Hoofdmenu

Vroegste data 2009

Gestart door ArjenDrost †, maart 11, 2009, 22:15:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Citaat van: Bertusvr op april 14, 2009, 22:17:34 PM
Ben benieuwd hoe de aantallen zijn dit jaar, vanwege de wat koudere winter.
Ik vraag me af of dat echt invloed heeft. Alleen voor larven die in ondiepe wateren leven (die dus tot op de bodem bevriezen) zou dit een effect kunnen hebben. Bij alle andere watertypen zal er nog wel wat water onder het ijs gezeten hebben, waar de larven dus hebben kunnen overleven.
Alleen de ontwikkeling zal misschien trager gegaan zijn (al denk ik dat de meeste ontwikkeling van de larven plaatsvindt in de warmere periodes).

JohnvR

Die dagen eerder, dat is ten opzichte van vorig jaar zeker? Het zou ook interessant zijn het aantal dagen t.o.v. het record weer te geven.

Citaat van: Gert Veurink op april 14, 2009, 19:50:49 PM
en de eerste smaragdlibel door Sander Bot, dus:

1. 3-4-2009 Vuurjuffer (9 dagen eerder)
2. 13-4-2009 Noordse witsnuitlibel (10 dagen eerder)
3. 14-4-2009 Maanwaterjuffer (11 dagen eerder)
4. 14-4-2009 Lantaarntje (13 dagen eerder)
5. 14-4-2009 Smaragdlibel (11 dagen eerder)

Gert Veurink

Citaat van: JohnvR op april 14, 2009, 22:25:44 PM
Die dagen eerder, dat is ten opzichte van vorig jaar zeker? Het zou ook interessant zijn het aantal dagen t.o.v. het record weer te geven.

Citaat van: Gert Veurink op april 14, 2009, 19:50:49 PM
en de eerste smaragdlibel door Sander Bot, dus:

1. 3-4-2009 Vuurjuffer (9 dagen eerder)
2. 13-4-2009 Noordse witsnuitlibel (10 dagen eerder)
3. 14-4-2009 Maanwaterjuffer (11 dagen eerder)
4. 14-4-2009 Lantaarntje (13 dagen eerder)
5. 14-4-2009 Smaragdlibel (11 dagen eerder)

t.o.v. van vorig jaar ja.
Idd leuk om de records erbij te pakken, maar die heb ik niet. Ik zat er bij het maantje al naast. Dat is wel eerder dan de eerste in de velgids genoemde datum maar André wees mij er al op dat-ie in 2007 op 12 april is gezien. Als iemand anders de records weet, graag!
groet!
Gert Veurink



hiskodevries

ja jij hebt die records ook
http://waarneming.nl/soort/feno/621
en dat kan je voor elke libel / juffer oproepen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

g.j. keizer

#94
Citaat van: Goyatlah op maart 11, 2009, 22:25:39 PMOptimist. Vuurjuffer pas op 12 april, en vorig jaar was de winter veel warmer en korter dan dit jaar. Duurt dus minstens nog een maand.
Dolf,
En vanmiddag streek net na 14.00 uur de eerste Vuurjuffer (mannetje) neer op een klimplant naast mijn tuinvijver (Berkelland/Achterhoek).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

ArjenDrost †

@Gerrit: zoals je in de rest van deze thread had kunnen lezen, worden er intussen al veel Vuurjuffers gezien (de eerste op 3 april).... Het bericht wat jij citeert is dus al wat achterhaald.

Ik vandaag ook op zoek geweest, niet echt lekker vuurjuffergebied, dus ook niks gevonden. Maar wel erg lekker weer  8)

g.j. keizer

Citaat van: ArjenDrost op april 15, 2009, 17:13:53 PM
@Gerrit: zoals je in de rest van deze thread had kunnen lezen, worden er intussen al veel Vuurjuffers gezien (de eerste op 3 april).... Het bericht wat jij citeert is dus al wat achterhaald.
@Arjen,
Voor zover ik na kan gaan is dit wel de eerste melding uit de Achterhoek.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Goyatlah

Citaat van: g.j. keizer op april 15, 2009, 14:45:56 PM
Citaat van: Goyatlah op maart 11, 2009, 22:25:39 PMOptimist. Vuurjuffer pas op 12 april, en vorig jaar was de winter veel warmer en korter dan dit jaar. Duurt dus minstens nog een maand.
Dolf,
En vanmiddag streek net na 14.00 uur de eerste Vuurjuffer (mannetje) neer op een klimplant naast mijn tuinvijver (Berkelland/Achterhoek).

Hier vandaag in Groningen dus ook de eerste. Niet zo'n beste foto, maar toch...

@Arjen, waar zat jij? De mijne komt uit Appelbergen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Citaat van: Goyatlah op april 15, 2009, 17:39:48 PM
@Arjen, waar zat jij? De mijne komt uit Appelbergen.
M'n andere gebiedje: het Friese Veen. Ik wist dat ik daar in ieder geval Bosanemonen en Oranjetipjes als backup zou hebben...

Maar mooi dat ze daar al zijn, wie weet heb ik ergens nog een keer een uurtje over tussen het verhuizen door....

Goyatlah

Citaat van: ArjenDrost op april 15, 2009, 17:56:08 PM
Citaat van: Goyatlah op april 15, 2009, 17:39:48 PM
@Arjen, waar zat jij? De mijne komt uit Appelbergen.
M'n andere gebiedje: het Friese Veen. Ik wist dat ik daar in ieder geval Bosanemonen en Oranjetipjes als backup zou hebben...

Maar mooi dat ze daar al zijn, wie weet heb ik ergens nog een keer een uurtje over tussen het verhuizen door....

Friese Veen ga ik pas heen als de Vars vliegen (of de Glassnijder natuurlijk, maar Var is eigenlijk altijd eerder). En Appelbergen is veel warmer.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Tim de Boer

Vandaag in de weerribben in ieder geval 5 soorten, vuurjuffer, noordse winter natuurlijk, variabele water, viervlek en smaragd , niet verkeerd :) Wel gezocht naar glassnijder maar niet gevonden helaas.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Jeroen Nagtegaal

Overigens vliegen de Noordse witsnuiten al weer ruim buiten het water, Volledig uitgekluer en wel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohnvR

Ik heb overigens ook foto's, man en vrouw.

Citaat van: JohnvR op april 14, 2009, 16:17:44 PM
Ook in Noord-West Nederland (Noord-Hollands Duinreservaat) is het losgebarsten. Vandaag (EDIT: 14 april) 44 juffers in een uurtje, 4 poeltjes, 2 soorten, Bruine winterjuffer (28) en Vuurjuffer (16).

JohanvantBosch

Citaat van: Gert Veurink op april 14, 2009, 22:41:32 PM
Citaat van: JohnvR op april 14, 2009, 22:25:44 PM
Die dagen eerder, dat is ten opzichte van vorig jaar zeker? Het zou ook interessant zijn het aantal dagen t.o.v. het record weer te geven.

Citaat van: Gert Veurink op april 14, 2009, 19:50:49 PM
en de eerste smaragdlibel door Sander Bot, dus:

1. 3-4-2009 Vuurjuffer (9 dagen eerder)
2. 13-4-2009 Noordse witsnuitlibel (10 dagen eerder)
3. 14-4-2009 Maanwaterjuffer (11 dagen eerder)
4. 14-4-2009 Lantaarntje (13 dagen eerder)
5. 14-4-2009 Smaragdlibel (11 dagen eerder)

6. 15-4 watersnuffel (in de veldgids staat 16 april)
7. 15-4 viervlek (veldgids 14-4)
8. 15-4 variabele waterjuffer (veldgids 13-4, nog geen foto gezien, van lantaarntje ook niet)

ronald

ik vond vandaag drie larvenhuidjes van de gewone oeverlibel. niet helemaal volgens de regels, want deze huidjes hangen er al vanaf de zomer van 2007 ;D
ze hangen in de vogelhut aan de zuidkant van de rottige meenthe, die hut staat boven het water, en de larven zijn door naden in de vloer van de hut naar binnen gekropen.
eentje hangt meteen bij de ingang, links op ooghoogte. een meter hoger hangt nog eentje, en achter de trap hangt op een meter of drie ook nog een.
best wel uniek, want ik ken geen andere plek waar huidjes zo lang blijven hangen. en zeker ook apart dat ze in een vogelhut uitsluipen.
mocht je er nog eens langskomen, let er dan maar eens op. het verteld meteen hoe ver sommige larven kunnen kruipen.
de huidjes wel graag laten hangen, ik ben wel benieuwd hoe lang ze het er volhouden, en nu kan er tenminste in de winter ook lekker om huidjes gezocht worden ;)
groeten, Ronald van Seijen

Gert Veurink

Citaat van: JohanvantBosch op april 16, 2009, 22:00:47 PM
Citaat van: Gert Veurink op april 14, 2009, 22:41:32 PM
Citaat van: JohnvR op april 14, 2009, 22:25:44 PM
Die dagen eerder, dat is ten opzichte van vorig jaar zeker? Het zou ook interessant zijn het aantal dagen t.o.v. het record weer te geven.

