allergische reaktie op de beet van een onbekend insect

Gestart door jumbojet, juli 29, 2009, 22:46:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

jumbojet

Gisteren ben ik in mijn achtertuin gebeten door een insect waarop ik een hele heftige reactie heb gekregen. Het was een klein zwart insect, helaas heb ik het niet goed kunnen bekijken. Het is een klein zwart kruipend insect rechthoekig van vorm, ik schat het ongeveer 4 mm lang.
Vorig jaar heb ik van ditzelfde insect ook een beet gehad met eenzelfde reactie, ik moest hier een antibioticakuur voor hebben omdat de zwelling niet over ging. Weet iemand wat voor een insect dit is?

Hetty Soetekouw

ik ben onlangs gebeten door een larve van een veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje
http://nl.wikipedia.org/wiki/Veelkleurig_Aziatisch_lieveheersbeestje
ik kan verder niets bedenken :-\
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Beste Jumbo,
probeer eens of je het beest kunt terugvinden. Als je er een digitale foto van maakt en hier op het forum plaatst kunnen we er misschien iets van zeggen.
Insecten kun je vangen in een jampot o.i.d, je hoeft het beest dan meestal niet eens aan te raken. In de vriezer gaan insecten op een humane manier dood.
Teken worden wel gezocht door een grote witte lap over de vegetatie te slepen. Ze gaan dan op de lap zitten. Niet doen als het net geregend heeft, dan lukt het niet.
Succes!
Jacomijn Prinsen

jumbojet

Mijn huisarts wil ook graag een exemplaar van het beestje omdat ik er vorig jaar ook al door gestoken was in dezelfde periode. Ze heeft nog een patiënt in de praktijk gehad met dezelfde klachten als ik. Ik ga dus de komende dagen loeren om zo'n beestje te vangen en dan te fotograferen. Bedankt voor de diepvries tip, dat ga ik zeker doen. Ik heb nu dus weer een antibioticakuur gehad en zit met twee gezwollen voeten op een stoel.
Groetjes, Jumbojet

MarjoSmeets

#5
Ik ben maar een leek, maar toen ik dit las moest ik denken aan een topic dat pas geleden is geweest. Ik kan het helaas niet terugvinden. Daarin ging het over de stinkende kortschildkever (Ocypus olens) en dat die gemeen kunnen bijten. Omdat kortschildkevers vaak ook kleiner dan 5mm zijn, tamelijk rechthoekig uitzien,(in mijn ogen) en vaak zwart van kleur, zou die misschien op dit beestje van toepassing kunnen zijn. Ik moet er alleen bij zeggen, dat ik er totaal geen idee van heb, of ze allemaal zo kunnen bijten als de O. olens en of je van zo'n beet een allergische reactie kunt krijgen!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

henrike1977

Ik weet niet of je in een landelijke omgeving woont. Wij hebben hier veel last van stalvliegen. Ze zien eruit als de gewone huisvlieg en je hebt als ze 1 keer bijten niet door dat je door een vlieg gebeten bent.

Kan het zoiets zijn? Dat het kruipende beestje toevallig op de verkeerde tijd en de verkeerde plaats was?

Van stalvliegen kan je lelijke bulten krijgen en allergische reacties zijn ook niet ongewoon. Ik weet er zelf alles vanaf en heb deze zomer ook een doosje allerfre klaar staan.


http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=insecten&id=725&menuentry=soorten

Het heeft bij mij ook lang geduurd voordat ik erachter was waardoor ik werd gebeten. Omdat normale huisvliegen niet bijten en deze er net zo uitzien.
Groet Henrike Visser

Robert Heemskerk

Ik dacht toen ik het las ook even aan een of andere kortschildkever.
Sommige hebben uitzonderlijk sterk gif, maar omdat het om een heel klein beestje gaat valt die giftigheid erg mee. Je merkt dit als zo'n kever stukgedrukt wordt tegen de huid, dan onstaan er brandwondjes.
Bij jou gaat het wat ik begrijp over een beet, een stinkende kortschildkever is veel groter dan die 4mm! en ik weet niet of je het wel merkt als een kleinere kever jou bijt.
Stalvlieg of regendaas lijkt me dan meer aannemelijk, daardoor kun je flinke bulten en ontstekingen krijgen!
Regendazen kunnen ook zeer gemeen steken! en zijn vrij onzichtbaar in het veld.

mabeline

ik heb ook altijd allergische reacties, meestal is het bij mij van dazen.

Heb mijn gehele linkerarm een paar dagen niet kunnen gebruiken en heb toen ook medicatie van de huisarts gehad, wat ik niet standaard in huis moet hebben.

Spuit ook altijd Deet op als ik naar het bos ga of naar buiten ga waar ik dazen tegen kan komen.

Succes met het loeren naar dit beestje, hoop dat je erachter komt wat het is
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

jumbojet

Hoi allemaal,
'
Ik heb wat plaatjes op internet bekeken naar aanleiding van de reacties... volgens mij is het een kortschildkever. Hij stonk echter niet dus het zal wel niet de stinkende kortschildkever zijn. Gelukkig is nu na vier dagen antibiotica de zwelling bijna weg  :rolleye:
Tot nu toe heb ik nog geen succes gehad met het vangen van het beestje... ik blijf loeren hoor ;)

Heel erg bedankt voor jullie reacties,
groetjes,
Jumbojet

maria48_4

Spuit ook altijd Deet op als ik naar het bos ga of naar buiten ga waar ik dazen tegen kan komen.

Mag ik vragen welke jij gebruikt? Ik heb nu twee middeltjes met deet Autan en van Etos. Bij allebei merk ik dat de dazen en muggen mij dan al helemaal om op te vreten vinden, bizar toch?

mabeline

dit is degene die ik gebruik, komt echt niets op je af. Komen ze toch, zijn ze heel snel weer verdwenen

http://www.voeljegezond.nl/product/21788///care-plus-deet-spray-40-/?osadcampaign=kelkoo
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

maria48_4

Gaaf!! thxs ga ik direct achteraan, durf nu zowat niet meer de parken in ;-(

mabeline

dat had ik ook, loop nu gewoon weer uren in het bos, ook op de tijden dat het meeste rondvliegt met honger, maar echt geen last meer

hoop dat het bij jou ook zo werkt
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

LakeSide

Citaat van: mabeline op augustus 06, 2009, 12:26:37 PM
dit is degene die ik gebruik, komt echt niets op je af. Komen ze toch, zijn ze heel snel weer verdwenen

http://www.voeljegezond.nl/product/21788///care-plus-deet-spray-40-/?osadcampaign=kelkoo

Deze Deet is echt geniaal. Werkt tegen alles: dazen, muggen, teken. Ik koop hem altijd bij de apotheek.

mabeline

ja daar heb ik hem ook vandaan inderdaad, was toen volgens mij 9,95 euro.

is het meer dan waard
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana