Hoofdmenu

Vroegste data 2009

Gestart door ArjenDrost †, maart 11, 2009, 22:15:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Hier vind ik alleen nog maar Vuurjuffer....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

Ja, ik heb vandaag ook pas m'n eerste libel gezien. Ik gok Noordse Witsnuit, maar eigenlijk was het daar te kort voor...

vuurvlinder

Heb nog geen enkele libel gezien! :'( Gelukkig wel veel vlinders, zag vandaag 4 Landkaartjes!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Zowaar! Ik zag net mijn eerste Vuurjuffer.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jeroen Nagtegaal

En ik zag net mijn 9 eerste Tengere Grasjuffers, Oja had ook al enkele (4) Noordse witsnuiten avn het jaar,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

lukkie

Vandaag de eerste Beekrombout :)
Groeten, Luuk

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

En platbuik ook met de 18e... Gaat weer erg hard!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jaap van Dam

Hallo allemaal,

Vandaag in de Goudse Hout mijn eerste (verse) glassnijder ontdekt en in de middag nog mijn eerste viervlek. Verder nog enkele variabele waterjuffers en in ieder geval een uitgekleurd lantaarntje (mijn eerste) en waarschijnlijk nog een lantaarntje.

Mijn eerste variabele waterjuffer (niet uitgekleurd vrouwtje) had ik op de 18de april en op de 19de zag ik nog twee uitgekleurde vrouwtjes variabele waterjuffer.

Groeten Jaap

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Jaap van Dam op april 20, 2009, 18:04:46 PM
Hallo allemaal,

Vandaag in de Goudse Hout mijn eerste (verse) glassnijder ontdekt en in de middag nog mijn eerste viervlek. Verder nog enkele variabele waterjuffers en in ieder geval een uitgekleurd lantaarntje (mijn eerste) en waarschijnlijk nog een lantaarntje.

Mijn eerste variabele waterjuffer (niet uitgekleurd vrouwtje) had ik op de 18de april en op de 19de zag ik nog twee uitgekleurde vrouwtjes variabele waterjuffer.

Groeten Jaap

Leuk!, voer je het ook in?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Kunnen die Lantaarntjes geen vrouwtjes Variabele zijn geweest? Heb je foto's?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Was een goede hoor, dat lantaarntje van Jaap.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jaap van Dam

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 20, 2009, 18:12:28 PM
Citaat van: Jaap van Dam op april 20, 2009, 18:04:46 PM
Hallo allemaal,

Vandaag in de Goudse Hout mijn eerste (verse) glassnijder ontdekt en in de middag nog mijn eerste viervlek. Verder nog enkele variabele waterjuffers en in ieder geval een uitgekleurd lantaarntje (mijn eerste) en waarschijnlijk nog een lantaarntje.

Mijn eerste variabele waterjuffer (niet uitgekleurd vrouwtje) had ik op de 18de april en op de 19de zag ik nog twee uitgekleurde vrouwtjes variabele waterjuffer.

Groeten Jaap

Leuk!, voer je het ook in?

Hoi Jeroen, ik voer altijd mijn waarnemingen in  ;)

Groeten Jaap

Jaap van Dam

Citaat van: Goyatlah op april 20, 2009, 18:13:59 PM
Kunnen die Lantaarntjes geen vrouwtjes Variabele zijn geweest? Heb je foto's?

Hoi Dolf,

Er staat een foto bij mijn waarneming. Zoals je ziet, heeft Weia er inmiddels ook naar gekeken.

Groeten Jaap

lukkie

Groeten, Luuk

Goyatlah

Leuk, heb er daar vorig jaar een mannetje en een vrouwtje gezien (begin juni dacht ik)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Citaat van: Jaap van Dam op april 20, 2009, 18:49:10 PM
Citaat van: Goyatlah op april 20, 2009, 18:13:59 PM
Kunnen die Lantaarntjes geen vrouwtjes Variabele zijn geweest? Heb je foto's?

Hoi Dolf,

Er staat een foto bij mijn waarneming. Zoals je ziet, heeft Weia er inmiddels ook naar gekeken.

Groeten Jaap

Kon het van de thumnails al zien  :D
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Citaat van: JohanvantBosch op april 19, 2009, 20:19:44 PM
Citaat van: atalanta op april 19, 2009, 20:14:45 PM
Opvallend dat er weer voorjaarsrecords sneuvelen na die krankzinnige april 2007. Maar als ik de grafiek bekijk is deze begin april zelfs nog wat warmer:

De winter is blijkbaar snel weggewarmd.... ;)
Zou het niet zo kunnen zijn (ik ben aan het verhuizen, de Corbet zit in een doos) dat de vroege voorjaarssoorten het grootste deel van hun larvale vervellingen al in de herfst hebben doorgebracht? In dat geval maakt het dus niet zoveel uit hoe streng de winter duurt. Ze hoeven dan namelijk niet zoveel meer te doen (het lijkt me toch dat die beestjes niet overdreven actief zijn in de winter) en kunnen dan, zodra het lekker weer wordt, meteen uitsluipen.

In dat geval heeft niet zo zeer de strengheid van de winter, maar meer de duur invloed op wanneer de libellen uitsluipen...

Zomaar even een gedachte hoor.

ArjenDrost †

#139
Maar even een update. Heb bij de nieuwe gevallen geprobeerd de waarneming erbij te zetten. En ik heb alle records uit de fenologielijst van waarneming.nl gehaald, ik heb hier geen veldgids bij de hand en volgens mij zijn er de afgelopen jaren veel records gesneuveld.

1. 3-4-2009 Vuurjuffer (record: 2-4)
2. 13-4-2009 Noordse witsnuitlibel (record: 4 april - veldgids)
3. 14-4-2009 Maanwaterjuffer (record: 12-4)
4. 14-4-2009 Lantaarntje (record: 1-4 - veldgids)
5. 14-4-2009 Smaragdlibel (record: 11-4)
6. 15-4-2009 watersnuffel (oude record: 16 april)
7. 15-4-2009 viervlek (??niet in fenologielijst??, record veldgids 14-4)
8. 15-4-2009 variabele waterjuffer (record: 13-4)
9. 17-4-2009 Glassnijder (record: 14-4)
10. 18-4-2009 Venwitsnuitlibel (?? niet in fenologielijst??, oude record veldgids: 20-4)
11. 18-4-2009 Platbuik (oude record: 20-4, foto van huidje)
12. 19-4-2009 Azuurwaterjuffer (record: 17-4, klopt deze?)
13. 20-4-2009 Beekrombout (oude record: 22-4, geen foto)
14. 20-4-2009 Tengere Grasjuffer (oude record: 15-4, veldgids)

Edit Johan: ik vul en pas wat dingen aan en maak nieuwe records vet.

Goyatlah

Citaat van: ArjenDrost op april 20, 2009, 21:30:02 PM
Citaat van: JohanvantBosch op april 19, 2009, 20:19:44 PM
Citaat van: atalanta op april 19, 2009, 20:14:45 PM
Opvallend dat er weer voorjaarsrecords sneuvelen na die krankzinnige april 2007. Maar als ik de grafiek bekijk is deze begin april zelfs nog wat warmer:

De winter is blijkbaar snel weggewarmd.... ;)
Zou het niet zo kunnen zijn (ik ben aan het verhuizen, de Corbet zit in een doos) dat de vroege voorjaarssoorten het grootste deel van hun larvale vervellingen al in de herfst hebben doorgebracht? In dat geval maakt het dus niet zoveel uit hoe streng de winter duurt. Ze hoeven dan namelijk niet zoveel meer te doen (het lijkt me toch dat die beestjes niet overdreven actief zijn in de winter) en kunnen dan, zodra het lekker weer wordt, meteen uitsluipen.

In dat geval heeft niet zo zeer de strengheid van de winter, maar meer de duur invloed op wanneer de libellen uitsluipen...

Zomaar even een gedachte hoor.

