gal op bosbes

Gestart door cora, juni 27, 2009, 16:46:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Deze galllen kwam ik tegen op de veluwe op bosbes. Weet iemand hoe dit heet?
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Floppy

Hoi Cora,

Ik zou zeggen, dat deze gallen worden veroorzaakt door de schimmel Exobasidium vaccinii (Fuckel) Woronin.  :rolleyes:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

cora

aha schimmel dus.... k zit dus hier helemaal fout :angel: ik zie dat het niet zo veel voorkomt in nederland. Waar ik het zag op de veluwe was het wel veel aanwezig op die plek.
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Floppy

Fout zit je niet, hoor.
Het zijn wel degelijk gallen, maar gallen veroorzaakt door een schimmel.
Die zijn er ook. ;)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

xenion

Op Bosbes is Exobasidium myrtilli juist meer voor de hand liggend toch? Maar ik weet niet in hoeverre er op Bosbos verschillende soorten van dat geslacht voor kunnen komen...
Groeten,
Martin

Corryabbink

M.i. zitten ze op Rode bosbes dan is Vossenbesbladgast(Exobasidium vaccinii) het meest voor de hand liggend.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

cora

Ik ga nu twijfelen of het bosbes was of vosssenbes  :huh: Ik dacht het eerste...
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Corryabbink

Citaat van: cora op juni 27, 2009, 23:19:26 PM
Ik ga nu twijfelen of het bosbes was of vosssenbes  :huh: Ik dacht het eerste...

De blaadjes zijn glanzend, leerachtig en omgerold. De stengel is rond.

Blauwe bosbes heeft afvallende vlakke bladen en kantige stengels.

M.i. Rode bosbes.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Floppy

Voor wat betreft de identificatie van de plant ga ik uit van Vaccinium vitis-idaea (Rode Bosbes, ook wel Vossenbes genoemd); ik vaar daarbij wel op het oordeel van andere deelnemers aan de discussie, want ik ben geen plantenkenner. Overigens zijn in het gebied waar de waarneming is gedaan ook vaker meldingen van de Rode Bosbes (of Vossenbes).
Voorts is de gal een uitgesproken type van de door Exobasidium vaccinii veroorzaakte gal. Wat dat betreft klopt het allemaal dus wel.  :angel:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Corryabbink

CiteerVoor wat betreft de identificatie van de plant ga ik uit van Vaccinium vitis-idaea (Rode Bosbes, ook wel Vossenbes genoemd); ik vaar daarbij wel op het oordeel van andere deelnemers aan de discussie, want ik ben geen plantenkenner
Het is Rode bosbes. Mochten jullie nog twijfels houden dan kan die toch op het plantenforum gezet worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt


xenion

Ok, dan heb ik niks gezegd ;)
Groeten,
Martin

Floppy

Voor alle duidelijkheid: de gallen worden dan dus veroorzaakt door de schimmel Exobasidium vaccinii (Fuckel) Woronin.
Allen dank voor de bijdragen !  :duim:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland