Ree op Schiermonnikoog.

Gestart door Zonnekoning, augustus 04, 2009, 20:40:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article4998888.ece/Ree_gezien_op_Schiermonnikoog

Op één of andere manier voel ik nattigheid en als het zo is, vraag ik het wel vriendelijk om het naar een ander forum te verplaatsen...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Zonnekoning

Sorry Astrid, maar dit is alles behalve leuk!
Volgens mij heb je niet alles begrepen...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Maico Weites

Zou het niet mogelijk zijn dat de ree er wél zelf gekomen is? Zover ligt Schiermonnikoog immers niet van het vasteland af (i.t.t. Vlieland).
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jeroen Nagtegaal

Nee, een ree heeft overigens veel meer druk per cm2 dan een mens, en mensen kunnen als verweg zakken tijdens het wadlopen, en zij weten de goede route.

Grote zoogdieren komen nooit zonder menselijk toedoen (dus zonder boot, vrachtwagen etc) op een waddeneiland. Ik dnek zelfs dat de Elanden eerder in NL zijn dan dat er grotere zoogdieren op een waddeneiland komen zonder enige hulp.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 05, 2009, 10:48:09 AM
Nee, een ree heeft overigens veel meer druk per cm2 dan een mens, en mensen kunnen als verweg zakken tijdens het wadlopen, en zij weten de goede route.

Grote zoogdieren komen nooit zonder menselijk toedoen (dus zonder boot, vrachtwagen etc) op een waddeneiland. Ik dnek zelfs dat de Elanden eerder in NL zijn dan dat er grotere zoogdieren op een waddeneiland komen zonder enige hulp.

Ik heb eens een ree het Hollands Diep tussen Moerdijk en Willemstad over zien zwemmen.
2- 2.5 km gevaarlijk water.
En er staat me vaag bij dat er op de Engelsmansplaat wel eens een ree is gezien.
Zijn de reeen op Terschelling en Ameland daar uitgezet?

--
Groeten,
Herman van der Meer.
Herman van der Meer

Date Lutterop

Da's wel een beetje erg kort door de bocht Jeroen! Een Ree kan wel degelijk naar een Waddeneiland lopen en zwemmen. Zelf heb ik een jonge bok op Rottumerplaat gezien (afstand tot het vasteland 12 kilometer), die daar uit eigen beweging naar toe is gekomen. Ik heb het dier toen gevolgd en 's avonds liep hij weer terug naar de vaste wal. Daarbij moest hij tijdens opkomend water een diepe geul overzwemmen, wat hem fataal is geworden. Een paar dagen later vonden we hem dood aangespoeld op het strand. Ook op Rottumeroog zijn meerdere malen sporen gevonden van Reeen.

Dat een ree oversteekt naar Schiermonnikoog acht ik zeer wel mogelijk. Ongetwijfeld zal een deel van de dieren die het probeert deze wadlooptocht met de dood moeten bekopen, maar dat maakt het nog niet onmogelijk. 

Groet,

Date


Date Lutterop

Voor een stukje hierover in Zoogdier zie www.rottumerplaat.info. Klik links op overige fauna en scroll daarna naar beneden: Reebok op Rottumerplaat.

Groet,

Date


Zonnekoning

Die reebok op Rottemerplaat ziet er beroerd uit!
Als ik de foto van de Leeuwarder bekijk, krijg ik toch de indruk die hij een lift heeft gekregen...  B)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Date Lutterop

#9
Die had dan ook al een tijdje dood in zee gedreven, en vervolgens een paar dagen in de zon op het strand liggen bakken... Let wel: het beest op de foto is een andere dan die wij op Rottumerplaat zagen lopen. Dat was gewoon een mooi uitziende jonge bok, zoals ze hier ook op het vasteland rondlopen.
Ik denk dan ook dat je op basis van het uiterlijk niets kunt zeggen over de wijze waarop een Ree een waddeneiland bereikt. Die van Schier kan dan ook heel best op eigen kracht daar gekomen zijn.

Overigens lijkt me de foto die bij het artikel in de LC geplaatst is, niet op Schiermonnikoog gemaakt.

Groet,

Date


Zonnekoning

Als het er maar ééntje is, geef ik hem de voordeel van de twijfel...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Maico Weites

Date,

Van jouw site:
''de Nederlandse Waddeneilanden wordt de ree Capreolus capreolus slechts incidenteel waargenomen. Alleen op Ameland is een populatie aanwezig. ''

Op Terschelling zit ook een populatie.


Daarnaast als Rottermutterplaat al bereikbaar is voor reeën, dan Schiermonnikoog al helemaal.
Korste afstand van de vaste wal naar het Schierder strand is zo'n 4,5/5 kilometer.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Zonnekoning

Citaat van: m.weites op augustus 05, 2009, 19:02:50 PM
Op Terschelling zit ook een populatie.

Dat zijn allemaal nakomelingen van import en voor Ameland geldt min of meer het zelfde, met als verschil dat 1 of 2 "misschien" op eigen kracht op het eiland zijn gekomen...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Date Lutterop

Daar kan ik niets meer aan toevoegen, behalve dat ik erg benieuwd ben waar Rottermutterplaat ligt  :o.

Groet,

Date


Maico Weites

Ik had het eerst al fout geschreven en weer aangepast (stond eerst Rottumeroog), blijkbaar niet goed aangepast.. :P
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Zonnekoning

Citaat van: m.weites op augustus 05, 2009, 19:02:50 PM
Rottermutterplaat
Rottumerplaat  dus... :lol:
En ik vermoed dat het nog steeds om import gaat... B)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Freek Verkerk

Citaat van: Zonnekoning op augustus 05, 2009, 20:32:23 PM
Citaat van: m.weites op augustus 05, 2009, 19:02:50 PM
Rottermutterplaat
Rottumerplaat  dus... :lol:
En ik vermoed dat het nog steeds om import gaat... B)

Volgens mij zie jij overal import. Ik ben het met je eens dat "Waar een wil is, is een weg", maar het lijkt me gewoon vrij moeilijk allemaal om dat te regelen. Dan moet je je wel heel erg vervelen. Op marktplaats zie ik ook alleen maar reeen geweien en vellen. Ik neem aan dat er inderdaad bij de dieren opvang wel eens een jong reekalf wordt binnengebracht (Heeft de hond gevonden !!!!!) maar dan moet je als kwaadwillende particulier dat maar juist weten, naar die opvang gaan en aanbieden om gratis het dier weer terug te zetten in de natuur. Alsof ze je zomaar een dier meegeven. Die denken ook meteen dat je het op de BBQ legt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Tim Asbreuk

Reeën zijn volgens mij ook gewoon te koop net als damherten.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Zonnekoning

Dat kan wel zijn, Freek...
Maar er is echter ook zo iets als statistiek en kansberekening.
Ik ben van mening dat dat kans dat het ree geïmporteerd is vele malen groter is dan dat die op eigen kracht op het eiland is gekomen!
De reeën van Terschelling en Ameland zijn ook allemaal import en na het laatste incident op Vlieland, vertrouw ik dit geval ook voor geen cent!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Gijs Utrecht

Ik ben niet zo van de complottheorieen, zeker in dit geval lijkt het me een haast onmogelijke opgave. Bovendien zouden er dan in ieder geval enkele mensen van op de hoogte zijn en dat moet dan haast wel vroeg of laat uit gaan lekken. We moeten proberen vooral niet voor de natuur te gaan denken, want  die is veel complexer dan wij allemaal kunnen begrijpen.

Freek Verkerk

Citaat van: Zonnekoning op augustus 06, 2009, 18:54:09 PM
Dat kan wel zijn, Freek...
Maar er is echter ook zo iets als statistiek en kansberekening.
Ik ben van mening dat dat kans dat het ree geïmporteerd is vele malen groter is dan dat die op eigen kracht op het eiland is gekomen!
De reeën van Terschelling en Ameland zijn ook allemaal import en na het laatste incident op Vlieland, vertrouw ik dit geval ook voor geen cent!

Na de edelherten op Terschelling is het goed mogelijk dat het dier inderdaad geïmporteerd is door een grappenmaker, zonder duidelijk motief. Een andere mogelijkheid is dat het gewoon op zoek is naar een nieuwe territorium. Ik denk dat laatste en verwacht dat hij weer teruggaat naar de vaste wal omdat er op Schiermonnikoog te weinig vrouwtjes rondlopen. De kans dat het dier daarbij verdrinkt is redelijk groot.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Zonnekoning

Een verdacht geval dus en meer wil ik niet zeggen. B)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Freek Verkerk

Citaat van: Tim Asbreuk op augustus 06, 2009, 17:23:27 PM
Reeën zijn volgens mij ook gewoon te koop net als damherten.

Ik heb niets kunnen vinden. Kun je met een link komen? Mag ook Duits zijn. Ik heb alleen bij Marktplaats gekeken en even gegoogled met "vos te koop". Blijkt dat een bepaald paard ook een "vos" genoemd wordt. Misschien hebben de Belgen iets. Ik zag daar eens bij een particulier een wild zwijn rondlopen. België lijkt me op de een of andere manier een makkelijker land. Wapens zijn daar ook eenvoudiger te krijgen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Zonnekoning op augustus 07, 2009, 01:06:47 AM
Een verdacht geval dus en meer wil ik niet zeggen. B)

We zijn het eens.

Gelukkig ook nog voldoende oneens voor een frisse discussie ;))
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


ecotex

Wadlopers zijn nog geen doodlopers! sommige wel , andere blijkbaar niet.

Kees Verschoor

Zonnekoning

Tja Kees,
Het is een beetje erg kort door de bocht om ervan uit te gaan dat het Ree zeker op eigen kracht op het eiland is gekomen! B)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

ecotex

Beste, ik heb niet gezegd dat het ree zeker op eigen kracht is gekomen. heb destijds met een  vogelwachter gesproken die het dier daar gezond en wel heeft zien lopen.Weet wel dat het dier op de terugweg is verdonken.Heb destijds ook vernomen dat er een ree op Griend door vogelwachters is gespot, lijkt mij toch een pionier . Vossen zullen gezien de beperkte druk van hun poten "nog"makkelijker de wadplaten kunnen bezoeken. 

Iets anders is of er voor vossen wie weet op zand/wadplaten die bij vloed droog blijven voedsel in de zin van muizen te vinden zijn?
Ben erg benieuwd of bijvoorbeeld  op Griend muizen aanwezig zijn? Wie hier iets over weet ?! Hoor het graag. 
Kort door de bocht of niet ?

Groet vanaf een droog eiland Texel
Kees

Date Lutterop

Ik denk niet dat Lodewijk Jan bedoelt dat de ree op Rottumerplaat import is; hij heeft het over het beest op Schier. Bovendien hebben wij elkaar voor zover ik weet nooit gesproken...

Van een ree op Griend weet ik niets, maar onmogelijk is ook dat niet. Wat is je bron?

Ter info: op Griend wemelt het van de Bosmuizen. Ook die zijn daar zeer waarschijnlijk niet op eigen kracht gekomen, maar meegelift met de bakken vol Helm die in de jaren 1980 vanaf Terschelling zijn aangevoerd.

Groet,

Date


Zonnekoning

Citaat van: ecotex op augustus 07, 2009, 16:22:25 PM
Wadlopers zijn nog geen doodlopers! sommige wel , andere blijkbaar niet.
Beste Kees,
Hieruit maak ik op dat je van mening bent dat het beest van Schier op eigen kracht dat is gekomen, maar ik me natuurlijk vergissen.
Ik acht alleen de kans erg groot dat de reebok geïmporteerd is, niet meer en niet minder...

Voor de rest schiet elke vorm van flora- en faunavervalsing bij mij standaard in het verkeerde keelgat.
En helemaal als het op één van de Waddeneilanden gebeurt!
Ik kom al 44 jaar als "toerist" op Terschelling en de andere eilanden ken ik ook wel een beetje...
Ik weet dus ook dat eilanders boefjes kunnen zijn en ben wel eens voor "badgast" uitgemaakt, omdat ik geen mening mocht hebben over het wel of niet opheffen van de verbindingsweg tussen West aan Zee en Midsland aan Zee.
Dit heeft uiteindelijk een import eilandse een jarenlang schrijfverbod in "de Terschellinger" opgeleverd, omdat ze haar eigen eiland niet eens goed kende! B)
Ik hoop dat ik hiermee o.a. mijn standpunt over vossen op de Waddeneilanden duidelijk te hebben gemaakt.

Date heb ik inderdaad nog nooit gesproken, maar we hebben wel van gedachten gewisseld op dit forum.
En bij mij is ook geen geval van een Ree op Griend bekend...

En nu weer on-topic...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.