Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Cygnus

CiteerDe afstand van Dassow naar Groningen is iets van 150 - 200 km.
De afstand van Dassow (waar Wolven geclaimd zijn) tot Nieuweschans bedraagt 260 kilometer. De afstand van Nieuweschans tot het gebied bij Lübtheen (waar Wolven vastgesteld zijn) bedraagt ook 260 kilometer.  
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Tim Asbreuk

Freek, aangezien jij je hier nogal fanatiek mee bezig houdt. Vroeg ik me af of jij toevallig stippen kaarten of zoiets hebt van wolf, lynx, eland, ed. in Europa.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Freek Verkerk

#92
CiteerFreek, aangezien jij je hier nogal fanatiek mee bezig houdt. Vroeg ik me af of jij toevallig stippen kaarten of zoiets hebt van wolf, lynx, eland, ed. in Europa.
Tim, ik krijg via Google-alert mailtjes zodra er wolven, elanden of lynxen in het nieuws zijn in de Nederlandse duitse of franse taal. Als deze dieren in het nieuws komen en dit nieuws wordt op internet gezet, weet ik het ook. Inmiddels weet ik ook dat er een Lynx-helicopter bestaat en dat er veel duitse sportverenigingen zijn die de wolven heten; Ook komen er wolven voor in Noord Amerika.

Kortom veel onzin, maar zodra er in zuid-duitsland een Eland op de snelweg loopt weet ik dat.

Zodra je op deze site waarnemingen van die dieren kunt invoeren en zodra er een europese kaart komt, kan dat via waarneming.nl geregeld worden. Er bestaan wel sites met kaarten, zo zijn er (stippen)kaarten van waarnemingen van lynxen in zwitserland, hetzelfde van wolven in zwitserland. Ook stippenkaarten van lynxen in Duitsland. Niet van wolven, tenminste die ken ik niet.

Bij onze zuiderburen worden de waarnemingen van Lynxen verborgen gehouden. Zij hebben maar een waarneming er het moeten er gewoon meer zijn.wolven kaart, Frankrijk

Stippenkaart van de lynx in Frankrijk anno 2003
Wolfgebied in Oost duitsland met 5 roedels!!
Ook interessant is:
Europees online informatiecentrum over Lynxen.

Stippenkaart van de Lynx in europa
Stippenkaart van de Lynx in Oost Frankrijk en de Eifel
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

CiteerVroeg ik me af of jij toevallig stippen kaarten of zoiets hebt van wolf, lynx, eland, ed. in Europa.
De belangrijkste informatiebron over de verspreiding van zoogdieren in Europa is het boek "The Atlas of European Mammals" van Mitchell-Jones uit 1999. De gegevens uit het boek zijn voor sommige soorten mogelijk gedateerd, maar is toch de beste basisbron van gegevens. Ook de EU heeft een zoogdieren informatiesysteem. Hier zijn voor bijna alle zoogdiersoorten ook verspreidingskaarten te vinden. Die komen grotendeels overeen met de gegevens uit het hiervoor genoemde boek. De rechtreekse links van een aantal soorten:
Wolf: http://ec.europa.eu/environment/nature/con...canis_lupus.htm, Lynx:
http://ec.europa.eu/environment/nature/con...s/lynx_lynx.htm, Bruine Beer:
http://ec.europa.eu/environment/nature/con...rsus_arctos.htm, Eland: http://ec.europa.eu/environment/nature/con...alces_alces.htm
Verder is er een online informatiesysteem voor de grote carnivoren. Gebruik hiervoor de toegang: http://www.kora.ch/sp-ois/ Hierop zijn voor bijna alle soorten goede en actuele kaartjes per land te vinden. Bijvoorbeeld verspreiding van de Wolf in Duitsland: http://www.kora.ch/sp-ois/wolf-ois/content...germany-big.jpg of verspreiding Lynx in Estland: http://www.kora.ch/en/proj/elois/online/co...nia/map_big.htm. Via dit informatiesysteem is heel veel actuele informatie over de verspreiding van de grote carnivoren beschikbaar.
Groeten vanuit Estland waar alle grote carnivoren in ruime aantallen voorkomen (Lynx ook bij ons in de tuin vastgesteld).  
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

#94
Ik heb de links gevolgd van Cygnus en las het volgende over de lynxen waarvan de eerste waarnemingen in Zuid Limburg binnenkomen.

2. Vosges-Palatinian.
Critically Endangered (C2a(ii), D). According to the current estimations, about 30-40 lynx exist in the area of the Vosges Mts.-Palatinian Forest. Whereas the most recent tendencies indicate a slight expansion of the range in the south, it has been decreasing in the north, and an overall decline is suspected. Although there are other lynx populations in relatively close proximity, there are significant barriers to dispersal and neighbouring populations are small and threatened, so no rescue effect is anticipated. Consequently the Red List category is not adjusted.

Dit is de link naar het complete artikel, inclusief een mooie kaart

Het artikel lijkt mij een beetje te negatief. Uit andere bronnen weet ik dat Lynxen een behoorlijke invloed hebben op de prooipopulatie. Het is mogelijk dat deze gehalveerd wordt. Daardoor is er in eerste instantie genoeg prooi voor de lynxen, maar na een aantal jaren hebben ze het aantal prooidieren vermindert en hebben ze grotere territoria nodig, waardoor het aantal lynxen relatief afneemt. Dat lijkt me hier het geval. Maar kennelijk weet deze bedreigde populatie zich wel uit te breiden naar Luxemburg, Belgie, Nederland, Rheinland-Pfalz, Nordrhein-Westfalen en Baden-Württemberg. Hetzelfde uitbreidingspad zullen de wolven volgen die zich vanuit Italie in de Franse alpen gevestigd hebben en nu 100-150 dieren omvatten en uitbreiden richting Zwitserland en midden Frankrijk. Wolven lijken in andere gebieden te zitten als de lynxen, alhoewel er wel overlap is. Beide hebben het ree als belangrijkste prooidier waarbij de wolven ook grotere dieren jagen en de lynxen ook kleinere. (in grote lijn). De Lynx jaagt wat meer vanuit een hinderlaag (bossen) en wolven jagen meer door met hun neus dieren te vinden en deze gewoon te volgen, op te jagen, tot ze het doodmoe opgeven. Hiervoor hebben ze wat meer open terrein nodig. Mogelijk dat ze het daarom wel goed doen op de heide en ook boven in de Alpen.

Hieronder de kaart van de waarnemingen van de ree in Nederland. Over 20 jaar zul je hier ook lynxen kunnen waarnemen denk ik, mogelijk met uitzondering van de duinen, want dat is nog wel erg geisoleerd.Kaart van waarnemingen van het ree per kmblok
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Tim Asbreuk

Bedankt voor de info, of in al die hokken lynxen voor gaan komen??? Ik help met duimen (dan komen ze namelijk ook hier in mijn tuin. B)  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Graag wil ik nog wat toevoegen aan de informatie van Freek. Het verband prooidier-predator is misschien toch wel wat ingewikkelder dan wij denken. Ik heb enkele maanden geleden een en ander bestudeerd in het verband van de vanuit het Oosten oprukkende wolf. Een en ander als voorbereiding voor een presentatie hierover bij een WBE.

De hoeveelheid prooi van een wolfsroedel is enorm groot. Je moet daarbij denken aan ongeveer 9000 kg prooidieren per jaar. In Duitsland is momenteel ongeveer de helft ree. Het ree neemt dan ook wat in aantal af. Op de overige prooidieren is geen significante invloed te merken.
Hierbij zijn mogelijk, misschien zelfs waarschijnlijk, twee zaken van doorslaggevende betekenis:
Een groot deel van de prooi van wolven bestaat uit dieren die ziek of verzwakt zijn en anders een natuurlijke dood zouden sterven. Ze zouden dus ook zonder wolf uit de populatie verdwijnen. Voor het ree geldt dit in mindere mate omdat het ree geen partij is voor de wolf. Ook een gezond ree is een relatief gemakkelijke buit. De overige prooidieren zijn alleen bij het verschijnen van de wolf een gemakkelijke prooi. Ze zijn waarschijnlijk redelijk snel aan de wolf gewend, daardoor alerter. Gezonde dieren vallen dan niet meer gemakkelijk ten prooi.

Verder hebben de wolven momenteel een territorium dat ongeveer 2,5 maal zo groot is als het minimum. Doordat er (nog) weinig wolven zijn wordt territorium strijd mogelijk vermeden. Als er een volle bezetting is kan dit leiden tot kleinere territoria waardoor de invloed op de prooidieren relatief groter wordt.

Om een en ander in perspectief te plaatsen: de oogst van de wolven is op het moment ongeveer 0,36 kg/ha/jaar.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

#97
CiteerBedankt voor de info, of in al die hokken lynxen voor gaan komen??? Ik help met duimen (dan komen ze namelijk ook hier in mijn tuin. B)
Ik lees dat de territoria van Lynxen 100 km2 groot zijn. Dat zullen dan min of meer ideale gebieden zijn. Met veel bos en ree. Waarschijnlijk is dat in Nederland toch groter. dus op de Veluwe iets van 20 dieren.

Bij de otter is er sprake van veel verkeersslachtoffers, ik vrees dat ook de lynx daar last van heeft en de wolf.

Over het menu van de Lynx; die eet een ree per 4 a 7 dagen, want het vlees blijft niet langer goed.

Bij een roedel wolven van vader en moeder met 3 a 6 jongen reken ik op iets van een ree per 2/3 dagen. Een roedel wolven jaagt dus iets van 150 reeen per jaar. Ik begrijp dat er 10.000 reeen per jaar door jagers geschoten worden dus zou er wat dat betreft plaats zijn voor 60 roedels, of iets minder zodat er ook nog wat plaats is voor de lynxen en de jagers. behalve reeen eten zowel lynx als wolf jonge wilde zwijnen en nog wat andere dieren die ze toevallig tegenkomen. Er lijkt in Nederland voldoende voedsel voor meerdere lynxen en wolven. Ik denk niet dat dat het probleem is. Wel denk ik dat ze flink worden opgejaagd, vrijwel geen plaats hebben om uit te rusten en jongen groot te brengen en nog een image-probleem hebben (Het Roodkapje syndroom).
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

CiteerEen roedel wolven jaagt dus iets van 150 reeen per jaar.
dit zijn er toch wel circa 430 per jaar
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Citeer
CiteerEen roedel wolven jaagt dus iets van 150 reeen per jaar.
dit zijn er toch wel circa 430 per jaar
Dat zijn er meerdere per dag. Denk je dat ze zoveel voedsel nodig hebben?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Tim Asbreuk

CiteerEen gemiddelde roedel van ongeveer 10 dieren zal per dier ongeveer twee tot vier kg vlees per dag eten. Op jaarbasis eet een roedel wolven in Europa dus ongeveer 125 reeën, 30 edelherten, 5 wilde zwijnen en nog wat kleinere dieren.

bron: wikipedia
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

#101
In Duitsland is onderzoek gedaan naar de prooidieren van de wolven. Dit is omgerekend naar wolfseenheden (WE)

Een wolf vanaf een jaar telt voor een WE. Het eerste jaar na zijn geboorte telt een wolf voor een halve WE.  De gemiddelde roedel is 7 WE

Gemiddeld prooidierspectrum van een WE
62 reeen (verteerbaar gewicht gemiddeld 8 kg)
14 wilde zwijnen (verteerbaar gewicht gemiddeld 10 kg)
9 edelherten (verteerbaar gewicht gemiddeld 30 kg)

gemiddeld verteerbaar gewicht per dag van deze prooidieren 2,5 kg
per WE is per roedel 17,5 kg is per wolf 1,75 kg verteerbaar gewicht=70% van de biomassa. Biomassa per wolf uit deze prooidieren = 2,5 kg dit is 96% van de totale prooien.

De gegevens zijn afkomstig uit "Wölfe, Jagd und Wald in der Oberlausitz" van Ulrich Wotschikowsky

De hoeveelheid komt overeen met 2 tot 4 kg per dier per dag uit wikipedea. Het aantal prooidieren niet. Op basis van het rapport moeten de door mij genoemde getallen met 7 vermenigvuldigd worden vor een roedel dus: 434 reeen, 98 wilde zwijnen 63 edelherten.

Het genoemde rapport is als PDF in mijn bezit. Belangstellenden kunnen een PB sturen met het email adres, dan mail ik het rapport.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Wim,

je hebt mijn mail adres. Zou je mij het bestand willen mailen?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Freek Verkerk

#103
Citeer
CiteerEen gemiddelde roedel van ongeveer 10 dieren zal per dier ongeveer twee tot vier kg vlees per dag eten. Op jaarbasis eet een roedel wolven in Europa dus ongeveer 125 reeën, 30 edelherten, 5 wilde zwijnen en nog wat kleinere dieren.

bron: wikipedia
Ik had dit gedeelte in de wikipedia zelf geschreven, dus ben wel vereerd dat het nu geciteerd wordt. Ik had gedacht dat er meer vlees aan die reeen zou zitten. Het verhaal dat Wim citeert klinkt erg aannemelijk. Ik heb de wikipedia aangepast.

Kan iemand vertellen hoeveel potemtiele prooi voor wolven geschoten wordt in Nederland: ree, damhert, edelhert, wilde zwijnen.
Ik denk zelf iets van:
ree:10.000
damhert: 1000
edelhert: 1000
Wilde zwijnen: 3000
Konijn, haas, vos, exoten: ???

???

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citeer
Citeer
CiteerEen gemiddelde roedel van ongeveer 10 dieren zal per dier ongeveer twee tot vier kg vlees per dag eten. Op jaarbasis eet een roedel wolven in Europa dus ongeveer 125 reeën, 30 edelherten, 5 wilde zwijnen en nog wat kleinere dieren.

bron: wikipedia

Ik had dit gedeelte in de wikipedia zelf geschreven, dus ben wel vereerd dat het nu geciteerd wordt. Ik had gedacht dat er meer vlees aan die reeen zou zitten. Het verhaal dat Wim citeert klinkt erg aannemelijk. Ik heb de wikipedia aangepast.

Kan iemand vertellen hoeveel potemtiele prooi voor wolven geschoten wordt in Nederland: ree, damhert, edelhert, wilde zwijnen.
Ik denk zelf iets van:
ree:10.000
damhert: 1000
edelhert: 1000
Wilde zwijnen: 3000
Konijn, haas, vos, exoten: ???

???
Je kunt wel vereerd zijn dat dit geciteerd wordt, het blijkt dat hetgene uit Wikipedia geciteerd wordt gebaseerd is op jouw veronderstellingen. Nu gaat dit verhaal op Wikipedia een eigen leven leiden, terwijl de gegevens niet gebaseerd zijn op onderzoek in het veld of van de literatuur. Daar heeft natuurlijk niemand wat aan. Hetzelfde doe je nu met de aantallen geschoten prooidieren. Terwijl je laat blijken dat je geen afschotgegevens kent roep je wel alvast wat de aantallen naar jouw mening zijn. Nu staan deze schattingen van jou ook alweer zwart op wit terwijl die gebaseerd zijn op nattevingerwerk. Beter is eerst te kijken wat er bekend is en dan op basis daarvan conclusies te trekken.

De meest recente afschotgegevens zijn gepubliceerd in 2007 in de WBE Nieuwsbrief nummer 7. Deze is te vinden op de website van de KNJV. Hier de gegevens van een aantal soorten:
Ree: 15.261 (Nederland, 2005)
Damhert: 105 (Veluwe 2005/2006), circa 30 (Kroondomein Het Loo, 2004)
Edelhert: 811 (Veluwe 2005/2006), circa 120 (Kroondomein Het Loo, 2004)
Wild Zwijn: 3000-4000 (Veluwe) + circa 300 (rest van Nederland)
Konijn: 60.822 (Nederland, gemiddelde 2003/2004 t/m 2005/2006)
Haas: 210.537 (Nederland, gemiddelde 2003/2004 t/m 2005/2006)
Vos: 15.000 (Nederland, 2001/2002) en 7937 (Nederland, 2005/2006)  
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Ach, het is hier allemaal niet wetenschappelijk verantwoord, je kunt ook een beetje makkelijk zijn, anders durft niemand wat te zeggen.

Bedankt voor de update mbt de jachtgegevens. Je bevestigd mooi mijn schattingen. Het zijn wel wat oude gegevens; Er zullen meer Edelherten en damherten afgeschoten worden; edelherten in de OVP (die verhongeren nu niet meer) en Damherten in de duinen. Mijn conclusie is in ieder geval dat eventuele wolven in Nederland niet van honger hoeven om te komen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Tim Asbreuk

CiteerBedankt voor de update mbt de jachtgegevens. Je bevestigd mooi mijn schattingen. Het zijn wel wat oude gegevens; Er zullen meer Edelherten en damherten afgeschoten worden; edelherten in de OVP (die verhongeren nu niet meer) en Damherten in de duinen. Mijn conclusie is in ieder geval dat eventuele wolven in Nederland niet van honger hoeven om te komen.

In de duinen word niet op de damherten geschoten, daarom blijft die populatie maar groeien.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Cygnus

CiteerAch, het is hier allemaal niet wetenschappelijk verantwoord, je kunt ook een beetje makkelijk zijn, anders durft niemand wat te zeggen.

Bedankt voor de update mbt de jachtgegevens. Je bevestigd mooi mijn schattingen. Het zijn wel wat oude gegevens; Er zullen meer Edelherten en damherten afgeschoten worden; edelherten in de OVP (die verhongeren nu niet meer) en Damherten in de duinen. Mijn conclusie is in ieder geval dat eventuele wolven in Nederland niet van honger hoeven om te komen.
Makkelijk zijn kan natuurlijk altijd, maar beter is het om wel van de juiste gegevens uit te gaan als die beschikbaar zijn. Ze zijn beschikbaar, dus waarom zou je die niet gebruiken? Aalscholvers worden ook bestreden omdat iedereen maar wat roept over de hoeveelheid vis die ze zouden vangen. In dit soort discussies is het altijd verstandig om van zo nauwkeurig mogelijke gegevens uit te gaan. Het is meestal een kleine moeite die te vinden.

Recentere gegevens over afschot zijn (nog) niet gepubliceerd, dus we moeten het doen met de gegevens die in WBE Nieuwsbrief 7 zijn gepubliceerd.

Het klopt dat Wolven in Nederland niet van de honger hoeven om te komen. Zeker niet als je buiten het wild ook het aantal schapen en lammeren meerekent. Of de Wolf in het hedendaagse Nederland (Nederstad eigenlijk) nog thuishoort is wel de vraag.  
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

#108
CiteerHet klopt dat Wolven in Nederland niet van de honger hoeven om te komen. Zeker niet als je buiten het wild ook het aantal schapen en lammeren meerekent. Of de Wolf in het hedendaagse Nederland (Nederstad eigenlijk) nog thuishoort is wel de vraag.
In Duitsland en ook Frankrijk maken ze inderdaad ook slachtoffers onder het vee. Gelukkig moeten ze eerst door heel Duitsland en kunnen we even kijken hoe de Duitsers het aanpakken. Bij de zwitsers is er een regel dat zodra een wolf in een maand meer dan 30 schapen doodt en binnen 3 maanden meer dan 40, dat hij dan afgemaakt kan worden. In Frankrijk hebben ze een vergelijkbare regel. Er worden ook daadwerkelijk wolven gedood. Schade door wolven wordt vergoed door de overheid.

In een relatief rijk land als Nederland moet het mogelijk zijn nog wat wilde dieren te gedogen. Op zichzelf is het voor iedereen goed om te weten dat je voor echte natuur echt niet naar Afrika hoeft te vliegen. Natuur is goed voor de mensen en dat mag wat mij betreft wel wat schapen kosten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

marijkehuysse

CiteerBij de zwitsers is er een regel dat zodra een wolf in een maand meer dan 30 schapen doodt en binnen 3 maanden meer dan 40, dat hij dan afgemaakt kan worden. In Frankrijk hebben ze een vergelijkbare regel. Er worden ook daadwerkelijk wolven gedood. Schade door wolven wordt vergoed door de overheid.

Wikipediacijfers?

Ik dacht dat de aantallen 25 resp 35 waren.
En het hoeven niet perse schapen te zijn, men spreekt van "Nutztiere".

groet,
Marijke

marijkehuysse

CiteerIn een relatief rijk land als Nederland moet het mogelijk zijn nog wat wilde dieren te gedogen. Op zichzelf is het voor iedereen goed om te weten dat je voor echte natuur echt niet naar Afrika hoeft te vliegen. Natuur is goed voor de mensen en dat mag wat mij betreft wel wat schapen kosten.
Dacht je dat we, met een paar wolven er bij, opeens meer natuur hebben?

groet,
Marijke

Freek Verkerk

Die aantallen deed ik uit mijn hoofd 25 en 35 zou ook best kunnen kloppen. Het gaat wel over Frankrijk en Zwitserland, mogelijk verschillen die aantallen per land. Nutztiere, klopt ook. Behalve schapen worder er ook geiten, kalveren en veulens gedood. En misschien nog wel meer. Met name bij kinderboerderijen is niets veilig. Daarbij denk ik aan lama's, wallybies, konijnen en niet vliegende vogels. Wolven zijn opportunisten. Ze pakken wat ze pakken kunnen.

Extra wolven zorgt niet voor meer natuur, maar maakt de aanwezige natuur wel interessanter en spannender. Ook is meer publiciteit en een positieve uitstraling te verwachten.

Nederland zou op dezelfde manier met wolven om kunnen gaan als landen als Frankrijk, Zwitserland en Duitsland. Gewoon gedogen tenzij ze het te gek maken en dan niet moeilijk doen, maar gewoon afschieten. Schade ruim vergoeden.

In die landen worden ze ook nog steeds illegaal geschoten. Gelukkig gaat het niet om veel dieren.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

marijkehuysse

CiteerDie aantallen deed ik uit mijn hoofd 25 en 35 zou ook best kunnen kloppen. .
Begrijp ik hieruit dat we jouw betogen met een korreltje zout kunnen/moeten nemen?

groet,
Marijke

Cygnus

CiteerDie aantallen deed ik uit mijn hoofd 25 en 35 zou ook best kunnen kloppen.
Met name bij kinderboerderijen is niets veilig. Daarbij denk ik aan lama's, wallybies, konijnen en niet vliegende vogels. Wolven zijn opportunisten. Ze pakken wat ze pakken kunnen.

Extra wolven zorgt niet voor meer natuur, maar maakt de aanwezige natuur wel interessanter en spannender. Ook is meer publiciteit en een positieve uitstraling te verwachten.

Nederland zou op dezelfde manier met wolven om kunnen gaan als landen als Frankrijk, Zwitserland en Duitsland. Gewoon gedogen tenzij ze het te gek maken en dan niet moeilijk doen, maar gewoon afschieten. Schade ruim vergoeden.

In die landen worden ze ook nog steeds illegaal geschoten. Gelukkig gaat het niet om veel dieren.
Die aantallen die in Wikipedia staan zijn die misschien ook door jou daar geplaatst? Oftewel hoe betrouwbaar zijn die cijfers?

Je schrijft dat op kinderboerderijen niets veilig is, denk je dan echt dat er draagvlak is voor Wolven in het dichtbevolkte Nederland? Als je al ziet wat een beperkt aantal Wilde Zwijnen voor commotie veroorzaakt op de Veluwe. Daar wordt dan alleen nog maar gras in de keurig aangeharkte tuintjes omgewoeld. En schade ruim vergoeden. Denk je dat daar ook maar enig draagvlak voor is? Tuurlijk kan de natuur spannender worden door Wolven, maar is de natuur in Nederland daar nog wel geschikt voor? Wolven hebben grote gebieden nodig waar ze rond kunnen struinen. Zijn die er nog wel in Nederland? Die positieve uitstraling waar je hebt over hebt zie ik in Nederland ook niet snel realiteit worden. Nederland kun je niet vergelijken met de streken in het buitenland waar Wolven voorkomen. Al met al lijkt het me niet erg realistisch om er van uit te gaan dat Nederland geschikt is voor Wolven.  
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Tim Asbreuk

Voor de betrouwbaarheid van het topic stel ik voor met de cijfers van Wim door te gaan (over de prooidier aantallen) en met de cijfers van de WBE voor de wild aantallen. Anders word dit topic één grote veronderstelling.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

CiteerVoor de betrouwbaarheid van het topic stel ik voor met de cijfers van Wim door te gaan (over de prooidier aantallen) en met de cijfers van de WBE voor de wild aantallen. Anders word dit topic één grote veronderstelling.
Ik wil hier niet te veel eer. De cijfers zijn niet van mij. Ik gebruik, zoals aangegeven cijfers van "Wölfe, Jagd und Wald in der Oberlausitz" van Ulrich Wotschikowsky.

Dit is een van de rapporten die ik bestudeerd heb in mijn voorbereidingen voor een presentatie en discussieavond over de welf bij een WBE.

De informatie van deze en andere publicaties heb ik gebruikt om een powerpoint presenatie te maken om de discussie in te leiden.

Doel van de avond was over de wolf te praten gebaseerd op feiten. Niet op wilde aannames.

Tijdens de avond heb ik gemotiveerd waarom ik denk dat de wolf binnen tien jaar weer in Nederland voorkomt op voorwaarde dat het Duitse beleid niet wijzigd.

De avond heeft boeiende discussies tot gevolg gehad. Een aantal belangrijke vertegenwoordigers uit de jachtwereld zijn nu bezig met het thema. Regelmatig krijg ik van hen nieuwsberichten over de wolf toegezonden. Onder hen zijn gelukkig een flink aantal die de komst van de wolf toejuichen.

In de grensgebieden met Duitsland zijn zomaar een aantal geschikte territoria in te tekenen. Bovendien is de wolf een redelijke oppertunist. Een gebied hoeft niet perse "puur natuur" te zijn om wolven te kunnen herbergen. De vraag is niet zozeer: Kan de wolf er leven. De vraag is meer Accepteren we de wolf daar.

Deze discussie kan beter gevoerd worden voordat de wolf er eenmaal is. Dit kan een bijdrage leveren om onberzonnen acties te voorkomen als de eerste wolf de grens oversteekt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

#116
De wolf in de Zwitserse Jura?

Biel in het kanton Bern

Voor het Kanton Bern wordt een bevolkingsdichtheid van 162 Einw./km² (Wikipedia) aangegeven.

De wolven in Duitsland zitten nog in redelijk onbewoond gebied. Alhoewel van de deelstaat Saksen een bevolkingsdichtheid van 227/km2 wordt opgegeven (Wikipedia).

Ter vergelijking de bevolingsdichtheid in Drente is: 175/km2 (Wikipedia) en Utrecht 876 km2.

Als de Duitsers en Zwitsers wolven "gedogen" waarom dan niet in Nederland?

Ik ben niet bang voor vreemde reacties zodra de eerste wolf de grens oversteekt. Het is niet zo dat daar nog grenswachten rondlopen. Die wolven weten zich goed te verschuilen en de meeste Nederlanders lopen niet meer met wapens rond.

Dieren op kinderboerderijen kunnen moeilijk vluchten en zijn daardoor een makkelijke prooi. Bovendien komen ze snel in het nieuws als er een wolf een slachting heeft aangericht.

Ik lees dat in Zuid Frankrijk de wolf bijna de hele geintroduceerde (exotische) Moeflonpopulatie heeft uitgeroeid.

Maar het is zoals Cygnus het zegt: het is maar wat we tolereren. Ik begrijp dat het wilde zwijn en het edelhert ook gewoon afgeschoten worden zodra ze zich buiten de voor hen aangewezen gebieden bewegen.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

#117
Citeer[
Ik ben niet bang voor vreemde reacties zodra de eerste wolf de grens oversteekt. Het is niet zo dat daar nog grenswachten rondlopen. Die wolven weten zich goed te verschuilen en de meeste Nederlanders lopen niet meer met wapens rond.

..........

Ik lees dat in Zuid Frankrijk de wolf bijna de hele geintroduceerde (exotische) Moeflonpopulatie heeft uitgeroeid.

In Duitsland zijn wel degelijk een aantal vreemde reacties geweest. Er is daar zelfs een sterk front tegen de wolven die behoorlijk bezig is met stemming te maken. Opvallend is dat dit vooral in het eerste wolfsgebied van Duitsland is. Goede communicatie en een goede voorbereiding lijkt de acceptatie te bevorderen. Dat is ook de belangrijkste reden dat ik hier in Midden Limburg de discussie opgestart heb.

De toevallige wandelaar heeft niet zoveel kans de wolf te zien. Jagers echter wel. Deze zitten vanuit een hoogzit te loeren op de prooi van de wolf, al dan niet bij voerplaatsen.

Voor de moeflonpopulatie ziet het inderdaad slecht uit als de wolf verschijnt. Een plaatselijke populatie in Duitsland is ook vrijwel geheel door de wolven opgeruimd.

Gebruiksvee is te beschermen, maar vooral schapen op de heide blijven een risico. Veelal werkt een electrische afscheiding (schrikdraad) in combinatie met plastic vlaggetjes. Tot nog toe is er maar één wolf bekend die zich daar niets van aantrekt. Er wordt alles in het werk gesteld om te voorkomen dat deze wolf dat op de welpen overbrengt.

De wolven die momenteel in Europa voorkomen zijn over het algemeen schuw voor mensen. Het lijkt voor de hand te liggen dat natuurlijke schuwheid te noemen. Toch is dit misschien wel voorbarig. De wolf is eeuwen en eeuwen door de mens vervolgd en uitgemoord. Geen angst voor de mens was dus bijna een doodvonnis. Brutale exemplaren, dat wil zeggen individuen die niet schuw zijn voor de mens werden waarschijnlijk al afgeschoten voordat ze geslachtsrijp waren. Als we de wolf niet meer vervolgen kan hierin mogelijk een verschuiving voorkomen. Net zoals er een verschil is in de schuwheid van wilde zwijnen in gebieden met en gebieden zonder jacht.

De laatste jaren hebben nogal wat schuwe diersoorten zich min of meer ontwikkeld tot cultuurvolgers, of zijn het in ieder geval geen cultuurmijders meer. Een bekend voorbeeld is de merel, van schuwe bosvogel tot rasechte tuinvogel. Meer recente voorbeelden zijn de reiger en de ijsvogel en in sommige gevallen zelfs de bever.

Wolven kunnen in principe zonder angst samenleven met de mens. Anders was het domesticatieproces niet zo succesvol geweest. Bedenk dat de wolf een rasechte oppertunist is. Een oppertunist waarbij de mens jaren invloed heeft gehad op de selectie. Een andere wijze van selectie (lees de acceptatie van de wolf) kan in de loop van generaties leiden tot gedragsverandering.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

marijkehuysse

Vanavond om 20.15 NDR:

Wolfe (umlaut er bij denken!) auf dem Vormarsch: zwischen Ostsee und Alpen.

groet,
Marijke

wimtegels

#119
CiteerVanavond om 20.15 NDR:

Wolfe (umlaut er bij denken!) auf dem Vormarsch: zwischen Ostsee und Alpen.

groet,
Marijke
Voor diegene die de Duitse taal beheren. Als er behoefte bestaat
aan een vertaling, meld het dan even, dan wil ik dit bericht wel vertalen.

Expeditionen ins Tierreich: Wölfe auf dem Vormarsch - Zwischen Ostsee und Alpen
In den meisten Gebieten wurden freilebende Wölfe bereits vor 150 Jahren ausgerottet, doch nun gibt es sie wieder in Deutschland. In Sachsen leben heute etwa 25 Wölfe und auch in anderen Bundesländern wurden einige gesichtet.
Die Wölfe sind wieder auf dem Vormarsch. Das ist eine Erfolgsgeschichte, wie man sie vom Artenschutz selten hört.
Der Biologe Sebastian Koerner beobachtet die Tiere seit mehr als zehn Jahren. Dabei sind einzigartige Aufnahmen entstanden, die selbst Wolfsexperten so noch nie gesehen haben. Zusammen mit der Wolfsforscherin Gesa Kluth und ihrer Kollegin Ilka Reinhardt spürt er den "deutschen" Wölfen nach, dokumentiert und erforscht Vorkommen und Lebensweise.

Wolfsgegner und um ihre Beute fürchtende Jäger verbreiten jedoch das "Rotkäppchen-Syndrom": Irgendwann wird der sächsische Wolf kleine Kinder fressen, heißt es. Leider kann auch durch abgelehnte Abschussanträge nicht verhindert werden, dass die Welpen des ersten deutschen Wolfspaares spurlos verschwinden. Eine kleine Wölfin bleibt in der Oberlausitz zurück. Aber sie ist nicht lange allein. Ein Wolf aus Polen findet den Weg zu ihr und es entsteht ein zweites Rudel. Die Biologen jubeln erneut, ein unverbesserlicher Teil der örtlichen Jägerschaft bläst massiv zum Angriff: In Sachsen gäbe es zu viele Wölfe! Mit dem Einsatz von GPS-Sendern wollen Wissenschaftler Gegner überzeugen, dass ein Überschuss von Wölfen in einem Gebiet unmöglich ist. Jungtiere wandern immer ab und erobern eigene Reviere. Immer mehr Regionen in Deutschland melden: Die Wölfe sind zurück! Vor Kurzem auch in Hessen geschehen.

Sebastian Koerner ist den abwandernden Wölfen mit seiner Kamera auf der Spur: Wie weit werden sie wandern? Können sie in Deutschland überleben oder setzen sich die Wolfsgegner durch? Wie viel Wildnis lässt die Bevölkerung zu? Diese Dokumentation mit einmaligen Aufnahmen von Wölfen leistet einen wichtigen Beitrag, damit diese Tiere eine faire Chance bekommen.

Mittwoch, 04. März 2009 20:15 bis 21:00 Uhr (VPS 20:15)
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels