Hoofdmenu

Lynx?!

Gestart door Gert Veurink, januari 12, 2009, 12:26:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

Weet iemand al meer over de geclaimde lynx??
groet!
Gert Veurink



mlahaye

Zie de beschrijving, die klinkt goed. In Limburg zijn al vaker lynxen geclaimd, maar waar het tot op heden aan ontbreekt is die ene goede foto, poot-afdruk, verkeersslachtoffer, etc. Op basis van een beschrijving alleen is een waarneming niet goed of af te keuren. Kortom, de waarneming ziet er goed uit, goede beschrijving en natuurlijk hoop ik van harte dat de waarnemer een foto kan maken van een pootafdruk of met meer bewijzen komt.

http://waarneming.nl/waarneming/view/41477031

Maurice La Haye
admin


Tim Asbreuk

Ik hoop dat ze met bewijslast kunnen komen. Maar de dooi begint dus dan mogen ze wel opschieten.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Gert Veurink

ik hoop dat-ie twitchbaar is, maar dat zal wel niet
groet!
Gert Veurink



frankw

Citeerik hoop dat-ie twitchbaar is, maar dat zal wel niet
Ik niet.. Lekker met rust laten  :angel:  

Jeroen Nagtegaal

Er zijn toch al meerdere betrouwbare waarnemingen dmv prenten?
En even vragen om de pijl precies te plaatsen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

slangen

Is het niet iets om net als bij de Wilde Kat fotocamera's op te hangen die automatisch afgaan als er iets langsloopt? Misschien komt er dan eens een 100% waarneming?

Groet
Kyle Grotens
Groet
Kyle Grotens[size=8]




www.waarnemingen.web-log.nl

laatvlieger

CiteerIs het niet iets om net als bij de Wilde Kat fotocamera's op te hangen die automatisch afgaan als er iets langsloopt? Misschien komt er dan eens een 100% waarneming?

Groet
Kyle Grotens
Ja, maar waar hang je die dan op? Als je geen flauw idee hebt waar die beesten zich vaak ophouden..  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

slangen

Tja, dat zou ik zo ook niet weten.

Groet
Kyle Grotens
Groet
Kyle Grotens[size=8]




www.waarnemingen.web-log.nl

Gert Veurink

Citeer
Citeerik hoop dat-ie twitchbaar is, maar dat zal wel niet
Ik niet.. Lekker met rust laten  :angel:
oh jee geen nieuwe sneeuwuildiscussie hè?

Ik bedoel dat-ie ergens gaat zitten waar-ie heel erg happy is en blijft en wij allemaal naar m kunnen kijken.  Zo goed? ;)  
groet!
Gert Veurink



Marcel van kammen

Een twitchbare Lynx? Ik denk dat je dat wel kan vergeten. Die beesten zijn zo verschrikkelijk moeilijk te vinden,en ze hebben je al in de gaten voordat jij er erg in hebt.

mlahaye

Tot op heden is de Lynx nog niet met zekerheid aangetroffen in Limburg, hoewel inmiddels wel een aantal redelijk of zeer overtuigende waarnemingen zijn verricht. Het wachten is op het onomstotelijke bewijs, maar dat kan lang op zich laten wachten. Als er daadwerkelijk lynxen rondlopen in Limburg (en dat acht ik niet uitgesloten), dan zal het hooguit om 1 of enkele exemplaren gaan. Die krijg je niet gemakkelijk voor je camera of fotoval en zelfs niet gemakkelijk onder (tegen) je auto. Het is kortom domweg wachten op een 'lucky shot' of een onfortuinlijk verkeersslachtoffer. Mocht iemand foto's hebben van mogelijke sporen of andere aanwijzingen, dan is hij/zij bij deze van harte uitgenodigd om die te delen met de andere gebruikers van waarneming.nl. Persoonlijk heb ik nog nooit foto's van prenten gezien (afkomstig van een lynx) die in Limburg gemaakt zouden zijn.

Met vriendelijke groeten,
Maurice
admin

frankw

Citeer
Citeer
Citeerik hoop dat-ie twitchbaar is, maar dat zal wel niet
Ik niet.. Lekker met rust laten  :angel:
oh jee geen nieuwe sneeuwuildiscussie hè?

Ik bedoel dat-ie ergens gaat zitten waar-ie heel erg happy is en blijft en wij allemaal naar m kunnen kijken.  Zo goed? ;)
haha ik vind m goed zo  ;)  :D  

Freek Verkerk

#13
Er zijn al wel meer waarnemingen van Lynxen ingevoerd bij Waarneming.nl Alleen staat uitsluitend de laatste op de kaart. (helaas). misschien kan de administrator er even naar kijken, mogelijk moeten de waarnemingen op ZEKER staan om op de kaart gezet te worden. Ik heb ook nog even bij onze zuiderburen (belgie) gekeken en daar hebben ze een waarneming in hun provincie luxembourg.
Maar 1 waarneming, terwijl daar toch echt lynxen rondlopen, maar waarschijnlijk hebben ze daar nog niet veel waarnemers.

De duitsers moeten nog een zustersite van Waarneming.nl opzetten. Daar kun je de oorlog niet mee winnen.;)). Maar ook daar zijn waarnemingen bekend net over de grens.

Een waarneming van Lynxen in Zuid Limburg was te verwachten. Dat is op het ogenblik de grens van hun verspreidingsgebied. Lynxen zijn territoriaal. In een bepaald gebied leeft 1 vrouwtje met eventuele jongen en 1 mannetje, dus je zult niet snel een kudde van 10 Lynxen waarnemen. 3 tegelijk (1 moeder met 2 jongen) zou al heel mooi zijn.

In Zwitserland wordt met behulp van "Fotofallen" geinventariseerd welke lynxen in welk gebied leven. Zo'n apparaat is niet gratis. (fototoestel met sensor, flitser en accu). Er is ook veel bijvangst (mensen, wasberen, wolven, dassen). Ik dacht dat maar de helft van de camera's een lynx fotografeert in de periode van 3 maanden dat ze op een plek staan. Zoiets. Ik neem aan dat in Nederland die camera's ook gestolen of vernield worden. Die camera's moeten ook om de zoveel dagen geïnspecteerd worden.

Camera's zou wel heel mooi zijn.

Een mooie bijvangst: http://www.kora.ch/news/archiv/20080207_d.htm

Ook leuk: http://www.20min.ch/news/stgallen/story/15878075
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

mlahaye

Met de waarneemster is contact geweest. De beschrijving is uitermate accuraat en wijst alleszins op Lynx. Bij de andere waarnemingen zijn minder goede beschrijvingen aanwezig, vandaar dat alleen deze laatste waarneming 'zichtbaar' is op de kaart. De Provincie Limburg heeft plannen om met foto-camera's aan de slag te gaan. Mocht dat tot resultaat leiden, dan zal dat zeker bekend worden gemaakt.

Maurice

mlahaye


Lasse de Vries

Citeerik hoop dat-ie twitchbaar is, maar dat zal wel niet
Zo'n beest in t wild in Zweden zien is pas leuk :duim:

Lasse

Tim Asbreuk

#17
Is zeker leuk Lasse, maar wild in Nederland (en dan het liefst in Twente) spreekt helemaal tot de verbeelding.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Freek Verkerk

Het is wel aannemelijk dat in Zuid Limburg ongeveer de noordgrens loopt van de verspreiding van de Lynxen. Lynxen schijnen hun territoria te laten aansluiten op dat van de buurman of buurvrouw. De omvang van een terrotorium is 100 a 200 km2, afhankelijk van het voedselaanbod. In Limburg zal de bovengrens wel gelden, dus 200km2 is een gebied van 20 bij 10 km. Territoria van mannetjes en vrouwtjes overlappen, want dat is wel makkelijk;)) .

Al eerder waren er waarnemingen van lynxen in Belgie. Ik citeer de wikipedia: "Na 300 jaar afwezigheid komt de lynx sinds plusminus 2002 weer in de noordelijke Ardennen van België voor in onder andere Vielsalm tot aan sinds 2005 in de voerstreek. Dit is de noordwestelijke grens van het verspreidingsgebied en sluit aan op de populaties in de Eifel en de Vogezen."

De grens van hun territoria is dus naar het noorden opgeschoven en kennelijk gaat dat proces nog steeds door. Van de Ardennen naar de Voerstreek zal iets van 100 km zijn. 100 km in 3 jaar. Vanaf de Voerstreek naar Zuid Limburg is niets, dus we konden er op wachten.  De lynxen waren verdwenen, voornamelijk door de jacht. Iets van 30 jaar geleden zijn ze weer uitgezet in onder andere Zwitserland en Oost Frankrijk, hun nakomelingen zwerven dus door zuid Limburg. Inmiddels staan we anders tegenover de jacht, we realiseren ons dat er ook veel is verdwenen en dat het eigenlijk heel mooi is als er weer Lynxen rondlopen, ook al zien we ze zo weinig.

Ook in Duitsland zijn waarnemingen ongeveer op dezelfde hoogte als in Zuid Limburg; Lynxen in het Kellerwald Die lynxen zijn waarschijnlijk afstammelingen van dieren die in Beieren zijn uitgezet.

Als die dieren dus doorgaan met het uitbreiden van hun territoria in ongeveer dezelfde snelheid zijn ze over 5 jaar op de Veluwe
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Draak

Dit klinkt goed, hopenlijk zal niet opnieuw de " jacht"  en het verkeer deze schitterende dieren hier weghouden. Zo hopen we dat ook voor de boommarters in Brabant.

Grthnx Draak
Arjan (Draak) den Hertog

g.j. keizer

#20
In de tv-uitzending van vanavond van Vroege Vogels werd een zekere claim van een waarneming van een lynx op 11 januari om 22.55 uur tussen Bergenhuizen en Terlinden in Zuid-Limburg gepresenteerd. Zie : Vroege Vogels TV : Uitzending afspelen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Jeroen Nagtegaal

Dta is volgens mij ook gebaseerd op de waarneming hier op Waarneming.nl
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ArjenDrost †

Citeereen zekere claim van een waarneming
Ik weet niet, maar "een zekere claim"... Men is dus zeker dat men een claim doet? Volgens mij houdt een claim per definitie in dat het onzeker is....

g.j. keizer

#23
Citeer"een zekere claim van een waarneming"... Men is dus zeker dat men een claim doet ? Volgens mij houdt een claim per definitie in dat het onzeker is....
Arjen,
Ook ik weet het niet, maar ik neem aan, dat de redactie van Vroege Vogels daarmee bedoelt te zeggen, dat de claim terecht is bevonden en het een (gecontroleerde) zekere waarneming betreft.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

mlahaye

De waarneming is behoorlijk aannemelijk (de best onderbouwde en meest aannemelijke ooit), maar 'zekerheid' is er natuurlijk niet voor 100%. Pas als iemand een foto heeft waar duidelijk een lynx op staat (en het landschap is duidelijk Limburg) is het voorkomen van de lynx in Limburg wat mij betreft een uitgemaakte zaak. Een andere mogelijkheid is een verkeersslachtoffer, Limburg wordt door zoveel wegen doorsneden dat een lynx, hoe vervelend ook, een keer dood gereden moet worden als er individu(en) in het zuiden zwerven. En ja, de waarneming van Vroege Vogels is 1 op 1 gebaseerd op de waarneming op waarneming.nl.

Vriendelijke groet,
Maurice La haye
admin

g.j. keizer

#25
CiteerPas als iemand een foto heeft waar duidelijk een lynx op staat is het voorkomen van de lynx in Limburg wat mij betreft een uitgemaakte zaak. Een andere mogelijkheid is een verkeersslachtoffer, Limburg wordt door zoveel wegen doorsneden dat een lynx, hoe vervelend ook, een keer dood gereden moet worden als er individu(en) in het zuiden zwerven.
Maurice,
Vorig jaar is in de Duitse Eifel op 20 km van de grens met Zuid-Limburg een lynx in een clandestien geplaatste vossenklem aangetroffen. De dode lynx heeft met bewijsfoto in een lokale krant gestaan.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

ArjenDrost †

CiteerPas als iemand een foto heeft waar duidelijk een lynx op staat (en het landschap is duidelijk Limburg) is het voorkomen van de lynx in Limburg wat mij betreft een uitgemaakte zaak.
Ik zit met pasen in Zuid Limburg. Zal m'n camera (uiteraard) meenemen ;)

Verder snapte ik wel wat er bedoeld werd, maar vond de combi "claim" en "zeker" wat vreemd.

Laten we trouwens hopen dat de eerste officiële Nederlandse Lynx door een foto bewezen kan worden, in plaats van door een aangereden dier...

g.j. keizer

Citeer... vond de combi "claim" en "zeker" wat vreemd.
Arjen,
Er stond : ... zekere claim van een waarneming ... (op waarneming.nl ?).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

ArjenDrost †

CiteerArjen,
Er stond : ... zekere claim van een waarneming ... (op waarneming.nl ?).
Ja, dat is toch een combinatie van "zeker" en "claim"??

Maar goed, genoeg hierover gezegd nu :)

Freek Verkerk

In de uitzending had men het erover dat men hoopte dat de Lynx wat kon wennen aan het relatief open landschap van Zuid-Limburg en de rest van Nederland, Noord en West Belgie, Duitsland etc.

Dat is inderdaad een goede vraag.

Aannemelijk is dat de jonge dieren nieuwe terrotoria moeten zoeken en daarbij mogelijk ook gedongen worden in onze omgeving te leven. Die open omgeving leidt tot grotere territoria en meer reistijden tussen voedselrijke gebieden, waardoor meer energie verbuikt wordt. Ook zijn aanrijdingen een groter risico. Ergens zal er een grens komen waarbij de extra verkeerslachtoffers gelijke tred houden met de aantallen geboorten en dat is dan de grens van hun verspreidingsgebied. Het is bijvoorbeeld echt de vraag of ze de duinen gaan halen.

Voorlopig valt het aantal verkeersslachtoffers in Belgie en ook Duitsland, nog wel mee. De meesten lijken toch een natuurlijke dood te sterven.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk