Orchideeën; Hybriden

Gestart door markmeijrink, april 27, 2009, 21:18:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

markmeijrink

Graag zou ik hier een overzicht willen maken van hybriden.

Heb je een vermeende hybride op de foto gezet plaats je foto dan hier.

Belangrijk net als bij 'normale' planten is het erg belangrijk om een beschrijving van biotoop, close-up van de (onderste) bladen en individuele bloem bij te voegen.

Alvast bedankt,


Interspecifieke hybriden
hybriden tussen soorten van hetzelfde geslacht

Orchis xhybrida - Orchis purpurea x Orchis militaris
foto 1 & foto 2

Intraspecifieke hybriden
hybriden tussen ondersoorten van hetzelfde geslacht

Intergenerische hybriden
hybriden tussen twee geslachten

markmeijrink


markmeijrink

foto 2 (zie het verschil in variabiliteit met foto 1!)

rieja

Hallo Mark,

Ik zie er wat vreemds aan. Het lijkt het meest op een gevlekte orchis maar ook zie ik kenmerken van een rietorchis. Omdat je hiernaar vraagt stuur ik je deze. De foto van het blad ook, maar deze is niet goed gelukt. Sorry. Groet Ria.

markmeijrink

Dag Ria,

vooralsnog zie ik niks raars behalve dat de plant een zeer krachtige habitus heeft. D. maculat heeft dit over het algemeen niet maar om nu gelijk te spreken van een hybride lijkt m.i. niet. Wat echter niet duidelijk zichtbaar op de foto te zien is: het spoor. Wanneer deze dun en lang is --> D. maculata dik en iets korter --> D. majalis subsp. praetermissa.

M.v.gr. Mark

rieja

Oké. Ik stuur het gewoon. Ik blijf opletten ( met het papier in mijn hand) en jij ziet dan wel of het een hybride is.
Groet, Ria.

Zonnekoning

Is dit een Brede O. x Gevlekte Duinorchis of een afwijkende G D?
Ik heb hem zelf niet ontdekt, maar ik zag iemand in een bijzonder veldje dat ik heel goed ken, en zag hem daar fotograferen.
Nu kan dat wel als je maar heel voorzichtig, maar sprak hem toch eventjes aan en vertelde hem over de nieuwe richtlijnen voor natuurfotografie, opgesteld door o.a. Vroege Vogels.
Nu bleek daar forum lid en was op zoek de B O.
Nu ben ik zelf ook een (niet zo'n) Vroege Vogelaar... :lol:
Ik had ze al eerder gezien en zag er met de verrekijker er gewoon G D's alleen wat donkerder dan de rest en dat is niet zo ongewoon...
Ik ben dus toch maar even gaan kijken.
Ik ken B O's erg goed in Zwolle en van dicht bij bekeken maakte ik eerder een afwijkende G D van...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Zonnekoning

Een foto waarop een spoor te zien is.
In het veld zijn ze iets paarser dan op de foto...
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

markmeijrink

CiteerIk ken B O's erg goed in Zwolle en van dicht bij bekeken maakte ik eerder een afwijkende G D van...

Ik ook!

M.v.gr. Mark

Zonnekoning

Jammer, maar ook leuk en ik zal ze als dusdanig invoeren.
Bestaat er ook zoiets als een afwijkende locale populatie?
Als ik tijd heb zal ik nog even daar kijken, anders wordt het volgend jaar.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

lommert

#10
Wie kan vertellen welke orchidee dit is. Sommige bladeren van de plant reiken tot aan de bloeiaar. Op enkele van de bladeren geen vlekken (ongevlekte rietorchis?), of vlekken met open centrum (rietorchis?). Het merendeel van de bloemen is licht gekleurd en niet donker paars. De foto's zijn gemaakt in Oldenzaal. standplaats: op een rib tussen twee waterelementen in en op een grazige oever van een watervoerend element.
Vriendelijke groet,

Joost Lommen

Zonnekoning

M.i. een Gevlekte Rietorchis.
De spoor is echter niet goed te zien...
Strikt gesproken is het een hybride, maar eigenlijk hoort het hier niet thuis... ;)

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jan Essink

gewone gevlekte rietorchis D. majalis ssp. praetermissa var. junialis en geen hybride.

ook bij planten kunnen er kleine verschillen zijn, maar dan is het niet altijd een hybride.
Dus de vraag hoort niet bij dit onderwerp te staan

groet,

Jan

met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Zonnekoning

Strikt gesproken zijn de meeste Dactylorhiza-soorten hybriden, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien.
Al met al horen ze niet in dit draadje thuis!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jan Essink

Citaat van: Zonnekoning op mei 27, 2009, 22:55:31 PM
Strikt gesproken zijn de meeste Dactylorhiza-soorten hybriden, tenzij ik iets over het hoofd heb gezien.
Al met al horen ze niet in dit draadje thuis!

Er zijn maar weinig orchideeensoorten die dat niet zijn. Maar ja hoever gaan we dan terug in de tijd??

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Zonnekoning

#15
Ik was alleen maar aan het muggenziften. B)
Maar hoe zit het met locale afwijkende populaties?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

markmeijrink

Dag Lodewijk,

misschien een wat laat antwoord op je vraag, maar wat bedoel je met lokale afwijkende populaties? Er is sporadisch wel sprake van gestabiliseerde hybridepopulaties. Een goed voorbeeld hiervan is Platanthera x hybrida de hybride tussen de Welriekende en Bergnachtorchis. In alle terrein die ik eind mei in Zuid-Limburg bezocht kwam deze hybride of alleen voor, of een enkele exemplaren "zuivere" Bergnachtorchis en zeer zeer zelden met een "zuivere" Welriekende nachtorchis. Ik durf zelfs te stellen dat (meer dan) de helft van alle planten in Zuid-Limburg P. x hybrida betreft. Er staan soms zelfs exemplaren in wegbermen niet ver van een terrein waar beide oudersoorten nog voorkomen, zij het in zeer geringe aantallen. Barbara Gravendeel (universiteit Leiden) doet onderzoek hierna evenals Richard Bateman. Opmerkelijk is dat er nergens buiten Nederland plekken bekend zijn waar deze hybride zo wijd verspreid is en in zulke hoge aantallen voorkomt.

M.v.gr. Mark

leonwillems@home.nl

voorbeeld hybride bergnacht x welriekende

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Zonnekoning

Hallo Mark,

Het schijnt dat die afwijkende Gev. Duinorchissen er al een aantal jaren daar voorkomen...
Tenminste dat is mij vertelt door de persoon waar ik mee heb gesproken.
Volgens Kreutz zou de Brede Orchis ook op het eiland voorkomen, maar die ben ik nog nooit op het eiland tegen gekomen.
Ik heb er wel de laatste 12 à 15 jaar op gelet!
In het veld vallen deze orchideeën van grote afstand op, doordat ze veel paarser zijn dan de andere orchideeën!
Vandaar dat ik aan een hybride zat te denken en ik ben ze ook nergens anders op het eiland tegen gekomen.
Ik zal het veldje in de gaten houden, ook omdat daar ook de Badhamia lilacina voorkomt. B)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Pieter Stolwijk

Zou dit Orchis x hybrida kunnen zijn?
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Jan Essink

Ja,

Orchis militaris x purpureahybrida BOENNINGH. 1830,
jacquini,
dubia






groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

Pieter Stolwijk

Jan, bedankt.

Ik zag het in het veld niet, maar pas toen ik thuis de foto beter bekeek.
Ergens ten zuiden van Hannover in een kalkgrasland.
Gr,
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

mcbud

#22
Natte duinvallei, Oost-Terschelling: twee duidelijk verschillende vormen van Epipactis palustris naast elkaar:
de gewone met paars-aangelopen bloemdelen en één heel lichte varieteit. Bij de laatste zijn vruchtbeginsel, petalen noch sepalen paars aangelopen, geen of nauwelijks geel op de lip; de bloemen zijn slanker en bloeien iets vroeger.
Ik vond geen tussenvormen.
Gewoon een lokale variatie?


groet, marc

Zonnekoning

Hallo Marc,

Begint de natte duinvallei met een P?
Ik ben daar begin juni geweest en is erg mooi geworden! Nu nog de andere helft... :)

Het m.i. een kleurvariant binnen de soort die je niet vaak tegenkomt, vergelijkbaar met mijn avatar.
Dat is een spierwitte Harlekijn, gefotografeerd een jaar of 15 geleden op de Noordvaarder.
Deze foto is van dit jaar! 8)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Jan Essink

Inderdaad is die witte variant erg zeldzaam.

Er bestaat in Duitsland een site waar alleen witte vormen te zien zijn en deze staat er niet op zie www.albiflora.eu , eventueel kan je via mij het email adres opvragen van de beheerder hiervan.

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

mcbud

Hallo Jan,
dank voor je bevestiging en de -bijzondere- link. Ik vond het contactadres van de auteur inmiddels op de site en zal morgen wat betere foto's maken om op te sturen.


groet, marc

BramDB


markmeijrink

Dag Bram,

de plant op jouw foto valt binnen de variatiebreedte van Purperorchis - Orchis purpurea. Bij de hybride moet de bloemvorm meer intermediair zijn. Purperorchis heeft, om het maar zo te zeggen, een 'pofbroek' en nogal brede dijen, en nagenoeg geen, maar wel een breed bovenlichaam. Soldaatje heeft niet deze pofbroek, en een dun, lang bovenlichaam. Met name de helmkleur (buitenzijde) moet anders zijn, dus veel lichter paars dan een normale Purperorchis of lichtroze tegenover de geheel witte kleur van een zuiver exempaar Soldaatje. Het komt vaker voor dat de uiteinden van de lobben een iets andere kleur hebben.

M.v.gr. Mark

PieWie

Deze orchis stond afgelopen week te bloeien op een kalkgrasland in de Eifel. Eén van de ouders is vliegenorchis maar heeft iemand hier een idee wat de tweede soort is? Op dit terrein staat o.a. bijenorchis.
Op een ander kalkgrasland stond ook vrij talrijk de hybride soldaatje x poppenorchis. Erg fraaie en opvallend grote planten.

Groeten,

Pierre

Zonnekoning

Het is in ieder geval een Ophrys maar welke?
Met een beetje fantasie zou het een Vliegenorchis x Spinnenorchis kunnen zijn, maar daar zijn geen foto's van.
Welke soorten komen er in de buurt voor?
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.