teleconverter

Gestart door Antonie Blom, april 23, 2006, 18:09:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Antonie Blom

Hallo allemaal,

Op het gebied van fotografie kom ik nog maar net kijken, maar ik wil graag wat meer (voor een klein budget). Recent sprak ik iemand die het had over een teleconverter en daar heb ik nu een aantal vraagjes over.
1 Is een teleconverter nu ongeveer hetzelfde als een telelens maar dan iets kleiner, dus is het te gebruiken als een telelens?
2 Kan je ieder willekeurig merk teleconverter op ieder willekeurig merk fototoestel zetten? Zelf heb ik een Fujifilm S5600 en kan ik daar een teleconverter van het merk (bijvoorbeeld) Canon op zetten? Hierbij begrijp ik dat de aansluiting wel goed moet zijn (bij mij 55mm).
3 Waar zou ik eventueel voor een redelijke prijs een teleconverter kunnen kopen en aan wat voor een prijs moet ik dan denken bij 1.5x en bij 2x?
Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Jeroen Nagtegaal

een teleconverter is volgens mij hetzelfde als een tussen ring, je zet dan een stuk holle buis met de aansluiting die lp je toestel past, elk merk heeft andere. je hebt dan een soort telelens.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tatanka

Een converter op een compact camera is een lens die je op het uiteinde van de cameralens schroeft. Deze heeft een vergrotende werking of juist een groothoekfunctie.
Voor 30 euro kan je zon ding op de kop tikken, marktplaats is er ideaal voor.
Het aantal mm van een convertet heeft te maken met de schroefdraad van de converter en de camera: die moeten uiteraard overeenkomen.

Dus:

1. Het is een soort vergrootglas voor je huidige cameralens.
2. Ieder merk past op iedere camera omdat het gewoon glas betreft: het gaat hem puur om het aantal mm's.
3. Marktplaats is erg handig en goedkoop: van 20 tot 60 euro.

Goyatlah

@Gerben, je verhaal klopt wel ongeveer dacht ik (heb zelf geen ervaring met voorzetlenzen) Macro-lensjes van Raynox (dacht tenminste dat die zo heten) zijn inderdaad niet zo duur, tele vermoed ik toch wel iets meer.

Wat wel belangrijk is dat je voor de meeste types wel een aanpassingsring van je eigen fabrikant nodig hebt (dus hier van Fuji), komt dus dan wel nog enkele tientallen euros overheen.

Realiseer je overigens wel dat je voor een teleconverter dan toch echt wel een statief nodig hebt, en een beetje fatsoenlijk statief is niet echt goedkoop...

@Jeroen, je bent in de war met tussenringen, maar een tussenring doet eigenlijk het tegenovergestelde, het maakt je mogelijk om dichterop een onderwerp te komen (macro dus). Een teleconverter voor spiegelreflex heet extender en die vergroot de brandpuntsafstand met bv 1,4x of 2x

@Antonie, heb je camera geprobeert te bekijken, en neem aan dat het de 5Meg versie van de 5500 is. Je beschrijft jezelf als een beginner, terwijl ik denk dat je met je 10x zoom op zich al een heel eind kan komen. Daarnaast heb je een macro-functie van 10cm afstand, waar je bv heel redelijk insecten of bloemetjes kunt fotograferen. Denk dat het beter is om eerst vertrouwen in jezelf en je toestel te krijgen voor je aan uitbreidingen gaat denken. Die vallen dan al snel heel erg tegen.

Hoop dit helpt...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Antonie Blom

Iedereen hartelijk bedankt voor het commentaar, hier kan ik iets mee. De rede dat ik mogelijk een teleconverter zou willen is om vliegende meeuwen te fotograferen. Dit doe ik nu mee grote regelmaat, maar dan is 10x zoom van mijn camera net aan de krappe kant en digiscopen is dan bijzonder ingewikkeld en eigenlijk onmogelijk.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Tatanka

@ Goyatlah: Mijn verhaal klopt niet ongeveer, maar volledig, maar toch bedankt. Ikzelf heb namelijk wel een aantal jaar ervaring met verschillende voorzetconverters. Verloopringen heb je alleen nodig bij specifieke camera's of wanneer de schroefdraad van de converter verschilt met die van de camera. Dat ringetje kost meestal 2 tot 5 euro.

Een statief voor een teleconverter is soms geen goed idee. Er hangt er wat meer gewicht aan de camera of zelfs lens en is het nodig dat deze ondersteunt wordt, dat gaat niet op een statief. Handhold, maar dan wel goed stevig vasthouden om bewegingsonscherpte te verminderen werkt meestal prima. Daar heb je wel meer last van uiteraard als je op een groter brandpuntsafstand zit.

Het is een leuke truc om eens te proberen: de kwaliteit van de converters is niet enorm geweldig, maar zoals ik al zei: probeer het gewoon eens.

Windekind

Meeste converters plaats je volgens mij tussen body en lens  (bij sommige cameras kun je een converter op het eind van  lens draaien). Zelf heb ik een goedkope 2x converter die ik wel eens gebruik met een 70-300 (wordt dan een max 600) op een conventionele Nikon F601 (dus niet digitaal). Maar het licht en kwaliteitsverlies is dan groot vind ik. Je hebt wel hele kwalitatief goede teleconverters, maar die zijn duur en eigenlijk is zo'n converter alleen interessant bij een zeer lichtsterk objectief naar mijn mening.

Groet,

Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Antonie Blom

Ben ik weer om nog door te vragen. Afgelopen week wat navraag gedaan bij een aantal winkels en ik kreeg bij een van de winkels de volgende reactie:
CiteerAlleen is het een feit dat de Olympus converter anders geslepen en gecoat is dan het schijdend vermogen die de fuji nodig heeft voor optimale kwaiteit. Plus dat de beeldchip van Olympus van Kodak is en de Fuji gemaakt is door Samsung, waardoor het niet ten goede komt van de kwaliteit.
Toen ik dit bij een andere winkel na ging vragen zeiden zij dat dit helemaal niet klopte en dat je in principe elke converter op elke camera kan plaatsen, zolang je maar rekening houdt met de grote van de aansluiting. Wat is nu waar en wat niet?
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

redlocktree

#8
Je moet rekening houden met een halvering van je licht  als je een teleconverter van een factor 2x gebruikt. Of te wel 1 tot 2 stops meer moet belichten om dezelfde hoeveelheid licht te krijgen.

@Gerben: Klopt je moet erg uitkijken als je tussenring of converter tussen je lens en camera gaat zetten en dan op een statief gaat gebruiken. Zeker bij een tele-lens. De krachten op je fatting(koppeling van je lens en camera) kunnen dan zo groot worden dat de lens scheef op je toestel komt te zitten. Het kan wel als de lens vast zit op het statief. Een camera is meestal niet het zwaarste dus levert dat minder snel problemen op.

@Blom: Meestal zie je dat ieder merk/fabrikant een andere koppeling voor zijn lenzen en accesoires gebruikt. Dus met de camera naar de winkel en uitproberen is de beste methode. Weet je gelijk of het past en of het t gewenste resultaat opleverd.
Redmar Slotboom

Tatanka

Antonie, zoals ik hierboven al zei:

2. Ieder merk past op iedere camera omdat het gewoon glas betreft: het gaat hem puur om het aantal mm's. (diameter van de schroefdraadvatting)

De fotozaak heeft dus gelijk, dat over die beeldchip klopt niet.

ToXiQ

#10
Ik zou zelf niet voor de goedkopere TC gaan.  Er bestaan ook kwaliteits TC.

ga eens zoeken op olympus tcon 1.7 (heeft 55mm draad)welke 2e hands rond de 70 euro doet of naar de buitengewoen goede Nikon TC-e17ed (60mm draad)welke 2ehands +400 euro doet.

Op de volgende pagina worden verschillende testen gedaan met verschillende voorzet lenzen.

http://www.cs.mtu.edu/~shene/DigiCam/User-Guide/FZ-30/

vergeet niet dat de ene lens het beter doet op de ene camera dan op de andere.

Wel heb je alle waarde naar zijn geld natuurlijk.

mvgr Walter

Antonie Blom

Ik heb op dit moment de Olympus TCON-17 in bestelling staan (eigenlijk had ik hem al binnen moeten hebben). ZOdar ik hem binnen heb, zal ik nog wel wat over mijn ervaringen vertelen.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Tatanka

Heb ik ook een jaar mee gewerkt, leuke lens hoor, staat stoer op je camera ;)
Veel plezier ermee!

Antonie Blom

Ik had beloofd even iets te laten horen als ik hem binnen had, dit moment is aangebroken. Op mijn site staan de eerste twee foto's die ik met de teleconverter heb genomen (dit zijn de Merel en de Blauwe reiger in de map juni).  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Tatanka

Hartstikke leuke foto's Antonie, succes met de converter!

(Overigens is dat ENORME weinig subtiele copyrightregeltje wel érg lelijk als ik zo vrij mag zijn...)