kerstwintergasten

Gestart door Pim, december 26, 2004, 17:01:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Vanmorgen de calorieën van het zeer uitgebreide kerstdiner van gisteren eraf gefietst. Samen met mijn geliefde eerst naar de Lepelaarplassen gereden en in de vogelhut een kijkje genomen. Het was schitterend helder winterweer, de meeste mist behoorde tot het verleden.  
De wilde zwanen zijn vaste wintergasten op de plas, ditmaal telde ik 16 exemplaren, maar soms wel eerder zo'n dertig exemplaren. De wilde zwanen duiken vaak onder en nuttigen plantaardig voedsel vanuit de bodem. Door het gewoel in de modder zijn er vaak tafeleenden in de buurt die de hele tijd nabij de wilde zwaan onderduiken om ook een kersthapje te veroveren.

Het was eigenlijk (relatief) rustig op de gedeeltelijk bevroren plas: ik zag een negental pijlstaarten, een vrouwtje nonnetje, een vrouwtje brilduiker, tien wintertalingen en een paartje grote zaagbekken. Op een klein eilandje zaten twee witte kwikstaarten.

Bij het Blocq van Kuffeler zat tussen de meerkoeten nog steeds de albino, een aparte verschijning tussen deze zwarte vogels. Langs de kant op de stenen liep een waterral, een prachtige vogel die meestal de beschutting opzoekt. Deze winterdagen lokken hem wat meer uit zijn schuilplekjes. Op enkele plekken dook een dodaars onder. Ook weer nonnetjes, vier man en een vrouwtje.

We namen de fiets over de afgesloten dijk (Oostvaardersdijk), aan de linkerkant lag het Markermeer en rechts de verbindingszone (tussen lepelaarplassen en Oostvaardersplassen).
Boven het riet vloog een schitterende roerdomp, iets verderop daalde hij weer en verdween tussen de ruigte. Baardmannetjes waren op diverse plekken te horen, maar ook erg goed te zien. Acht wilde zwanen zwommen in een wak. Ook in het Markermeer weer enkele nonnetjes, grote zaagbekken en enkele brilduikers.

Het Jan van den Boschpad (Almerezijde van de Oostvaardersplassen) leek vandaag, tweede kerstdag, wel een wandelboulevard. Met mijn telescoop tuurde ik het gebied af, een groot aantal buizerds, eentje was bijna geheel wit. In een boomtop zat een havik en later zagen we een sperwer. Een groot aantal grote zaagbekken (11 man, 16 vrouw) pleisterden in het waterrijke gebied. Enkele watersnippen vlogen over. Een vogeltje kwam steeds bovenin een rietstengel zitten, deed me eerst denken aan een roodborsttapuit, maar na nadere bestudering bleek het te gaan om een vrouwtje (eerste winter) paapje. Vooral het wippen van de staart deed de vogel veelvuldig. De (beige)witte wenkbrauwstreep was ook goed te zien. Het is een aparte waarneming want het is eigenlijk een zomergast. De vogel was ook weinig schuw. De baardmannetjes zaten ook zeer dichtbij in het riet en waren zonder verrekijker zelfs fraai te bekijken.

Vanuit de uitkijkheuvel zag ik honderden kieviten en goudplevieren (winterkleed). Een eenzame grote zilverreiger zocht naar iets eetbaars en drie wilde zwanen slobberden in het water. Tussen de Heckrunderen liep een vos, de vele ganzen wisten waarschijnlijk precies hoe snel deze rakker was want ze bleven gewoon zitten terwijl de vos rakelings langsliep. Helaas geen klapekster, ruigpootbuizerd of zeearend (de big three) gezien vandaag. Op de terugweg zaten op de stenen langs de dijk een zestal sneeuwgorzen. Van mij mag de hele winter wel zo helder zijn!!


groetjes...
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

-Arthy-

Argh, opeens wil ik ook weg :D
Rick Gevers

Pim

Niemand houd je tegen, trek de wijde wereld in......
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Trouwens door diverse reacties paapje op onzeker gezet.
Ik sta altijd open voor feedback ;)

Snap alleen die wenkbrauwstreep en dat gedrag niet (de hele tijd op en neer gaand staartje....), maar wie weet kom ik daar nog eens achter...?
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Rick van der Weijde

#4
Was donderdag ff een dagje in Flevoland. Helaas de Zeearenden, Klapeksters en Buffelkopeend bij Muiderberg gemist. Kun niet alles hebben he.

Wat mij toen ook opviel, en zo te zien jouw ook Pim, waren de vrij grote aantallen Grote Zaagbekken. Met name uit de Lepelaarshut en bij Jan van den Boschpad. Op de Lepelaarplassen waren sowieso vrij grote groepen eenden te vinden, alleen te ver weg voor mijn telescoop om er iets van te maken (ja Kuif- Tafel- & Grote Zaagbek). Door de harde wind was er echter vrijwel niets tot niets op het Markermeer te vinden. Alles had blijkbaar de luwte opgezocht. Toen wel een groep van minstens 31 Wilde Zwanen bij de Lepelaarsplassen, maar waarschijnlijk nog meer doordat de groep achter het eiland nog doorging.
Verdere leuke waarnemingen waren een Smelleken vrouw jagend en 2 Blauwe Kieken bij Jan van den Boschpad en een Ruigpootbuizerd bij de Kleine Praambult.

De Paap/RoBoTap en de Baardmannen echter niet gezien. Vooral de laatste vind ik altijd erg leuk... Wie weet een volgende keer.  ;)
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

-Arthy-

Als ie een duidelijke oogstreep had lijkt het me een paapje  <_<
Een soort beoordelen op de datum waar je in zit lijkt me ook een beetje apart ;)
Rick Gevers

Pim

#6
Vandaag een winterwandeling te Den Oever gemaakt, kan ik een ieder aanraden.

zie verslagje op:

www.freewebs.com/natuurverslaving
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl