zwarte bolletjes

Gestart door ratje, februari 22, 2009, 14:21:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

Deze zwarte bolletjes bleken op een schimmel te zitten terwijl we eerst dachten aan een korstmos.
Van dichtbij lijken het wel ouderwetse knopen met een randje erom.

ratje


ratje

toch maar weer een poging bij de  :mic
een paar plaatjes :grin:  

ratje


ratje

een beetje maanvormige sporen denk ik

ratje

ik stuur vanavond wel foto

André Hartgers

#6
Hallo Hannie,
Kun je hem in dwarsrichting doorsnijden om te zien of hij gaatjes heeft? Of is 't te klein?


gr.
André

ratje

CiteerHallo Hannie,
Kun je hem in dwarsrichting doorsnijden om te zien of hij gaatjes heeft? Of is 't te klein?


gr.
André
Hoi Andre,
helaas lukt dat niet. Ik kon het al haast niet meer terug vinden in het doosje :grin:  

Corryabbink

#8
Dag Hannie,
Dit m.i. Gewoon purperschaaltje(Lecidella elaeochrama). Die heeft eencellige sporen. Nog te verwarren met Donker purperschaaltje(L. carpathica).
Met C(chloor) kleurt Gewoon purperschaaltje (zwak) oranje zit op bomen, hout en slechts zelden op steen. Zeer algemeen.
Donker purperschaaltje kleurt met K(KOH) geel en zit op steen, basalt, grafzerken enz. Meest in het rivierengebied en Limburg. Zeldzaam.

Ik verplaats deze naar het Korstmossenforum.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

ratje

CiteerDag Hannie,
Dit m.i. Gewoon purperschaaltje(Lecidella elaeochrama). Die heeft eencellige sporen. Nog te verwarren met Donker purperschaaltje(L. carpathica).
Met C(chloor) kleurt Gewoon purperschaaltje (zwak) oranje zit op bomen, hout en slechts zelden op steen. Zeer algemeen.
Donker purperschaaltje kleurt met K(KOH) geel en zit op steen, basalt, grafzerken enz. Meest in het rivierengebied en Limburg. Zeldzaam.

Ik verplaats deze naar het Korstmossenforum.
Hoi Corry,
laat ik dat er nu nooit achter gezocht hebben :grin:  Vind het eigenlijk wel grappig. Zo blijf je leren.
Bedankt