Hoofdmenu

Apparatuur

Gestart door hiskodevries, februari 27, 2006, 20:49:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

ToXiQ

Hoi Corry,

Dat is en goed besluit.

Hoewel de opmerking "verschil in kwaliteit" niet altijd opgaat en een vertekend beeld geeft over de kwaliteit die sommige lenzen hebben ondanks dat zij in een point en shoot of hybride toestel zitten. Een Carl Zeiss lens (veel gebruikt in Sony P&S) en de Leica in de Panasonic. Deze merken produceren top glas en zullen geen minderwaardig glas gebruiken in P&S of DSLR uitvoeringen.

Ik denk dus dat het iets genuanceerder ligt dan alleen kwaliteit is minder....

mvgr Walter




Corryabbink

#31
CiteerHoi Corry,

Dat is en goed besluit.

Hoewel de opmerking "verschil in kwaliteit" niet altijd opgaat en een vertekend beeld geeft over de kwaliteit die sommige lenzen hebben ondanks dat zij in een point en shoot of hybride toestel zitten. Een Carl Zeiss lens (veel gebruikt in Sony P&S) en de Leica in de Panasonic. Deze merken produceren top glas en zullen geen minderwaardig glas gebruiken in P&S of DSLR uitvoeringen.

Ik denk dus dat het iets genuanceerder ligt dan alleen kwaliteit is minder....

mvgr Walter


CiteerNatuurlijk is er verschil in kwaliteit maar daarvan heb ik niet zoveel verstand en het is maar wat je verlangt.

Hallo Walter,
Zoals ik schreef  is mij het verschil in kwaliteit niet helemaal duidelijk......de lenzen van Zeiss en Leica zijn super.  Daar heb ik geen enkel commentaar op. Op welk gebied die nuances dan wel liggen weet ik ook niet precies maar misschien kom ik daar nog wel achter.

Bedankt voor de reactie.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Goyatlah

CiteerVoor het komende seizoen ga ik werken met een 180 mm Macrolens van Tamron, ik heb er al een aantal foto's mee gemaakt van met name hele kleine insecten.
de minimale instelling van deze lens is 47 cm waardoor ik minder snel verjaag.
Weet niet of je de Tamron 180mm al hebt, zou anders serieus over de Sigma 180mm nadenken, is mi beter (super scherp, en goede lichtsterkte op dacht ik een kleinere afstand) en wordt veel meer door insectenfotografen dan de Tamron.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Beste Connie,

heb zelf een 350D, maar redelijk ervaring met Konica Minolta Z-series, Canon Powershot S2, en Panasonic FZ-series (allemaal uitstekend bruikbaar voor natuur en macro).

Okay, wat zijn nu de verschillen: prijs en bedieningsgemak voor de Superzooms, betere kwaliteit, flexibiliteit, en ISO voor de DSLR's.

Wat houdt dat nu in:
- een DSLR heeft een aanmerkelijk grotere sensor dan een compact (omrekeningsfactor = cropfactor is ongeveer 6x bij superzoom, en 1,6x bij DSLRs - scheelt natuurlijk wel iets van toestel tot toestel), betekent automatisch dat iedere pizel scherper is en minder ruis veroorzaakt (en dus dat je op veel hogere ISO-stand kunt fotograferen). Die omrekeningsfactor is daarnaast ook van belang om de werkelijke brandpunt van je lens uit te rekenen (een 300mm doet dus in feite 300 x 1,6 = 480 mm op je 350D - een superzoom zal dat niet snel bereiken)

Het verhaal van hogere brandpuntsinstellingen op andere fotogroottes, is in feite een verhaal over digitale zoom, oftewel, vergeet dat zo snel mogelijk.

Een belangrijk punt is wel dat de betere Superzooms (en dat zijn ze bijna allemaal) ImageStabilisatie hebben: je hebt sneller een scherp beeld, en lang niet zo snel een statief nodig, en zowel, dan kun je waarschijnlijk met een stuk goedkoper statief af.

Persoonlijk heb ik voor de 350D gekozen, omdat ik veel macro fotografeer, en de extra afstand van mijn onderwerp (veel insecten, etc) goed kan waarderen. DOF heb ik ook beter in de hand, maar voor dit alles heb ik wel een macrolens (Sigma 180mm) gekocht die ongeveer net zo duur was als mijn hele toestel. Voor wat minder kun je ook de 70-300mm Sigma APO macro kopen (1x2 macro op 480mm is op zich ook best goed, kun je alle libellen, meeste vlinders en tal van andere insecten goed mee doen). Ook is die lens niet onaardig voor vogels, zeker niet als je hem combineert met een extender.

Maar goed, de beslissing is toch eigenlijk heel persoonlijk. Kijk wel uitgebreid op dpreview.com, staan van de belangrijkste toestellen recensies van zo'n 20 pagina's. Kun je ook verschillende toestellen rechtstreeks met elkaar vergelijken...

En kijk wat andere mensen met hun apparatuur doen...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Kees v.d.Berg

#34
Citeer
CiteerVoor het komende seizoen ga ik werken met een 180 mm Macrolens van Tamron, ik heb er al een aantal foto's mee gemaakt van met name hele kleine insecten.
de minimale instelling van deze lens is 47 cm waardoor ik minder snel verjaag.
Weet niet of je de Tamron 180mm al hebt, zou anders serieus over de Sigma 180mm nadenken, is mi beter (super scherp, en goede lichtsterkte op dacht ik een kleinere afstand) en wordt veel meer door insectenfotografen dan de Tamron.
Ik heb hem nu ongeveer 2,5 maanden in gebruik, hij bevalt uitstekend werkt prima samen met mijn Dynax 7d, zie mijn foto's.
Alleen jammer dat Konica Minolta zijn camera productie heeft overgedaan aan Sony.
Ik hoop dat ze de Minolta vatting intact laten en er mee verdergaan.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Mark van Veen

Ik heb onlangs een digitale spiegelreflex gekocht, mede omdat de scherpstelling daar via de zoeker loopt (dus goed beoordeeld kan worden) en handmatig en mechanisch ingesteld kan worden. Ik heb ook superzoom compacts in de hand gehad, maar daar verloopt scherpstelling via een LCD scherm en zit je feitelijk vast aan autofocus. Het enkele exemplaar dat wel handmatig scherp kon stellen deed dit electronisch. Ik fotografeer veel macro, en daarbij wil ik handmatig scherpstellen (soms wil de autofocus op andere punten scherpstellen dan ik en met kleine objecten komt dat erg nauw).
groet,

Mark van Veen

Kees v.d.Berg

Ik fotografeer alles met vooringesteld diafragma en flits op highspeed flits= 125/100 sec diafragma tussen F16-32. scherpstellen doe ik alles met de hand, je wordt gestoord van het telkens op het verkeerde punt scherpstellen van de automaat.
de automaat gebruik ik alleen bij overzichts foto's
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Goyatlah

Mark en Kees, bedankt voor de aanvulling, was inderdaad het display en handmatig instellen vergeten op te noemen. Nadeel van het ontbreken van een display is natuurlijk wel weer dat je veel vaker op je snufferd moet gaan liggen. (En dan weer opmerkingen kunt verwachten, als gaat het wel goed met u  ;) ) Of je moet natuurlijk weer een paar honderd euro voor een hoekzoeker uitgeven. Nou ja, je moet natuurlijk bezig blijven.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

michel.wissink

Hallo,

Mijn budget is aanzienlijk kleiner dan hierboven bedoeld.
Ik heb onlangs een Fuji S5600 aangeschaft, als versterking van mijn 'good old' Praktika MTL5b.
De digitale S5600 valt weliswaar in de categorie compactcamera's, maar is tamelijk robuust, en beschikt over 10x optische zoom.
Heeft iemand ervaring met natuurfotografie met de S5600?
Ik wil de camera ook gaan toepassen voor digiscoping.

Mvg,

Michel
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

a.houter

CiteerBedankt Gerben.  Als ik dus goed begrijp de Sigma 70-300 APO macro voor Canon. Op hoeveel afstand kan ik dan  een vogel in een boom goed op de foto zetten ?
Hai Corrie!,

Ik weet niet of je inmiddels bent voorzien van een ander objectief, maar ik geef je evengoed nog even deze optie:
Ik fotografeer de laatste tijd zelf met een Sony F717 digital camera, en ben dus noodgedwongen aangewezen op voorzet-lenzen(objectieven).
Voor het telewerk heb ik daarvoor een Rainox-voorzetobjectief aangeschaft. Deze vergroot het telebereik met een factor 2.2.
De kwaliteit van deze lens wordt alom geroemd en ik ben er ook behoorlijk tevreden over. Voor minder dan € 150 kom je dan een heel eind, daar worden dan ook nog verschillende verloopringen voor bij geleverd.
Zoek e.e.a. via Google maar eens op, er zijn genoeg testrapporten en besprekingen van Rainox in omloop.

Suc6 en m.v.g.,
@ndré
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

ToXiQ

Ikzelf ben niet zo overtuigd van de raynox serie.

Bekijk deze  pagina eens:

Test pagina verschillende voorzet lenzen

mvgr Walter