Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jos Welbedacht

Citeerongelooflijk !!!
Precies.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Inge van der Wulp

Citeer
Citeerongelooflijk !!!
Precies.
Nou mij verbaast het niet zo hoor. De mensen zijn sluw tegenwoordig en deze Haakbekken waren zeer tam en dus gemakkelijk te vangen op een zondagochtend. Verklaart wel waarom ze beide ineens weg waren.

Ook bij de Sneeuwuil is er een poging gedaan om haar te vangen door valkeniers. Gelukkig niet geluk.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Certhia

#3902
Citeer
Citeer
Citeerongelooflijk !!!
Precies.
Nou mij verbaast het niet zo hoor. De mensen zijn sluw tegenwoordig en deze Haakbekken waren zeer tam en dus gemakkelijk te vangen op een zondagochtend. Verklaart wel waarom ze beide ineens weg waren.

Ook bij de Sneeuwuil is er een poging gedaan om haar te vangen door valkeniers. Gelukkig niet geluk.
Oh? Is er enig bewijs van die poging. Lijkt mij namelijk dat een poging ook al strafbaar zou moeten zijn.

Marc

Inge van der Wulp

Yep dat is er. Is toendertijd met Natuurmonumenten besproken. Vanaf dat moment zijn ze ook iedereen gaan bekeuren die ook maar één voet van de weg af was richting de uil.

Neemt niet weg dat ze het wel geprobeerd hebben. Het gebeurt volgens mij best vaak. Al onze Havik jongen zijn verdwenen het afgelopen voorjaar en ook heb ik weleens iemand Putters zien vangen met een lijmstok in mijn beheer gebied (die kreeg wel de politie in zijn nek want ik heb altijd een fotocamera bij me). Tja.... dus dat van die Haakbekken verbaast mij niet zo. Zou wel heel graag zien dat de "schuldige" daarvoor gepakt werden.

Verdween er ook niet ineens een tamme dwerguil uit een bos......

Overigens zou ik het in het geval van de giervalk, waar deze discussie mee begon, ook niet aan de grote klok hangen. Maar in dit geval is dat beter voor de vogel en niet voor degene die hem gevangen heeft.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

BramtK

#3904
CiteerVerdween er ook niet ineens een tamme dwerguil uit een bos......
Hoho, we zij het al lang en breed eens over hoe dat kwam... ;)

Voor het overige, laten we heel erg oppassen met dit soort wegvang-geruchten en zoals hierboven al werd gesteld; als er meer is dan geruchten onderneem dan potverdorie actie.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Steven Wytema

#3905
Citeer
CiteerVerdween er ook niet ineens een tamme dwerguil uit een bos......
Hoho, we zij het al lang en breed eens over hoe dat kwam... ;)

Voor het overige, laten we heel erg oppassen met dit soort wegvang-geruchten en zoals hierboven al werd gesteld; als er meer is dan geruchten onderneem dan potverdorie actie.

Bram
Tis maar goed dat je die knipoog dr'achter zet Bram.. ;)
Misschien had je beter kunnen zeggen dat we het erover eens zijn dat geen van de mogelijke oorzaken hard te maken zijn.
Met de strekking van dat tweede deel ben ik -natuurlijk- roerend met je eens.

Overigens was de Bakkeveense Dwerguil ook de volgende ochtend weg, en daar was de plek niet van bekend..


edit: nou hebben we het bij 'zeldzaamheden in NL' over de Dwerguil, en bij 'Dwerguil' over zeldzaamheden.... :huh:  
Steven Wytema


Edwin Russer

CiteerOverigens was de Bakkeveense Dwerguil ook de volgende ochtend weg, en daar was de plek niet van bekend..

Wat had er toch moeten gebeuren met driehonderd man over dat smalle paadje, zie de onderste foto, en de vogel was weer herontdekt B) Of zit ik nu ook in het verkeerde topic :whistle:

http://www.bakkeveen.nl/actueel/2005/dwerguil.htm
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

andre

Het verhaal van Marnix over de Haakbekken klopt en het nieuws is zeker al een jaar bekend .

Andre


Andre Boven

BramtK

En welke actie heeft die "vogelaar uit de stad Groningen" ondernomen (anders dan die Haakbek op zijn schoorsteen te zetten.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Theovanv

Ik ga morgen in Schiedam kijken naar een Kowa TSN-661 spotting scope en wil daar in de buurt meteen even gaan vogelen, maar ben wel afhankelijk van het OV. Hoe zit het met de Huiskraaien en de Buffelkopeend? Is de kans groot dat je die treft en zijn ze een beetje goed bereikbaar? Ik weet dat de Huiskraaien vaak in de buurt van het station Hoek van Holland Strand zitten, maar laat daar dan net weer werk aan het spoor zijn <_<  
Theo van Veenendaal

August

CiteerIk ga morgen in Schiedam kijken naar een Kowa TSN-661 spotting scope en wil daar in de buurt meteen even gaan vogelen, maar ben wel afhankelijk van het OV. Hoe zit het met de Huiskraaien en de Buffelkopeend? Is de kans groot dat je die treft en zijn ze een beetje goed bereikbaar? Ik weet dat de Huiskraaien vaak in de buurt van het station Hoek van Holland Strand zitten, maar laat daar dan net weer werk aan het spoor zijn <_<
huiskraai kan je niet missen bijna. ga anders ook naar het vispaleis op de boulevard daar zitten er meestal ook een aantal.

August van Rijn

Theovanv

Citeer
CiteerIk ga morgen in Schiedam kijken naar een Kowa TSN-661 spotting scope en wil daar in de buurt meteen even gaan vogelen, maar ben wel afhankelijk van het OV. Hoe zit het met de Huiskraaien en de Buffelkopeend? Is de kans groot dat je die treft en zijn ze een beetje goed bereikbaar? Ik weet dat de Huiskraaien vaak in de buurt van het station Hoek van Holland Strand zitten, maar laat daar dan net weer werk aan het spoor zijn <_<
huiskraai kan je niet missen bijna. ga anders ook naar het vispaleis op de boulevard daar zitten er meestal ook een aantal.
Ok, die plek bedoel ik ook inderdaad :)
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Oja, Een broodje kan wonderen doen bij deze jongens.
Buffelkopeend meot eigenlijk in een keer wel kunnen, als je beide plassen afkijkt.
Alleen is het onbereikbaar met het OV....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

CiteerOja, Een broodje kan wonderen doen bij deze jongens.
Buffelkopeend meot eigenlijk in een keer wel kunnen, als je beide plassen afkijkt.
Alleen is het onbereikbaar met het OV....
Dat dacht ik wel, helaas, dan gaat dat over.
Theo van Veenendaal

Hans Peterse

Citeer(Jeroen Nagtegaal @ Feb 13 2009, 22:51 PM)
Oja, Een broodje kan wonderen doen bij deze jongens.
Buffelkopeend meot eigenlijk in een keer wel kunnen, als je beide plassen afkijkt.
Alleen is het onbereikbaar met het OV.... 


Dat dacht ik wel, helaas, dan gaat dat over.

Welnee, vouwfietsje mee in de trein, of fiets desnoods, en het is goed te doen. Buffelkop én Huiskraaien wordt dan wel moeilijk, dan moet je vroeg opstaan...

Hans

Hans Bossenbroek

Citeer
Citeer(Jeroen Nagtegaal @ Feb 13 2009, 22:51 PM)
Oja, Een broodje kan wonderen doen bij deze jongens.
Buffelkopeend meot eigenlijk in een keer wel kunnen, als je beide plassen afkijkt.
Alleen is het onbereikbaar met het OV.... 


Dat dacht ik wel, helaas, dan gaat dat over.

Welnee, vouwfietsje mee in de trein, of fiets desnoods, en het is goed te doen. Buffelkop én Huiskraaien wordt dan wel moeilijk, dan moet je vroeg opstaan...

Hans
Buffelkopeend is goed  bereikbaar met OV, zo'n beetje langs de Gaatkensplas loopt een tramlijn!  

Max Berlijn

Beste allemaal,

Nog even over die Haakbekken van Groningen:

Ik kreeg het verhaal van Marnix via het CDNA een aantal weken geleden in mjn mail. Er werd hierna wat heen en weer gemaild maar voor zover ik weet gebeurde er weinig. De naam van de vogelaar waar een van de vogel op de schouw staat is bij mij via Marnix bekend. Jullie kennen hem ook, via deze site voert regelmatig in. Ik durf hem niet op dit forum te zetten (indien het waar is zou ik dat wel graag willen).

Ik heb het verhaal op dit forum gezet (via het Giervalken verhaal) omdat ik me verwonder dat dit schijnbaar gebeurt, schijnt te kloppen, iedereen "er een plas over doet" en er verder niets gebeurt.

Als dit in Limburg zou gebeuren waar ik inmiddels meer bekend ben dan in het verre Groningen is een belletje naar de AID toch het minste. Die kan de balg ophalen en bestuderen (via  de uitstekende foto's moet je toch kunnen achterhalen of het dezelfde is). Vervolgens kan de houder van de balg geverbaliseerd worden en de preperateur aangeklaagd en ondervraagd zodat de vanger gevonden wordt.

Mijn vraag is; gebeurt dit nu of blijft iedereen nu in een kringetje rond discusieren? Zet anders Ed Opperman (van Birdingbreaks) op de zaak. Hij is van de AID en weet wel hoe je dit sort zaken moet aanpakken.

Indien het waar is moeten we dit soort tamme beesten gaan bewaken?, ik denk bijv ook aan het plotseling verdwijnen van de overwinterende Dwerggors in Rotterdam, die kon je ook zo pakken en zo zullen er meer zijn. Het blijft altijd opvallend dat er bij invasies van Pestvogels en grote barmsijzen vervolgens hokken vol in Antwerpen (met ringen maar die brengen ze via stikstof aan) opduken met dezelfde soorten. Al met al een groot probleem wat bestreden moet worden. Laten we niet te lief zijn, immers dat is de reden dat dit soort lui hier keer opkeer mee wegkomen!

Succes en indien gewenst wil ik helpen.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Klaas van Dijk

hoi Max,

Iedereen (jij en ik dus ook) kan aangifte doen bij de politie / AID van een -mogelijke- overtreding van de Flora- en Faunawet met betrekking tot de Haakbek van Groningen die bij iemand in Groningen op de schoorsteenmantel staat en door hem / zijn travanten illegaal gevangen en gedood is. Inderdaad een peulenschil om deze Haakbek te vangen, want hij was heel erg mak en zat gewoon tussen de huizen.

Misschien zul je wat moeite moeten doen om de desbetreffende ambtenaar te overtuigen een dergelijke aangifte op te nemen (èn er ook werk van te maken), maar dat is dus alleen maar wat doorzetten.

Zelf ben ik er ook van overtuigd dat er heel veel in het illegale circuit gebeurt: veel meer dan we allemaal wel eens denken. Het verbaast me dan ook helemaal niets dat onfrisse lieden bezig zijn geweest de Sneeuwuil van Texel te vangen. Tegelijkertijd heeft dit zeer, zeer weinig prioriteit bij politie / AID (net zoals de illegale roofvogelvervolging etc.). Ook bij de illegale roofvogelvervolging is de WRN jaren en jaren bezig geweest om dit een beetje op de kaart te zetten (de WRN is hier oa ook speciaal voor opgericht!) en er zijn nog steeds genoeg politiemensen die niet al te hard lopen om praktijken van onfrisse jachtopzieners aan te pakken (de goede politiemensen uitgezonderd!). Lees de meest recente Takkeling maar eens door.

Dus gewoon aangifte doen: staan op vervolging, regelmatig vragen naar vorderingen in de zaak en er bovendien VEEL publiciteit aan geven.

Groetjes,

Klaas

Max Berlijn

Ha Klaas en anderen,

Dat wil ik best doen maar vraag me af of de aangifte moet komen van iemand die het verhaal uit tweede hand gehoord heeft en 500 km zuidelijker woont.

Ik weet dat degene die de balg heeft regelmatig vogeld(e) met de ontdekker van de Haakbekken!!! Hij zou hier zeer boos over zijn. Tevens is een aardig, in mijn ogen groepje fanatieke, Groningse vogelaars op de hoogte van de persoon in Groningen.

Indien het stil blijft ga ik Ed Opperman (AID) bellen. Ik weet helaas geen adres van de persoon alleen zijn naam en heb vanmorgen even zijn waarnemingen nagekeken, (meer andere beesten dan vogels trouwens).

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

JohanvantBosch

CiteerDat wil ik best doen maar vraag me af of de aangifte moet komen van iemand die het verhaal uit tweede hand gehoord heeft en 500 km zuidelijker woont.
deze gedachte, daar kan ik in komen....

Max Berlijn

Mensen,

De preperateur is inmiddels ook bekend (heeft ooit de Dunbekwulp van NW Duitsland opgezet). Hij zegt de vogel van "iemand" gekregen te hebben en wil verder geen details kwijt. Ik ga Ed mailen. Lijkt me goed dat iemand die de naam weet van degene waar de balg staat (Marnix?) deze gaat controleren of het inderdaad dezelfde is.

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

P1234

telkens na het verschijnen en vervolgens verdwijnen van goede soorten bereiken mij hardnekkige geruchten. Dit was met de Sperweruil het geval, met de Dwerguil idem dito, en nu dit verhaal rond de Haakbekken die, ondanks een uitblijven van een verandering in de weersomstandigheden, ineens zoek waren. En zo herinner ik me ook nog een erg tamme Zwartkeellijster in Harlingen. Heeft die gediend als kerstmaal voor een buurkat, of staat hij ergens in een vitrine.

Ik denk dat dit eens te meer bewijst hoe belangrijk het is dat een beheerder van een terrein op de hoogte wordt gebracht wanneer er zich zeldzaamheden in een dergelijk terrein bevinden, zodat deze 's nachts een oogje in het zeil kan houden. Er zijn nou eenmaal ook lieden die zich prima kunnen vermaken met het twitchen van een soort aan de schoorsteenmantel:-(.

Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Ben Wielstra

CiteerEr zijn nou eenmaal ook lieden die zich prima kunnen vermaken met het twitchen van een soort aan de schoorsteenmantel:-(.

Das nog eens een armchair tick!

Goed dat hier aandacht aan besteed wordt trouwens!

P1234

#3923
In aanvulling hierop nog even voor de gelukkige die de Haakbek in zijn kast heeft staan; ik zou het niet aan de grote klok hangen, want op grond van art. 1 1a onder eerste Wet Economische Delicten en artikel 13 van de Flora en Faunawet is het een misdrijf om een dergelijke vogel te kopen of onder je te hebben:-).

En voor de detailneu**** onder ons; onder je hebben is dus ook in een vitrinekast, en ook aan de schoortsteenmantel.....
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Certhia

#3924
CiteerIn aanvulling hierop nog even voor de gelukkige die de Haakbek in zijn kast heeft staan; ik zou het niet aan de grote klok hangen, want op grond van art. 1 1a onder eerste Wet Economische Delicten en artikel 13 van de Flora en Faunawet is het een misdrijf om een dergelijke vogel te kopen of onder je te hebben:-).

En voor de detailneu**** onder ons; onder je hebben is dus ook in een vitrinekast, en ook aan de schoortsteenmantel.....
Ik begreep dat t (niet algemeen) bekend was wie t is. Neem aan dat er verder actie ondernomen zal worden.

Marc

JohanvantBosch

Mogelijke pallas boszanger nabij Schellingwoude, amsterdam.
http://waarneming.nl/waarneming/view/41795872

Waarnemer meldt voor de tweede keer een pallas boszanger op deze plek. De oranje kruin doet aan vuurgoudhaan denken, maar de gele stuit wijst toch wel richting pallas....  :o  :huh:  

Jeroen Nagtegaal

Kijk aan. Je hebt teminste iets! Ook een leuk aantal hoor,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bram Rijksen

CiteerDe Buffelkopeend had dus weinig zin zonder scope, dus ben doorgereden naar Hoek van Holland, voor de Huiskraai,..
eeh.. je was toch wel op de hoogte van een écht spectaculaire soort in de buurt..?
http://waarneming.nl/soort/view/290

Thomas van der Es

#3928
Leuk nieuws vanuit de Biesbosch is de al een tijdje aanwezige Adulte Zeearend die sinds gisteren vergezeld wordt door een 2e danwel 3e winter vogel. 2 vogels dus. Vanmiddag zaten de vogels bijmekaar/ naast mekaar op de Catherinaplaatjes in de Brabantse Biesbosch en waren te zien vanaf de vrij toegankelijke Deenenplaatweg.
De vogels worden voornamelijk gezien in de nieuwe natuurontwikkelingspolders, zoals de Noordwaard en de  Zuiderklip ...voedsel, rust en ruimte genoeg!
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

ArjenDrost †

@Theo: volgens mij moet je uit de waarnemingen van de afgelopen dagen toch redelijk kunnen halen waar je hem kunt zien...

En sja, of ze aanwezig zullen zijn is natuurlijk nooit te zeggen bij vogels...