Citaat van: Gert Veurink op april 14, 2009, 19:50:49 PM
en de eerste smaragdlibel door Sander Bot, dus:

1. 3-4-2009 Vuurjuffer (9 dagen eerder)
2. 13-4-2009 Noordse witsnuitlibel (10 dagen eerder)
3. 14-4-2009 Maanwaterjuffer (11 dagen eerder)
4. 14-4-2009 Lantaarntje (13 dagen eerder)
5. 14-4-2009 Smaragdlibel (11 dagen eerder)

6. 15-4 watersnuffel (in de veldgids staat 16 april)
7. 15-4 viervlek (veldgids 14-4)
8. 15-4 variabele waterjuffer (veldgids 13-4, nog geen foto gezien, van lantaarntje ook niet)

9 17-4 Glassnijder (Bas Verhoeven: http://waarneming.nl/waarneming/view/42560124)
groet!
Gert Veurink



Weia

Citaat van: MartinBorsboom op april 13, 2009, 19:23:38 PM
Deze dan: http://waarneming.nl/waarneming/view/42497575
wat komt er in de buurt? ???
Smaragdlibellen hebben zeer bruine vleugels. (Glassnijder inderdaad niet helemaal uit te sluiten, Dolf.)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

Die keizer staat als larf, dus die telt niet.
Over verschil noorden/zuiden: geen slechte suggestie dat het aan verschil in strengheid van de winter ligt, in de schaatstijd bleek het verschil Fryslân/Utrech dag na dag tussen de 5 en 10 graden te liggen. Het vorstgetal van Fryslân was dus een stuk slechter (vanuit schaatsen bezien, warmer dus) dan in Utrech. Arjen heeft gelijk, denk ik, dat het gaat om de temperatuur van het water ónder het ijs, en die is veelal zo'n 4 graden. Maar een dikke ijslaag is minder gauw ontdooid, dus de temperatuur van het water blijft toch langer laag bij meer vorst en daarmee wordt de larvale ontwikkleing trager. Vermoed ik zo.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

Citaat van: atalanta op april 17, 2009, 19:00:51 PM
Die keizer staat als larf, dus die telt niet.

nu wel ja, stond tot vandaag als copula
groet!
Gert Veurink



Jeroen Nagtegaal

Klopt, heb de waarnemer zelf even gevraagd, is een bekende van mij. Was hem vergeten om te zetten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

Citaat van: atalanta op april 17, 2009, 19:00:51 PM
Die keizer staat als larf, dus die telt niet.
Over verschil noorden/zuiden: geen slechte suggestie dat het aan verschil in strengheid van de winter ligt, in de schaatstijd bleek het verschil Fryslân/Utrech dag na dag tussen de 5 en 10 graden te liggen. Het vorstgetal van Fryslân was dus een stuk slechter (vanuit schaatsen bezien, warmer dus) dan in Utrech. Arjen heeft gelijk, denk ik, dat het gaat om de temperatuur van het water ónder het ijs, en die is veelal zo'n 4 graden. Maar een dikke ijslaag is minder gauw ontdooid, dus de temperatuur van het water blijft toch langer laag bij meer vorst en daarmee wordt de larvale ontwikkleing trager. Vermoed ik zo.

zelf denk ik eerder dat het aanhoudende mooie voorjaarsweer de libellen nu massaal het water uitjaagt. de waarnemingen in Fryslân waren maar een paar, zelf schrijf ik die vooral toe aan enig geluk, en mogelijk een hogere waarnemersactiviteit die dagen. zelf heb ik die dagen alles op de kop gezet in het noorden, en geen enkel vers beestje gezien, het was zeker niet erg uitbundig nog
ik heb het nog niet heel goed uitgeplozen, maar volgens mij kwamen de eerste hoge aantallen gewoon uit zuidelijker streken.

vandaag trouwens wel 6 soorten gezien in en rond de weerribben:
viervlek 5
N witsnuit 2
smaragd 4
vuurjuffer 40+
variabele 2
noordse winterjuffer 1
gister zag ik een fusca in de wieden, das al 7 soorten, zeker niet verkeerd zo vroeg in het seizoen al.
groeten, Ronald van Seijen


frankneijts

Hoewel in diverse goede libellenbiotopen geweest vandaag vond ik maar op 1 plek Viervlekken, maar dan wel meteen een hele bende! In de Kromhurken, een klein reservaatje langs de Keersop onder Bergeijk vond ik in ca.''n half uurtje tijd minimaal 20 exemplaren en verder ook geen enkele andere libel.. De meeste nog aardig vers maar ook al enkele rijpere beestjes.
In De Maaij volop Vuurjuffers en een paar Bruine Winterjuffers.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ronald

vandaag twee glassnijders, en mijn eerste smaragdzwermpje gezien. toch zeker 100 stuks hingen bij het reeen pad in de olde maten aan het eind van de middag.
de komende weken kan dit op de betere plaatsen machtige taferelen opleveren. als je de betere zwermen wilt zien moet je zoeken naar open delen van laagveengebieden waar net een stukje bos in staat, liefst met een open plek of stripe uiteraard. aan het eind van de middag verzamelen ze daar dan om de nacht door te brengen.
in bosrijkere omgeving kun je ook al erg leuke zwermpjes vinden, maar de echt grote zwermen vind je als er maar weinig dekking is en ze zich flink concentreren.
groeten, Ronald van Seijen

JohanvantBosch

#114
Citaat van: JohanvantBosch op april 17, 2009, 22:10:19 PM
Citaat van: Gert Veurink op april 17, 2009, 16:40:29 PM
9 17-4 Glassnijder (Bas Verhoeven: http://waarneming.nl/waarneming/view/42560124)
Veldgids: 14 april

Zoals jullie in het witsnuitentopic hebben gezien ook al weer Venwitsnuitlibel op 18 april (veldgids 20 april, nieuw record dus)

Heerlijk trouwens om vandaag weer eens lekker libellen te kunnen kijken. Mijn eerste keer in het nieuwe seizoen (winterjuffers daargelaten). Genieten, echt voorjaarsgevoel!
Overigens een waarschuwing: in de gebieden rondom Kootwijk is Staatsbosbeheer fanatiek aan het controleren op  mensen die buiten de paden gaan (ja, ik doe dat wel eens). Dit heeft niet per se met libellen te maken (reptielen/amfibien en wild), maar als libellenkijker krijg je er wel mee te maken. IN sommige gebieden waarvan ik dacht dat je er mocht lopen, blijkt dat niet te mogen; in andere waar dat eerder wel mocht, mag dat nu niet meer. Een prent van SBB kost 60 euro. Wordt zo toch een beetje een duur dagje.... :(

Platbuik

Citaat van: Gert Veurink op april 17, 2009, 16:40:29 PM
Citaat van: JohanvantBosch op april 16, 2009, 22:00:47 PM
Citaat van: Gert Veurink op april 14, 2009, 22:41:32 PM
Citaat van: JohnvR op april 14, 2009, 22:25:44 PM
Die dagen eerder, dat is ten opzichte van vorig jaar zeker? Het zou ook interessant zijn het aantal dagen t.o.v. het record weer te geven.

Citaat van: Gert Veurink op april 14, 2009, 19:50:49 PM
en de eerste smaragdlibel door Sander Bot, dus:

1. 3-4-2009 Vuurjuffer (9 dagen eerder)
2. 13-4-2009 Noordse witsnuitlibel (10 dagen eerder)
3. 14-4-2009 Maanwaterjuffer (11 dagen eerder)
4. 14-4-2009 Lantaarntje (13 dagen eerder)
5. 14-4-2009 Smaragdlibel (11 dagen eerder)

6. 15-4 watersnuffel (in de veldgids staat 16 april)
7. 15-4 viervlek (veldgids 14-4)
8. 15-4 variabele waterjuffer (veldgids 13-4, nog geen foto gezien, van lantaarntje ook niet)

9 17-4 Glassnijder (Bas Verhoeven: http://waarneming.nl/waarneming/view/42560124)

10 18-4 Venwitsnuit (veldgids 20-4!)
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Weia

Opvallend dat er weer voorjaarsrecords sneuvelen na die krankzinnige april 2007. Maar als ik de grafiek bekijk is deze begin april zelfs nog wat warmer:
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

Citaat van: atalanta op april 19, 2009, 20:14:45 PM
Opvallend dat er weer voorjaarsrecords sneuvelen na die krankzinnige april 2007. Maar als ik de grafiek bekijk is deze begin april zelfs nog wat warmer:

De winter is blijkbaar snel weggewarmd.... ;)

Taka

Ik zie alleen maar langpootmuggen.  :-\
(Sybe)

Goyatlah

Met 100 witsnuiten en 200 vuurjuffers is het voorjaar nu wel begonnen. Voer ze straks nog wel in.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's