Hoofdmenu

Blauwborstje

Gestart door J&L, juni 22, 2009, 21:21:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

J&L

Hoi,

Dit mannetje Blauwborst heeft een blauwe ring met witte cijfers 130 op zijn linker poot.
Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Date Lutterop

Ben ook benieuwd. Er staat niets over dit project op www.cr-birding.be, De website voor kleurringprogramma's in europa.

Groet,

Date


J&L

Hoi,

Nee ik heb er ook nog niets van kunnen vinden.

frankneijts

De ring doet het meest denken aan een die gebruikt wordt voor kooivogels: donkerblauw is de kleur die gebruikt werd voor vogels die in 2008 werden gekweekt. Hoewel er sporadisch ook Blauwborsten ècht in gevangenschap worden gekweekt worden de meeste "eigen kweek"-vogels als nestjong in het wild geringd en met de hand groot gebracht. Deze vogel is, indien het vermoeden t.a.v. de oorsprong van de ring klopt, dus uit gevangenschap ontsnapt/losgelaten.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

J&L

Hoi Frank,

Dat zou dan best eens kunnen.Dan heeft hij het nu beter dan in een kooi heeft zelfs een vrouwtje en een jong.
J.C Hooijmeijer wist het ook niet,ik heb nu een mail naar het vogeltrekstation gestuurd.
Bedankt voor je reactie,je leest het wel als ik iets meer weet.

J&L

Hoi,

Nou die konden mij ook niet helpen maar http://www.cr-birding.be/ wel.
Hier het antwoord wat ik gekregen heb van Dirk Raes:
Jacob,

dank voor je mail en foto.
Mijn inziens is dit geen officieel geringde vogel (codes zijn niet conform de bekende cr-projecten) en er ontbreekt ook de metaal-ring. Zo te zien mist ook de rechterpoot.
Mogelijk werd deze vogel geringd door één der vele zgn. vogelverenigingen. De ze zijn tevens vermeld op de startpagina van European colour-ring Birding of de wite vh Vogeltrekstation.

Hopende je met deze geholpen te hebben,
met vriendelijke groeten,
Dirk

Dus Frank zat goed.Een hobbyist heeft hem geringd.

frankneijts

Als de vogel inderdaad de rechterpoot mist kun je je afvragen in hoeverre dat jong dat Jacob heeft geconstateerd het zijne (v.d. Blauwborst, niet Jacob) is: het valt immers niet mee om een wijfje te bevruchten met maar 1 poot. (Om eventuele grapjassen alvast vóór te zijn: ik weet ook wel dat-ie dat niet doet met z'n poten maar hij moet wèl in evenwicht kunnen blijven...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

J&L

Ha ha de derde al vandaag Dirk,Jos en nu Frank.
De vogel maakt op de foto net een stap het lijkt nu net als of maar heeft gewoon twee poten.
Voordat we straks uit verveling(vakantie tijd) alternatieve standjes krijgen hier een foto.

J&L

Vandaag betere foto's van de Blauwborst dus óók de ring.

frankneijts

't Is een Belgisch beestje: AOB staat voor Algemene Ornithologische Bond, het Belgische equivalent van de Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers zeg maar.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

J&L

#10
Hoi Frank,

Dank je voor je goede uitleg en hulp, Belgen het blijven hobbyisten  ;D
De ringen komen bij Aviornis.be vandaan ben het verder nog aan het uitzoeken.
Nog ff een foto vind ze zelf wel leuk.

carel

Het is wel intresant om deze ringen af te lezen
wij hebben het genoegen gehad met nestrovers van bonte vliegenvangers
6 nesten omgekieperd en alles mee genomen
ook een boomklever nest weg
de rest van de nestkasten met pimpel en koolmees zijn netjes blijven hangen.
nu bestaat het vermoeden dat de vogeltjes van te voren al geringd zijn in het nest en vlak vvoor het uitvliegen meegenomen.
door dit soort ringen te kunnen aflezen is ook de eigenaar op te sporen van de ringen.
dus zou de AID misschien wel geintreseerd kunnen zijn in deze dingen.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

J&L

Hoi,

Hier het antwoord:

Beste Jacob,

Aviornis is een vereniging van liefhebbers van park- en watervogels.
De blauwborst op de foto heeft een ring van AOB ( Algemene Ornithologische bond van België ) aan.
Misschien kunnen deze mensen U meer vertellen.
U kunt best contact opnemen via hun website:

http://aob.be/


mvg

Fons Lievens
Aviornis international vzw.

Dus daar komt de ring óók al niet vandaan.

J&L

#13
Citaat van: J&L op juni 26, 2009, 22:00:10 PM

De ringen komen bij Aviornis.be vandaan ben het verder nog aan het uitzoeken.


