Hoofdmenu

Apparatuur

Gestart door hiskodevries, februari 27, 2006, 20:49:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

starten maar
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

carel

Ik gebruik een Nikon spottingscope 80a en een canon powershot a80
hieronder afgebeeld.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jeroen Nagtegaal

Ik heb momenteel een Canon EOS 3000N met 28-80mm van Canon en een 70-210mm van sigma, Ik heb daarbij nog wat macrolensjes om mee te spelen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Kees v.d.Berg

Ik gebruik een Konica minolta Dynax 7 D met een 28-300 mm Tamron lens met een macro instelling.
de 300 mm instelling komt overeen met een 450 mm lens voor mijn kamera als omrekening van een 35 mm film naar de maat van mijn ccd chip.
Voor het komende seizoen ga ik werken met een 180 mm Macrolens van Tamron, ik heb er al een aantal foto's mee gemaakt van met name hele kleine insecten.
de minimale instelling van deze lens is 47 cm waardoor ik minder snel verjaag.
Ik ben me zelf aan het trainen met deze lens uit het handje te fotograferen omdat dit sneller werkt in het veld.
Alle foto's die ik tot nu toe heb gemaakt zijn wel geflitst met een Minolta 3600 hs(D).
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Tatanka

#4
Ik fotografeer met een Nikon D70 met verschillende lenzen voor verschillende toepassingen. Totale bereik hiervan is van 18 tot 500mm, 27 - 750mm 35mm eq.
Manfrottostatiefsysteem met 3-way kop, verschillende filters voor de diverse lenzen en een dagrugzak-achtige fototas.

Dragonfly

#5
Ik heb een half jaar terug tweedehands een spiegelreflex nikon F501 op de kop getikt met een 50mm lens en een 75-300mm nikkorzoomlens en een metz staafflitser. Wat ouder, maar werkt echt goed en ik ben er als beginner erg blij mee!

Het enige wat ik mis is de echte macro-fotografie, dat is een beetje lastig...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Tatanka

CiteerIk heb een half jaar terug tweedehands een nikon F501 op de kop getikt met een 50mm lens en een 75-300mm nikkorzoomlens en een metz staafflitser. Wat ouder, maar werkt echt goed en ik ben er als beginner erg blij mee!

Het enige wat ik mis is de echte macro-fotografie, dat is een beetje lastig...
Niets mis met jouw apparatuur, leren fotograferen moet je juist met beperkte middelen doen anders is het eind zoek...

Als je naar macro wil kijken en om je budget wilt denken. Probeer dan de 70-300 APO II van Sigma eens. Voor 170.- van marktplaats te halen (ik had em zelfs voor 130.-) en die heeft een macrostand. Is verder optisch iets beter dan jouw nikkor en ook sneller qua focussen. Gebeurt niet vaak dat een Sigma beter is dan en Nikkor, maar dit keer wel.
Je kan de Nikkor altijd nog op marktplaats zetten dan.

Dragonfly

Bedankt Gerben!
Ik ben trouwens echt in mijn nopjes met mijn toestel, vooral als je je bedenkt dat ik de hele set, inclusief zonnekap, kapjes, aluminium koffer en draagtassen voor totaal 80 euri heb aangeschaft!

Ik heb nog een vraagje,
Een sigma-lens, die kan dus op een nikon?
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Corryabbink

Ik ben in het bezit van een Spiegelreflex Canon 350D met 18-55 lens en 2 macrolenzen t.w. de Canon EF 50 mm en een Tamronlens de AF90mm. Bevalt me voor macro en gewone fotografie prima.
Wat ik niet kan en wel graag zou willen is vogels fotograferen. Wat raden jullie mij aan? Ik ben niet in het bezit van een telescoop.
Moet ik een andere lens erbij kopen zo ja welke dan?
Of is het verstandiger een klein camera'tje erbij te kopen maar welke is daarvoor geschikt? Ik heb niet zoveel verstand van fototoestellen en de mogelijkheden ervan. Het verwisselen van lenzen bevalt me niet zo.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

CiteerIk ben in het bezit van een Spiegelreflex Canon 350D met 18-55 lens en 2 macrolenzen t.w. de Canon EF 50 mm en een Tamronlens de AF90mm. Bevalt me voor macro en gewone fotografie prima.
Wat ik niet kan en wel graag zou willen is vogels fotograferen. Wat raden jullie mij aan? Ik ben niet in het bezit van een telescoop.
Moet ik een andere lens erbij kopen zo ja welke dan?
Of is het verstandiger een klein camera'tje erbij te kopen maar welke is daarvoor geschikt? Ik heb niet zoveel verstand van fototoestellen en de mogelijkheden ervan. Het verwisselen van lenzen bevalt me niet zo.
Heeft niemand een advies voor mij? En dat met zoveel vogelaars  :(  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Hier kun je ook altijd vragen, veel kenners op het gebied van fotografie:
http://natuurfotografie.scene24.net

Die kunnen altijd helpen.

Groet,
Tymo

Corryabbink

Tymo je bent geweldig. Bedankt :duim:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Tatanka

CiteerBedankt Gerben!
Ik ben trouwens echt in mijn nopjes met mijn toestel, vooral als je je bedenkt dat ik de hele set, inclusief zonnekap, kapjes, aluminium koffer en draagtassen voor totaal 80 euri heb aangeschaft!

Ik heb nog een vraagje,
Een sigma-lens, die kan dus op een nikon?
Ja, Sigma is een "3rd party" die lenzen maakt (vaak een stuk goedkoper) voor de gangbare merken. De 70-300 APO Macro is er met mounts van Minolta, Canon etc, maar ook Nikon.
Die heb ik dus ook. Heerlijke lens voor dat geld!

@Corry abbink: een lens met een bereik van 300mm is toch een goed begin. Dezelfde lens die ik Dragonfly aanraad is ook te gebruiken voor het vogelen, een goedkoop begin. Tuurlijk zijn er betere, snellere (en dus ook duurdere) lenzen, maar het is maar wat je ervoor uit wil geven natuurlijk!

Corryabbink

Bedankt Gerben.  Als ik dus goed begrijp de Sigma 70-300 APO macro voor Canon. Op hoeveel afstand kan ik dan  een vogel in een boom goed op de foto zetten ?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Kees v.d.Berg

#14
Hallo Corry,

Ik heb vorig jaar alleen gewerkt met de Tamron 28-300  1:3,5-6,3 macro gefotografeerd, deze lens is breed inzetbaar en produceert prima plaatjes
Hij is ook voor de canon in productie.

Voor mijn camera is er wel een omrekening i.v.m. de gevoelige chip grootte dit is 1,5 maal brandpunt afstand.
De 28 mm stand komt dan in de praktijk neer op een 42 mm lens en de 300 mm stand komt fotografisch overeen met een 450 mm lens.
Met de hoogste stand kun je uitstekend uit de voeten in macro 1:2.9.
kortom ik ben er uiterst tevreden mee.
In het veld hoef je dan niet van lens te wisselen wat een hoop stof risico uitsluit.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Tatanka

CiteerBedankt Gerben.  Als ik dus goed begrijp de Sigma 70-300 APO macro voor Canon. Op hoeveel afstand kan ik dan  een vogel in een boom goed op de foto zetten ?
Klopt, hier is een link naar de nieuwste versie van de lens, de DG versie. Dat DG is niet zo vreselijk belangrijk, zolang je maar wel de APO Macro koopt (rode randje oa.): http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_a...303&navigator=3

Tsja, dat ligt er aan hoe dichtbij je komt en het formaat van de vogel. :)
Maar qua budget is er werkelijk niets wat er zo dicht bij in de buurt komt, je kan macrofoto's maken (1:2) maar ook vogels op afstand, en dat voor "weinig".


Tatanka

#17
CiteerIk hoor en zie veel goeds over de Sigma 50-500mm F4-6.3 EX DG HSM.
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_a...307&navigator=3

Zo ook op BirdPix: http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=1379

En foto's: http://www.pbase.com/jbarnes/birds
Het is eigenlijk ook de enige lens die met een "klein" budget de 500mm in bereik brengt samen met snelheid en redelijk goede kwaliteit.
Ik heb hem zelf ook, gister deze twee plaatjes geschoten van een vinkenpaartje:


Mark van Veen

CiteerIk hoor en zie veel goeds over de Sigma 50-500mm F4-6.3 EX DG HSM.
http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_a...307&navigator=3

Zo ook op BirdPix: http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=1379

En foto's: http://www.pbase.com/jbarnes/birds
Weet iemand hoe duur die lens is? (kortom: wat is klein budget?)
groet,

Mark van Veen

Tatanka

Vandaar de haakjes. Nieuw rond de 950 a 1200 euro al naar gelang de winkel waar je hem koopt.
Tweedehands: erg zeldzaam, je doet em niet snel weg wanneer je hem hebt of je moet dus ZWAAR upgraden richting een 500mm prime á € 5000.- :)
Maar 2e hands doet hij 700 a 850 euro. Ik hd gelukt met € 650 denk ik...

Mark van Veen

CiteerVandaar de haakjes. Nieuw rond de 950 a 1200 euro al naar gelang de winkel waar je hem koopt.
Tweedehands: erg zeldzaam, je doet em niet snel weg wanneer je hem hebt of je moet dus ZWAAR upgraden richting een 500mm prime á € 5000.- :)
Maar 2e hands doet hij 700 a 850 euro. Ik hd gelukt met € 650 denk ik...
Duidelijk, dank. Een body is het begin zie ik.
groet,

Mark van Veen

Tatanka

Citeer
CiteerVandaar de haakjes. Nieuw rond de 950 a 1200 euro al naar gelang de winkel waar je hem koopt.
Tweedehands: erg zeldzaam, je doet em niet snel weg wanneer je hem hebt of je moet dus ZWAAR upgraden richting een 500mm prime á € 5000.- :)
Maar 2e hands doet hij 700 a 850 euro. Ik hd gelukt met € 650 denk ik...
Duidelijk, dank. Een body is het begin zie ik.
Jazeker: prijzige hobby. Echter, waar ik sommige medefotografen vaker nieuwe lenzen zie kopen dan foto's maken is het maar wat je er zelf van maakt. Ik heb zelf het idee dat ik nu een set heb die mijzelf nog de baas is ipv andersom. Uit het materiaal valt veel meer te halen dan ik er nu mee kan en doe dus ik ben voorlopig echt wel zoet. Maar ja, dan ben je ook wel bijna € 2000 euro verder. Uiteindelijk kan altijd alles sneller en beter, maar trap niet in die vorm van "misbruik van omstandigheden" die hedendagen gewoon blijkt. Een buizerd gaat echt niet dichterbij zitten wanneer je met een duurder toestel aankomt. ;)

Tim de Boer

Ik heb gisteravond een 10d gekocht  :D , nu ff fatsoenlijke lenzen erbij halen en gaaaaaaaan!!
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

ToXiQ

Hoi Alle,

Duur spul allemaal :) Ben net overgestapt van een canon Digital Rebel (300D) met wat lenzen naar een point & shoot  :rolleyes: .

Elk wat wils natuurlijk. Was het zat om te moeten uitkijken naar die Sigma 50-500 lens alla 1000 Euro of de 100-400 IS USM van canon zelf.

Ben sinds enkele weken de trotse eigenaar van een Panasonic met een echte Leica lens erop. 35-420mm met een niet uitkomende lens.

Wat zijn zijn voordelen:
Lens komt niet naar buiten
Image stabilisation
goedkoop extra gls voor teleconverter of macro

Problemen:
Heeft voldoende licht nodig.

De onderstaande foto's zijn met deze camera gemaakt en de gemiddelde afstand bedroeg +- 50meter gebruikt met teleconverter





Afstand +- 30 meter



Er zal vast wat aan mankeren maar ik ben er blij mee. Nu nog leren foto's maken natuurlijk.

Ik mis nog een introduceer jezelf op het forum (of over het hoofd gezien).

mvgr Walter


Corryabbink

Hallo Walter,
Gefeliciteerd. Het zijn in mijn ogen prachtige foto's. Ik heb een Canon 350D en vind al dat gewissel met lenzen een heel gedoe waarvan ik de meerwaarde niet zie. Wel de meerprijs.

Als ik nou ook nog zulke prachtige foto's kon maken .......tegen de tijd dat de goede lens erop zit is de vogel gevlogen.

Hoe bevalt ze bij macro-opname? Dat is voor mij heel belangrijk.
Misschien ga ik de hele zooi nog wel eens omruilen of sparen voor een toestel erbij i.p.v. een dure lens.
Heb jij jouw SRL Canon ingeruild?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Tatanka

CiteerHallo Walter,
Gefeliciteerd. Het zijn in mijn ogen prachtige foto's. Ik heb een Canon 350D en vind al dat gewissel met lenzen een heel gedoe waarvan ik de meerwaarde niet zie. Wel de meerprijs.

Als ik nou ook nog zulke prachtige foto's kon maken .......tegen de tijd dat de goede lens erop zit is de vogel gevlogen.

Hoe bevalt ze bij macro-opname? Dat is voor mij heel belangrijk.
Misschien ga ik de hele zooi nog wel eens omruilen of sparen voor een toestel erbij i.p.v. een dure lens.
Heb jij jouw SRL Canon ingeruild?
Mooi foto's Walter, hartstikke leuk.

@Corry: niet om ook maar iets af te doen aan de foto's van Walter, maar dat lukt jou ook met de 350D hoor... Een 300mm lens is hiervoor al voldoende, zoals we eerder concludeerden.
't Is wel zo dat een P&S gewoon een stuk goedkoper uitvalt, maar dat merk je ook wel in de kwaliteit. Als dat niet zo'n gemis is voor je, okay, maar ik ben doelbewust omhoog gegaan van de top-P&S camera's naar een DSLR. En ik zou NIET meer terug willen. Ik heb een flinke poos gespaard (ben maar een student met een zaterdagbaantje) en het is een heel gesjouw wanneer ik op pad ben, maar ik kan na enorm veel leren en nog veel en veel meer oefenen wel foto's maken die nu op het niveau zitten als met mijn P&S camera, maar dan met een veel hogere kwaliteit.

Het is ook deels een maatschappelijk probleem: tegenwoordig is het niet zo normaal meer wanneer je ergens een jaar voor spaart. Ik doe dat gewoon wel: ik wist dat ik de Sigma 50-500 wilde hebben maar heb rustig gewacht tot ik na een jaar richting de prijs van een 2e hands ging. Toen werd hij toevallig goedkoop aangeboden en heb ik gehapt. Viel mooi samen. En nu verlekker ik me wel bij 500mm primes van € 5000.-, maar ik denk er niet aan om er een te kopen: ik heb mijn setje nu wel compleet. Als over 3 jaar een D2X camera (top Nikon cam) een stuk in prijs is gedaald of 2e hands rondgaat, dan koop ik er zo eentje. Rustig aan hoor... De vogels komen echt niet sneller bij of dichterbij een dure camera ;)

Kees v.d.Berg

#26
Ik ben het helemaal met Gerben eens, ruim een jaar heb ik gespaard voor mijn slr D camera met een 28-300 mm lens en nu weer een jaar voor mijn 180 mm macrolens
die laatste heb ik om echt het kleine werk te kunnen doen.
Met mijn eerste 28-300 mm kon ik echt alles in het veld van macro tot midden tele.
Met een 6 milj. pixel ccd chip kun je de foto toch nog tot een prima kwaliteit 1024/768  of 1600/1200 pix.formaat croppen. waardoor toch een prima macro opname ontstaat.
Mijn zoomlens was echt niet zo duur en is nu vast wel weer goedkoper ik betaalde er €369 voor maar weet zeker dat hij  nu nog goedkoper te koop is.
het aardige van mijn nieuwe macrolens is dat daar ook de zelfde truc mee kan worden toegepast dan krijg je wel echt bijna micro opnamen
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

ToXiQ

#27
Hoi

Deze camera, panasonic FZ30 is 8MP en kost +- 500 Euro

Dit is niet een echte point en shoot maar eerder een hybride. Hij heeft alleen manual zoom zoals een DSLR en kan zowel Manual als automatisch scherpstellen. Tevens bezit deze camera TOP glas van Leica.

Zie onderstaand lijstje van het optisch zoom bereik.

op 8MP = 420mm
op 5MP = 435mm
op 3MP=  668mm

Met een teleconverter tcon 17 olympus (een van de betere +- 70 Euro)) wordt het:

op 8MP = 714mm Optisch
op 5MP = 739mm Optisch
op 3MP=  1136mm Optisch

NIET digitaal dus.

Tevens heeft deze camera een image stabilisatie met 2 modes.

Daar kan geen sigma of canon lens tegenop. Voor de prijs van een van deze lenzen kan ik de komende 3 jaar een verbeterde versie van dit toestel voor kopen.

Dit was zo ongeveer mijn redenatie toen ik de testresultaten van deze camera zag en wat ie kon. Verschillende testen van deze camera in vergelijking met bijvoorbeeld de canon eos 20D geven aan dat deze camera standaard voor 500 euro "bijna" de kwaliteit haalt van de canon incl het zwaar geschut (lees de 100-400mm IS USM lens) alla 4500 Euro....

Laat ik voorop stellen dat ik niet tegen DSLR ben heb er zelf verschillende gehad.

Een duidelijke stelling is dat niet alleen het fototoestel goede foto's maakt maar degene die erachter staat. Het toestel is (maar) een hulpmiddel.

Als ik nu voor een nieuwe DSLR zou moeten gaan zou het de Konica Minolta 5d (of was het d5) zijn. Image stabilisator op de chip en voor de rest een voortreffelijk toestel voor rond de 500 euro (alleen body).

Macro's doet deze ook de volgende foto is met macro lens van leica de elpro 2

Full frame geen crop of iets dergelijks:



Ik ga ervanuit dat dit macro genoeg is :)

mvgr Walter

oh ja Corry, ik heb mij spullen verkocht via Marktplaats en toen pas deze gekocht.


Tatanka

Walter, het is niet de bedoeling om er een discussie van te maken over welk soort camera beter is, ik adviseer Corry alleen omtrent de apparatuur. Jouw reactie komt over alsof je uit alle macht duidelijk wil maken dat jouw camera ook goed is: dit betwist ik ook totaal niet dus bespaar je de moeite ;)
Een ieder koopt voor zijn doeleinden een (type) camera en dat is je goed recht. De vergelijking tussen een dergelijke Panasonic en een DSRL-set is appels met peren vergelijken; ze hebben beiden voor en nadelen en de gebruiker zal kiezen tussen de verschillende opties.
Op de vergelijking die je hierboven schets is nogal wat aan te merken gezien het appels-en-peren-verhaal maar daarom ga ik daar ook niet op in.

Corryabbink

Allemaal bedankt voor de bovenstaande discussie. Daar trek ik voor mij (voorlopig) de conclusie uit dat ik niet overhaast iets moet aankopen. Ik heb mijn DSLR nog geen jaar en daarvoor had ik nog nooit met een DSLR gewerkt. Dus alles was nieuw. Ik had tot dusver helemaal geen verstand van lenzen, brandpunten, sluiterstijden enz.enz. en heb nu na het maken van ca 6000 foto's pas enige grip op de zaak. Ik ken danook lang alle mogelijkheden van mijn Canon 350D nog niet. Wel weet ik onderhand dat het een dure hobby is. Maar zoals Gerben zegt alles hoeft ook niet direkt compleet te zijn. Bij mij speelde tijdens de aankoop mee dat ik altijd al een SLR-camera had willen hebben omdat ik graag fotografeer en je vooral vroeger meer mogelijkheden met zo'n camera had.
Een nadeel is het gewicht, verwisselen van lenzen en het prijskaartje.

Tegenwoordig zijn de mogelijkheden van de Dcompact sterk uitgebreid en ze  hebben het grote voordeel dat ze licht zijn en je alles in 1 klein pakketje bij de hand hebt.
Het prijskaartje dat eraan hangt is beduidend lager.

Natuurlijk is er verschil in kwaliteit maar daarvan heb ik niet zoveel verstand en het is maar wat je verlangt.

Ik kan me best voorstellen dat iemand een compact koopt ipv een dure lens, die soms onbereikbaar is gezien het kostenplaatje, om toch de mogelijkheid te hebben zijn of haar droomfoto's te kunnen maken.

Nog belangrijker is dat de mens achter de camera mede de waarde van de foto bepaalt.

Al met al ik ga nog maar even door met oefenen met mijn huidige materiaal.


met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"