Welke telescoop?

Gestart door Theovanv, februari 08, 2009, 20:37:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Ik ben op zoek naar een nieuwe telescoop voor het vogels kijken. Ben mijn Outdoor Club telescoop ontgroeid en zoek een kwalitatief goede telescoop voor niet al te veel geld. Ik weet dat de Leica's, Zeisses, Swarovski's en Kowa's goed zijn, maar ik heb geen 2000 euro liggen ;) Ook geen 1000 overigens. Maximum is 500 euro, maar liever zo tussen de 300 en 400 euro. Ik kwam zelf uit op de Bynolyt S80, maar ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen. Prijs moet overigens inclusief occulair zijn, toch wel een minimaal maximum van 40x, vooral scherpte en lichtsterkte zijn natuurlijk heel belangrijk.
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

Tsja, daar is al heel wat over gezegd:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=66794
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=58573
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=42750
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=42229

Bedenk ook dat als je nu 400 euro neerlegt voor iets dat je over een jaar niet meer goed genoeg vindt, die 400 euro goeddeels weggegooid geld is geweest...
Een kwalitatief goede scoop is juist door z'n kwaliteit gewoon duur. Dus mijn advies: behelp je nog even met je huidige scoop en spaar nog even door tot je minimaal 1000 euro uit kunt geven, bijvoorbeeld voor een Pentax.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

#2
CiteerTsja, daar is al heel wat over gezegd:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=66794
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=58573
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=42750
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=42229

Bedenk ook dat als je nu 400 euro neerlegt voor iets dat je over een jaar niet meer goed genoeg vindt, die 400 euro goeddeels weggegooid geld is geweest...
Een kwalitatief goede scoop is juist door z'n kwaliteit gewoon duur. Dus mijn advies: behelp je nog even met je huidige scoop en spaar nog even door tot je minimaal 1000 euro uit kunt geven, bijvoorbeeld voor een Pentax.

Alex.
Ben van mening dat er in het middensegment van zowel verrekijkers als telescopen er zeer weinig verschil zit in kwaliteit, maar honderden euro's in prijs. Dat zie je bij de verrekijkers wel met de relatief goedkope maar heel goed geteste bynolyt kijkers. Vraag me of dat bij telescopen ook zo is voor dit merk, of dat er andere een betere prijs/kwaliteitsverhouding hebben. Zoals gezegd hoef ik geen top of the bill scope, dat is me te duur, maar ik wil wel een degelijk ding met een goede scherpte en lichtsterkte en ik heb het idee dat dat moet kunnen voor minder dan 1000 euro ;)

Bedankt voor de links, die ga ik eens doorlezen, ondertussen zijn tips en adviezen nog steeds welkom ;)
Theo van Veenendaal

Theovanv

Hier staat overigens een testresultaat van de S80: http://www.bynolyt.nl/producttesten.aspx
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Neem trouwens ook eens in overweging om een 2e handse te nemen (via een Foto/verekijker/scoop- zaak)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

CiteerNeem trouwens ook eens in overweging om een 2e handse te nemen (via een Foto/verekijker/scoop- zaak)
Owja, ook een goed idee, ken alleen weinig zaken die ze 2ehands verkopen. Alleen eentje in Vollenhove dacht ik.
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

In Budel (ZO- Brabant) heb je Fotorooijmans, Kun je gewoon maandelijks mailen en vragen wat hij 2e hands heeft. mja moet je wel ouders zo ver krijgen om dit even op en neer te rijden...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

#7
CiteerIn Budel (ZO- Brabant) heb je Fotorooijmans, Kun je gewoon maandelijks mailen en vragen wat hij 2e hands heeft. mja moet je wel ouders zo ver krijgen om dit even op en neer te rijden...
Helaas heb ik geen auto ;) Dus Budel valt af en Vollenhove is ook niet echt praktisch.
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

House of Outdoor in Maarssen heeft ook regelmatig inruilers van verrekijkers, dus misschien ook van scopen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

CiteerHouse of Outdoor in Maarssen heeft ook regelmatig inruilers van verrekijkers, dus misschien ook van scopen.
Heb even op de site gekeken, maar die verkopen voor zover ik weet geen telescopen. Of heb jij ze wel in de winkel zien staan toen je daar was?
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

Citeer
CiteerHouse of Outdoor in Maarssen heeft ook regelmatig inruilers van verrekijkers, dus misschien ook van scopen.
Heb even op de site gekeken, maar die verkopen voor zover ik weet geen telescopen. Of heb jij ze wel in de winkel zien staan toen je daar was?
Ja hoor, sterker nog bijvoorbeeld de S70 wordt expliciet in hun voorraad genoemd: http://www.houseofoutdoor.nl/bynolyt-verrekijker.htm
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

Citeer
Citeer
CiteerHouse of Outdoor in Maarssen heeft ook regelmatig inruilers van verrekijkers, dus misschien ook van scopen.
Heb even op de site gekeken, maar die verkopen voor zover ik weet geen telescopen. Of heb jij ze wel in de winkel zien staan toen je daar was?
Ja hoor, sterker nog bijvoorbeeld de S70 wordt expliciet in hun voorraad genoemd: http://www.houseofoutdoor.nl/bynolyt-verrekijker.htm
Je hebt gelijk, staan dus gewoon bij de verrekijkers ;)
Theo van Veenendaal

Theovanv

Deze Nikon 50 ED-A: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/228..._parelmoer.html met 20-45x occulair: http://www.foto-konijnenberg.nl/product/22...ulair-25-5.html is misschien ook wel een optie. Wel duurder, maar wat vinden jullie van het kwaliteitsverschil? En twijfel ook wel over de maximumvergroting, 45x is mss wel wat weinig. Maar heb geen 20-60x occulair oid gezien voor deze scope.
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

Volgens mij stond deze destijds ook op mijn shortlist. Redelijke kijker van een goed merk.
Die 45x is mijns inziens geen enkel probleem, alleen de topkijkers kunnen iets met 60x. Ikzelf gebruik het overigens vrijwel nooit.

Het zal wel een probleem worden om een adres te vinden waar 'ie op voorraad is. Alhoewel, foto Konijnenberg wil 'm vast wel op voorraad nemen als je serieus overweegt 'm aan te schaffen.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

Kwam ie een beetje in die buurt van die Pentax waar je zo weg van was?
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

Uiteindelijk heb ik er nooit doorgekeken, waarom niet weet ik niet meer.
Ik heb wel gezien dat die Pentax enorm in prijs is gestegen. Die was een jaar geleden inclusief objectief zo'n 1000 euro, nu iets van 1300!  :angry:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

#16
Ik kan tweedehands een Nikon 80A krijgen met 27x oculair voor 350 euro. Brengt me aan het twijfelen. Vraag me af of de 80A veel beter is dan de 50 ED of de Bynolyt S80, ook omdat het geen ED versie is en of hij wel een omhoogwijzende en geen recht oculair heeft, want dat lijkt me niet lekker kijken. Ook moet ik er dan nog een zoomoculair bij kopen om tot minstens 45x vergroting te komen. Zit ook een beetje te twijfelen of digiscoping een optie is, kan ik daar bijvoorbeeld mijn Sony A300 DSLR voor gebruiken en hoeveel adapters heb je nodig? En hoeveel keer zoom moet je hebben om boven mijn 400mm telelens uit te komen? En kan je met een zoomoculair ook digiscopen? En wat voor zoomoculairs zijn er voor de 80A? Vind ze alleen voor de 50 en 82 versie en hele andere typenamen.
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

De 80A is met een 45 graden occulair (http://www.nikon.com/about/news/2000/sscope80_e_00.htm)

Maar aangezien het geen ED is, is 'ie dus NIET kleurgecorrigeerd en gaan al je vogeltjes paarse pootjes krijgen...

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

ok, het leek mij logisch dat de 80 beter is dan de 50, zeker ook omdat hij duurder is, maar vond het idd al raar dat deze niet ED is. kan ik dan concluderen dat de 50 ED beter is dan de bynolyt s80 en nikon 80, of klopt dat niet.
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Je moet zoiets zeker niet overhaast beslissen. En opzich hoeft een niet kleurgecorigeerde scoop niet goed te zijn, het is maar wat je er mee wilt. Voor foto's zijn ze inderdaad vaak minder.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

CiteerJe moet zoiets zeker niet overhaast beslissen. En opzich hoeft een niet kleurgecorigeerde scoop niet goed te zijn, het is maar wat je er mee wilt. Voor foto's zijn ze inderdaad vaak minder.
Ok, maar hoe zit dat nou met de 3 scopes die ik noemde?
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Kan er zelf weinig over vinden op internet, persoonlijk zou ik aangezien je nu toch nog een telescoop hebt even doorsparen. Ik weet niet wat je per maand opzij kan zetten, of mischien kun je een mooie lening afsluiten bij je ouders?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Theovanv

CiteerKan er zelf weinig over vinden op internet, persoonlijk zou ik aangezien je nu toch nog een telescoop hebt even doorsparen. Ik weet niet wat je per maand opzij kan zetten, of mischien kun je een mooie lening afsluiten bij je ouders?
Ik heb de T80 al verkocht en het budget wordt niet groter dan dit. Wil geen 1000 of zelfs 2000 euro uitgeven voor een scope, heb ook nog andere dingen om mn geld aan uit te geven.  
Theo van Veenendaal

Jeroen Nagtegaal

Dnek zelf dat als je met 600-700 2e hands veel meer kan krijgen. Zelf zou ik eerlijk gezegd niet iets verkopen voor ik iets vervangends heb, maar ieders keus is anders. liggen deze 3 scopenin 1 winkel? Dan zou ik toch proberen om ze gewoon te testen in de winkel, dus met d everkoper even buiten staan, en even kijken naar scherpte, maar ook naar verschillende lichten, dus ook tegenlicht.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Alex Kwak

Citeeren even kijken naar scherpte, maar ook naar verschillende lichten, dus ook tegenlicht.
Met name naar wit op zwart of omgekeerd ivm kleurrandjes
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Theovanv

#25
CiteerDnek zelf dat als je met 600-700 2e hands veel meer kan krijgen. Zelf zou ik eerlijk gezegd niet iets verkopen voor ik iets vervangends heb, maar ieders keus is anders. liggen deze 3 scopenin 1 winkel? Dan zou ik toch proberen om ze gewoon te testen in de winkel, dus met d everkoper even buiten staan, en even kijken naar scherpte, maar ook naar verschillende lichten, dus ook tegenlicht.
Dat is idd een goed idee, maar lastig omdat er altijd wel 1 of 2 niet in voorraad of niet in het assortiment zijn. Ik ben zeker bereid om een tweedehands te kopen, maar het aanbod daarin is er bijna niet. Als je goede tweedehands scopes weet, dan hoor ik dat graag! :)

En over de verkoop, ik heb het geld van de oude scope nodig voor de aanschaf van de nieuwe ;)
Theo van Veenendaal

Herman van der Klis

Citeer
CiteerDnek zelf dat als je met 600-700 2e hands veel meer kan krijgen. Zelf zou ik eerlijk gezegd niet iets verkopen voor ik iets vervangends heb, maar ieders keus is anders. liggen deze 3 scopenin 1 winkel? Dan zou ik toch proberen om ze gewoon te testen in de winkel, dus met d everkoper even buiten staan, en even kijken naar scherpte, maar ook naar verschillende lichten, dus ook tegenlicht.
Dat is idd een goed idee, maar lastig omdat er altijd wel 1 of 2 niet in voorraad of niet in het assortiment zijn. Ik ben zeker bereid om een tweedehands te kopen, maar het aanbod daarin is er bijna niet. Als je goede tweedehands scopes weet, dan hoor ik dat graag! :)

En over de verkoop, ik heb het geld van de oude scope nodig voor de aanschaf van de nieuwe ;)
Theo

Bezoek eens de site van de Twentse Vogelwerkgroep , daar worden scopes getest met de Kowa TSN 823 als referentie. Door de scopes zijn afbeeldingen gemaakt van testkaarten., en je kunt dan zien dat de oude Kowa 823 nog steeds niet onderdoet voor de Swarovski 80 HD en de Zeiss HD scope. Alleen de Kowa TSN Prominar 883 steekt daar bovenuit. Als ik jouw was ging ik voor een tweedehands Kowa 823 , die nog steeds door de digiscopisten zeer goed voldoet. Een enkele keer worden ze wel aangeboden op Marktplaats en/of Digiscooppix.
Dan heb je in ieder geval voor een redelijke prijs een topinstrument.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Theovanv

Citeer
Citeer
CiteerDnek zelf dat als je met 600-700 2e hands veel meer kan krijgen. Zelf zou ik eerlijk gezegd niet iets verkopen voor ik iets vervangends heb, maar ieders keus is anders. liggen deze 3 scopenin 1 winkel? Dan zou ik toch proberen om ze gewoon te testen in de winkel, dus met d everkoper even buiten staan, en even kijken naar scherpte, maar ook naar verschillende lichten, dus ook tegenlicht.
Dat is idd een goed idee, maar lastig omdat er altijd wel 1 of 2 niet in voorraad of niet in het assortiment zijn. Ik ben zeker bereid om een tweedehands te kopen, maar het aanbod daarin is er bijna niet. Als je goede tweedehands scopes weet, dan hoor ik dat graag! :)

En over de verkoop, ik heb het geld van de oude scope nodig voor de aanschaf van de nieuwe ;)
Theo

Bezoek eens de site van de Twentse Vogelwerkgroep , daar worden scopes getest met de Kowa TSN 823 als referentie. Door de scopes zijn afbeeldingen gemaakt van testkaarten., en je kunt dan zien dat de oude Kowa 823 nog steeds niet onderdoet voor de Swarovski 80 HD en de Zeiss HD scope. Alleen de Kowa TSN Prominar 883 steekt daar bovenuit. Als ik jouw was ging ik voor een tweedehands Kowa 823 , die nog steeds door de digiscopisten zeer goed voldoet. Een enkele keer worden ze wel aangeboden op Marktplaats en/of Digiscooppix.
Dan heb je in ieder geval voor een redelijke prijs een topinstrument.

mvg

Herman van der Klis
Ik ken die site, staat idd goede informatie op. De door jouw genoemde telescoop kost nieuw echter 1400 euro, dus tweedehands zal deze ook niet binnen mijn budget vallen. Nogmaals, ik weet dat de Kowa's en Swarovski's goede telescopen, maar daar gaat het me nu niet om.
Theo van Veenendaal

Theovanv

#28
Er is weer een nieuwe kandidaat bij :P Wel iets aan de dure kant, maar wel een Kowa :)

Kowa TSN-601 met 20-60x zoomocculair voor 599 euro, tweedehands, wel uit een fotozaak.

Wat is jullie mening?
Theo van Veenendaal

Alex Kwak

Ik kan nergens de specs van de 601 vinden.
Heeft iemand nog een linkje?

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!