Hongarije 2006

Gestart door Scio, april 06, 2006, 16:41:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Scio

Beste mensen

Zoals al eerder vermeld, echter in het foute topic, zal ik vanaf ongeveer 1 mei voor 3 maanden (13 weken) in Hongarije verblijven. In het kader van een HBO stage zal ik gaan meehelpen bij ecologisch onderzoek aan de oeverzwaluwpopulatie van de Tisza-rvier in noordoost hongarije voor Birdlife Hungary

Vandaag heb ik van mijn school de toestemming gekregen om daadwerkelijk de voorbereidingen te treffen. Het zal nog een heel geregel worden, maar het is voor het goede doel he  :D

Mijn werkzaamheden zijn:

- Survey of the most densest section (8-15 thousand pairs) of the
river Tisza and sorounding sand pits between Tokaj-Tiszatelek (36
km) two times per week between middle April and begining of August
for following the arrival pattern of the studied breeding population
- Regular cheking of the nest (~ 2000 nests) twice per week with
videoendoscope for measuring breeding success
- Ringing of breeding pairs and fledged juveniles at the studied
colonies (5-10 thousand individuals)
- Identifying the nest of known age and recaptured birds
- Survey of the Hungarian section of the river Tisza (650km)

Above this work we start a survey of the bird community at
different sites for studying the role of the natural succession of
riverside forest at river bend.

Daarnaast zal ik de verschillende landschappen van Hongarije bekijken en een idee krijgen van het Hongaarse natuurbeheer & bescherming

Behoorlijk leuk dus  :D  :D

Ik zal hier op waarneming.nl in deze thread een 'dagboek' bijhouden om de week, voor de geinteresseerden

Vriendelijke groet
Scipio van Lierop
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Mark van Veen

Ik kijk ernaar uit! Ik ben daar 1x geweest en het is een mooi stuk Hongarije. Het ligt zo een beetje pal in het noordoosten met kans op hele leuke soorten.
groet,

Mark van Veen

Scio

#2
Nou, het begint onderhand te kriebelen bij mij  :D vertrek staat gepland voor maandagmiddag en 15.30 in Roermond,  en aankomst in Tokaj, het dorp van 5000 inwoners van waaruit wij opereren, op dinsdag om 12.45 (Jaja, met de trein...ze je nog eens een ander deel van hongarije dan vooral die rivier)....ANWB-gids en verrekijker zijn nog niet opgeborgen aangezien ik zondag nog een rondleiding moet geven voor een lokale vereniging...maar hoe ga in hemelsnaam maximaal 20 kilo versjouwen als je ergens 3 maanden verblijfd!!!

In ieder geval......IK HEB ER ZIN IN!!!!!!!

*edit*

op scipiovanlierop.waarbenjij.nu zal ik foto's uplaoden  :D  
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Corryabbink

Veel succes en geniet ervan :)  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Scio

JEZES WAT N LAND!!!!!!!!!!

Dit houdt je toch niet voor mogelijk, iedere tuin haar eigen grauwe klauwier, 5 paar ooievaar per dorp, sperwergrasmus, draaihals en wielewaal in de tuin, inventarisatie uitvoeren in een zachthoutooibos met buidelmezen, syrische bonte spechten en miljarden muggen.

Verder zijn de tuinen uberhaupt om van te smullen. Vale spotvogel met tonen van de griekse spotvogel erin, hoppen, europese kanaries, overvliegende sakervalken, schreeuwarenden enzovoort enzovoort....enne Corry, ik snap waar je op doelde onder 'Natuurbeheer' ....wat hebben wij in Nederland ENORM veel verloren....die boerderijen hiero....WAAAAUUUW.

Ennnu even zonder de adrenaline...het isheier gweldig, de mensen zijn aardig, het werk is geweldig. Mijn eerste ringervaringen opgedaan, de populatie helpen onderzoeken (holen en dergelijke) met video-endoscopie. Verder doe ik inventarisatiewerk en ga ik kijken wat de boomvalk hier allemaal uitvoerd op de populatie oeverzwaluwen.....decimeren is in ieder gevalé onmogelijk want er zijn er al zo'n 8000 terug.

Nou, ik ga weer terug...heb ondertussen 97 soorten gespot in het gebied waar ik zit en ik ehb nog lang niet alles gezien.

Groetjes
Scipio  
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

marcel123

#5
Ik zie dat je ngo geen kleine klap, bijeneters en scharrelaren hebt? In Nederland zag je in 24 uur geloof ik 125 soorten  (excl stormmeeuw) dus als het bij die 97 blijft is het een soortenarm land..

Overigens kent googe earth dat plaatsje van je niet..

Mark van Veen

#6
CiteerIk zie dat je ngo geen kleine klap, bijeneters en scharrelaren hebt? In Nederland zag je in 24 uur geloof ik 125 soorten  (excl stormmeeuw) dus als het bij die 97 blijft is het een soortenarm land..

Overigens kent googe earth dat plaatsje van je niet..
culinaire barbaar  :wacko:

Tokaj, daar komt prima versterkte wijn vandaan. Ter plaatse heel betaalbaar.
groet,

Mark van Veen

marcel123

#7
Ik zal meteen een flesje bestellen... ;)

of leveren ze het alleen per vat? :P  

Scio

#8
De wijn is inderdaad erg lekker...inmiddels 122 soorten...maar aangezien ik druk bezig ben heb ik weinig tijd (werken van 05 tot 21 uur kost een hoop energie) om voortdurend overal op te letten. Mooiste ervaringen tot nu toe zijn de frequente boomvalkaanvallen op de oeverzwaluwen...overvliegende keizerarenden en ene paartje klapeksters dat ik heb ontdekt...voor het eerst sinds 6 jaar in dit gebied. Leuke soorten zijn de withalsvliegenvangers, buidelmezen en syrische bonte spechten die in mijn inventarisatiebossen zitten. De steltlopers ontbreken hier, waardoor je alweer een slok op een borrel mist.  Daarnaast heb ik nog vele soorten niet gevonden, omdat ik er gewoon niet aan kom om veel rond te kijken. Kleine vliegenvanger, klein en kleinst waterhoen, noordse nachtegaal, woudaap...je moet er maar tijd voor hebben. Gelukkig ben ik hier nog 10 weken en heb ik nu een fiets.

En die bijeneters zitten er massaal,...eind juli mag ik ze gaan ringen en straks op de rivier komen we ze ook veelvuldig in onze netten tegen. Kleine klap is algemeen, maar daar geldt weer hetzelfde voor als die waterhoentjes

Groetjes Scipio
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Mark van Veen

Klinkt erg goed, zowel de wijn als de vogels. fraai om Bijeneters te mogen ringen!
groet,

Mark van Veen

Scio

Weer eens een berichtje uit hongarije. Flink hoogwater gehad wat zijn uitwerking had op de oeverzwaluwen. 12.000 jongen moeten het leven hebben gelaten, de adulten hebben zich over de hele regio verspreid en broeden nu nog gedeeltelijk in zandafgravingen, waar de ze grote kans hebben om te sterven tgv teken. Al met al geen prettig jaar dus. Nu het hoogwater weer voorbij is, is 30 procent weer terug op de rivier, erg weinig dus, aangezien er nog eens 75 procent de reis naar afrika niet zal overleven.

Goede berichten dan maar. De puzstas zijn indrukwekkend. Geen mens te zien, overal agrarisch gebied en wilde natuur, en dat 100 kilometer lang!!! We hebben op het Bihar-plain naar grote trapen gezocht, maar aangezien het erg regende, mislukte dat. We vonden echter een zeearend nest, met 2 zeearenden erboven en een sakervalk die hen even kwam pesten (broedt in dezelfde populierenopstand volgens de onderzoeker aldaar) Wel zijn er plannen om volgend jaar 12 nederlanders naar het Bihar plain te sturen om een week te helpen met het zoeken naar nesten van grote trappen. Houdt de belangrijke NGO's in de gaten voor meer info hierover!!

Op de terugweg langs de Hortobagy geweest. Erg mooi gebied zeg! Veel baardmannetjes, rietgorzen, een blauwborst en (volgens de mensen van MME) extreem veel dwergaalascholvers. Mooiste soort was echter, zonder twijfel, de scharreléaar op de telefoondraad. Daarna nog even gaan kijken bij de roodpootvalkenkolonie. Vond ik een beetje jammer, aangezien dit meer het karakter had van een dierentuin met al die nestkasten dan wilde natuur. Maar goed, ze zaten er, dat was het belangrijkste.

In de naaste omgeving eindelijk ook de kleine klap mogen vinden en nog een keizerarend! De komende tijd is de verwachting dat de keizerarenden actiever gaan worden, aangezien de jongen rond deze tijd uit hun eieren komen.

Volgende week begint er een ringkamp van 7 dagen, daarna bezoeken we nog het Bukk-gebergte en ga ik nog eens terug naarhet Bihar plain. Het vangen van de bijeneters zal eind juli plaatsvinden, kortom, nog genoeg te doen alhier.

Groetjes
Scipio van Lierop  
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

redmar_woudstra

welke studie heb je gedaan? Ik geloof dat ik toch de verkeerde heb gekozen :P
Leuk om je verhaal te lezen en de soorten zijn om van te watertanden!
groet,
Redmar

Scio

#12
Laatste mailtje vanuit hier dan maar weer, dinsdag op het vliegtuig terug naar nederland. Terwijl mijn stagecoordinator momenteel de hele Tisza afvaart (500 km in 2 dagen) zit ik achter mijn laptopje te GISsen. Een vergelijking maken van 3 bossen (2 aanplanten en 1 ooibos) is het belangrijkste. Daarnaast nog een bmp gemaakt (zo goed als dat kan zonder enig kaartmateriaal; alleen maar een gps -apparaat) en ik vergelijk (broedvogel)data van voor en na de vloedgolf in het natuurlijke ooibos.

Resultaat:
Populierenaanplanten verminderen de vogelopstand  met maar liefst 58,5 % en 75,6%!!!!

Nou moet ik er wel bij zeggen dat dat ooibos werkelijk vol zit! Ooit van een bos gehoord van ongeveer 7 hectare waar rond de 40 territoria van een vink (kunnen) zitten? Echter, de mooiste waarneming deed ik op 10 juli. Tijdens een inventarisatie kom ik bij een oude oeverwal van de Tisza; daarnaast ligt een open plek, met een zwarte populier; en in die zwarte populier.......het nest van een zwarte ooievaar!!!!!!!! Ik werd helemaal gek! Helemaal omdat de schijt van een juveniel nog op de grond lag en ik ook nog een veer vond! Ik had verder niet echt in de gaten dat de oudervogel gewoon boven mijn hoofd rondcirkelde, maar goed...

En Redmar, deze stage was geen typische Bos en Natuurbeheerstage hoor! Eigenlijk was hij bedoeld als vrijwilligerswerk voor het helpen van het ringen van oeverzwaluwen. De reden dat ik gedragsecologisch onderzoek wilde doen tijdens mijn stages ligt bij het feit dat ik na BNB naar Groningen wil om daar biologie te studeren. Deze stage was dus een perfecte inwijding hiervoor ;)

Nou, het is ongeveer 40 graden dus het si weer ongeveer tijd voor de siësta  :lol:

Groetjes en tot in kikkerland Nederland

Scipio
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Scio

#13
Wat foto's van een Slowaakse Keizerarend



Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

redmar_woudstra

Groningen, hele verstandige keus  ^_^  
groet,
Redmar

Scio

CiteerKlinkt erg goed, zowel de wijn als de vogels. fraai om Bijeneters te mogen ringen!
Ik las nog eens terug in een oud topic van me en zag dat ik was vergeten de bewijsfoto's te plaatsen  :D

http://img8.imageshack.us/my.php?image=pict0031v.jpg
http://img8.imageshack.us/my.php?image=pict0032ciu.jpg
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Tinok

Cool , leuk om te lezen, is dus wel een goed vakantiegebied als je wilt vogelen?
En nu met observado nog even de waarnemingen invoeren he ;)  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Scio

CiteerCool , leuk om te lezen, is dus wel een goed vakantiegebied als je wilt vogelen?
En nu met observado nog even de waarnemingen invoeren he ;)
Het land is op elk moment prachtig! In de zoemrakantie neemt de diversiteit wat af zoals overal. Maar nog steeds de moeite waard!

Oh jah observado..ik zou zeggen...neem maar een kijkje op observado-account. Ben er 3 maanden geweest en elke dag zo'n beetje de lijsten bijgehouden. Ze staan er allemaal in ;)
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland