Op zoek naar een nieuwe verrekijker...

Gestart door Harm058, april 14, 2009, 20:15:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm058

Goedenavond!

Ik ben opzoek naar een goede en betaalbare verrekijker...


Budget tussten de 100 en 150 euro.....


Heeft er iemand tips of uitleg?

Alvast bedankt!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Harm058

en is dit ook dat ook wat?


Nieuwe Zoom Verrekijker met een vergroting van 24 x 50 inclusief zoom.

De vergroting bij deze verrekijker bedraagt: 24 x 50.

Daarmee wordt bedoeld dat het objekt wat u bekijkt 24 x vergroot wordt, de 50 staat voor de diameter van het objectief in mm.

Met deze verrekijker kan men o.a.perfekt gebruiken voor bijvoorbeeld hobby, jagen, vogels spotten, op de boot, vliegtuig spotten en andere sporten zoals racing kijken of paardrijden e.d.

-Vergroting x diameter van het objectief: 24x50
-Zoomfunctie 78 / 1000 mtr.
-Kleur van de verrekijker: zwart

-Kleur objectief: lenzen met groen-filter
-Lenzen in ontspiegeld glas (multicoat)
-Prismatype: porro

-Dioptrine instelling (oog-scherpte)
-Rubber gecoate behuizing
-Afdichting: de kijker is spatwaterdicht

-Beweegbare rubberen oogschelpen
-Maat:180 x 195 mm


Draagtas en draagriem meegeleverd!

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden



Jeroen Nagtegaal

Zoom raad ik echt af!
Heb zelf bij Foto Rooijmans in Budel (Noord Brabant) voor 150 euro een Vangurad HDT 10*42 Platinum gekoct, ben er zelf zeer tevreden mee. Is niet volledig kleurgecorigeerd, maar is daarmee niet hinderlijk. Ligt mij goed in de hans, stelt vlot scherp en kan tot ca anderhalve meter scherpstellen. Is ook weersbestendig.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Kijk ff bij de Lidl bij jou in de buurt. Daar hebben ze momenteel 10x50 Bresser kijkers liggen voor slechts 25 euro. Die dingen doen het prima!

Citaat van: Harm058 op april 14, 2009, 20:15:04 PM
Goedenavond!

Ik ben opzoek naar een goede en betaalbare verrekijker...


Budget tussten de 100 en 150 euro.....


Heeft er iemand tips of uitleg?

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Alex Kwak

Citaat van: vuurvlinder op april 15, 2009, 00:05:46 AM
Kijk ff bij de Lidl bij jou in de buurt. Daar hebben ze momenteel 10x50 Bresser kijkers liggen voor slechts 25 euro. Die dingen doen het prima!

Voor jouw budget zou ik dat ook doen. Kan je in tussentijd doorsparen voor een echt goede kijker, maar dan heb je het over vele honderden euro's, het liefst nog meer.
Maar daar zijn al genoeg topics over.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

snwja3

Harm, even wat opmerkingen in het algemeen:
- Verrekijkers van enig kwalitatief niveau beginnen in het algemeen rond de 400/500 euro.
Een kijker van 25 euro valt daar niet onder. Als je af en toe eens vogels kijkt kan die voldoen, maar als je regelmatig vogels kijkt ga je je ergeren aan een aantal zaken (lichtopbrengst, gewicht, te weinig details, onscherpe randen etc.). Zeker als je met vrienden gaat vogelen, en deze veel meer details kunnen zien (en dus genieten) ........
- Jij heb je budget op 100-150 euro gezet, ik raad je aan niet voor minder te gaan (zie boven). In die prijsklasse heb je best wel een aantal redelijke kijkers, waarbij je maar een klein aantal concessies moet doen. Zie reactie van Jeroen, die aan de Vanguard een schitterende kijker heeft.
Let op de vergroting (8 of 10x is voor vogels vaak het meest geschikt), lichtsterkte (met sommige coatings kunnen ze dit enorm verbeteren), onscherpe randen, en kleurranden bij het kijken naar objecten met tegenlicht (dat mag dus niet),, gewicht etc.
- Verder is een persoonlijke voorkeur bij kijkers altijd een belangrijk punt. De ene kijkt lekker door die kijker, de ander vind het beslist niets. Ga voor jouw keuze! Hiervoor ga je gewoon een aantal zaken af en vergelijk je de kijkers. Kan bij Vogelbescherming ook Budeldorpplein (grote sortering), maar ook een goede fotozaak bij je om de hoek. Koop hem niet van internet, zorg dat je hem eerst bekeken hebt, in je handen hebt gehad en er doorheen gekeken hebt (zie bovenstaande punten).
- koop nooit een zoom-verrekijker, ik ben nog nooit iemand tegengekomen die daar positief over was. Dure merken maken ze niet voor niets niet! Kwaliteit is in het algmeen slecht, onscherpe randen, verlies lichtopbrengst, gauw kapot ......
- In jouw prijsklasse heb je de meeste kijkers met 8x vergroting in de beste kwaliteisklasse. Soms ook 10x, maar dat zijn er maar enkele.
Wietze Janse

Alex Kwak

Een nadeel van een kijker van 100 a 150 euro is dat je dat geld kwijt bent.
Binnen een jaar wil je iets beters...

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

snwja3

#8
Citaat van: Alex Kwak op april 15, 2009, 16:35:46 PM
Een nadeel van een kijker van 100 a 150 euro is dat je dat geld kwijt bent.
Binnen een jaar wil je iets beters...

Alex.
Wil ik toch in min of meerdere mate bestrijden.
Bij eentje van 25 euro zeker, maar van 100-150 euro is de kwaliteit (als je de tijd neemt om rustig te zoeken) vaak van die mate dat een beginnende of af en toe kijkende vogelaar daar even mee vooruit kan. Is mijn inziens dus geen weggegooid geld!
Maar inderdaad, als je een fanatieke vogelaar wordt, wil je snel al naar iets beters .....

Om een voorbeeldje te geven:
In mijn jeugd vogelde ik veel met 2 vrienden. Eentje had een Kijkshopkijker van 25 gulden, de andere een Nikon van 200 gulden, ik een Crest van 125 gulden.
Zagen we eens wat strandlopertjes met tegenlicht, kon ik ze herkennen als Krombekken, zelf zien dat ze gedeeltelijk in zomerkleed waren. De Kijkshopkijker liet alleen maar zwarte vogels zien met kleurranden eromheen, de Nikon was zwaar en bijna niet stil te houden, met een slechte paarsverkleurende coating, waardoor weinig details te zien waren. De andere waren dan ook jaloers op mijn  kijkertje, waar ik toch zeker 4 jaar lekker mee gevogeld heb!
Wietze Janse

Goyatlah

Heb zelf Pentax Papilio 8.5 voor 139. Stelt tot 50cm, voor iedereen die niet alleen vogels doet. Probleem is alleen dat je bij excursies constant moet kijken wie hem nu weer geleend heeft  :D
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

GijsB

Ik heb zelf de bresser van 25 euro gekocht (al een paar maanden geleden, weet je zeker dat ze er nog zijn vuurvlinder?). De kijker viel me heel erg mee. De kwaliteit was zeer ver boven verwachting, het is geen swarovski, maar zeker een hele goeie kijker, vergelijkbaar met kijkers van rond de honderd euro waar ik ook wel eens doorheen gekeken hebt.

Mijn advies is kopen dat ding en ondertussen doorsparen voor iets beters
Gijs

Tilburg

Citaat van: Alex Kwak op april 15, 2009, 16:35:46 PM
Een nadeel van een kijker van 100 a 150 euro is dat je dat geld kwijt bent.
Binnen een jaar wil je iets beters...

Alex.
Inderdaad. Je kan beter investeren. Weet niet of je een fanatiek vogelaar bent. Heb toen ik een nieuwe wilde halen mijn budget op 250 gelegd. Toen prompt iemand mij een Swift Audubon in mijn handen legde, heb ik mijn budget toch maar verdubbeld  ;D. En heb er geen moment spijt van gehad!
Groeten uit het zuiden,

Kasper Sommer (18)

Harm058

Ik heb vanmiddag bij de Lidl nog 1 kunnen vinden en heb hem gekocht.....bevalt prima...tuurlijk geen topkijker .....maar voor dat geld voldoet ie prima!

bedankt voor alle adviezen en suggesties
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


vuurvlinder

Zei ik toch!  ;) ;D

Citaat van: Harm058 op april 15, 2009, 19:59:09 PM
Ik heb vanmiddag bij de Lidl nog 1 kunnen vinden en heb hem gekocht.....bevalt prima...tuurlijk geen topkijker .....maar voor dat geld voldoet ie prima!

bedankt voor alle adviezen en suggesties
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Jan vH

Citeer
- koop nooit een zoom-verrekijker, ik ben nog nooit iemand tegengekomen die daar positief over was. Dure merken maken ze niet voor niets niet! Kwaliteit is in het algmeen slecht, onscherpe randen, verlies lichtopbrengst, gauw kapot ......

Ik heb zelf een zoomverrekijker. De kwaliteit is niet fantatisch (is al behoorlijk kapot), maar vergroot behoorlijk (tot 30 x). Ik ben er zelf eigenlijk best wel blij mee en kan meestal wel zien wat voor vogel het is. Minpunt is ook dat hij eigenlijk niet stil te houden is, ik leg hem meestal dus op een hekje of zo. Ik heb de kijker vorig jaar bij de aldi gekocht (was maar 15 euro), dus hij is waarschijnlijk nergens meer te vinden.
Jan van Harten
Validator Plantengallen