Deze info had ik gekregen, maar klopt dus niet.
Verder dan dat het een Belgische ring is zal ik niet komen denk ik.
Er is nu een mail naar AOB.

J&L

Hoi Carel,

Ik weet niet of er ook sprake is geweest van nestroof bij deze Blauwborst.

frankneijts

Er zijn 3 manieren waarop die Bluwborst aan z'n ring is gekomen (let wel: zonder zo'n ring mag-ie niet in gevangenschap worden gehouden!): a. hij is als adult gevangen en men heeft de ring met geweld en veel slaolie rond het pootje gewrongen (het zijn gesloten ringen die in principe alleen aangeschoven kunnen worden als de vogel niet ouder dan ca. 1 week is); b. hij is in gevangenschap gekweekt uit gekooide Blauwborsten en als nestjong geringd; c.: hij is als nestjong in vrijheid geringd en in elk geval vóór het uitvliegen meegenomen en verder met de hand grootgebracht. Het kweken van Blauwborsten in een voliëre is niet makkelijk en vindt ook niet veel plaats. De meeste Blauwborsten in gevangenschap zullen daarom illegaal geringd zijn: ofwel als adult (weinig denk ik vanwege de moeilijke en voor de vogel pijnlijke en stressvolle procedure) ofwel als nestjong in het wild. Omdat Blauwborsten vanwege hun zang en fraaie uiterlijk èn hun relatieve zeldzaamheid in gevangenschap duur zijn, zal-ie wel ontsnapt zijn en niet vrijwillig vrijgelaten tenminste. Toch grappig dat-ie er dan alsnog in geslaagd is een normaal Blauwborstenleven te gaan leiden, compleet met vrouw en kinders........
Wie die vogel heeft geringd zal wel niet bekend worden denk ik zo.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Als ze zo moeilijk groot te brengen zijn, waarom worden ze dan niet in het wild geringd, en laten ze de ouders hen opvoeden en worden de nesten weer leeggehaald vlak voor het uitvliegen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Date Lutterop

Jeroen, ik dacht dat er al meerdere malen op dit forum is gesuggereerd dat dat ook gebeurt.

Groet,

Date


frankneijts

Citaat van: d.lutterop op juni 29, 2009, 21:33:45 PM
Jeroen, ik dacht dat er al meerdere malen op dit forum is gesuggereerd dat dat ook gebeurt.

Dank Date maar buiten dat: het zelf (door mensen) grootbrengen van jonge Blauwbprsten is niet het probleem (wordt ook niet gesuggereerd) maar het aan het broeden krijgen van een paartje en die zelf de jongen te laten groot krijgen in een volière.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

carel

CiteerAls ze zo moeilijk groot te brengen zijn, waarom worden ze dan niet in het wild geringd, en laten ze de ouders hen opvoeden en worden de nesten weer leeggehaald vlak voor het uitvliegen?

Jeroen
dit is een van de opties van Frank
maar wanneer je dan per ongeluk een dagje te laat bent met ophalen zijn ze gevlogen.
en is het geen ontsnapte vogel maar gewoon een wilde met een verkeerd ringetje om.

Frank
zoals je weet ben ik redelijk goed bekend in de kooivogelwereld, en de praktijken die daarbij hoorden.
ik praat in het verleden omdat ik nu helemaal uit dat wereldje weg ben sinds een aantal jaren.
ik heb mensen gekend die vogels ringden met de juiste maat ring .
ook zijn er foefjes gezien de voeding om het pootje zo dun te krijgen zodat er een ringetje om kan.
ik vertel niet wat het is om andere niet op verkeerde gedachten te brengen.

Ik heb het idee dat vogelroof uit de natuur op veel grotere schaal plaatsvind dan wij vermoeden.

maar bewijzen is moeilijk
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jeroen Nagtegaal

Ik kon uit Frank zijn stuk niet opmaken dat er ook beesten geringd werden en bij de ouders in het wild werden teruggelegd, vandaar.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

J&L

Hoi Allen,

Nee nog geen bericht....maar het is ook Vakantie tijd.

J&L

Hoi Allen,

Zie je wel Vakantie tijd.
Toch wel een antwoord.

Beste,

het gaat inderdaad over een AOB ring.
Vreemd genoeg is hier geen lid van onze vereniging die zulke vogels kweekt.
Wij kunnen dus niet verder helpen.
Groeten
Webmaster AOB

Jammer de bammer.Het Blauwborstje is gelukkig zo vrij als een vogeltje.

carel

CiteerVreemd genoeg is hier geen lid van onze vereniging die zulke vogels kweekt.

via het ringnummer de eigenaar opsporen en dan eens vragen hoe zijn ring om een blauwborst komt te zitten.

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Date Lutterop

Tja, kwestie van kunnen of willen???

Groet,

Date