Insectenexcursie 2009

Gestart door xenion, juli 05, 2009, 23:43:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=80625.0

Nadat de excursie 2 keer verzet moest worden vanwege het weer, ging het 4 juli eindelijk door. De opkomst bleek wat lager dan verwacht, uiteindelijk moesten we het met zijn 3-en zien te redden... Maar het weer was goed, misschien wel te goed; na een uurtje of 12 was het in de zon toch al behoorlijk warm.

We begonnen in een oud weiland wat nu grotendeels verruigd is en een aantal plagplekken van verschillende leeftijden bevat, daar werden de eerste algemene soorten die we de hele dag door zouden vinden gescoord: Snorzweefvlieg (Episyrphus balteatus) en Blinde bij (Eristalis tenax). En ook al snel in het begin werd Stekelpootroofvlieg (Machimus arthriticus) gevonden, deze bleek in dit weiland volop aanwezig te zijn, en was meteen de enige roofvlieg die we hier tegen kwamen. Na een paar verwoedde pogingen van de andere 2 excursiedeelnemers hebben die hem uiteindelijk ook goed op de foto kunnen krijgen ;) De bloeidende Kamille en Akkerdistels werden volop onderzocht en een andere leuke soort op Distel was in dit weiland Conops flavipes.

Na in de schaduw van de lunch te hebben genoten, en Menko zich toch maar beter had ingesmeerd met Deet om de dazen van zich af te houden, vervolgden wij ons pad door het Kienveen, het eerste deel is een soort blauwgrasland met veel bijzondere plantesoorten, hier moesten we netjes op het pad blijven omdat het een kwetsbaar gebied is, op wat Orchideën na hebben we hier weinig leuks kunnen ontdekken. Na dit stukje kwam een stuk hei met een stuk open zand, waar volop activiteit was. Hier werd een Zijdebij (Colletes) en de Goudwesp Hedychrum nobile gevonden, en na enige moeite ook op de foto gezet.
Een stukje omhoog was de pad aan beide kanten met Vuilboom en Braam begroeid, hier lieten zich volop hommels en ook wat wespen zien, maar aan Vliegen erg weinig.
Net voor we het gebied weer uit gingen zagen we een erg grote Sluipwesp op een stuk hout zitten, op de foto liet hij zich helaas niet zetten, maar Jaco wist hem gelukkig wel een naam te geven: Rhyssa persuasoria.

Toen een stukje lopen voor het volgende speelterrein, onderweg werden nog paar nieuwe soorten Roofvliegen voor het lijstje gevonden, Geelbaardroofvlieg (Eutolmus rufibarbis) en een Bladrover spec. (Dioctria spec.).
Het volgende speelterrein was eveneens een ruig grasland, maar iets vochtiger dan het voorgaande, en met een poel aan de rand. Aan de rand van de poel werden diverse Wespenspinnen (Argiope bruennichi) gevonden en ook een mooie opvallend rode libel: Vuurlibel (Crocothemis erythraea).
Net voordat we het grasland weer verlieten vonden we aan de rand op een braam nog wat diverse soorten, een klein, onrustig, Zweefvliegje werd na veel geduld eindelijk op de foto gezet, en het lijkt in ieder geval een Krieltje (Paragus) te zijn, de rest moet nog even uitgezocht worden.

Het pad werd vervolgd via een laan met Rhodondendrons, hier werden nog wat soorten voor het lijstje gevonden, en werden nog wat Zweefvliegen gevonden die helaas geen zin hadden om door ons gedetermineerd of gefotografeerd te worden :(
Slingerend tussen de weilanden door over een pad begroeid met struiken aan één kant konden we vooral veel algemene soorten vinden, opvallend grote hoeveelheden van het Koevinkje (Aphantopus hyperantus) werden hier gezien, en een Syrphus moest tijdelijk van zijn vrijheid worden beroofd om op naam gebracht te worden, na de boeken en loep uit de tas te hebben gevist kwamen we uit op Kleine bandzweefvlieg (Syrphus vitripennis). Op een bloem werd hier ook nog een zwarte Zweefvlieg gevonden die weer voor een frustratie zorgde; wij kenden hem allemaal nog niet, en hij vloog weg voordat er ook maar 1 foto gemaakt kon worden :(

Het pad kwam uit op de Berkel, waar we ook nog even een stuk langsgelopen zijn, veel algemene soorten, diverse Juffers en Libellen, waaronder alweer een Vuurlibel, en een Wapenvlieg (misschien Odontomyia ornata die ook al geen zin had om zich te laten bekijken of fotograferen  :angry: De Grote fopwesp (Chrysotoxum cautum) waar Jaco op had gehoopt liet zich niet zien, en aangezien het al ruim 4 uur was geweest besloten we maar terug te lopen naar de auto.

Aangekomen bij de auto bleken de verwachtte Hoornaarroofvlieg (Asilus crabroniformis) samen met een Grote fopwesp (Chrysotoxum cautum) niet op de afgesproken plek (bovenop Jaco's auto), niet aanwezig te zijn, dus die konden helaas ook hier niet meer aan het lijstje worden toegevoegd.

Het aantal deelnemers was helaas wel wat minder dan verwacht, maar misschien maar goed ook, dan hadden we misschien ook niet zoveel verschillende gebieden kunnen bezoeken  :P  :wacko:
De Dazen waren helaas ook erg vervelend, maar Deet helpt er toch goed tegen heeft ons onderzoek aangetoond (al heb ik nu wel een dikke pols door zo'n $&#*@ Daas).
Het weer was gelukkig goed, maar we hadden wel het idee dat door de warmte de vliegen sneller wegvlogen, en zich ook minder lieten zien.
Al met al hebben we het toch erg naar onze zin gehad, het was gezellig, we hebben voldoende en ook wat leuke soorten gezien en hebben ook diverse, verschillende gebieden kunnen bezoeken.
De locatie voor volgend jaar staat ook al vast; de Biesbosch, de eervolle taak van excursieleider ligt dan in de handen van Jaco ;)

En dan natuurlijk een lijst met gevonden soorten:
Syrphidae   Zweefvliegen
Epistrophe spec.   Bandzweefvlieg spec.
Eristalis arbustorum   Kleine Bijvlieg
Episyrphus balteatus   Snorzweefvlieg
Eristalis tenax   Blinde bij
Eupeodes corollae   Terrasjeskommazweefvlieg
Helophilus trivittatus   Citroenpendelvlieg
Melanostoma scalare   Slanke driehoekzweefvlieg
Myathropa florea   Doodskopzweefvlieg
Paragus haemorrhous   Gewoon krieltje
Rhingia campestris   Gewone Snuitvlieg
Scaeva selenitica   Gele halvemaanzweefvlieg
Sphaerophoria scripta   Grote Langlijf
Syritta pipiens   Menuetzweefvlieg
Syrphus vitripennis   Kleine bandzweefvlieg
   
Asilidae   Roofvliegen
Dioctria spec.   Bladrover spec.
Eutolmus rufibarbis   Geelbaardroofvlieg
Machimus arthriticus   Stekelpootroofvlieg
Machimus atricapillus   
Neoitamus cyanurus   Eikenroofvlieg
   
Diptera   Overige vliegen
Chloromyia formosa   Gewone Wapenvlieg
Conops flavipes   
Dexiosoma caninum
Gymnosoma spec.   
Haematopota spec.   Regendaas spec.
Poecilobothrus nobilitatus   
Rhagio tringarius   
Sicus ferrugineus   
Thaumatomyia notata
Thereva spec.   Viltvlieg spec.
   
Hymenoptera   Vliesvleugeligen
Anoplius viaticus   Gewone wegwesp
Apis mellifera   Honingbij
Bombus hortorum   Tuinhommel
Bombus hypnorum   Boomhommel
Bombus lapidarius   Steenhommel
Bombus pascuorum   Akkerhommel
Bombus terrestris   Aardhommel
Bombus vestalis   Grote koekoekshommel
Caliadurgus fasciatellus   Tuinspinnendoder
Cerceris arenaria   Grote snuittordoder
Colletes daviesanus   Wormkruidbij
Dasypoda hirtipes   Pluimvoetbij
Dolichovespula sylvestris   Boswesp
Hedychrum nobile   
Oxybelus spec.   Spieswesp spec.
Rhyssa persuasoria   Houtsluipwesp
Sphecodes spec.   Bloedbij spec.
Tenthredo spec.   
Vespa crabro   Hoornaar
Vespula vulgaris   Gewone wesp
   
Heteroptera   Wantsen en Cicaden
Cicadella viridis   Groene cicade
Coreus marginatus   Zuringwants
Deraeocoris ruber   
Dolycoris baccarum   Bessenwants
Palomena prasina   Groene Stinkwants
   
Coleoptera   Kevers
Agrypnus murina   Muisgrijze kniptor
Chlorophanus viridis   
Cicindela hybrida   Bastaardzandloopkever
Coccinella quinquepunctata   Vijfstippelig lieveheersbeestje
Coccinella septempunctata   Zevenstippelig lieveheersbeestje
Corymbia rubra   Rode Smalbok
Harmonia axyridis   Veelkleurig aziatisch lieveheersbeestje
Hydrophilus piceus   Grote spinnende watertor
Leptura quadrifasciata   Vierbandsmalbok
Rhagonycha fulva   Kleine rode weekschild
Stenurella melanura   Zwartpuntsmalbok
   
Orthoptera   Sprinkhanen
Chorthippus biguttulus   Ratelaar
Chorthippus brunneus   Bruine sprinkhaan
Chorthippus parallelus   Krasser
Conocephalus discolor   Zuidelijk spitskopje
Tettigonia viridissima   Grote groene sabelsprinkhaan
   
Dictyoptera   Kakkerlakken
Ectobius sylvestris   Boskakkerlak
   
Lepidoptera   Vlinders
Aphantopus hyperantus   Koevinkje
Autographa gamma   Gamma-uil
Celastrina argiolus   Boomblauwtje
Gonepteryx rhamni   Citroenvlinder
Inachis io   Dagpauwoog
Maniola jurtina   Bruin zandoogje
Ochlodes sylvanus   Groot Dikkopje
Pararge aegeria   Bont zandoogje
Pieris brassicae   Groot koolwitje
Pieris napi   Klein geaderd witje
Polygonia c-album   Gehakkelde Aurelia
Polyommatus icarus   Icarusblauwtje
Thymelicus lineola   Zwartsprietdikkopje
Tyria jacobaeae   Sint-Jacobsvlinder
Vanessa cardui   Distelvlinder
Zygaena filipendulae   Sint-Jansvlinder
   
Odonata   Libellen en Waterjuffers
Anax imperator   Grote keizerlibel
Calopteryx splendens   Weidebeekjuffer
Crocothemis erythraea   Vuurlibel
Enallagma cyathigerum   Watersnuffel
Ischnura elegans   Lantaarntje
Lestes virens   Tengere pantserjuffer
Orthetrum cancellatum   Gewone oeverlibel
Platycnemis pennipes   Blauwe breedscheenjuffer
Sympetrum spec.   Heidelibel spec.
   
Araneae   Spinnen
Argiope bruennichi   Wespenspin
Groeten,
Martin

xenion

En natuurlijk wat foto's:

Groeten,
Martin

LakeSide

Leuk verslag Martin. We hebben inderdaad veel gezien, waarbij de stekelpoot en de Rhyssa toch wel hoogtepunten waren voor mij. Schitterend gebied in ieder geval!

Menko en ik waren het er wel over eens dat de zijdebij in de grond toch de pluimvoetbij moet zijn.

Nog wat foto's van mij:

Kakkerlak:


S. ferrugineus:


Doodshoofdzweefvlieg:


Gymnosoma:


Loxocera:


Sphecodes sp (ben je nog vergeten in de lijst Martin :)):


Eikenrover:


Stekelpoot:


Geelbaardrover:

xenion

Lijst aangepast :) Nu ik de foto's van de Pluimvoetbijen heb bekeken ben ik het er mee eens dat het een Pluimvoetbij is.
Wat moest er voor die Spieswespjes ook alweer goed op de foto staan? Misschien dat ik ze nog op naam kan brengen...
Groeten,
Martin

LakeSide

Citaat van: xenion op juli 06, 2009, 19:00:33 PM
Lijst aangepast :) Nu ik de foto's van de Pluimvoetbijen heb bekeken ben ik het er mee eens dat het een Pluimvoetbij is.
Wat moest er voor die Spieswespjes ook alweer goed op de foto staan? Misschien dat ik ze nog op naam kan brengen...

Oxybelus sp.

xenion

... Jij had het er zaterdag over dat je Oxybelus bipunctatus kon onderscheiden van die andere, maar welk kenmerk was dat ook alweer? Misschien dat ik het op mijn foto's heb staan...
Groeten,
Martin

LakeSide

Ik dacht het te weten, maar kan het nu niet terug vinden. Misschien dat je de foto's even op forum.hymis.de kan zetten.

javanerkelens

Tjonge jonge....heren!!
Goed je best gedaan met z'n drieen lijkt mij.
Ik zou de meeste insecten helemaal niet herkend hebben...ha ha (behalve dan de strontvliegen)
Ik zie trouwens geen enkele Muscidae...in de lijst ;D ;D

In de herfst nog een keer een poging wagen voor een samenkomst...!!??

Joke  :duim:
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

Ja, leuk lijstje. Mooie foto's ook! Viel me ook al op in de database. Roofvliegen staan er goed op.

Arno van Stipdonk

Ik ben het helemaal met Joke en Han eens. Mooie lijst en zeker ook goede foto's!
Er staan zeker een aantal soorten tussen welke ik graag aan mijn lijstje had toegevoegd. ;D

xenion

Citaat van: LakeSide op juli 06, 2009, 23:45:37 PM
Ik dacht het te weten, maar kan het nu niet terug vinden. Misschien dat je de foto's even op forum.hymis.de kan zetten.
Heb hem opgelost door op dat forum te zoeken, het is O. bipunctatus, het glimmende achterlijf en de 2 paar, kleine, gele vlekken en de vindplaats op zandgrond schijnen goede kenmerken voor die soort te zijn.

Citaat van: javanerkelens op juli 06, 2009, 23:58:23 PM
Ik zie trouwens geen enkele Muscidae...in de lijst ;D ;D
Die hebben we laten vliegen voor jou ;D

Jullie zijn allemaal welkom om een keer deze kant op te komen ;)
Groeten,
Martin

Reinaerde

#11
Heb het verslag nu pas gevonden, dat is toch een mooie wandeling geweest die prachtige plaatjes heeft opgeleverd. Het was hier in midden Brabant enkel weken tussen de 25 en 30 graden en ik had ook sterk de indruk dat de vooral de zweefvliegen of idioot snel waren of de schaduw opzochten zo ook de vlinders. Hoewel ik zaterdag niet kon komen ben ik wel nog even op hei geweest en jawel daar wastie 1 van de twee waar jullie een afspraak mee hadden gemaakt: Asilus (was maar een schuw kleintje die zich nauwelijks liet vastleggen) ;D

Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

Menko Vlaardingerbroek

Beetje laat - foto's maken gaat sneller dan foto's uitzoeken - maar toch nog een paar foto's van mij (die stekelpootroofvlieg durf ik niet meer). En nogmaals dank aan Martin voor de organisatie en aan Jaco voor het meerijden.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek