Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruud_altenburg

Ben ik per ongeluk in het topic Praat maar raak beland?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

JohanvantBosch

CiteerBen ik per ongeluk in het topic Praat maar raak beland?
't begint er wel een beetje op te lijken
heren en dames, laten we het in dit topic weer hebben over meldingen van (nieuwe) zeldzaamheden in nl, ook al zijn ze de laatste 2 maanden op 0-1 handen te tellen.
Je eigen waarnemingen van dingen die er al langer zitten kun je gewoon op waarneming.nl zetten. Vragen over locaties e.d. daar vind je vast ook wel een ander plekje voor.
Alvast bedankt!

Natuurlijk beginnen hier af en toe andere discussies (haakbek), maar die worden dan vervolgens ook afgesplitst als ze doorzetten.

Theovanv

Ik wil niet vervelend doen, maar ik zie op elke pagina voor de helft slowchat staan, dan lijkt me een gerichte vraag over een plaats niet zo raar. Zelf geef je ook al aan dat er "vast" wel een ander plekje voor is, maw, die is er dus niet, maar goed, message understood ;)
Theo van Veenendaal

HJDT

Citeer
CiteerBen ik per ongeluk in het topic Praat maar raak beland?
't begint er wel een beetje op te lijken
heren en dames, laten we het in dit topic weer hebben over meldingen van (nieuwe) zeldzaamheden in nl, ook al zijn ze de laatste 2 maanden op 0-1 handen te tellen.
Je eigen waarnemingen van dingen die er al langer zitten kun je gewoon op waarneming.nl zetten. Vragen over locaties e.d. daar vind je vast ook wel een ander plekje voor.
Alvast bedankt!

Natuurlijk beginnen hier af en toe andere discussies (haakbek), maar die worden dan vervolgens ook afgesplitst als ze doorzetten.
Om nog maar te zwijgen over verhandelingen over telescopen die wel of niet het goede oculair hadden bij 1 of andere vage winkel en de reistijd die het heeft gekost om ernaar toe en vandaan te komen. Dat valt nou niet bepaald onder "Zeldzaamheden in Nederland".
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

snwja3

Theo,
de plek van de Mibo Is niet zo moeilijk.
In je wegwijzer tik je in Dorpstraat Oost nummer 1 of 2.
Als je deze straat inrijdt naar het einde krijg je aan je linkerhand een
rij huisjes. Daarachter kan je gemakkelijk rechts van de weg parkeren.
Het voederkorfje bevindt zich in een van de achtertuintjes van die huisjes
maar vanaf de weg/parkeerplaats dus niet/moeilijk te zien.
Loop dus even rechtdoor het park in, 1e links, weer 1e links en zo met een
boogje door het park terug naar de achtertuinen van die huisjes.
Daarin staat een boogje van wilgentenen en daaronder hangt het korfje, daar
posten en in de omgeving rondkijken.
Patroontje lijkt dat sie 'sochtends tussen 9-10 en 's middags rond half 2 daar vaak terug keert.

De Buffelkopeend zat afgelopen weekend gewoon in het wak van de Gaatkensplas, anders de bak bij de rivier en soms ook op de rivier.

Ik zou zeggen succes!
Wietze Janse

Peter Meininger

#3935
Helder antwoord op een duidelijke vraag, van elkaar gescheiden door tien leuterberichten. Bedankt, Wietze!
met vriendelijke groet,

Peter Meininger

---------------------------------------------
Mijn weblog: http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/vorser/

Theovanv

#3936
CiteerTheo,
de plek van de Mibo Is niet zo moeilijk.
In je wegwijzer tik je in Dorpstraat Oost nummer 1 of 2.
Als je deze straat inrijdt naar het einde krijg je aan je linkerhand een
rij huisjes. Daarachter kan je gemakkelijk rechts van de weg parkeren.
Het voederkorfje bevindt zich in een van de achtertuintjes van die huisjes
maar vanaf de weg/parkeerplaats dus niet/moeilijk te zien.
Loop dus even rechtdoor het park in, 1e links, weer 1e links en zo met een
boogje door het park terug naar de achtertuinen van die huisjes.
Daarin staat een boogje van wilgentenen en daaronder hangt het korfje, daar
posten en in de omgeving rondkijken.
Patroontje lijkt dat sie 'sochtends tussen 9-10 en 's middags rond half 2 daar vaak terug keert.

De Buffelkopeend zat afgelopen weekend gewoon in het wak van de Gaatkensplas, anders de bak bij de rivier en soms ook op de rivier.

Ik zou zeggen succes!
Bedankt voor je beschrijving!

(of mag ik dit hier ook niet neerzetten :rolleyes:)

In dit topic staan overigens zo veel leuterberichten. De meesten die ik plaatsten hadden gewoon met het topiconderwerp te maken en waren ook nog op aangeven van andere op het forum bekende members, dus vind de ophef erg misplaatst <_< maar ik heb de berichten verwijderd.
Theo van Veenendaal

Dylan

Notenkraker bij Slagharen?
http://www.natuurbericht.nl/Default.asp?cat=&id=994
Bericht van Vogelbescherming, geeft de indruk dat het nu zou moeten spelen, maar zijn er ook waarnemingen bekend?
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

TjeerdBurger

oei! zou het dan eindelijk...

Oosterse Tortel gemeld in Hoogeveen, ongeringd (via lauwersmeer.com)

Marnix

Lauwersmeer.com meldt:
Een eerste winterkleed Oosterse tortel zou gisteren zijn waargenomen in de tuin van Kymmellstraat 42. De vogel leek op een Zomertortel, maar omdat hij de grootte had van Turkse tortel (die geregeld onze tuin aandoen) gaan we voor de Oosterse tortel. De vogel was niet geringd.

Zou dit dan een echte zijn?
Marnix Jonker
📷 marnixjonker.com

Theovanv

CiteerLauwersmeer.com meldt:
Een eerste winterkleed Oosterse tortel zou gisteren zijn waargenomen in de tuin van Kymmellstraat 42. De vogel leek op een Zomertortel, maar omdat hij de grootte had van Turkse tortel (die geregeld onze tuin aandoen) gaan we voor de Oosterse tortel. De vogel was niet geringd.

Zou dit dan een echte zijn?
"gaan we voor", hoe ervaren zijn de waarnemers? Is waarneming al bevestigd of is het een maybe?
Theo van Veenendaal

redmar_woudstra

Spannend! Hij moet een keer komen!
groet,
Redmar

Theovanv

Hopen dat het zeker geen escape is.
Theo van Veenendaal

ArjenDrost †

CiteerLauwersmeer.com meldt:
Een eerste winterkleed Oosterse tortel zou gisteren zijn waargenomen in de tuin van Kymmellstraat 42. De vogel leek op een Zomertortel, maar omdat hij de grootte had van Turkse tortel (die geregeld onze tuin aandoen) gaan we voor de Oosterse tortel. De vogel was niet geringd.

Zou dit dan een echte zijn?
Heeft iemand al meer gegevens? Ik wil morgen best die kant op, maar iets meer gegevens is dan toch wel aardig..

GijsB

een zomertortel in deze tijd van het jaar lijkt me iig. minstens zo bijzonder. Misschien zijn er foto's van gemaakt (het is immers in de tuin van fotogroep Hoogeveen :whistle: )
Gijs

Rene Janssen

Hey mensen,

Wat dachten jullie dan van vier notenkrakers in Middelburg? En dan ook nog een ondersoort. Zeelanders: wat denken jullie er van? het aantal klinkt al bijna te mooi om waar te zijn...

http://waarneming.nl/waarneming/view/41832496


René
René Janssen

teunvankessel

Invoerfoutje?

Misschien moeten het 4 Dikbekfuten zijn ;)  
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Dylan

CiteerNotenkraker bij Slagharen?
http://www.natuurbericht.nl/Default.asp?cat=&id=994
Bericht van Vogelbescherming, geeft de indruk dat het nu zou moeten spelen, maar zijn er ook waarnemingen bekend?
Niemand een idee waar dit bericht vandaan komt?
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

CiteerWat dachten jullie dan van vier notenkrakers in Middelburg? En dan ook nog een ondersoort. Zeelanders: wat denken jullie er van? het aantal klinkt al bijna te mooi om waar te zijn...
Was al eerder een claim binnengekomen, die waarneming staat op In Behandeling en wacht op foto's. Het zou me erg verbazen als het inderdaad Notenkrakers blijken te zijn, laten we het daarbij houden :-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

#3949
Notenkraker Slagharen:

Overgenomen van:
http://www.dutchbirdalerts.nl/mobiel/repor...id=14153&page=1

Datum & Tijd:
19-02-2009 11:13
Gehoord via:
Hans Pohlmann
Extra informatie
Er schijnt al enige tijd een Notenkraker te zitten in het Kronkelbos in Slagharen. Morgenmiddag om 16 uur is er een excursie naar de vogel. Terrein volgens mij vrij toegankelijk. Meer informatie is te vinden via www.destentor.nl en dan de editie van vrijdag 13-2 (even zoeken op notenkraker)

Deeplink naar artikel op De Stentor:
http://www.destentor.nl/regio/hardenberg/4...s-Slagharen.ece

VERZOEK: Excursie op zaterdag of zondag? Kan er een lokaal iemand bemiddelen?
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

Om nodeloos klikken te voorkomen, artikel uit De Stentor zoals het op de site staat (copy/paste):

Citeer
Notenkraker gezien in Kronkelbos
Slagharen
door Cor van Dalen. vrijdag 13 februari 2009 | 13:39 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 13 februari 2009 | 13:41
SLAGHAREN - In het Kronkelbos in Slagharen is de Notenkraker gesignaleerd.
De aanwezigheid van de vogel heeft geleid tot een toeloop van vogelspotters, omdat die vrij zeldzaam is in
deze contreien. "Af en toe heb je een invasie, gemiddels eens in de acht jaar", zegt Wiebe Tolman van het
IVN. De Notenkraker leeft diep in Siberië en komt, op zoek naar voedsel, naar West-Europa. De vogel
behoort tot de groep van de kraaien, wordt ongeveer 30 centimeter groot en heeft een opvallend grote
snavel. Hij is bruin, met lichte bestreping op de boven- en onderdelen. De kop is volledig bruin, de staart en
vleugelpennen zijn zwart. "Bijzonder", zo reageert vogelkenner Jan Hakkers. "De Notenkraker is de
afgelopen 25 jaar wel vaker in Overijssel gespot, maar niet in Slagharen." Volgens Hakkers lijkt de vogel
zich uitermate thuis te voelen in het Kronkelbos. "De vogel blijft hoogstwaarschijnlijk tot eind februari, maar
mogelijk langer." Daarom wordt vrijdag 20 februari een bijeenkomst gehouden en kunnen vogelliefhebbers
bij elkaar komen om gezamenlijk de bijzondere vogel bekijken. Het verzamelpunt is om 16.00uur bij de jeu
de boules banen in het Kronkelbos. Hakkers: "Zo'n vogel zie je maar heel zelden, hopelijk komen er veel
liefhebbers om te kijken; wij zorgen voor de koffie."
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Theovanv

Gaaf, die Notenkraker! En met excursie en al. Kan in google maps nergens het Kronkelbos vinden bij Slagharen, iig geen treinstation daar. Als er mensen zijn die er morgen of in het weekend heen gaan....dan houd ik me aanbevolen :)
Theo van Veenendaal

DanielS

CiteerGaaf, die Notenkraker! En met excursie en al. Kan in google maps nergens het Kronkelbos vinden bij Slagharen, iig geen treinstation daar. Als er mensen zijn die er morgen of in het weekend heen gaan....dan houd ik me aanbevolen :)
Je kan met de trein naar Hoogeveen en dan met bus 30 naar Slagharen.
Daniel

Theovanv

Citeer
CiteerGaaf, die Notenkraker! En met excursie en al. Kan in google maps nergens het Kronkelbos vinden bij Slagharen, iig geen treinstation daar. Als er mensen zijn die er morgen of in het weekend heen gaan....dan houd ik me aanbevolen :)
Je kan met de trein naar Hoogeveen en dan met bus 30 naar Slagharen.
Meteen goed te combineren met de Oosterse Tortel ;) Maar hoe zit het daar nou mee, vind er verder niks nieuws over terug.
Theo van Veenendaal

RWester

De Notenkraker van Slagharen betreft mogelijk een carnavalsgrap. Zie nieuwe Dutch Bird Alert-toevoeging
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Steven Wytema

CiteerMeteen goed te combineren met de Oosterse Tortel ;) Maar hoe zit het daar nou mee, vind er verder niks nieuws over terug.
Bij vage claims gaan er niet al te vaak mensen op af om te checken (jij toch ook niet?). Alhoewel deze beschrijving wel weer ok klonk..

In die hoek wonen overigens ook weer niet al te veel vogelaars..misschien dat een Grûnner nog langsgaat?
Steven Wytema


Dylan

#3956
CiteerDe Notenkraker van Slagharen betreft mogelijk een carnavalsgrap. Zie nieuwe Dutch Bird Alert-toevoeging
Dan hebben ze VBN mooi voor het karretje gespannen. Ik ga eens bellen.

Update: Zojuist gesproken met Vogelbescherming. Als het een grap is dan zitten zij niet in het complot. Ze gaan hun bronnen bellen, en laten ons even weten wat daaruit komt.

Update 2: HET IS (naar alle waarschijnlijkheid) EEN HOAX! (zo, dat kan niemand meer ontgaan), NIET NAARTOE GAAN.

Vogelbescherming had het bericht van De Stentor. Zij hebben nu gebeld om het bericht te controleren. Het blijkt nu dat De Stentor het rechtstreeks heeft overgenomen van een ingezonden e-mail door Jan Hakkers, en zonder te controleren er een fraai verhaal van heeft gemaakt.

Ondertussen is er contact geweest met Wiebe Tolman, die dus echt bestaat en ook vogelaars/IVN-gids is, maar HIJ WIST VAN NIKS (en van geen Notenkraker). Dit terwijl het krantenbericht suggereert dat hij de vogel heeft gezien, maar hij geeft aan dat dat juist niet het geval is.

Kortom, we kunnen er vanuit gaan dat dit een grap van de carnavalsvereniging is, die helaas door De Stentor is overgenomen (zonder bronnen te checken, slechte journalistiek), en daarna bij Vogelbescherming terecht is gekomen. Vogelbescherming heeft het bericht inmiddels ingetrokken.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dorine

#3957
Zo zie je maar weer, in het noorden weten ze niet wat carnavalvieren is   :grin:  
Dorine van Asten
peregrines.nl

Dylan

#3958
Mocht er iemand gaan kijken en er hangt een Notenkraker (keukengerei) in de boom, dan was Ronald Sinoo al eerder met deze grap:
http://www.cosi.tomaatnet.nl/KorHaan9.htm

P.S. En dan hopen we uiteraard op eenzelfde afloop als in het stripje, dat er inderdaad een mega wordt ontdekt daar in de buurt :-)
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Theovanv

#3959
misplaatste grap, stel je voor dat mensen er vrij voor nemen en het halve land afreizen. niet iedereen komt (dagelijks) op waarneming.nl.

Wel raar dat de stentor het zomaar in de krant zet, maar aan de andere kant verbaast het me niet. ik heb wel eens vaker contact gehad met hun redactie over hun tour de france spel omdat ze zelf de startlijsten niet wisten, laat staan dat ze iets over de ploegen of wielrenners wisten.

Leuk ook voor diegene wiens naam ongevraagd gebruikt is in het artikel.
Theo van Veenendaal