Hoofdmenu

Acleris hyemana?

Gestart door Elachista, maart 14, 2006, 18:36:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Eind maart 2005, een bladrollertje waar ik nog niet helemaal zeker van ben.
Meerdere exemplaren op struikheide, ik vermoed qua vliegtijd en waardplant van die beestjes aangezien er heide stond Acleris hyemana.

Graag bevestiging/correctie.
Groet,
Tymo

Elachista

#1
Nummero twee
Groet,
Tymo

han.endt

Hierbij bevestigd.  :)  

Elachista

't Is weer geweldig.
Bedankt Han  :D  
Groet,
Tymo

Elachista

#4
Vanavond ook twee onbekende micro's, een uitdaging voor jou Han  :P

Beestje op licht, practisch 1,3 cm lang in rust. Doet me wat denken aan lipsiella, dat najaarbeest - en denk ik toch dat het een oecophoridae moet zijn.
Maar welke......



Groet,
Tymo

Elachista

Nummer twee, lijkt me ook een oecophoridae, dan van de subfamilie depressariinae.
Van deze familie heb ik geen boeken, en op internet kom ik er ook niet helemaal uit.
Ook op licht, krap een centimeter in rusthouding, met mooie puntige vleugels.
De tweede foto heb ik flink bewerkt in de hoop dat de vleugeltekening goed te zien is, het is een druk beest en kon ik nog maar net goed op foto krijgen.
Beide beesten overigens wel gevangen.



Groet,
Tymo

han.endt

Hallo Tymo,

De bovenste is Tortricodes alternella. De onderste weet ik zo gauw niet, maar als ik de vleugelvorm zie moet ik toch aan een acleris-typetje denken.

Elachista

Nogmaals bedankt Han.
Kun je nagaan, als je laat nog bezig bent met het op naam brengen denk je helemaal niet meer logisch en ga je in een andere familie zoeken.
Nu zie ik wel dat het een bladroller is, gisteravond/vanacht niet.
Die eerste was ik zelf niet op gekomen, die tweede zou ik maar een kunnen vinden die goed in de buurt zou komen, Acleris notana? Vleugelvorm en "stigma's" komen ook overeen.
Groet,
Tymo

han.endt

Ja die of A. ferrugana. Eventueel nog A. quercinana (veel zeldzamer).

UKMoths schrijft over A. ferrugana:
CiteerThis is a very variable species, and closely resembles A. notana. The two are best separated by examination of the genitalia, but ferrugana often shows a small black tuft of scales at a quarter distance from the head.