Klopt wel, beestjes gaan in de laatste instar de winter in
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Zo, ik heb de lijst bij gewerkt tot vandaag (zie 2 posts omhoog). Bij alle waarnemingen waarvan ik de eerste waarneming kon vinden deze erbij gezet (van Vuurjuffer en Smaragdlibel is de eerste waarneming dus niet ingevoerd in waarneming.nl). Verder bij alle soorten het record wat hier in de fenologielijst staat gebruikt. Alleen staan gek genoeg niet alle soorten in die lijst....

JohanvantBosch

Citaat van: ArjenDrost op april 20, 2009, 22:05:53 PM
Zo, ik heb de lijst bij gewerkt tot vandaag (zie 2 posts omhoog). Bij alle waarnemingen waarvan ik de eerste waarneming kon vinden deze erbij gezet (van Vuurjuffer en Smaragdlibel is de eerste waarneming dus niet ingevoerd in waarneming.nl). Verder bij alle soorten het record wat hier in de fenologielijst staat gebruikt. Alleen staan gek genoeg niet alle soorten in die lijst....

Ik heb nog wat aanvullingen een aanpassingen gedaan mbv veldgids.

Weia

#143
Ik heb de ontbrekende soorten gemeld, zes stuks! Raar. De records in de veldgids staan vaak wat strakker dan op deze site, maar er zijn wel weer mooie verbeteringen. Ze staan al genoteerd voor de volgende druk.
Edit: ik typte gelijk met Johan! Inderdaad vier echte records.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

Citaat van: Goyatlah op april 20, 2009, 21:49:42 PM
Citaat van: ArjenDrost op april 20, 2009, 21:30:02 PM
Citaat van: JohanvantBosch op april 19, 2009, 20:19:44 PM
Citaat van: atalanta op april 19, 2009, 20:14:45 PM
Opvallend dat er weer voorjaarsrecords sneuvelen na die krankzinnige april 2007. Maar als ik de grafiek bekijk is deze begin april zelfs nog wat warmer:

De winter is blijkbaar snel weggewarmd.... ;)
Zou het niet zo kunnen zijn (ik ben aan het verhuizen, de Corbet zit in een doos) dat de vroege voorjaarssoorten het grootste deel van hun larvale vervellingen al in de herfst hebben doorgebracht? In dat geval maakt het dus niet zoveel uit hoe streng de winter duurt. Ze hoeven dan namelijk niet zoveel meer te doen (het lijkt me toch dat die beestjes niet overdreven actief zijn in de winter) en kunnen dan, zodra het lekker weer wordt, meteen uitsluipen.

In dat geval heeft niet zo zeer de strengheid van de winter, maar meer de duur invloed op wanneer de libellen uitsluipen...

Zomaar even een gedachte hoor.

Klopt wel, beestjes gaan in de laatste instar de winter in
Weer wat geleerd!  ;)

ArjenDrost †

Citaat van: atalanta op april 20, 2009, 22:17:33 PM
Ik heb de ontbrekende soorten gemeld, zes stuks! Raar.
Enig idee waarom deze soorten niet in de fenologielijst opduiken? Ik vind het discriminatie ;)

Goyatlah

Is een leuk boekje uit: Dragonflies uit van Corbet & Brooks (2008), voor libellenliefhebbers (itt wetenschappers). Wordt bij de NHBS op het moment gedumpt.

Staan dit soort dingen ook in.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Citaat van: Goyatlah op april 20, 2009, 22:25:44 PM
Is een leuk boekje uit: Dragonflies uit van Corbet & Brooks (2008), voor libellenliefhebbers (itt wetenschappers). Wordt bij de NHBS op het moment gedumpt.

Staan dit soort dingen ook in.
Hmmm, waarom moet je me nou weer naar die NHBS-site sturen?? Dit boek ziet er idd mooi uit, maar ik vind er ook meteen weer een ander boek wat ik wil hebben...
Nou ja, gelukkig heb ik extra boekenkastruimte in m'n nieuwe huis :P

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Jeroen Nagtegaal

Ideetje om de lijst in de 1e post ook te bewaren?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com