Mijn eerste zweefvlieg v/h jaar

Gestart door Robert Heemskerk, april 07, 2006, 22:50:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Insektenforum,

Vanmiddag bij IJburg zag ik op een wilgenkatje deze Zweefvlieg(man)
Het is door de beharing toch een beetje een bij-achtige zweefvlieg denk ik..
Blond behaard, ogen zijn overigens ook behaard(?).
Opvallende donkere lijnen in de vleugels.
Grootte ~15 mm. Vrij donker/zwart met lichte witte beharing.
Op enkele foto's kun je lijnen zien in het donkerzwarte halsschild.

Ik dacht eerst aan een Eristalis-soort, hij heeft wel iets van een Kegelbijvlieg (Eristalis Pertinax) qua houding en uiterlijk.
En die hebben ook zo'n doorschijnend halsschild met lijnen en kunnen dacht ik ook best behaard zijn? Wat ik dan wel vreemd vindt zijn die lijnen in de vleugels en dat ie zo donker is..
Maar misschien is ie wel jong en moet deze nog kleuren?

groet, Robert Heemskerk

Robert Heemskerk

en nog een van een andere kant..

han.endt

#2
Vanwege de donkere antennen, witbehaarde 'kont' en de bijna geheel donkere dijen lijkt mij dit een Wilgengitje, Cheilosia grossa. Verwarring is mogelijk met het algemenere Tweekleurige Gitje, Cheilosia albipila.
Aangezien ik C. grossa niet zo goed ken ook maar even op de mening van Mark wachten.

In ieder geval heel fraaie foto's!

Robert Heemskerk

#3
Leuk Han!,

Ik wist niet dat gitjes zo fors kunnen zijn?
bedankt tot zover.., ik ben benieuwd.


en de foto is gemaakt uit de hand, zonder statief..
Toen ik eenmaal mijn statief ernaast gezet had en mijn camera erop gezet had, was ie gevlogen..
Gelukkig had ik net wat zon op dat moment..
Heb ik wel de hele dag met een statief lopen slepen.. :(


groet, Robert  

grunsven

Wow heet dat C. grossa Wilgengitje? Da's schrikken
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Mark van Veen

#5
CiteerVanwege de donkere antennen, witbehaarde 'kont' en de bijna geheel donkere dijen lijkt mij dit een Wilgengitje, Cheilosia grossa. Verwarring is mogelijk met het algemenere Tweekleurige Gitje, Cheilosia albipila.
Aangezien ik C. grossa niet zo goed ken ook maar even op de mening van Mark wachten.

In ieder geval heel fraaie foto's!
Ik wil het onmiddelijk bevestigen, zie de donkere antennen en het zeer behaarde lichaam. Mannetjes zijn overigens juist opvallend donker behaard op de achterste achterlijfsegmenten, hier helaas slecht te zien.

Overigens erg tamme beesten. Vorig jaar, op het verjaarpartijtje van mijn jongste, zwoven ze boven het veld waar wij zaten. Ze landden zo op je arm. De grossa op de kaft van mijn boek is van dat beest.

Maar zeer fraaie opnamen? Zijn ze al aan de waarneming gehangen? Dan kan ik ze bij het overzicht toevoegen!
groet,

Mark van Veen

Robert Heemskerk

#6
Bedankt voor jullie compliment en reactie, ik zal de foto's op waarneming.nl zetten.
Ik ben er zelf ook blij mee  :rolleyes:

groet, Robert