vraagje ringsnavelmeeuw

Gestart door jennifer88, december 05, 2004, 19:14:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

jennifer88

vorig weekend was ik weer ff in zaandam.
ik zag daar een meeuw met duidelijke groene poten en ring om zijn snavel, geen strepen op de kop, duidelijk helemaal wit.
ik zeg gewoon stormmeeuw juveniel maar volgens een vogelwaarnemende vriend is het een ringsnavelmeeuw? <_<
wat denken jullie?
we zagen de meeuw op een weiland tussen een aantal kokmeeuwen :duim:
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

jasper

Heb je de gele iris van zijn ogen gezien, daaraan kan je meestal zien of het een echt Ringsnavel was of een gewone Stormmeeuw, want storm heeft donkere/zwarte iris van de ogen!

Bram Rijksen

Dag Jennifer,

Heb je thuis misschien een vogelboek? Zo ja, dan staat hierin  hoogstwaarschijnlijk ook dat stormmeeuwen vaak een ring om de snavel hebben.
Waarom dacht jou vogelwaarnemende vriend aan een ringsnavelmeeuw? Toch niet alleen door die ring om de snavel...?

Vriendelijke groet,

Bram

jasper

Citeergeen strepen op de kop, duidelijk helemaal wit
Als ik kijk bij meeuwen in winterkleed (ja ze hebben nu winterkleed) en bij juveniele zie ik dat ze allemaal fijne streepjes of grijze vlekken opde kop hebben, incl de juv's en tussenkleden.
Kan je met de koptekening ietsjes duidelijker zijn??
En zoals Bram ook al zei, Stormmeeuwen hebben in bepaalde kleden ook een ring om de snavel!

Jasper :duim:  

Thijs Fijen

Welk kleed ringsnavelmeeuw dacht die vriend van jou? En welk kleed van de stormmeeuw, 1e winter, 2e winter. Ik denk aan jou beschrijving of stormmeeuw 2e winter of adult, en anders een ringsnavelmeeuw 2e winter of adult.

Groeten thijs,

kijk anders even naar foto's van de ringsnavelmeeuw in Tiel op Dutchbirding
Thijs Fijen

Tom

hoe kun je die plek van die ringsnavelmeeuw in tiel trouwens bereiken. wil er wel eens een keertje langs gaan in de vakantie.

alvast bedankt.


paulhoekstra

Met het openbaar vervoer is het vrij makkelijk te bereiken. Vanaf het station Tiel moet je bus 45 richting Wageningen nemen en dan uitstappen als de bus langs de Waal rijdt, volgens mij heet het daar voetveer of zo. En dan zit je bij de Waalkade.
groeten,
Paul

jennifer88

volgens mij was die iris gewoon donker, maar volgens hem weer niet, maar wat ik eigenlijk denk is dat hij gewoon graag iets bijzonders had willen zien.
maar aangezien er in zaandam alleen maar kokmeeuwen en stormmeeuwen zijn denk ik aan een stormmeeuw 2e winter.
<_<  
jennifer distelbrink
 
(l) yellow (l)

RWester

Hallo Jennifer

Citeer...., maar volgens hem weer niet, maar wat ik eigenlijk denk is dat hij gewoon graag iets bijzonders had willen zien.

Netjes van je om te bovenstaande te zeggen. Het komt wel eens vaker voor dat mensen aan 'Wishful thinking' doen. Maar eerst gewone soorten uitsluiten is wel van belang om tot de conclusie van een iets zeldzaams te komen.

Een volgende x een notitieboekje mee het veld in en zoveel mogelijk details noteren als je weer iets aparts tegenkomt.

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Christian

Ook wel 's zoiets gehad.
Liep een Vogelasiel binnen, zat daar een Meeuw  het ''enige'' wat ik zag was de ring om de snavel en dacht meteen Ringsnavel!! met open mond er naar staan kijken totdat ik besefte dat het een Stormmeeuw was, naast de teleurstelling ook keihard gelachen  :D  
Christian Brinkman

RWester

Hallo allemaal

Hoewel wat Wouter qua pootkleur zegt klopt, kunnen lichtomstandigheden soms de harten sneller doen laten kloppen (foto rechtsonder):

http://gullpage.tripod.com/gullspage/id12.html

Daarom ook altijd zoveel mogelijk kenmerken opschrijven (kleur van de mantel, oogkleur, pootkleur, vorm van de snavel, enz.)

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Guus Peterse

Ik herinner me zelfs wel eens foto's gezien te hebben van stormmeeuw met gele iris. Dus zelfs dat kenmerk alleen niet voldoende.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Shadowgraph

In België werd in het voorjaar nog een Ringsnavelmeeuw gezien in het Gentse.
Tim

Bram Rijksen

Goed om te weten; mogelijk toch een levensteken van Ringed Billy uit Goes!

Guus Peterse

Nou we het er toch over hebben: hoe zit het eigenlijk met Tiel? Al een hele tijd niets van gehoord.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

laatvlieger

CiteerHallo allemaal

Hoewel wat Wouter qua pootkleur zegt klopt, kunnen lichtomstandigheden soms de harten sneller doen laten kloppen (foto rechtsonder):

http://gullpage.tripod.com/gullspage/id12.html

Daarom ook altijd zoveel mogelijk kenmerken opschrijven (kleur van de mantel, oogkleur, pootkleur, vorm van de snavel, enz.)

Met vriendelijke groet,

Remco Wester
Helemaal mee eens! Maar in dit geval werd er gesproken van een
Citeereen meeuw met duidelijke groene poten
dus stormmeeuw. Alhoewel... het zou dan natuurlijk nog een amerikaanse stormmeeuw (Mew gull) kunnen zijn.... Dus voortaan elke meeuw maar helemaal uitvoerig beschrijven  ;)  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Thijs Fijen

Citeerhet zou dan natuurlijk nog een amerikaanse stormmeeuw (Mew gull) kunnen zijn.... Dus voortaan elke meeuw maar helemaal uitvoerig beschrijven   

Haha, jaa klopt zo zouden er per jaar wel een paar zeldzaamheden meer uit gehaald kunnen worden. Maar het is natuurlijk zeer onwaarschijnlijk, zeg maar gerust onmogelijk! :P

Thijs
Thijs Fijen

Tom

Nou we het er toch over hebben: hoe zit het eigenlijk met Tiel? Al een hele tijd niets van gehoord.

Guus


de laatste keer dat ik de vogel gezien had was 14-10-2005. waarschijnlijk zal de vogel nog wel aanwezig zijn.

het was echter wel zo dat er toen aan de weg gewerkt werd, woordoor de bus niet naar de waalkade toe reed. (moest helaas lopen toen). deze werkzaamheden zouden, dacht ik, tot ergens in december plaatsvinden.

Tom