Allerlei insecten ed

Gestart door Theovanv, augustus 15, 2009, 15:51:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Ik heb een aantal insecten en aanverwanten op de foto staan, maar aangezien ik er geen verstand van heb weet ik niet of ze wel in het goede topic staan. Toch hoop ik dat jullie me aan de namen willen helpen ;)

1.Een Krekel ofzo?


2. Mestkever?


3. Wat een freaky insect


1. Aparte kleur

Theo van Veenendaal

Wim Bakker

1) Knopsprietje
2) misschien Bosmestkever?
3) Hoornaarroofvlieg
4) waarschijnlijk een Negertje maar het kan ook een Chorthippus spec. zijn (bruine sprinkhaan, ratelaar of snortikker)
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

maria48_4

Ik denk dat de 2e een Paarden mestkever Geotrupes stercorarius is.

MarjoSmeets

Citaat van: maria48_4 op augustus 15, 2009, 17:54:37 PM
Ik denk dat de 2e een Paarden mestkever Geotrupes stercorarius is.
Voor zover ik weet, zijn deze niet van foto te doen.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

maria48_4

Ik meen de paardenkever hierin te herkennen. Wat is er nodig om tot goede naamgeving te komen? Op welke wijze zijn de al aanwezige foto's beoordeeld? Dan zou dat kunnen betekenen dat ik die van mij ook zou moeten terugtrekken. Misschien erg handig om bij de insecten, die niet via een foto te herkennen zijn, dit te vermelden. Het heeft dan (lijkt mij) weinig nut om een foto in te voeren. Zie ik dit verkeerd?

mvg Maria


MarjoSmeets

Eerlijk gezegd weet ik ook niet precies waar op gelet wordt, maar ik heb zelf al eens soortgelijke kevers gehad, met dezelfde soort foto's erbij als jij hier erbij hebt gezet en die waren ook niet van foto te doen. (bij ander topic dan dit, maar kan ik niet zo gauw vinden) http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=85990.0 Vaak is het zo, met aanwezige foto's dat mensen denken "die van mij ziet er ook zo uit" en die dan onder die naam invoeren, zonder te weten dat er vaak nog andere soorten zijn die op de foto exact zo uitzien. En dus komt het vaak voor dat er insecten met een verkeerde naam ingevoerd worden. En anderen zien die foto's dan weer en gaan daarvan uit enz.... Er zijn al verschillende topics over dit onderwerp geweest en er wordt gezocht naar een oplossing, heb ik begrepen!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

maria48_4

Daar ben ik inmiddels ook al diverse malen mee geconfronteerd. Ik kijk altijd velerlei site en foto's na om te zien of er gelijkenden zijn, soms staat het bij de beschrijving hier.
Bij de meeste namen echter, zijn geen beschrijvingen of waarschuwingen dat er gelijkende soorten zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat het soms zeer ontmoedigend werkt zo. Tenslotte ben je langer bezig om een naam te vinden dan dat je bezig bent met foto's maken. Daarbij is het natuurlijk enorm teleurstellend dat er bij de meeste namen die aangegeven zijn, geen foto's aanwezig zijn.
Vorig jaar demotiveerde mij dat zo enorm dat ik er een jaar mee stopte. (niet met foto's maken hoor, dat is drugs) Maar het uren en uren achter de pc zitten en zoeken. Hoe dan ook, het is belangrijk te weten wat er allemaal speelt in de hoeveelheid insecten en waar zij zich bevinden. De ketting hierin is al teveel beschadigd. Standen bijhouden is dus voor een goed evenwicht enorm nodig. Allemaal een steentje bijdragen maar maak het dan toegankelijker. Ik zal dit copieren en neerleggen bij het forum. Misschien kunnen zij voor iets meer gemak zorgen, je weet maar nooit toch?

;-) Maria

Theovanv

Theo van Veenendaal