Digitale camera's

Gestart door Jan Zwaaneveld, december 12, 2004, 10:38:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Zwaaneveld

Er lopen hier vast wel mensen rond die iets weten van digitale camera's.
Ik wil er graag eentje kopen en wel speciaal om vlinders en libellen te fotograferen en - als dat te combineren valt - misschien ook vogels. Het moet een toestel zijn waarmee ik kwalitatief (zeer) goede foto's kan maken, want als ik nou toch iets koop moet het ook meteen maar iets goeds zijn.
Zijn er hier fotografen die mij in begrijpelijk Nederlands kunnen uitleggen welke camera's goede opties zouden zijn en welke speciale lenzen ik eventueel nodig heb? En wat dat allemaal zo'n beetje kost?
Technisch weet ik er (nog) amper iets van, dus graag niet teveel technische termen  :wacko:

Bedankt alvast!
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Pim

#1
Een eos 20 d (Canon) is wel leuk spul! (ongeveer 1800 euro zonder zoomlens).
Okay even serieus, op het forum van BIRDPIX   lees je veel over digitale camera's en daar zijn een aantal echte kenners van fototoestellen.

succes,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Zwaaneveld

Hoi Pim,

Tja, ik zit weleens wat te lezen op het Birdpix-forum, maar voor mij is het allemaal Roemeens. Kenners onder elkaar daar, begrijpelijk natuurlijk, maar voor een leek als ik is het allemaal niet te volgen.
Ik ben daar ook geen lid, dus kan er geen berichten plaatsen.
Ik hoop nog steeds dat er hier misschien iemand is die een goed advies kan geven in een taal die ik ook begrijp.

Bedankt in ieder geval voor je reactie!

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

carel

link naar birdpix lukt niet
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Rick van der Weijde

Ik heb er zeker geen verstand van, maar zal ff vertellen wat ik heb.

Ik fotografeer nu al weer een jaar of 6 met een analoge (!!) Nikon F-50, maar ben 10 dagen terug overgestapt naar de digitale spiegelreflexcamera Nikon D-70. Ik heb namelijk een heel ritsje lenzen die ik ook graag op mijn nieuwe toestel wilde gaan gebruiken, en heb daarom niet de overstap gemaakt naar Canon. Voor de koop ben ik (uiteraard) flink over het internet gaan surfen, en kwam eigenlijk twee goede opties tegen. De D-70 en de D-100. De laatste zou iets ingewikkelder werken, en is met name voor professionals op de markt gebracht (als ik het goed heb hoor). De D-70 zou hierin al veel gebruikersvriendelijker zijn, en als citaat "vormt zelfs voor de D-100 een waardige tegenstander". Doet dus kwalitatief gezien weinig onder voor de D-100. Zo lees ik dat althans.

Voor vlinders en libellen, zul je ongetwijfeld aan een 300mm zoomlens voldoende hebben. Vergeet namelijk niet dat de digitale body van de D-70 tevens een vergroting heeft van 1.5 . Je 300 mm wordt dan dus een 450mm.
Ik heb de camera nog niet veel kunnen gebruiken ( :censored: weer  :wacko: ), dus ik kan nog niet vertellen hoe gebruikersvriendelijk hij daadwerkelijk is. Enkele plaatjes van mij staan ook op birdpix. Check bijvoorbeeld deze Wilde Eend, Meerkoet, Steenloper of Kokmeeuw eens.
In het kader van kwalitatief moet ik er natuurlijk wel bij zeggen dat het een 6,1 megapixel camera betreft. Tja, en het is net hoeveel je er voor wilt uitgeven natuurlijk. Heb gehoord van een 16 megapixel camera. Misschien nog wel meer? :unsure:  Zo niet, dan gaat dat ongetwijfeld nog wel komen. Zijn net computers, tijd staat niet stil...

Tja wat prijs betreft. Als digitale spiegelreflexcamera valt de prijs relatief gezien best mee. Een kale D-70 (dus zonder lenzen, geheugenkaartjes of weet ik wat voor poespas) betaal je zo'n 900,-. Qua lenzen heb je zo veel mogelijkheden. Eigenlijk is het gewoon een kwestie van de juiste sites zoeken, en op gerichte forums zoeken. Dan kom je vast nog wel meer interessante dingen tegen.

In ieder geval veel succes ermee. Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

hiskodevries

kortom Jan moet eens in de kast kijken wat hij nu nog heeft liggen aan lenzenspul
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan Zwaaneveld

Hé Rick, hartstikke bedankt voor je reactie. Daar heb ik wel wat aan.
Ik heb zelf intussen ook al wat rondgeneusd op diverse sites, dus ik was al een beetje voorbereid op de prijs  :wacko:
Ik heb nog een Sigma lens liggen (400 mm) waarmee ik vroeger vogelplaatjes schoot. Maar dat is al een oud beestje, ik weet niet of je die wel zomaar op een digitale body kan schroeven. Ik las ergens dat dat met oudere lenzen nog weleens problemen geeft. Het nadeel van de Sigma is ook dat de minimale afstand tot het te fotograferen object iets van 5 of 6 m is, bij kleine vogeltjes kreeg ik ze dan niet echt lekker groot op de plaat. Met vlinders en libellen zal dat een nog groter probleem zijn.
Nou ja, ik zoek nog even verder op internet en ga binnenkort weleens langs een goeie fotozaak. Ik weet nu in ieder geval een beetje wat ik nodig heb.
Als jullie volgend voorjaar ineens zo'n klein fototoestelletje naast een waarneming van mij zien staan, weet je dat het gelukt is.  :)
Bedankt voor jullie reacties!

Groeten,
Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

aahospers

#7
Hoi,
Ik zit hier net in Miami (stelt vergeleken bij Parijs, Londen, Amsterdam eigenlijk niet zo veel voor) en de prijzen zijn hier laag, ware het niet dat sommige winkels zeer agressieve verkooptechnieken hebben en er ook addertjes onder het gras zitten waarvan ik jullie graag op de hoogte wil brengen. Ze verkopen hier camera's met zonder garantie (niet dat ze dat zeggen, maar het staat wel op de kassa, balie als je GOED zoekt en op de kassabon en dat is wettelijk voldoende, je hebt geen been om op te staan).
Een reisgids noemde alle elekctronica zaken in Miami beach 'criminals' omdat ze je garantie tot de deur geven en je lege dozen verkopen.

Maar goed, een Canon Powershot A70 moet hier voor 95 dollar (70 euro ?) van de hand gaan en ik kwam een groot handel tegen die gewoon als volgt deed
2 megapixel 90 dollar
3 megapixel 100 dollar
4 megapixel 110-120 dollar
5 megapixel 130 dollar.
Hij zat in Miami downdown (350 dollar retour vliegen met Martinair) en is waarschijnlijk op zondag gesloten, want ik kon de zaak niet weer vinden.

Maar goed, mocht je prijzen willen weten, hier onder wat websites.

www.priceriphoto.com
magazine pcphoto
priceritephoto.com
www.a&mphotoword.com
www.digitalliquidators.com
www.samsys.com
www.digitalphotoclub.com
www.ccicameracity.com
www.onecall.com
www.17photo.com
www.adorama.com
www.beachcamera.com
www.marineparkcamera.com
www.bwayphoto.com
www.tristatecamera.com

BWoets

Prettige vakantie..  :feest:  
Met vriendelijke groet,
Bob Woets