digitale foto toestel waar? en welke?

Gestart door fauna-onderzoeker-hans, februari 26, 2006, 11:47:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

fauna-onderzoeker-hans

weg gehaald

Platbuik

CiteerIk zag een keer in het veld toen in in friesland met kolganzen bezig was iemand die had zo iets met een 6 keer vergroting en met een stuk er op zelf 15 keer vergroting.
Heb je daar een foto van gemaakt? Met jouw omschrijving erbij valt het nog niet mee er wat zinnigs over te roepen  :blink: Bedoel je een camera met een fixe lens erop, of het je het over een telescoop (op statief) met een cameraatje er aan geknutseld (zgn digiscope)?
Je zou eens wat op het Web kunnen zoeken. Ik meen dat een van de eerste eisen die je stellen moet is "ik wil er maximaal .....euri voor uitgeven". Alles kan, je hoeft het maar te willen  :P  
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Jeroen Nagtegaal

Vraag is aan mensen in het veld wat hun gebruiken. Een digitali spiegelreflex kan 2e hands vanaf zo'n 500€, je hebt dan de "slechtse" een telelens is zo'n 100-200€. Let vooral op lichtsterkte!  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

AvanderHeijden

Voor 100-200 euro heb je niet veel telelens voor vogelfotografie hoor, tenzij je met een schuiltentje vlakbij een vetbol gat zitten (en nee, daar komen geen Kolganzen op af). Verkijk je niet op hoeveel geld zo'n hobby kost. Het begint pas met een camera, later koop je eens een geheugenkaartje, een fototas, een UV-filter, een extra accu, een tussenring. Het blijft ook niet bij 1 lens meestal. Bedenk dus van tevoren wat je ermee denkt te gaan doen en of het het waard is. En laat je eerst eens goed voorlichten in een winkel als Foto Konijnenberg.

Tatanka

Hans, als ik jou zo hoor wil je een relatief simpel apparaat eigenlijk puur om je waarnemingen vast te leggen? Ga dan op zoek naar een camera zoals de Konica Minolta Z-serie.
Er zijn camera's als de Z6 die 10 a 12x optische zoom hebben en dan ook  uitkomen op een bereik van soms 400 a 500mm. Dit zijn enorme zoomlenzen.
Dit moet wel kunnen voor 400 a 500 euro, kijk ook eens op marktplaats.

Wil je een dergelijke set kopen in de vorm van een spiegelreflexcamerasysteem dan ben je véél meer geld kwijt en de kans is groot dat je je compleet verliest in de relatief complexe werking van deze apparaten.

Bram Rijksen

Voor bewijsfoto's lijkt me digiscopen verreweg het meest efficiente; cameraatje van €200 á €300,- achter een goede scoop, een beetje knutselen om de boel trillingsvrij te gebruiken et voila: een kind kan de was doen.  

carel

Citeerwant uitgebreid fotograveren is zinloze tijd

Hiermee ben ik het totaal oneens
fotos dragen ook bij aan de waarnemingen in de natuur
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Tatanka

Precies Carel, fotografie is juist enorm belangrijk voor de natuur op wel honderden verschillende manieren.
En zinloos? Tsja, ieder zijn ding natuurlijk...

carel

#8
CiteerHet is niet de bedoeling om mensen die graag fotograferen af te vallen

Ik was het alleen oneens met je stelling Hans
en inderdaad iedereen heeft zijn prioriteiten ergens anders liggen.

Elke manier van waarnemingen in de natuur is leerzaam , of het nu om monitoring, fotografie of om iemand die op zijn knieen door een weiland kruipt om te zoeken of er toevallig een vreemd plantje of grasspriet staat.

iedereen heeft zijn eigen invulling van natuurbeleving

Maar Hans je spreekt jezelf helemaal tegen gezien het begin van deze topic (die je zelf gestart bent) waarin je overweegt om zelfs een dslr camera met telelens te kopen.
Dat snap ik eigenlijk niet goed
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Platbuik

Citeerwanneer ik er voor een paar tientjes aan kan komen.  Dan wil ik het best hebben.
maar geen paar honderd euros.
Stop dan maar met zoeken, zonde van je tijd  ;)  ;)  
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Goyatlah

Dat van die 10 euro's kun je wel vergeten, niet alleen, maar ook in de nabije toekomst. Ook verouderde toestellen waarmee je vogelfotografie zou kunnen "proberen" kosten (2ehands) vaak nog steeds zo'n 500 euro. Waarom: omdat de lenzen die erop zitten eerder duurder worden dan goedkoper. Enige alternatief is dan een 3x camera'tje wat oorspronkelijk wellicht 200 euro heeft gevonden, met een beetje macro-functie, en kun je wat insecten, en af en toe een reiger of andere "tamme" vogel te fotograferen. Zou ik toch eigenlijk niemand aanraden...
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Ga voor min, 2 megapixel, dan heb je teminste nog een beetje fatsoendelijke foto op 10*15 formaat, vraag ook naar foto's en ook waar ze zijn gemaakt, en waneer, Dan kun je het zlef beoordelen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Ik heb zo is gekeken en een Canon Powershot A75 en A80 is voor een 150,-- te krijgen, je hebt dan een goede en Fijne Camera, NIkon Coolpix 2500 is ook een fijne, die is voor nog geen 100,-- 2e hands te koop,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

characea

Zodra je 150 euro uit gaat geven voor een digitale camera kun je volgens mij beter een nieuwe canon kopen van 195 euro..de A520 en A420 als ik me niet vergis.

characea

Als je meer dan 90 euro uit geeft..zou ik een nieuwe kopen ! dat weet ik wel.
Canon A60 was met moeite tweedehand voor onder de 100 euro te krijgen..de tweedehands prijzen zijn echt veel te hoog.