Hoofdmenu

Geelpootmeeuw

Gestart door thijs, januari 01, 2005, 18:58:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Misschien een beetje stomme vraag (misschien ook niet) maar hoe determineer je een juveniele Geelpootmeeuw.
Het is me namelijk nog steeds niet duidelijk, al schijnt de kop witter te zijn (toch :unsure: )

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BAVB

#1
Geelpoot(juv.) heeft een donkere scherp begrensde eindband aan de staart en een lichtere stuit. Verder is de borst iets gestreepter en de kop inderdaad lichter. Lijkt bijna op juv mantel. Ook de binnenste handpennen zijn donkerder. Makkelijk gezegd maar het blijft lastig die juv meeuwen.

thijs

#2
Bedankt! :) (hopen dat het me een keer gaat lukken.)
In iedergeval zit bij ons op het strand een Pontische Meeuw en een Amerikaanse Zilvermeeuw,(waarvan ik ook geen idee heb hoe ie eruit ziet), dus ga ik die proberen te vinden.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bram Rijksen

Dag Thijs,

Het eerste wat opvalt is de lichte kop in combinatie met de vrijwel egaal donker gekleurde tertials. De overige kenmerken zijn van meer subtiele aard en daarvoor zou ik, als ik jou was, de Kenmerkengids er even bijpakken. Maar als de eerstgenoemde twee kenmerken zichtbaar zijn, ben je al een eind op weg.

"In iedergeval zit bij ons op het strand een Pontische Meeuw en een Amerikaanse Zilvermeeuw,(waarvan ik ook geen idee heb hoe ie eruit ziet), dus ga ik die proberen te vinden."

Eeeh, Thijs, waar is 'bij ons op het strand' en die Amerikaan, kan je daar iets meer over vertellen? Het zou een nieuwe voor Nederland zijn...

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

thijs

<_< , dat zou "apart" zijn.
even een gekopieerd mailtje van vogelmailgroep alkmaar:

VMA-ers,

Vanochtend de meeuwen tussen Egmond en Castricum op het strand afgekeken.
Tijdens het video-en van een potientiele 2e winter Amerikaanse zilvermeeuw (waarvan ik er tijdens elke meeuwentocht wel een paar zie (gisteren bijv. ook 2) vloog er zomaar een Pontische meeuw in mijn beeld.
De vogel was zo klassiek in kopvorm dat ik 'em in mijn zoeker van de video (klein en grijs beeld) al herkende.
Nadere studie gaf aan dat het een 4e winter vogel betreft.
Zoals zovele Pontische heeft ook deze vogel geen gele poten (meer een blauwe glans) en is de mantel niet echt donkerder dan die van een Zilvermeeuw.
Kopvorm, lange rechte snavel met band, donker oog, langgerekte indruk, kleine vogel, maar vooral het vleugelpatroon zijn echter klassiek/diagnostisch.

Ik heb 2 plaatsjes op de VMA-site gezet (N.B. met dubbelklik worden ze groter).

De "Amerikaan" was natuurlijk weg toen ik daar mijn aandacht weer op kon vestigen. Wellicht kan ik met de beelden die ik wel heb er nog iets van maken.

Leon Edelaar

Dit kwam op mij over als vrij zeker, maar zou ook vals alarm kunnen zijn hoor.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bram Rijksen

Dag Thijs e.a.,

Leon zelf houdt (terecht) een flinke slag om de arm, hoewel hij beweert er tijdens iedere meeuwentocht wel een paar te zien...
Er vliegen misshien wel heel wat 'potentiele' Amerikanen rond; maar er ééntje afmaken is een ander verhaal! Lees enkele nummers terug van de DB maar (of vraag maar aan Nils v D...).
Vreemd blijft m.i. dat je, terwijl je bezig bent een mogelijke Amerikaanse Zilvermeeuw te filmen, je laat verleiden een langsvliegende Pontische meeuw te gaan filmen.

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

thijs

Ja, dat is zeker vreemd.
Mischien was ie dan toch al bijna tot de conclusie gekomen dat het er (weer) geen een was?
We zullen het waarschijnlijk nooit weten, de kans dat je zo'n meeuw terugvindt lijkt me erg klein...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar