3 huidjes

Gestart door whmvb, juli 19, 2009, 11:57:57 AM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hallo mensen,

gisteren vond ik deze twee huidjes in een laagveengebied, hangend aan Moeraszegge. Ze lijken me te klein voor huidjes van blauwe/bruine/vroege glazenmaker. Ook heeft de tweede een opvallende knobbel aan de onderkant van het uiteinde van het achterlijf, die ik bij deze soorten niet tegen gekomen ben. Welke soorten zijn het :huh:
Als derde heb ik er één uit de oude doos toegevoegd (van vorig jaar dus). Platbuik? Viervlek? Of nog iets anders?

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Goyatlah

Als ik me niet erg vergis (ben zelf ook nog niet zo lang met die beesten bezig):

m Paardenbijter
v Paardenbijter (beide op basis van grootte, + dat er niets is wat niet klopt)
Viervlek (op basis van achterlijfsaanhangselen)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Die knobbel betekent vrouwtje. Alle vrouwtjeshuidjes hebben daar iets.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Ja, maar niet zo specifiek als bij Glazenmakers.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

whmvb

Dolf (en Weia ook),

bedankt voor je antwoord. Wat zijn de 'kloppende' kenmerken waar jij op let bij Paardenbijter?

Wim
Wim van Boekel

Goyatlah

Ogen, stekels aan de zijkant, algemeen voorkomen, beschrijving van de grootte. En daarnaast heb ik er gisteren een tiental zelf met het boekje gedetermineerd.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

whmvb

Dolf,

ik vond de stekels vrij groot. Is dat kenmerkend voor Paardenbijter?

Wim
Wim van Boekel

Goyatlah

Denk ik niet, wel hoeveel stekels (oftewel of welk segment de eerste stekels zitten, hier dus op segment 6), en de relatieve lengte van de stekel op s9 (hier lang)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

whmvb

Oké Dolf,

nuttige info. Bedankt weer.

Wim
Wim van Boekel

ronald

het oude dooshuidje is idd een viervlek, en de andere zijn paardenbijterhuidjes.

paardenbijterhuidjes zijn door hun lengte al goed op naam te brengen, minder dan 36 mm. dan hoef je alleen zuidelijke glz nog maar uit te sluiten, wat vrij makkelijk is. de zijstekels op S9 zijn bij paardenbijter net zo lang als S10, soms net iets korter. bij zuidelijke zijn ze half zo lang als S10.

nu is op de foto de lengte niet te zien, maar dus wel duidelijk de lange zijstekels op S9. daarmee kun je bijna alle andere glz uitsluiten, alleen keizers en vroege glz hebben ook lange stekels op S9. keizer is door de vorm van de ogen uit te sluiten. de vroege glz en de paardenbijter kun je dan uit elkaar houden door de stekels achteraan het achterlijf. je ziet dat bij de paardenbijter de twee zijstekeltjes tot de helft van de grote stekel (zijn eigenlijk twee) komt. bij vroege glz gaan ze duidelijk over de helft. en zo kom je dus ook op paardenbijter uit.

dus grote stekels horen wel bij paardenbijter, maar vroege glz en keizer hebben ook grote stekels, niet kenmerkend dus.
groeten, Ronald van Seijen

whmvb

Ronald,

lengte is dus de belangrijkste factor in dit geval, dat maakt het gemakkelijk.

Bedankt,

Wim
Wim van Boekel