Scholekster met kleurring

Gestart door ahjoon, maart 03, 2009, 21:18:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

ahjoon

Hallo!

Vanmiddag deze geringde Scholekster gezien.
Kan iemand mij helpen met de witte ring om de linkertarsus?
Om de linkertibia zat een 'gewone' metalen ring.

Bedankt!
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Klaas van Dijk

hoi Arjan,

Ik weet niet waar je deze foto hebt gemaakt, maar ik ben bang dat deze Scholekster één of meer kleurringen is kwijtgeraakt. Daardoor zal het niet makkelijk zijn om precies te achterhalen wie het is (en door wie geringd).

Maar je hebt de foto van heel dichtbij gemaakt en wellicht is het wel een locale broedvogel. Dan moet het ook mogelijk zijn om de metalen ring met een telescoop af te lezen (kost wel tijd en moeite en je moet er wel 100% zeker van zijn).

En tot slot is het ook mogelijk dat het een 'vaste / plaatstrouwe' Scholekster is die soms dan door anderen vaak wordt gezien (hangt dus af van plaats en omstandigheden), en waardoor je dan dus alsnog kunt achterhalen wie het is.

Groetjes, Klaas

ahjoon

Citeerhoi Arjan,

Ik weet niet waar je deze foto hebt gemaakt, maar ik ben bang dat deze Scholekster één of meer kleurringen is kwijtgeraakt. Daardoor zal het niet makkelijk zijn om precies te achterhalen wie het is (en door wie geringd).

Maar je hebt de foto van heel dichtbij gemaakt en wellicht is het wel een locale broedvogel. Dan moet het ook mogelijk zijn om de metalen ring met een telescoop af te lezen (kost wel tijd en moeite en je moet er wel 100% zeker van zijn).

En tot slot is het ook mogelijk dat het een 'vaste / plaatstrouwe' Scholekster is die soms dan door anderen vaak wordt gezien (hangt dus af van plaats en omstandigheden), en waardoor je dan dus alsnog kunt achterhalen wie het is.

Groetjes, Klaas
Hoi Klaas,

De foto is gemaakt in de omgeving van Delft, midden in een nieuwbouwwijk.
Op de metalen ring heb ik met veel moeite '52' kunnen aflezen. Te weinig, ben ik bang.

Ik zal eens kijken of ik de vogel nog eens kan waarnemen.

Dank je wel in ieder geval!

Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Klaas van Dijk

hoi Arjan,

Bedankt voor je reactie. Het lijkt erop dat de kleurring (wit 1) al wat ouder is, wellicht een vogel die in de jaren tachtig in het Deltagebied is gekleurringd? Destijds zijn hier duizenden Scholeksters gevangen en gekleurringd, maar een flink deel met 'groepscode's'.

Per vangst (vaak met een kanonnet, dus veel tegelijk) kregen alle Scholeksters wel een unieke genummerde metalen ring van het Vogeltrekstation, maar identieke kleurringcombinaties (bijvoorbeeld allemaal links wit 1 / rechts wit 1).

Gewoon maar eens blijven kijken, wellicht broedt de vogel wel ergens in de buurt. Een metalen (aluminium) ring van het Vogeltrekstation Arnhem (dat zal het wel zijn, maar het kan dus ook wat anders zijn) heeft 7 tekens: beginnend met een 5, en heeft een punt tussen het eerste en het tweede cijfer en een punt tussen het vierde en vijfde cijfer (dus 5.123.456). Het nummer staat onderaan, de tekst (vogeltrekstation / arnhem holland) bovenaan in twee rijen.

Groetjes, Klaas

ahjoon

Hoi Klaas,

Ik heb hier nog een foto van de tibiaring. (Lijkt me een Arnhemring?)

Interessant wat je verteld over de witte ring! Het leek mij ook een '1', jouw bevestiging helpt misschien met zoeken.

Mocht ik de vogel beter kunnen aflezen dan meld ik me weer!

Bedankt weer.


Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Klaas van Dijk

hoi Arjan,

Bedankt voor je vlotte reactie en voor de andere foto. Ik kan op deze foto zo zien dat het inderdaad een aluminium ring van het Vogeltrekstation Arnhem moet zijn en dat het ringnummer begint met '5.2'. Maar dat komt ook omdat ik zelf heel veel van dit soort ringen heb gezien en dus ook weet waar ik op moet letten.

Er is verder geen twijfel dat de kleurring een '1' is, maar de onderrand is gewoon al flink versleten.

Gewoon hopen dat je de vogel nog eens ziet en dat je scherpe (!) foto's van alle kanten van de metalen ring kunt maken.

Groetjes, Klaas