Zijn dit Geelpootmeeuwen?

Gestart door stiller3, februari 13, 2006, 20:26:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

stiller3

De foto is niet grandioos, maar toch hoop ik dat er iemand is die voor mij kan bevestigen (of indien nodig: ontkrachten) dat dit een duo Geelpootmeeuwen is, dat ik op 18 april 2005 gekiekt heb in Tilburg.
Alvast dank!

André

han.endt

Mantels zijn veel te donker voor Geelpootmeeuw of Pontische Meeuw. Dit zijn Kleine Mantelmeeuwen.

stiller3

Kan het zijn dat van de verschillende foto's van Geelpootmeeuwen op deze site, er feitelijk vele onjuist zijn?

Guus Peterse

Ik heb ze zojuist even vluchtig doorgekeken en ik kon er geen overduidelijke foute tussen ondekken. Er stond één kleine mantelmeeuw op, naast een geelpoot zodat je mooi het verschil in grijstint op de vleugels kunt zien.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Antonie Blom

Het zijn inderdaad beide kleine mantelmeeuwen, daarnaast kon ik op de foto's van de site ook eigenlijk geen foto's van kleine mantelmeeuwen vinden (die geelpootmeeuw worden genoemd). Ik ga dus helemaal met Guus mee in zijn antwoord.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

stiller3

Dank jullie wel allemaal... 't is weer even helemaal opnieuw oppakken na 15 jaar praktisch 'stilgelegen' te hebben. Lastig spul soms, meeuwen...  <_<  

Ad.Zee

Kan een meeuwen-kenner mij eens uitleggen hoe dat zit: Pontische Meeuwen, Geelpootmeeuwen en de bijbehorende Latijnse namen zijn allemaal verschillend. Jonsson zegt zus, maar mijn ouwe Bruun van 25 jaar terug kent die soorten niet eens. Wij hadden vroeger helemaal geen geelpootmeeuwen! Waar kan ik de moderne soort-definities vinden?

m. vr. gr
Ad van der Zee

Edwin Russer

#7
CiteerKan een meeuwen-kenner mij eens uitleggen hoe dat zit: Pontische Meeuwen, Geelpootmeeuwen en de bijbehorende Latijnse namen zijn allemaal verschillend. Jonsson zegt zus, maar mijn ouwe Bruun van 25 jaar terug kent die soorten niet eens. Wij hadden vroeger helemaal geen geelpootmeeuwen! Waar kan ik de moderne soort-definities vinden?

Hallo Ad, misschien kun je hier wat mee. Geplukt van www.dutchbirding.nl, committees en dan CSNA. En anders een beetje googelen op het net,  

Dutch avifaunal list: species concepts, taxonomic instability, and taxonomic changes in 1998

Note: this summary only contains the taxonomic changes as they will be adopted in Dutch Birding from the first issue of volume 20 (1998). For the complete paper, including the extensive introduction and full references, the interested reader is referred to the original publication (Dutch Birding 20 (1): 22-32, 1998). EDITORS

Larus cachinnans (Pontic Gull / Pontische Meeuw)
Larus michahellis (Yellow-legged Gull / Geelpootmeeuw)
Pontic Gull and Yellow-legged Gull are specifically distinct (cf Klein & Buchheim 1997, Klein & Gruber 1997), based on qualitative differences in morphology and vocalizations, and differences in behaviour and ecology (Klein 1994, Gruber 1995, Jonsson 1996, 1998, Garner 1997, Garner & Quinn 1997, Garner et al 1997, Klein & Buchheim 1997, Klein & Gruber 1997, Larsson & Lorentzon 1998). Pontic Gull and Yellow-legged Gull breed in close proximity along the Black Sea coast of Rumania, apparently without interbreeding (Klein & Buchheim 1997). Pending further analysis, atlantis is provisionally retained as conspecific with michahellis; barabensis and mongolicus are provisionally retained as conspecific with cachinnans.

Armenian Gull L armenicus is specifically distinct from Pontic Gull, Yellow-legged Gull and Heuglin´s Gull L heuglini based on qualitative differences in morphology and vocalizations (Géroudet 1982, Hume 1983, Dubois 1985, Grant 1986, 1987, Satat & Laird 1992, Buzun 1993, Filchagov 1993, Frede & Langbehn 1997).


Verder de officiele lijst van Nederlandse vogelsoorten:

http://home.planet.nl/~arnoud.vandenberg/

Een echte meeuwenkenner is, voor zover ik weet Rik Winters, wellicht dat je bij hem nog te rade kunt gaan,
rik.winters@dutchbirding.nl

Tenslotte geeft de Dutch Birding Kenmerkengids (auteur Nils van Duivendijk), een prima inzicht m.b.t. soortdeterminatie,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Antonie Blom

Over de DB-kenmerkengids ben ik het dit keer niet geheel eens. Ongeveer een half jaar geleden hadden we in de Alblasserwaard een aantal apparte meeuwen. Ik heb destijds veel gebruik gemaakt van deze gids, maar de determinatie was niet geheel juist. Een van de andere vogelaars heeft contact met de auteur (Nils van Duivendijk) opgenomen en deze heeft ook verklaard dat voor meeuwen als de pontische meeuw, deze gids niet goed bruikbaar is. Dit heeft er mee te maken dat deze gids geschreven is in de tijd dat de pontische meeuw enigzins ontdekt werd. Op dit moment is er eigenlijk maar een echt goed boek voor de pontische meeuw, maar dat is gelijk een vreselijk duur boek, dat alleen aantrekkelijk is voor meeuwenliefhebbers. Dat boek is: Gulls of Europe, Asia and North America - Klaus Malling Olsen and Hans Larsson - Helm - 2004
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Edwin Russer

CiteerOver de DB-kenmerkengids ben ik het dit keer niet geheel eens. Ongeveer een half jaar geleden hadden we in de Alblasserwaard een aantal apparte meeuwen. Ik heb destijds veel gebruik gemaakt van deze gids, maar de determinatie was niet geheel juist. Een van de andere vogelaars heeft contact met de auteur (Nils van Duivendijk) opgenomen en deze heeft ook verklaard dat voor meeuwen als de pontische meeuw, deze gids niet goed bruikbaar is. Dit heeft er mee te maken dat deze gids geschreven is in de tijd dat de pontische meeuw enigzins ontdekt werd. Op dit moment is er eigenlijk maar een echt goed boek voor de pontische meeuw, maar dat is gelijk een vreselijk duur boek, dat alleen aantrekkelijk is voor meeuwenliefhebbers. Dat boek is: Gulls of Europe, Asia and North America - Klaus Malling Olsen and Hans Larsson - Helm - 2004
Beste Antonie, dat was mij ontgaan maar ik had beter moeten weten omdat ik van Nils sowieso een maand geleden al had begrepen dat hij nu al werkt aan een update m.bt. zijn Kenmerkengids, maar in ieder geval bedankt!  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

stiller3

#10
[size=8]Ik ben wel zeer benieuwd naar die Kenmerkengids... hoe weet ik wanneer die uitkomt?

Groetjes, en overigens bedankt allemaal voor de input!
[/size]

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

Maar er wordt wel gewerkt aan een update,  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

stiller3

Accoord... over die update had ik het. Daar wacht ik dan liever op, dan de oude nog aan te schaffen.
tnx!