maaien van rietorchissen.

Gestart door jeanette essink, juni 18, 2009, 22:47:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette essink

Gisteren (17.6.09) bracht ik een bezoek aan het gebied de Kierse Wieden van Natuur Monumenten. Tot mijn stomme verbazing werd daar op dat  moment uitgebreid gemaaid en leek het gebied op een orchideen kerkhof.Alles weggemaaid, op één stuk na......waar er gelukkig nog heel veel stonden.
We hebben de maaier gevraagd naar de beweegredenen en hij  antwoordde dat het hem was opgedragen vanuit het kantoor in Ronduite. Hij had vier reekalfjes gezien tijdens het maaien...
Toevallig passeerde ook de opdrachtgever en die zei dat het beter was voor de orchissen omdat de omringende vegetatie anders te hoog zou worden en er geen zon meer op het bladrozet zou komen...De populatie is juist door dit beheer toegenomen....Het gebied moet verschraald, en dat begrijp ik wel. Maar waarom niet later??
Een reactie van NM luidde dat het in NM-gebieden verboden is voor eind juli te maaien, tenzij... en dan moeten er wel heel ernstige redenen zijn.

Tim Asbreuk

#1
Als NM aangeeft dat hierdoor de orchissen toenemen (of zonder dit beheer in aantal afnemen) dan lijkt me dit helemaal niet zo'n kwalijke zaak. Als de orchissen elk jaar weg geconcurreerd worden blijft er helemaal niks van over. Als er namelijk geen zon meer op het bladrozet komt kunnen de orchissen geen suikers (fotosynthese) meer aanmaken en sterven dan af.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

jeanette essink

#2
Aha, dat is een nuttige opmerking Tim, over het belang van het aanmaken van suikers middels de fotosynthese...
Dát het gemaaid wordt snap ik ook wel, ook door de reactie/uitleg van de beheerder, maar vraag me af of dat dan niet wat later had gekund.
groet van jeanette

Tim Asbreuk

Hoe later er gemaaid wordt hoe meer schaduw. Ik denk dat dit voor een beheerder ook een moeilijke afwezig is/was. Rietorchissen zijn redelijk maaibestendig, het is te hopen dat de maaier zo is afgesteld dat het bladrozet in grote delen gespaard blijft.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Rick_Karsenbarg

 Zoals Tim hierboven al vermelde kan de rietorchis op de manier meer suikers genereren.
Het lijkt mij toch niet verstandig om dit elk jaar te doen, maar het is inderdaad zo dat rietorchissen profiteren van het maaibeheer.
Het maakt naar mijn mening wel uit of je ze afmaaid in knopstand of als ze al voor een groot deel zijn uitgebloeid en of de totale populatie is gemaaid of maar een deel.
mvg,

Rick



Wat voor de rups het eind van zijn leven is, is voor de wijze een vlinder

Windekind

Het maaien van vegetaties met dit soort planten levert altijd een lastig dilemma op.
Het dilemma tussen verschraling en zaadverspreiding.
Het gaat te ver om met een schaartje om de orchideeën heen te maaien.
De vraag is trouwens of dat de beste kiemomstandigheen oplevert.
In het algemeen denk ik dat het het best is om gefaseerd te werken m.b.t. de populaties.

En een goede monitoring is natuurlijk onontbeerlijk.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

jeanette essink

Hartelijk dank voor de reacties; om iedere orchidee heen maaien is naturlijk geen optie, dus gaat gewoon alles om zeep.
Mede door jullie reacties ben ik er ook  wel  van overtuigd dat het met de beste bedoelingen is gedaan en dat de populatie zich op deze manier  zeker zal handhaven zo niet toenemen.
Juist omdat we kwamen kijken naar de orchideen was het nogal teleurstellend dat net alles voor onze voeten was weggemaaid.
Al betwijfel ik nog steeds het tijdstip; dat had ook wel een paar weken later gekund, dacht ik.
groeten van jeanette

Windekind

Alles om zeep, is wat anders dan faseren natuurlijk. je hoeft niet om de individuele orchideeën heen te maaien, maar je kunt wel een deel laten staan en later maaien, zoals blijkbaar is gebeurd. En dan een jaar later een ander deel. Cyclisch beheer.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins