Ophion

Gestart door Arp, juni 15, 2009, 02:13:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo Wespenweters,

Uit de oude doos: Lijkt wel iets op de Ophion obscuratus van Albert de Wilde op het Nederlands Soortenregister, maar ook op deze "Ophion luteus", al vertrouw ik die site een stuk minder  :-\

Zijn deze op naam te brengen?

wrn 43419537 22mm lang; 2007-10-11, Hengelo (Ov.).


Alvast bedankt voor info :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

barebigfoot

beste Arp, volgens mij zit je juist met je gedachte. Ik zou hem ook O. obscuratus cf noemen. Bij deze is misschien de soortnaam van foto mogelijk.
Bij ophion luteus kunnen ze het gewoon onmogelijk met zekerheid zeggen vanaf foto.
uwe

Arp

Hoi Uwe,

Tja, meestal doe ik niks met m'n kiekjes van sluipwespen => "Sluipwesp sp."; en klaar is Kees, maar ik kwam toevallig die van Albert tegen op nlsrt met een echte naam erop en toen heb ik mijne ook maar even opgegraven.

Wrn heeft O. obscuratus overigens ook nog niet (ook die van Albert niet), dus ik neem aan dat het toch te moeilijk/onzeker zal zijn...

Maar Ophion sp. is al een hele verbetering t.o.v. "Sluipwesp" ;)



Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Date Lutterop

In het verleden heb ik me er eens een beetje in verdiept, maar ben snel weer naar de oppervlakte gezwommen. Diverse genera en soorten; erg lastig al dit soort oranjebruine sluipwespen. Waarop is in dit geval de genusnaam Ophion gebaseerd? Over de soortnaam zal ik maar niet beginnen...

Groet,

Date


Arp

#4
Citaat van: d.lutterop op juni 16, 2009, 01:23:36 AMWaarop is in dit geval de genusnaam Ophion gebaseerd? Over de soortnaam zal ik maar niet beginnen...
Ophioninae ipv Netelia sp. had ik beslist op basis van deze info en aangzien binnen de Ophioninae in Nederland volgens FE en nlsrt gelukkig maar drie geslachten voorkomen (Enicospilus, Eremotylus en Ophion), had ik op basis van "plaatjeskijken" gevonden dat er wel een aantal Ophion (errug) sterk op deze lijken, maar de Enicospilus en Eremotylus die ik kon vinden absoluut niet en dus maar even op Ophion ingezet - maar dit natuurlijk wel als ONZEKER ingevoerd ;)

Nu je er zo naar vraagt heb ik nog even verder gezocht en ook op basis van  deze info en deze info durf ik Ophioninae nog steeds wel hard te maken en kom ik op basis van deze sleutel nog steeds tot Ophion. En ja, ik wéét dat die sleutel betrekking heeft op "Nearctic and Central American genera", maar voor een als onzeker ingevoerde Ophion vind ik het eigenlijk wel goed genoeg, of vind je dat ik er toch maar liever weer "Sluipwesp spec." van moet maken? Als ik dat doe, mag ie toch hopelijk wel op 'zeker'?

Aangezien ik een aantal dieren met soortnaam had gevonden die er erg sterk op lijken, o.a. op toch wel behoorlijk betrouwbare sites als nlsrt had ik met een "Hé - het kan dus kennelijk toch!" eigenlijk stilletjes gehoopt met deze juist verder te komen dan alleen het geslacht :rolleyes:

Edit: Ach weet je, done - 'zekere' Sluipwesp spec. ... beter zo, daar heeft niemand wat aan qua info/waarneming en gaat er dus ook niks fout ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

wilde

#5
Mijn exemplaar is opgestuurd naar Mark Shaw (Schotland), die toen (2006) onderzoek deed naar Ophion obscuratus. Via DNA-vergelijking trachtte hij verschillen in de verspreiding van de soort aan te tonen. Hij wilde het dier graag hebben en heeft de naam bevestigd.
Ik ben niet zo fanatiek in het vastleggen van waarnemingen op deze site, maar zal deze alsnog invoeren. Eerst moet ik nog toevoeging van de naam vragen, want de soort staat niet in de lijst. Dat zal mede de reden zijn geweest om niet in te voeren.

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Arp

Hoi Albert/allemaal,

Vorm en kleur van de vleugeladering (witte vlekjes op dezelfde plekken) lijkt allemaal wel bizar veel op jouw beest, maar goed ik wil best aannemen dat het niet genoeg is voor een onzekere Ophion sp., laat staan de soort dus.

Wel nieuwsgierig natuurlijk op basis waarvan jij voldoende "vermoeden" had dat het wel eens O.obscurata kon zijn om het dier als zodanig aan Mark Shaw aan te bieden?

Enfin, heb (eer)gisteren in totaal een uur of twee met deze soorten Sluipwespen op internet zitten zoeken omdat ik even -vanwege de naam op jouw beest- een sprankje hoop had dat er meer mogelijk was, en dat was eigenlijk ruim twee uur teveel die ik beter voor andere dingen had kunnen gebruiken (wel lollig en leerzaam, maar toch). Nou ja, het bloed kruipt wel eens waar het niet zo moeten gaan en ik heb ook wel eens een aantal andere sluipwespen op naam gekregen, dus soms kan het wel.

Sterker nog, soms heb ik zelfs een beetje het idee dat al dat gepraat over "kan niet" meer een soort bangmakerij is die op onwetendheid berust, dan dat het echt niet zou kunnen, maar dat er gewoon te weinig mensen (beschikbaar) zijn (op internet) die de beesten wat beter bekeken hebben, dus iedereen berust in het "kan niet". Jammer, want zo wordt het ook nooit wat met die beesten ;)

Het is in dat opzicht wel een beetje vreemd dat er niet meer over te vinden is, zoals vooral ook meer foto's van alle soorten, want ze schijnen toch regelmatig op licht af te komen, dus alle vlinderlichtbakkers zouden ze vaak genoeg moeten tegenkomen...  :-\

Anyway, ga ik er nu maar vanuit dat iemand het beest in de hand moet hebben om verder te komen en ga er dus ook niet meer tijd in stoppen (navragen op HymIS of bij Kees Zwakhals ofzo) - vrij zinloos om er verder mensen mee lastig te vallen.

"Sluipwesp sp." is ook prima verder, zo stond ie tot nu toe ook te boek in m'n PC en nu istie dan ook zo op wrn ingevoerd - dat is dan de "winst" ;)

Leuk geprobeerd - jammer dan :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

wilde

#7
Indertijd vroeg ik Jeroen Voogd of hij de wesp op foto herkende. Hij noemde mij de soortnaam via zijn contact voor sluipwespen (Gavin Broad). Die verwees door naar zijn collega Mark Shaw, die op dat moment onderzoek deed naar O. obscuratus. Daar is de wesp toen naar toe gestuurd voor nader onderzoek.

Deze sluipwesp is zeker niet zeldzaam, want ik heb er toen minstens 3 exemplaren van gezien op het verlichte raam van mijn keuken. Ze vliegen in okt-nov.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

han.endt

#8
Stuur je foto's op naar Shaw. Je weet nooit.

En het 'kan niet' is geen bangmakerij, maar komt voort uit het ontbreken van toegankelijke literatuur over deze groep en het feit dat er erg veel soorten zijn. Determinatie zal in sommige gevallen niet moeilijker zijn dan in andere groepen, maar zelfs bij de bekendste (bijv. zweefvliegen) moet er soms naar zeer kleine details of het genitaal worden gekeken. Alleen kunnen we daar opzoeken waar de grenzen van het mogelijke liggen. De wat gevorderde liefhebber heeft boeken in zijn kast staan tot in het Nederlands toe. Voor de sluipwespen ontbreken die.

Arp

#9
Hoi saampies,

Bedankt voor de aanvullingen/opmerkingen!

@Albert: Okay, Jeroen Voogd had dus eigenlijk al vanaf foto de soort eraan gekoppeld, en die is bevestigd door Mark Shaw. Dat klinkt in elk geval alsof er van foto in principe toch een kleine kans is op een naam - als je iemand vindt die ze goed kent ;)

@Han: Ja, zo had ik had ik het ook begrepen. Maar het is een beetje het verschil tussen "kan niet" en "ik kan het niet" waar ik het over had. Waarbij het probleem dus is dat je de mensen die het wel kunnen met een lampje moet zoeken. Mijn buikgevoel daarbij is dus dat zo iemand gemiddeld genomen op basis van foto's best een eind zal komen (zoals jullie bij zweefvliegen) en niet per definitie en altijd zal roepen dat het niet kan van foto - zoals vaak gesuggereerd wordt. Maar ook dat kan ik best mis hebben natuurlijk ;)

Zelf ken ik in elk geval geen mensen die hier wat mee zouden kunnen en ik vind het ook niet gepast om wildvreemden hiermee lastig te gaan vallen, zeker gezien het feit dat ik me toch niet serieus met Sluipwespen bezig ga houden en het ook al geen erg interessant beest is.

Het was het proberen waard om te kijken of de wrn-ers hier toevallig van deze wat meer konden maken, maar met Sluipwesp spec. kan ik ook prima leven :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

barebigfoot

er valt nog veel te ontdekken bij de sluipwespen, en ook de kwaliteit fotos gaat vooruit, steeds meer raken gefascineerd door deze familie.
ik bedoelde dan ook Luteus was een jaar geleden onmogelijk vanaf foto; net zoals somige Netelia sp.
het gaat vooruit
uwe

Droopy

Thanks.

Ik was al op zoek geweest naar goede links maar ik kwam niet veel verder met info over deze soort, het hangt ook een beetje af van welke "Searchengine" je gebruikt, het is een nieuwe tak van de "insecten" voor mij maar het zijn schitterende items om te fotograferen en ondertussen meer te weten te komen over de "insecten" zelf.
Kan weer aan de studie.

Bij deze ook bedankt voor het welkom van een ieder.

Droopy.

jack_windig

Ha Arp (en alle anderen natuurlijk),

Ken je deze sleutel al? http://www.brc.ac.uk/downloads/Ichneumonidae_subfamily_key.pdf ? Als ik het goed uitgevogeld heb is het makkelijkste verschil tussen Ophioninae en Netelia in de vleugeladering. Netelia heeft een klein "stercelletje" (aerolet genoemd in de key) en Ophioninae niet.

Arp

#13
Hoi Jack,

Ja de sleutel ken ik (inmiddels) al (maar toch bedankt :duim: ) en de areolet wordt ook gebruikt om Netelia en Ophioninae te scheiden in de info op een paar van de sites die ik bovenaan ergens gelinkt had. Ook de extra ader bij de vleugelachterrand die in de PDF genoemd wordt klopt bij deze dus ik blijf erbij dat dit volgens alle info die ik kan vinden een Ophioninae is - en wel een Ophion vanwege de niet-rudimentaire ramellus on 1m-cu.

Maar ik ben geen expert hè, dus ik kan makkelijk iets over het hoofd zien waardoor het opeens toch een andere onderfamilie ofzo blijkt te zijn  :rolleye:

Die areolet is ook de belangrijkste reden dat ik vermoed dat mijn beest in dit draadje een Netelia is (je ziet de areolet in de uitsnede), maar daar is het al helemaal onmogelijk om zonder het beest in de hand via de PDF-sleutel zelfs maar tot de onderfamilie te komen dus ik kan met goed geweten dat kenmerk alleen gebruiken om "zeker" te weten dat die géén Ophioninae is, maar niet dat het wel een Netelia is. Dus ook daar blijf ik zonder bevestiging van mensen die zich er meer in verdiept hebben op "Ichneumonidae spec" steken.

De mensen die er wat meer van weten hier zeggen deels niks over de identificatie of spreken mijn analyse deels tegen (<<Ophion) - met uitzondering van Uwe - en daar zullen ze wel een reden voor hebben. Dus zo makkelijk als de sleutel en sites suggereren dat het is, zal het dan toch wel niet zijn.

Ik heb het net gisteren ook allemaal maar eens op HymIS gevraagd - eens zien of Camille of een ander er wat van wil zeggen.

Het antwoord op dit topic van jou vond ik overigens errug vreemd - zijn de foto's erbij veranderd ofzo?? Kan op basis van de info die ik tot nu toe vond zowel Ophion als Netelia niet aan dat beest koppelen. Jammer dat hij niet meer gereageerd heeft na jouw opmerking.  :-\
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Het beest van dit topic is hier op HymIS op naam gebracht als Ophion obscuratus door Camille Thirion - goed gezien dus Uwe  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)