie, bijvoorbeeld bij een apotheek, de VVV of een huisarts.

Tekenencefalitis (FSME/RSSE) Tekenencefalitis is een virusinfectie die een ontsteking van de hersenen kan veroorzaken. Het virus kan onder andere worden overgedragen door een tekenbeet. Er zijn verschillende varianten van teken-encefalitis; de Europse variant (FSME), een minder ernstige vorm, en een Russische variant (RSSE), die vaker ernstig verloopt. De besmette teek komt voor in Europa, Rusland, Centraal Azië en Noord-China.

Oorzaak Een beet van een met virus besmette teek. De teek laat zich uit grassprieten en struikgewas op voorbijgangers vallen, kruipt naar een plek waar de huid warm en dun is en bijt zich hier in vast. In 75% van de gevallen merkt de voorbijganger niets. De virussen worden direct na de beet door de teek op de mens overgebracht. Het verwijderen van de teek na een beet kan daardoor, in tegenstelling tot een aantal andere door teken overgebrachte aandoeningen, een besmetting met FSME/RSSE niet voorkomen. Iedereen die buitenactiviteiten (wandelen, kamperen) onderneemt loopt het risico om gebeten te worden door een teek. Ook kan tekenencefalitis door het drinken van ongepasteuriseerde melk overgedragen worden.

Gevolg Binnen 7 tot 10 dagen na de besmetting kunnen klachten ontstaan. De 1e fase bestaat uit griepachtige verschijnselen zoals koorts, hoofdpijn en misselijkheid. Bij eenderde van de besmette personen zet de ziekte door en wordt het centraal zenuwstelsel aangetast. In de 2e fase kan onder andere encefalitis (ontsteking van hersenweefsel) en meningitis (ontsteking van hersenvlies) ontstaan. 50% van alle encefalitispatiënten houdt aan de infectie blijvend ongemak over als hoofdpijn, spierstijfheid of verlammingsverschijnselen. Het is zelfs mogelijk om aan deze aandoening te overlijden. Na uitbraak van de ziekte is er geen specifieke behandeling meer mogelijk. Alleen de symptomen van de zieke kunnen worden behandeld.

Voorkomen De kans op besmetting met het FSME-virus door een tekenbeet kan enigszins worden verkleind door contact met teken te vermijden. Draag in bossen en natuurgebieden bij voorkeur een pet, een lange broek en afgrolde mouwen en smeer de onbedekte huid en de broek/sokken in met een insectenwerend middel dat DEET bevat. Blijf op de paden en vermijd hoog gras en struikgewas. Kampeer niet inde bosrand en of langs de omzoming van een camping. Drink geen ongepasteuriseerde melk.

Het is mogelijk om actief te beschermen tegen zowel de FSME als het RSSE virus door middel van een vaccinatie. Dit wordt alleen aanbevolen aan mensen die in deze gebieden gaan wonen of er langer dan 4 weken verblijven. Met drie vaccinaties bent u beschermd.

Bij FSME is het, in tegenstelling tot de ziekte van Lyme wel mogelijk om je vooraf te laten inenten. Het vaccin FSME-IMMUN® (Baxter) is nu in de apotheek te verkrijgen op voorschrift. Het vaccinatieschema omvat 3 intramusculaire injecties van 0.5 ml: 1 tot 3 maanden tussen de eerste 2 injecties, op 9 tot 12 maanden volgt de derde injectie. Men bekomt dan een protectiegraad van meer dan 97 %. Een herhalingsinenting dient om de 3 jaar te gebeuren. Bij tijdsgebrek gebruikt men een versneld schema, waarbij de twee eerste injecties op dag 1 én 14 toegediend worden (en de derde injectie na 9 à 12 maanden): protectie van ongeveer 90 - 95 % vanaf 2 weken na de tweede inspuiting (dus vanaf dag 28). Voor kinderen vanaf 3 jaar én tot en met 15 jaar gebruikt men een halve dosis voor de eerste inspuiting. Volgens de internationale literatuur kan het vaccin echter vanaf de leeftijd van 1 jaar toegediend worden (halve dosis voor alle toedieningen), indien echt aangewezen. Een FSME-IMMUN Junior vorm zal in de toekomst op de markt komen. Het gebruik van insect-repellents, op basis van DEET is een nuttig alternatief en aanvulling voor de bescherming tegen tekenbeten; het produkt kan op de huid aangebracht worden of op de kleding. De werkingsduur is beperkt (enkele uren).

Tegen de ziekte bestaat geen behandeling. Wel kunnen afweerstoffen via een injectie worden toegediend ( passieve immunisatie) ter voorkoming van de ziekte. Dit dient zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen 4 dagen na de tekenbeet, te gebeuren.

Variant in Rusland In 1999 hoorde men berichten dat in Rusland ten gevolge van het warme weer reeds 19 mensen gestorven waren aan een tekenziekte. Om welke ziekte het precies ging werd destijds niet vermeld, maar het zou een oosterse variant van FSME geweest kunnen zijn. In het (verre) oosten komt namelijk RSSE (Russian-springsummer-encephalitis) voor. Van deze variant RSSE is bekend dat het aantal sterfgevallen onder geïnfecteerde patiënten beduidend hoger ligt, nl 20% in tegenstelling tot de Europesche variant, waarvan 1% van de geïnfecteerde mensen sterft. De huidige inentingen voor FSME beschermen ook tegen dit type.
Human granulocytic ehrlichiosis

Human granulocytic ehrlichiosis (HGC) werd recent beschreven en wordt veroorzaakt door een Ehrlichia bacterie die in Europa wordt overgebracht door Ixodes ricinus. De verschijnselen bestaan uit koorts, ziektegevoel, hoofdpijn en spierpijn. In het bloed kan een verminderd aantal witte bloedlichaampjes (granulocytopenie) en bloedplaatjes (trombocytopenie) worden gevonden. Ook komen leverfunctiestoornissen voor. In de helft van de gevallen ontstaan de verschijnselen binnen een week na een tekenbeet. Hoewel ook in Nederlandse teken (DNA van) Ehrlichia is aangetoond, is er tot op heden slechts één patiënt beschreven die de ziekte in Nederland had opgelopen. De behandeling bestaat uit het antibioticum doxycycline, 2 x 100 mg per dag, gedurende twee weken. CAVE: Amoxicilline is niet werkzaam.
Fièvre boutonneuse

Fièvre boutonneuse komt in Europa voornamelijk voor in landen rond de Middellandse Zee. Deze ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie Rickettsia conoriï, die wordt overgebracht door de teek Rhipicephalus sanguineus. Op de plaats van de tekenbeet ontstaat na enkele dagen een zweertje met een verzonken zwart korstje (tache noire) en rode verkleuring van de huid daaromheen. Vaak zijn de lymfeklieren gezwollen. Na 5-7 dagen ontstaan koude rillingen en koorts. De koorts houdt enkele dagen tot 2 weken aan. Ongeveer 5 dagen na het begin van de ziekte ontstaan rode, wat verheven vlekjes, eerst op de handpalmen en voetzolen en in de loop van 6-7 dagen over het gehele lichaam. De behandeling bestaat uit toe- diening van het antibioticum doxycycline 2 x 100 mg per dag, gedurende 8 tot 14 dagen. CAVE: Amoxicilline is niet werkzaam.
Tick-borne lymphadenopathy

Tick-borne lymphadenopathy (TIBOLA) werd in 1997 voor het eerst beschreven. Er bestaat geen Nederlandse naam voor. De ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie Rickettsia slovaca en wordt, voor zover bekend, overgebracht door Dermacentor soorten. Het voorkomen van de ziekte is beschreven met name in Hongarije en verder in Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, Slowakije, Tsjechië, Kroatië, Bulgarije en Roemenië. Het eerste verschijnsel is meestal een pukkeltje op het behaarde hoofd, dat gaat zweren en na enkele dagen gelig vocht afscheidt waardoor korsten worden gevormd. Meestal gaat dit gepaard met vergrote lymfklieren in de hals. De ziekte lijkt dus op Fièvre boutonneuse maar verschilt hiervan doordat koorts zeldzaam is, rode vlekjes elders op het lichaam ontbreken en de huidaandoening altijd op het behaarde hoofd is gelokaliseerd, mogelijk door de voorkeur van deze teek om op sterk behaarde gedeelten van het lichaam te bijten. De klachten ontstaan 1 tot 55 (gemiddeld 9) dagen na de beet. De verschijnselen kunnen maanden aanhouden. De behandeling bestaat uit doxycycline. Vaak blijft er een kale plek achter ter plaatse van de huidaandoening.
Literatuur
Frühsommer-Meningo-Encephalitis (FSME)
Gezondheid.be Lyme
Gezondheid.be Frühsommer-Meningo-Encephalitis (FSME)
Tekenbeet Frühsommer-Meningo-Encephalitis - FSME
Arboadvies Lyme
Arboadvies Lyme
Tweevoeter Teek
Wikipedia FSME
Buitenland teken FSME
www.teekcare.nl/
Factsheet Lyme

Erik

CiteerHot item in het nieuws vandaag..20% van de teken is besmet ipv 5% met Lyme. En voor Jeroen: het in-enten heeft waarschijnlijk te maken met FMSE, dat idd in Duitsland zeker voorkomt.
Ik meende dat het altijd 1/3 was en inmiddels al bijna 2/3?

Dan is 1/5 wel wat anders...


Maar goed, ik vind het ook wel weer een beetje bij het natuurvorsen horen :)
's avonds in de badkamer tien rondjes om je as draaien om eventuele teken te ontwaren...

characea

CiteerNoteer ook de teken maar op waarneming.nl. De mensen op het RIVM (waar ik ook zit) hebben daar grote belangstelling voor.

Mark
Is het nu echt erger met de teken dan vroeger ?
In elk geval is de FSME zo duur omdat ze volgens mij voor een persoon een flesje moeten openbreken. Als we nu met heel waarneming.nl naar een artsenpost gaan dan kunnen we ipv 46 euro per intenting met een euro of 5 toe.
Volgens mij gebruiken ze maar een twintigste van het flesje.


Robert Heemskerk

Ik heb onlangs een tekenvrij pak aangeschaft.
Kost even wat moeite maar het werkt!  ;)

Wel schrikken veel natuurrecreanten als je zo uit de bosjes komt  ;D

Botervlieg

Tijdje terug (vorige zomer) ben ik ook eens naar de huisarts gegaan omdat ik een teek op m'n been had gehad (gebeurt mij tot dusver gelukkig niet heel vaak).

Kreeg een heel verhaal over hoe klein de kans was dat ik besmet zou zijn want er waren zoveel teken en maar zoveel procent daarvan draagt lyme bij zich en dan moet de teek ook nog eens zolang op m'n been hebben gezeten...

Hij heeft niet eens naar het plekje gekeken, niets vertelt over wat te doen bij een beet of wat de gevolgen kunnen zijn.... (kwam geen kring omheen, maar dat is niet altijd het geval).

Ik voelde me totaal niet gehoord en als ik nu dus een teek vindt, ga ik er ook niet mee naar de huisarts. (Tenzij ik symptomen merk, maar dan is het al te laat) (ben overigens inmiddels opzoek naar een andere huisarts). Hopelijk vindt ik bij een nieuwe wel gehoor in dit soort situaties.

En altijd opschrijven als je teken op je lijf hebt gehad, waar en lopend/bijtend/vol/leeg etc. Voor huisartsen die wel luisteren kan het belangrijke informatie zijn over hoelang je het al hebt.

Ik draag in de duinen meestal een lekkere losjes zittende driekwart-broek. Als ik iets voel kriebelen kijk ik altijd meteen. Ook tussendoor kijk ik vaak even op m'n benen of ik ze zie. Want als je 's avonds pas gaat kijken hebben de teken alle tijd gehad om een plekje te zoeken, te bijten, en (wat mijn huisarts zegt, weet niet of het klopt) bloed op te nemen en hun maag (waar de lyme in zit) te legen.

Robert Heemskerk

Hier op waarneming.nl http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=6417.0
staat ook nog een uitgebreid topic over teken en mensen met hun ervaringen.


gko

Citaat van: M. Baltus op augustus 22, 2011, 07:56:53 AM
(Tenzij ik symptomen merk, maar dan is het al te laat) (ben overigens inmiddels opzoek naar een andere huisarts). Hopelijk vindt ik bij een nieuwe wel gehoor in dit soort situaties..

is het lastig van huisarts te veranderen?
met vr gr gkoopman

Alex Kwak

Eerste kerstdag nog een teek opgelopen. Dus met dit zachte weer, al is het eind december, gewoon blijven controleren!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Corryabbink

Citaat van: gko op augustus 31, 2011, 16:39:03 PM
Citaat van: M. Baltus op augustus 22, 2011, 07:56:53 AM
(Tenzij ik symptomen merk, maar dan is het al te laat) (ben overigens inmiddels opzoek naar een andere huisarts). Hopelijk vindt ik bij een nieuwe wel gehoor in dit soort situaties..

is het lastig van huisarts te veranderen?

Nee maar niet leuk!

Je zult dan een andere huisarts moeten vragen en vervolgens aan jouw huidige huisarts uit moeten leggen waarom je naar een andere wilt. Dat is meestal de gang van zaken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Norman

Die ervaring heb ik niet. Ik heb mij aangemeld bij de nieuwe huisarts en deze heeft bij de oude mijn gegevens opgevraagd. Overigens zou ik geen moeite hebben om op te zeggen bij de oude huisarts. Ik zou hem zonder moeite zeggen dat ik ontevreden ben en geen hoop heb op verbetering.




pia zz

nog even en je kunt nergens meer fatsoenlijk het bos of veld in :'(
  groet Pia.

vuurvlinder

Citaat van: pia zz op november 03, 2012, 19:26:33 PM
nog even en je kunt nergens meer fatsoenlijk het bos of veld in :'(

Dat valt ook wel weer mee. Ik loop al aardig lang op deze wereld rond en had vorig jaar voor het eerst van mijn leven een teek.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.