Hoofdmenu

HELP!!!

Gestart door Ismael, april 02, 2009, 18:37:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Al geruime tijd (enkele jaren zeker) zit er "iets" tussen het dakje van ons halletje. Nu begint het weer verschrikkelijk te stinken! Mijn vader is het beu, en terecht want je kunt er niet verkeren! Het beest zelf nog niet gezien, ik neem aan dat het of een rat of een marter is. Heb alleen foto's van de uitwerpselen, die zijn ongeveer ten hoogste 2-3cm Ze lijken vol met botjes te zitten maar kan ook wit uitgevallen keverschilden zijn? Heeft iemand een idee wat het is en wat er aan gedaan kan worden? Heel erg bedankt!



Groeten Ismaël Wind

Ismael

1a
Groeten Ismaël Wind

michel.wissink

Oei oei, ik vrees voor je dat je inderdaad met een steenmarter te doen hebt!
Mag ik je voor advies en meer info over steenmarters verwijzen naar deze site: Han Brinkcate's Steenmartersite ?
Heel veel succes!
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

mlahaye

Hallo Ismael,

De keutels zijn te klein voor een steenmarter en lijken beter te passen bij ratten, huisspitsmuizen of zelfs vleermuizen. Als het steenmarter is (ik weet niet waar jullie wonen, globaal gesproken), dan zou ook een flinke opening te vinden moeten zijn. De keutels van steenmarter zijn bovendien veel langwerpiger en groter. De keutels op de foto zijn vrij klein, smal en vol met insekten-resten, wat duidt op spitsmuizen of vleermuizen. Wellicht eens handig om in de schemering te kijken of je vleermuizen ziet uitvliegen?

De site van Han ten Brinkcate (over steenmarters) bevat veel informatie over steenmarter en goede adviezen, maar ook veel onzin. Je kan je eerst beter orienteren op andere sites. Bijvoorbeeld: http://www.zoogdiervereniging.nl/node/271 of bij aanwezigheid van vleermuizen: www.vleermuis.net

Succes met het oplossen van de problemen!
Maurice
admin


Ismael

#4
ok, ik zal eens met schemering gaan kijken. Dhr. C Achterberg (vzz) dacht aan rattenkeutels. Ik zal eens op wacht gaan staan ;) Vleermuizen...zucht. Wt moet je daar aan doen? En aan ratten dan, ik zucht maar weer eens In ieder geval bedankt heren :duim:

oja globaal gezien wonen wij naast een bosachtig parkgebied, veel bomen dus. Te Nijverdal
Groeten Ismaël Wind

Herman Bouman

Niets aan doen. Mooie en nuttige dieren vleermuizen!


frankw

Citeerok, ik zal eens met schemering gaan kijken. Dhr. C Achterberg (vzz) dacht aan rattenkeutels. Ik zal eens op wacht gaan staan ;) Vleermuizen...zucht. Wt moet je daar aan doen? En aan ratten dan, ik zucht maar weer eens In ieder geval bedankt heren :duim:

oja globaal gezien wonen wij naast een bosachtig parkgebied, veel bomen dus. Te Nijverdal
Ratten.............-val ;)
Of je moet ze het leven ziek maken door ze de hele tijd te verstoren en water over ze heen te gooien, dat helpt ook.. Pure terreur.. ;)  

Tim Hofmeester

Lijken mij in ieder geval geen marterkeutels, om dezelfde reden die maurice ook al aangeeft. Wat wel mogelijkheden zijn voor mij zijn inderdaad ratten, muizen of vleermuizen. Maar het eerste waar ik aan dacht zijn ratten.

Succes met het uitzoeken,
Tim
Tim Hofmeester

Draak

Ik vraag me af of deze ontlasting wel met het halletjes "monster" te maken hebben.
Want zou ook van egel kunnen zijn en dat er dus een ander dier in de hal vertoefd.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

Louis.Boumans

#9
Ik vond vorig jaar in mijn tuin keutels die er erg op lijken. Eerst zaten er net als bij deze vooral skeletdeeltjes van pissebedden in, later meer kevers en insecten. Deze waren ongeveer zo dik als een sigaret (kent u die nog?). Bleek toen van een egel te zijn. Toen ik bij invallende schemering postte bij mijn takkenhoop kwam hij / zij daaruit inderdaad tevoorschijn...

Maar als dit ook van een egel is, zit er in het dak van je halletje dus iets anders...  Ik heb ook nooit gemerkt dat egels stank verspreiden. Missch een dooie muis of mus in het dak?

Ismael

een egel lijkt mij inderdaad uitgesloten want die zitten niet tussen het dak en de vliering zeg maar. Er zit ook niets doods tussen.. Het moet leven omdat het al jaren zo is, het komt en gaat. Ik zal jullie up to date houden tot nu toe nog geen succes...
Groeten Ismaël Wind

Kees van Bochove

iig geen vleermuis. daar is 2 a 3 cm toch iets te groot voor :P
heeft een rat wel zulke grote?...
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Tim de Boer

ik zat te lezen en vond ook al dat er toch een flinke spitsmuis of vleermuis meegebracht moest worden om keutels van 2 a 3 cm te produceren :o Rat lijken me ook een beetje te groot voor dus waarom geen marter?
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Jeroen Nagtegaal

Lijkt me prima passen op een keutel van rat, is toch niet erg?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ismael

nog een opvallend iets, of misschien wel heel normaal. Rond 22u wordt de stank heel erg, dan kun je niet meer in de huiskamer vertoeven... Erg lastig allemaal!
Groeten Ismaël Wind

vuurvlinder

#15
@ Jeroen,

Steenmarter produceert veel grotere keutels, zie ook: http://www.zoogdiervereniging.nl/node/278
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Draak

Ik vraag me nog steeds af waarom deze keutels nog steeds bij het dier zou horen.
Daarvoor zou je het plafond denk ik leeg moeten trekken en het liefst zo snel mogelijk, want zou het een steenmarter zijn dan zou ze wel eens een nest kunnen hebben. Deze zijn idd nachtaktief dus zou dat wel kloppen in het verhaal.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

michel.wissink

CiteerDe site van Han ten Brinkcate (over steenmarters) bevat veel informatie over steenmarter en goede adviezen, maar ook veel onzin.

Maurice
admin
Maurice,

De site van Han ten Brinkcate komt op mij heel overtuigend en correct over.
Welke informatie zou jij als onzin bestempelen?

En verder vind ik 3 cm toch wel erg groot voor rattenkeutels; ik ken ze van 1 of 1½ cm, groter niet. Muskusrat heeft waarschijnlijk wel grotere, maar die verwacht ik niet in huis.

@ Ismael: kan het grijze stukje in 1 van de keutels op je foto's een stukje kunststof zijn, bijvoorbeeld van een kabel of een electronisch component?
(Ik zou het op mijn werk misschien zelfs kunnen analyseren).
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

mlahaye

Hallo Michel,

Ik vind het 'niet kies' om in het openbaar de site van Han ten Brinkcate te bekritiseren. Ik heb alleen aangegeven dat er ook andere sites zijn met informatie over overlast bij steenmarters en dat de site van Han niet de beste is.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin


Jeroen Nagtegaal

Citeer@ Jeroen,

Steenmarter produceert veel grotere keutels, zie ook: http://www.zoogdiervereniging.nl/node/278
ik zeg toch ook dat het geen steenmarter is?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ismael

Nou deze week komen er als het goed is "experts" oid van de gemeente die gaan kijken wat er zit.  
Groeten Ismaël Wind

vuurvlinder

Citeer
Citeer@ Jeroen,

Steenmarter produceert veel grotere keutels, zie ook: http://www.zoogdiervereniging.nl/node/278
ik zeg toch ook dat het geen steenmarter is?
Oeps! Ik bedoelde Tim.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Sticht

CiteerIk vind het 'niet kies' om in het openbaar de site van Han ten Brinkcate te bekritiseren.
Beste Maurice,
Je zegt eerder zelf dat er veel onzin op de genoemde site staat. Dus als je kritiek in het openbaar niet kies vindt zou je je eigen kritiek moeten verwijderen.

michel.wissink

#23
Citeer
CiteerIk vind het 'niet kies' om in het openbaar de site van Han ten Brinkcate te bekritiseren.
Beste Maurice,
Je zegt eerder zelf dat er veel onzin op de genoemde site staat. Dus als je kritiek in het openbaar niet kies vindt zou je je eigen kritiek moeten verwijderen.
Dat dacht ik ook even, maar laten we niet van het onderwerp afdwalen.
Ik ben zeer benieuwd wat de heren 'experts' van de gemeente gaan aantreffen.
Hou ons op de hoogte, Ismael! (foto's welkom    ;D  )
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

mlahaye

Met dank voor de suggesties om de site van Han weer eens te bezoeken. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de hoeveelheid informatie die hij inmiddels verzameld heeft en onzin ben ik niet meer tegen gekomen. Een groot compliment voor Han ten Brinkcate. Nu hopen dat ook Ismael snel van de herrie in de hal is verlost,

Maurice
admin

Herman Bouman

Tja een beetje natuur in en om het huis zou juist prettig moeten zijn?  

Kees van Bochove

Ja, totdat het gaat stinken.  <_<  
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Ismael

CiteerTja een beetje natuur in en om het huis zou juist prettig moeten zijn?
Daar ben ik het zeker mee eens en de omgeving is ook prachtig! Maar als je niet meer in je huis kunt zitten van de stank...Dat gaat wat ver, zelfs voor mij.
Groeten Ismaël Wind

BartNoort

Ik denk dat er met wat modificaties best een mouw aan te passen is. Ik heb echter geen ervaring met marters in huis dus zeker weten doe ik het niet, maar plastic doet wonderen tegen geur!
Ik ben nog niet overtuigd van marterpoep, en heb zeker niet zomaar vertrouwen in de "experts" van de gemeente, maar ben zeer benieuwd naar de uitkomst!
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

Lampe

De stukjes zijn zo klein omdat ze uitelkaar gevallen zijn.

Hoogstwaarschijnlijk dus gewoon een marterachtige.
Vriendelijke groet,

Nico