Zakdragers, Psychidae (1: maart-april)

Gestart door acherontia, maart 22, 2006, 22:09:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kees v.d.Berg

#60
Ik kreeg van een "vlinder relatie " Henk Bunjes een leeg zakje van de Taliporia tubilosa, hij had deze zondag 26-03-2006 gevonden op de stam van een beuk op landgoed Slichtenhorst bij Nijkerk RD:162-467.
http://www.waarneming.nl/img.php?f=39057&w=640&h=480

http://www.waarneming.nl/img.php?f=39058&w=640&h=480

grootte 2 tot 3 cm, dikte 3 a 4 mm iets driehoekig opgebouwd.
het zou daar een algemene soort zijn.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

zakdrager

CiteerHoi Henk,

Langs de zuidkand van de hoekse waard zijn verschillende plaatsen waar je goed bij de vloedlijn kunt, ik heb je stukje tekst uitgeprint en in mijn exursie boekje gestopt.
als het meezit hoor je nog van mij in dit kader  :)
O ja, doorkweken tot juli is i.v.m. de andere soorten vlinders uit vloedmerk. Whittelia retiella vliegt al april/mei.

Henk

zakdrager

CiteerHet moet eind maart/ 1 of 2 april geweest zijn. Ze waren vrij klein ik denk niet veel langer dan 1 cm. Ik zal nog wel eens kijken dit jaar. Rond die tijd was het namelijk zowieso wel leuk daar in de duinen.

(Ze zaten overigens niet stil maar kropen rond)
Klinkt als Dahlica triquetrella (maar dat blijft natuurlijk een gok)

Henk

zakdrager

CiteerEr ontwikkelde zich bij mij een zekere gène; boomstarende mensen worden door andere mensen net zo vreemd aangekeken als degene die naar de boom staart.. nee dan liever nog met een verrekijker de stad door, in het ergste geval wordt je dan voor viezerik uitgemaakt.  :lol:

Waar kan ik de andere soorten aantreffen en op welke specifieke kenmerken moet ik letten?
Hoi Laatvlieger,

Mooie vondst in Leiden.
Dat genante herken ik wel. Zeker als je door je hurken moet om het onderste stuk van een boomstam te bekijken. Mensen denken vast dat je in je broek zit te poepen. Maar gelukkig wint bij de meeste mensen de nieuwsgierigheid het van de verontwaardiging (cq beschaving) want ik krijg bijna alleen maar geinteresseerde reacties.

Je vraag is wat te omvattend voor een eenvoudig antwoord. Ik zou beginnen met Dahlica triquetrella en Psyche caste, die op veel plekken (muren, bomen) te vinden zijn. Van beide staan al foto's op de pagina's hiervoor.

Henk

zakdrager

Citeer@ Northwinds, lijkt mij Psyche casta..... maar wacht maar even met het eventuele invoeren tot Henk gesproken heeft  :D


Jeroen
Henk spreekt: Psyche casta. (Met de kanttekening dat voor een 100% determinatie uitkweken noodzakelijk is. Het zou in theorie ook crassiorella kunnen zijn maar dat laten we voorlopig even voor wat het is)

Henk

zakdrager

CiteerHan, Henk, allemaal,

Gisteren uren een "discussie" gevoerd met Frits Bink over primitief en geavanceerd... Het is dus toch zo dat een soort die aan het begin staat en alle oorspronkelijke kenmerken nog bezit als primitief wordt beschouwd (en dus nog verder kan evolueren) en soorten die later volgen en waarbij een of meer kenmerken verloren zijn gegaan (veranderd zijn) als geavanceerd, zelfs als het een doodlopend pad is....

Gelukkig proberen biologen de termen primitief en gevorderd/geavanceerd steeds minder te gebruiken.

Jeroen

Zakdragers zijn natuurlijk gewoon uberhaupt primitieve wezens...... :P
Hoi Jeroen,

ik ben blij dat ik er dus niet zover naast zat (al geef ik meteen toe dat ik in deze de autoriteit van anderen volg). Het is nog maar de vraag of de weg van de psychiden een doodlopend pad is. Hoewel dat voor enkele soorten in de Nederlandse context zou kunnen kloppen, denk ik niet dat het in zijn algemeenheid opgaat. Ondanks hun eigen immobiliteit komen soorten als casta en triquetrella toch op veel plekken (vaak/soms ook in stedelijke omgeving die flink op de schop is geweest) voor waar je ze eigenlijk niet meer zou verwachten als ze zo kwetsbaar zouden zijn.

Henk  

zakdrager

CiteerIk kreeg van een "vlinder relatie " Henk Bunjes een leeg zakje van de Taliporia tubilosa, hij had deze zondag 26-03-2006 gevonden op de stam van een beuk op landgoed Slichtenhorst bij Nijkerk RD:162-467.
http://www.waarneming.nl/img.php?f=39057&w=640&h=480

http://www.waarneming.nl/img.php?f=39058&w=640&h=480

grootte 2 tot 3 cm, dikte 3 a 4 mm iets driehoekig opgebouwd.
het zou daar een algemene soort zijn.
Hoi Kees,

Taleporia tubulosa is in het grootste deel van Nederland een algemene tot soms zeer algemene soort. Verder is hij makkelijk te vinden als hij er zit. Interessant is daarom eerder waar hij niet voorkomt en waarom! Dit neemt niet weg dat er delen van Nederland zullen zijn (mn Hafdistrict) waar hij misschien niet of maar weinig voorkomt. Ook het niet voorkomen is een waarneming (als je goed gezocht hebt).

Henk

acherontia

CiteerHet is nog maar de vraag of de weg van de psychiden een doodlopend pad is.

Dat het tamelijk harde beestjes zijn blijkt wel uit in wat voor omstandigheden ze allemaal kunnen overleven en bijvoorbeeld hoe lang ze zonder voedsel kunnen...

Echter zeker de parthogenetische vorm heeft weinig tot geen vermogen om verder te evolueren en op dat punt is het dus een doodlopend pad.... Wat dat betreft biedt een Narycia meer mogelijkheden dat was de strekking van het verhaal van Frits...... Feitelijk is de hoeveelheid DNA materiaal dat in een celkern aanwezig is dus een maat..


Jeroen



acherontia


acherontia


acherontia


acherontia


han.endt

Niet om de daterminatie in twijfel te trekken, maar gewoon ter informatie. Ik dacht altijd dit zakjes waren van een Coleophora:
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=39058

acherontia

Hoi Han,

Tja de zak van tubulosa wijkt ook wel wat af van die van andere zakdragers en ook ik dacht vroeger altijd dat het een Coleophora betrof... Wat nou precies de verschillen zijn durf ik je niet te zeggen behalve dan dat ze nogal fors van formaat zijn. Betekent dit dat je de tweede zakdragersoort in de omgeving van Ermelo gespot hebt?  ;)


Groeten,

Jeroen

Elachista

De vorm zegt al genoeg, gewone Coleophorazakken zijn veel korter en bij T. tubulosa zijn ze eigenlijk meer 'uitgerekt'.
Ook de materialen die je aan de buitenkant ziet, die erin verwerkt zijn wijzen op een zakdrager en niet op een Coleophora.
Groet,
Tymo

Elachista

Groet,
Tymo

han.endt

#76
Met de lengte en het materiaal ben je er nog niet. Er zijn heel veel coleophora's en ze hebben allemaal een kenmerkend zakje, waaronder zakjes die veel lander zijn dan die van de Psychidae.

Elachista

Vreemd genoeg vind ik telkens dezelfde soort op bomen, en andere coleo's op bladeren. Nooit anders van vorm of materiaal.
Ik weet niet wat dat nou voor reden heeft..
Op zich, als je goed naar de de zakken kijkt dan is het verschil toch wel zichtbaar, dan is het meer gevoelsmatig.
Groet,
Tymo

Danielle

Hallo allemaal,

Eindelijk gevonden!

Ik weet nu ook dat ik ze op de andere bomen die ik al eerder heb bekeken absoluut niet zaten en dus niet met m'n neus heb zitten kijken :P , want bij deze waarneming was het bij de eerste boom in 1 oogopslag al raak. Ik heb 3 bomen bekeken en op 1 boom zat helemaal niets, op 2 andere zaten ze wel.

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1093858

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

Elachista

Groet,
Tymo

acherontia

#80
Nou nou dat gaat hard met Luffia lapidella. Waar ik nu erg benieuwd naar ben is of hij vooral in het stedelijk gebied zit of bijvoorbeeld ook in het buitengebied van Spijkenisse, Rotterdam etc.

Ik heb de zakjes vroeger ook wel in Zoetermeer en Delft gevonden maar bijvoorbeeld nooit in Meijendel (mooi duingebied bij Den Haag - Wassenaar).

In ieder geval gefeliciteerd Danielle met deze vondst, op naar de volgende zakdragersoort!

Jeroen

Kees v.d.Berg

#81
Wat zie jij ook alweer Daniëlle wie volgt wie??? :D

Mooi hoor, nu de Hoeksewaard nog
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

zakdrager

Citeer
CiteerHet is nog maar de vraag of de weg van de psychiden een doodlopend pad is.

Echter zeker de parthogenetische vorm heeft weinig tot geen vermogen om verder te evolueren en op dat punt is het dus een doodlopend pad....

Jeroen
Ok Jeroen, ik zie wat je bedoelt. Ik denk i.h.a. niet zo evolutionair.

Henk  

zakdrager

#83
CiteerBacotia claustrella:



Jeroen
Jeroen,

doet je lens het weer?

Henk

zakdrager

CiteerMet de lengte en het materiaal ben je er nog niet. Er zijn heel veel coleophora's en ze hebben allemaal een kenmerkend zakje, waaronder zakjes die veel lander zijn dan die van de Psychidae.
Han, ik heb nog nooit gehoord van Coleophora's die zo groot zijn als tubulosa. Tubulosa wordt zo'n 14-20 mm en dat is echt nog een enorm verschil met de grootste Coleophora's die ik ken (ik schat zo'n 9-10 mm.). Je hebt wel gelijk dat er veel Coleophora's zijn met zakken die net zo groot of iets groter zijn dan die van de (kleinere) zakdragers.

Eerlijk gezegd zie ik niet goed wat de moeilijkheid is om de zakken van Coleophora's en Psychiden te onderscheiden, je ziet het op een of andere manier in een oogopslag. Het is veel moeilijker om het helder uit te leggen dan om het te zien. Psychiden bouwen hun zak stap voor stap uit en bekleden hem ook geleidelijk met allerlei relatief klein materiaal in verhouding tot de zak. Het zijn dus meer zakversierders. Coleophora's bouwen in een keer een nieuwe zak uit bijv bladmateriaal of zaden en bekleden die verder niet bij mijn weten. Als de zak te klein wordt, bouwen ze een nieuwe. Coleo's hebben daarom vaak jeugdzakken en adulte zakken die er verschillend uitzien. Maar het zijn dus zakbouwers. Verder zijn ze meestal makkelijk te onderscheiden omdat Coleo's meestal veel slanker en sierlijker zakken hebben.

Henk

laatvlieger

#85
landgoed elswout (NH):
Taleporia tubulosa
en waarschijnlijk Psyche casta.

Vluchtig gekeken op ca 10 bomen, maar geen Luffia lapidella!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

acherontia

#86
Hoewel iedereen hem nu wel kent toch nog een plaatje Luffia lapidella:



Jeroen

Danielle

CiteerMooi hoor, nu de Hoeksewaard nog
Kees, die kant laat ik aan jou over, word een beetje misselijk als ik het pontje neem met deze wind :P .

Allemaal bedankt voor de leuke reacties.

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

Kees v.d.Berg

Nu ook in de Hoekse waard Luffia lapidella

ongeveer 25 stuks waargenomen op oude grove lindestammen. 5 stammen bekeken.
RD: 087.7-426.0 grootte: 3-6 mm
Allemaal aan de noordoostkant van de stam (uit de wind?)
ook lege zakjes gevonden en zakjes met een gaatje op de zijkant (?)
 
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

acherontia

#89
Lege zakjes..... wordt lastig om daar echt iets over te zeggen zeker bij een soort als lapidella......., het heeft er meer en meer van weg dat deze soort in staat is om de zak te kunen verlaten en een nieuwe zak te bouwen.

De zakjes met een gaatje aan de zijkant zijn geparasiteerde zakjes, jij ziet de uitkruipopening van de sluipwesp....


Jeroen