welke mot?

Gestart door oostsouburg, juni 02, 2009, 19:11:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

oostsouburg

Kan iemand mij vertellen welke mot dit is? En is er een goede site waarop motten te zien zijn?

bedankt en groetjes van Chris.

Jorgen

------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

oostsouburg

Kan ik deze "mot" nu opslaan als vlindertje of toch een mot? Als ik google lees ik dat het een micro vlinder is. Vandaar toch nog even mijn vraag.

bedankt alvast
groet Chris.   

henkvanwoerden

Je hebt macrolepidoptera en microlepidoptera of wel simpel gezegd Grote- en kleine vlinders. Overigens zitten er bij de Grote vlinders hele kleintjes en bij de Micro's (microlepidoptera) behoorlijk grote. Maar het zijn wel allemaal vlinders. In de volksmond worden vlinders die 's nachts vliegen wel motten genoemd, maar dat is geen juiste benaming. De micro's hebben lang niet allemaal een Nederlandse naam, bij die soorten waar dat wel het geval is eindigt de naam in een aantal gevallen  op mot, b.v. Fruitmot, Eikenmot, enz. De Groene eikenbladroller van de foto is dus een micro. Maar nogmaals het zijn allemaal vlinders. Ik hoop dat het duidelijk  is.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

David Tempelman

eergisteren giga veel gezien van deze . is er een plaag bezig ?  :o
met vriendelijke groet,
David

oostsouburg

Citaat van: henkvanwoerden op juni 03, 2009, 19:53:15 PM
Je hebt macrolepidoptera en microlepidoptera of wel simpel gezegd Grote- en kleine vlinders. Overigens zitten er bij de Grote vlinders hele kleintjes en bij de Micro's (microlepidoptera) behoorlijk grote. Maar het zijn wel allemaal vlinders. In de volksmond worden vlinders die 's nachts vliegen wel motten genoemd, maar dat is geen juiste benaming. De micro's hebben lang niet allemaal een Nederlandse naam, bij die soorten waar dat wel het geval is eindigt de naam in een aantal gevallen  op mot, b.v. Fruitmot, Eikenmot, enz. De Groene eikenbladroller van de foto is dus een micro. Maar nogmaals het zijn allemaal vlinders. Ik hoop dat het duidelijk  is.

Groet,

Henk van Woerden.

Henk heel hartelijk dank voor de uitleg.
groet Chris.