Zuid-Limburgse mossen

Gestart door markmeijrink, maart 06, 2009, 16:10:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

markmeijrink

nr 1 Geen idee. De takjes voelen aan als miniatuur dennentakjes. Alsof er ijzerdraadjes in zitten. Het is een vrij hoog rechtopstaand mosje. Doordat de takjes zo stijf zijn is het geheel in tweeën gebroken. Wilde gok: Struikmos?

markmeijrink

n2 Gerimpeld boogsterrenmos toch?

marcel123

#2
1 doet mij aan pluimstaartmos denken, 2 mij ook aan boogsterrenmos maar ik ben geen kenner..

Bert Oving

nr 2 lijkt juist
nr 1 met die 'kwastjes ' aan het uiteinde lijkt inderdaad pluimstaartmos te zijn. die voelt ook inderdaad wat stijf aan, zou het echter niet met zekerheid durven te zeggen
Met vriendelijke groet,

Bert Oving

Vakantiewaarnemingen kun je invoeren op http://observado.org

Corryabbink

Ik zou ook voor Pluimstaartmos gaan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

kroonp

CiteerIk zou ook voor Pluimstaartmos gaan.
Ik ook  ^_^  
Groet

Peter Kroon

markmeijrink

Iedereen bedankt! Struikmos was achteraf gezien een foute keuze. Ik lees nu net pas de beschrijving 'goed' en de soort komt alleen voor op klei en geen limburgse löss.

M.v.gr. Mark

Ben Kruijsen

#7
Pluimstaartmos klopt helemaal, kan bijna niet missen met ook dat typische bovenste toefje van de stengel met knik.
Tamnobryum alopecurum, Struikmos, komt wel degelijk op löss voor in Zuid-Limburg. Ik vond de soort massaal tijdens mijn studentenonderzoek aan mosgezelschappen in het Savelsbos onder Maastricht. Je hebt daar grubben (steile insnijdingen met een ravijnachtig karakter). Op de smalle langgerekte bodem van zo'n grub bevindt zich als bodemtype een colluvium, een samenraapsel van löss en kalkblokjes en vuursteentjes die van de steile hellingen eroderen. Dat is hét milieu van allerlei slaapmossen zoals struikmos om ze kapselend aan te treffen, omdat er een permanent zeer hoge luchtvochtigheid voorkomt. Onder die kapselende soorten zeldzaam kapselende soorten zoals struikmos. De grubbodem is dé plek om struikmos kapselend aan te treffen in ons land. Daar is in het verleden ook over gepubliceerd.